pacman42 pacman42 skrev:
Nu hade iofs Frankrike inte 30 trasiga reaktorer, de hade problem med att det var för varmt kylvatten om jag kommer ihåg rätt. Sedan var det väl ett tiotal som var nere för revision, men huvuddelen av problemet var att reaktorerna vid floderna hade för varmt kylvatten.
32 avstängda var det.

Nja, att vattnet i floderna är lite varmt är det ju bara några sommardagar, och då är det inga problem att dra ned lite. Och i de fallen drar man just ned effekten. Man behöver inte stänga av.

Varifrån har du fått att bara 10 var trasiga???

Det var omfattande rostproblem, som gjorde att de var avstängda. Och det var väl dryga året som de flesta var borta.

Nog är det väl lite oseriöst att folk håller rätt på detaljer om när Tyska reaktorer stängs ned och att några få sådana skulle skapa höga elpriser. Men när Frankrike har massavstängda kkv så tom går man i förnekelse.

Beror detta på massiv desinformation som lurat folk? Eller finns något annat skäl?

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv tycker jag det känns mer spännande att kika på "reaktiv effekt i nätet".

Jag försökte lite tafatt ett tag ta reda på vad det egentligen är och vad det innebär. Men min tid och vetgirighet tog slut innan jag kom fram.
Det finns folk här på forumet som har förklarat det på lite olika sätt, men jag har inte alls känt mig säker på att det är korrekta förklaringar som givits.
Själv vet jag förstås vad "reaktiv effekt" i basic ellära eller basic elkretsteori är, men jag är inte alls säker på att när man snackar om det som en parameter i transmissionsnätet att det då är samma sak.
Det blir plötsligt ointuitivt för mig, vilket brukar betyda att jag inte förstår, eller att det handlar om något annat, eller möjligen ibland att det helt enkelt är felaktigt.

Den enda på forumet jag skulle lita på en förklaring av är @GK100 .
Min erfarenhet är att det finns ett enormt djupt kunnande där, samt att det inte sägs/skrivs saker som är gissningar, utan då skrivs det inget alls istället.
Varför då? Det är ju inget som löses på produktionssidan i alla fall?

MaxHugo
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du gav mig en idé, ett uppslag ...
...att kolla lite hur det kan vara just under Sveriges topplasttimme, men lite fler år bakåt.

Självklart hoppas jag att hitta något som stöder det jag tror på.
Men nu går jag helt farligt ut med det hela innan jag fått bilden klar för mig, så nu kommer jag få stå för resultatet, även om det inte blir vad jag vill ...
(Vågat ...! men ärligt talat, så har jag aldrig haft några problem med sånt, i alla fall inte de senaste 20 åren).

Så nu har jag använt ett par timmar i kväll att leta rätt på data (som är fakta), och påbörjat att sammanställa detta.
Nu mina vänner kan ni tacka mig, jag lägger en massa tid på sånt här för att vi alla ska bli klokare.
Jag är som jag redan nämnt lätt långt över 100 timmar totalt nedlagt i denna fråga, och då menar jag inte att det är timmar på att leta rätt på "rätt" click-bait-artikel i expressen eller "svenskt näringsliv", eller "Sveriges natur", utan att sammanställa och/eller fundera över rådata.
Så ni kan tacka mig, men framförallt lägga en del timmar själva på att vaska fram siffror och samband.

Så vad jag hittat efter lite letande var först dessa två tabeller över topplasttimmen
[länk]
Då det är på svenska kraftnäts hemsida så tar jag detta för sanning.

De här sade inte så mycket, utan det behöver ju knytas till import/export, produktion och förbrukning osv under samma timme.
Så då tog jag data från denna sida
[länk]
"Förbrukning och tillförsel per timme"

Sen har jag lagt ett styvt jobb på att hitta data från just varje topplasttimme och börjat och lägga in i ett eget XL-blad.
Och inte blev det lättare av att SVK har ändrat formateringen flera gånger under årens lopp, så nästa steg för mig blir att sortera in de data jag nu har fått in i arket i fungerande kolumner för vidare bearbetning, men nu ska jag gå och lägga mig, och fortsätter imorgon.
[bild]
Kanon!

Någon kommentar på ditt uttalande gällande:
"Vi har stabil tillgång till energi hela tiden i Sverige. Att påstå något annat är lögn"

Vilket inte stämmer överens med verkligheten eftersom företag i Sverige blir nekade att utöka sin produktion just pga att elnätet inte kommer klara det.

S
MaxHugo MaxHugo skrev:
Kanon!

Någon kommentar på ditt uttalande gällande:
"Vi har stabil tillgång till energi hela tiden i Sverige. Att påstå något annat är lögn"

Vilket inte stämmer överens med verkligheten eftersom företag i Sverige blir nekade att utöka sin produktion just pga att elnätet inte kommer klara det.
Tror inte det var Mikael som skrev det - har för mig det var Daniel109.
Just for the record...

S Snikholt skrev:
Frekvensstabilitet är måhända ett hittepåord av mig. Dock är det nog inget större problem för en normalbegåvad att förstå andemeningen av det men jag kan ha fel.

Alltså hur frekvensen förhåller sig till börvärdet 50Hz.

Det är ett relevant mått på hur produktionen "mår".
Här har du fakta inkl undersidor
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/om-systemansvaret/kraftsystemstabilitet/frekvensstabilitet/

Ett exempel från förra året som var mycket nära att blir en storstörning.
https://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/2023/rapport-driftstorning-2023-04-26_slutversion.pdf

S
P paralun skrev:
Här har du fakta inkl undersidor
[länk]

Ett exempel från förra året som var mycket nära att blir en storstörning.
[länk]
Tack!
@mikael - det var inget hittepåord.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Men så kostar inte kaffet flera tusen i månaden heller.
25 vs 2 kr är en prisökning på över 1000%.

