328 127 läst · 7 319 svar
328k läst
7,3k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Nä det har du inte, inser nu att du inte avsåg gå i polemik.Mikael_L skrev:Har jag på något vis påstått att det är ett hittepåord?
Jag undrade vilken enhet eller storhet den ska anges i.
För ska man mäta, logga, presentera i tabeller och grafer, så måste det finnas ett mätevärde.
Jag blev inte klokare av paraluns länk, blev du?
(paralun är av mig en ignorerad användare (jag har väl typ 5), för jag orkar inte läsa all värdelös goja, men jag klickade och läste nu)
Njä jag hittade inga mätserier i länkarna, men fick bekräftat att frekvensstabilitet är vedertaget begrepp.
Derivata skrev jag.Mikael_L skrev:Det du skriver här är att man skulle logga frekvensen, och sen skulle det skapas en dataserie till som heter frekvensstabilitet som är fuppmätt - 50 Hz
Och tabellen skulle sen se ut som såhär
-0,031
-0,027
-0,014
-0,002
0,008
0,012
0,021
0,015
0,012
osv
Vad för info skulle det ge egentligen?
Jag är inte emot ordet, men rent ingenjörsmässigt vet jag inte vad för mätevärde man skulle vara ute efter.
Nåt åt det här hållet:Mikael_L skrev:Det du skriver här är att man skulle logga frekvensen, och sen skulle det skapas en dataserie till som heter frekvensstabilitet som är fuppmätt - 50 Hz
Och tabellen skulle sen se ut som såhär
-0,031
-0,027
-0,014
-0,002
0,008
0,012
0,021
0,015
0,012
osv
Vad för info skulle det ge egentligen?
Jag är inte emot ordet, men rent ingenjörsmässigt vet jag inte vad för mätevärde man skulle vara ute efter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Derivata? Vad har den med saken att göra?
Standarsavvikelse skulle kunna vara ett mätetal. Eller antalet tillfällen den avviker mer än 0,1Hz
Standarsavvikelse skulle kunna vara ett mätetal. Eller antalet tillfällen den avviker mer än 0,1Hz
Ja nu har har jag börjat komma i mål här, med en serie som går lite längre bakåt i tiden.MaxHugo skrev:Sveriges elproduktion är bättre än någonsin eller Sveriges export av elproduktion högre än någonsin?
Om den nu är bättre än någonsin, varför har vi då en högre nettoimport av el idag än tidigare (När vi behöver den som mest)? Ett överflöd av el på sommaren anser jag inte överväger effektbrist på vintern.
[bild]
Och det första som slår mig direkt är att under vintern 2019-20 så hade vi export under topplasttimmen, en ganska stor en faktiskt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så redan här har jag avslöjat något sensationellt, det diagrammet som MaxHugo har visat upp här är helt enkelt fejkat, i det diagrammet anges istället vintern 2019-20 som att det var import under den topplasttimmen.
Det är ljug.
Det visar vikten att kontrollera data, inte bara leta efter rubriker, bilder, grafer, åsikter som stödjer det man vill tro.
Fast det är klart, det finns många som hellre går omkring och är lurade, okunniga osv. Men du som läser här nu, vill väl inte vara en av dem?
Jag kastar in mitt XL-blad här.
Nu har jag ordnat in alla data i en gemensam tabell.
Det finns lite redundanta data, det längst till vänster är från tabellerna med av SVK uppgivna topplasttimmar för varje vinter, sen det till höger är hämtat från de stora XL-filerna hos SVK med timvis redovisade värden.
Och jag har låtit t.ex. datum och tid vara kvar, för att sen när allt var klart kunna snabbt kolla att jag fick in data från rätt timme.
Och jag har låtit det stå kvar.
SVK har ändrat kategorierna under åren, tillkommit har solkraft och energilager, och diesel/gas-kraft (effektreserv typ) har försvunnit in i kategorin värmekraft (det var ju ändå så pyttigt lite), så det finns en lång rad med nollor i kolumner som tillkommit/försvunnit.