• Gilla
djac
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Minuspriser på el i Tyskland förekom 300 timmar under 2023. Om dessa timmar sammanföll med timmar med minuspriser i Sverige har jag inte lyckats kolla. Men under de flesta av de 700 timmar Sverige hade minuspriser 2024 så exporterade vi maximalt med el.
Ja, det rationella då är att man drar ned på adaptiv produktion med rörlig kostnad, och exporterar/importerar så mycket som det går. (Med den justeringen att det är inte man som gör det utan det sker med automatik med NordPools prismekanismer).

Där man bränner naturgas eller kol så blir det bättre att importera till max och dra ned den egna produktionen.

Hade transmissionen mellan elområden varit bättre/större så skulle priserna vara jämnare.
(Sedan behöver väl statens regleringar minska också för att det skall blir helt optimalt).

S Snikholt skrev:
Tack!
Exempel från störningen jag länkade till.

Nu klarade Forsmark 3 att vara kvar på nätet och det räddade sannolikt situation.
Vid 48,8 Hz löser AFK ut automatisk frånkopplimg.

Citat
"Eftersom minfrekvensen blev 49,3 Hz hade kraftsystemet god marginal till
automatisk förbrukningsfrånkoppling, AFK. Första steget i AFK aktiveras om
frekvensen understiger 48,8 Hz.
Innan driftstörningen inträffade var rotationsenergin i synkronområdet
191 GWs, vilket är en medelhög nivå av rotationsenergi sett över ett helt år."

• Graf som visar frekvensvariation i det nordiska synkronområdet vid störning, från 50 Hz till under 49,3 Hz och tillbaka, mätt vid station Hallsberg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Snikholt skrev:
Frekvensstabilitet är måhända ett hittepåord av mig. Dock är det nog inget större problem för en normalbegåvad att förstå andemeningen av det men jag kan ha fel.

Det lär gå att definiera hur det skall mätas. För att det skall bli seriöst så behöver man göra det, och få upp en mätserie. Om folk bara skall sitta och känna hur det känns, kan man lika gärna ta hit några batikhäxor som får känna.

SvK borde har data på frekvensavvikelser.

S Snikholt skrev:
Det är ett relevant mått på hur produktionen "mår".
Eh? nej. Hur i all världen tänkte du där.

Det har inte speciellt mycket med produktionen att göra. Varför säger någon det?

Det har att göra med hur förbrukningen varierar och speciellt med hur väl förbrukningsvariationerna kan prognosticeras av elhandlarna. Gör dom en dålig prediktion så kommer dom köpa för mycket eller för lite produktion varvid nätfrekvensen driver iväg.

-------------------------
Av okänd anledning så finns det snudd på oändligt med inlägg där man orerar om produktionen som om förbrukningen var konstant.
Det är väl nästan bara jag som uppmärksammar att förbrukningen varierar.
Varför förstår inte folk att förbrukningen varierar?

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Tack!
Har jag på något vis påstått att det är ett hittepåord?

Jag undrade vilken enhet eller storhet den ska anges i.
För ska man mäta, logga, presentera i tabeller och grafer, så måste det finnas ett mätevärde.

Jag blev inte klokare av paraluns länk, blev du?

(paralun är av mig en ignorerad användare (jag har väl typ 5), för jag orkar inte läsa all värdelös goja, men jag klickade och läste nu)

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
MaxHugo MaxHugo skrev:
Det där har vi tagit upp så många gånger nu att jag inte ens orkar förklara detta en gång till, för dig den här gången. Och jag tror att du anar hur det ligger till, och du bara gör dig dum.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
25 vs 2 kr är en prisökning på över 1000%.
Det är inte en prisökning från samma leverantör...
Man kan köpa från olika leverantörer och alla vet att priset kan skilja.
Men om priset på kaffe gick upp 1000% i affären man brukar handla i vore det en prisökning.

S
D daVinci skrev:
Det lär gå att definiera hur det skall mätas. För att det skall bli seriöst så behöver man göra det, och få upp en mätserie. Om folk bara skall sitta och känna hur det känns, kan man lika gärna ta hit några batikhäxor som får känna.

SvK borde har data på frekvensavvikelser.

Eh? nej. Hur i all världen tänkte du där.

Det har inte speciellt mycket med produktionen att göra. Varför säger någon det?

Det har att göra med hur förbrukningen varierar och speciellt med hur väl förbrukningsvariationerna kan prognosticeras av elhandlarna. Gör dom en dålig prediktion så kommer dom köpa för mycket eller för lite produktion varvid nätfrekvensen driver iväg.

-------------------------
Av okänd anledning så finns det snudd på oändligt med inlägg där man orerar om produktionen som om förbrukningen var konstant.
Det är väl nästan bara jag som uppmärksammar att förbrukningen varierar.
Varför förstår inte folk att förbrukningen varierar?
"Har inte speciellt mycket med produktionen att göra......"
Är du seriös?

Du vet om att den nya verkligheten innebär att även produktionen till delar blivit oförutsägbar.
Vilket ställer höga krav på att systemet kan hantera variationer på både konsumtions och produktionssidan.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Det du skriver här är att man skulle logga frekvensen, och sen skulle det skapas en dataserie till som heter frekvensstabilitet som är fuppmätt - 50 Hz

Och tabellen skulle sen se ut som såhär

-0,031
-0,027
-0,014
-0,002
0,008
0,012
0,021
0,015
0,012

osv
Vad för info skulle det ge egentligen?

Jag är inte emot ordet, men rent ingenjörsmässigt vet jag inte vad för mätevärde man skulle vara ute efter.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.