Jag fick också ordna en reverse order på tabellen jag gjort, för att få mitt diagram med x-axel i samma riktning som i det diagram som Maxhugo hade lagt in.
SVK anger dessa timdata, helt ingenjörsmässigt korrekt som MWh (För det som redovisas är antalet MWh under en timme (brukar heta MWh/h,)) så det går att lekmannamässigt översätta till MW, dvs speglar genomsnittseffekten under den timmen.
Men här har ni XL-arket med data, så kan ni leka själva.
Jag tänkte plotta in grafer med produktion hos olika kraftslag, för att se hur de har förändrats under årens lopp under topplasttimmen.
Nu har jag ordnat in alla data i en gemensam tabell.
Det finns lite redundanta data, det längst till vänster är från tabellerna med av SVK uppgivna topplasttimmar för varje vinter, sen det till höger är hämtat från de stora XL-filerna hos SVK med timvis redovisade värden.
Och jag har låtit t.ex. datum och tid vara kvar, för att sen när allt var klart kunna snabbt kolla att jag fick in data från rätt timme.
Och jag har låtit det stå kvar.
SVK har ändrat kategorierna under åren, tillkommit har solkraft och energilager, och diesel/gas-kraft (effektreserv typ) har försvunnit in i kategorin värmekraft (det var ju ändå så pyttigt lite), så det finns en lång rad med nollor i kolumner som tillkommit/försvunnit.
Jag fick också ordna en reverse order på tabellen jag gjort, för att få mitt diagram med x-axel i samma riktning som i det diagram som Maxhugo hade lagt in.
SVK anger dessa timdata, helt ingenjörsmässigt korrekt som MWh (För det som redovisas är antalet MWh under en timme (brukar heta MWh/h,)) så det går att lekmannamässigt översätta till MW, dvs speglar genomsnittseffekten under den timmen.
Men här har ni XL-arket med data, så kan ni leka själva.
Jag tänkte plotta in grafer med produktion hos olika kraftslag, för att se hur de har förändrats under årens lopp under topplasttimmen.
Det som kliar illa är att det där fejk-diagrammet bär Svenska kraftnäts logga.Mikael_L skrev:
Så jag undrar verkligen vart Maxhugo har hittat det?
MaxHugo skrev:Sveriges elproduktion är bättre än någonsin eller Sveriges export av elproduktion högre än någonsin?
Om den nu är bättre än någonsin, varför har vi då en högre nettoimport av el idag än tidigare (När vi behöver den som mest)? Ett överflöd av el på sommaren anser jag inte överväger effektbrist på vintern.
[bild]
Ja en statistisk fördelning i ett histogram över frekvensen av olika avvikelser från frekvensen 50 Hz. (NU blev det riktigt jobbigt att läsa och skriva, när ordet frekvens används i samma mening med två olika betydelser, statistisk frekvens och fysikalisk frekvens, ni som kan statistik fattar i alla fall vad jag menar)D Daniel 109 skrev:
Men frågan är väl fortfarande lite vad man får ut av det.
Man måste ju också välja redovisningsintervall, det är ju ingen idé att presentera detta som frekvensen av frekvensavvikelser sedan 1912, utan man måste ju göra något val som ger någon info. Ja då lämpligtvis över två olika perioder man vill jämföra. Som upplagt för att skapa de data man önskar visa ...
Brukar hon sätta loggor på sina alster för att öka legitimiteten?
Jag tror att Maxhugo har hittat diagrammet någonstans på internet, jag brukar inte vara den som spinner stora teorier runt saker och ting, utan Ockhams rakkniv är ofta det bästa, den enklaste förklaringen är för det mesta den korrekta.
Jag tror att Maxhugo har hittat diagrammet någonstans på internet, jag brukar inte vara den som spinner stora teorier runt saker och ting, utan Ockhams rakkniv är ofta det bästa, den enklaste förklaringen är för det mesta den korrekta.
Jo det ändras radikalt om hycklarna i Tyskland återstartar sin kärnkraft.Z Zodde skrev:
Allt om:
https://www.radiantenergygroup.com/reports/restarting-germanys-reactors-feasibility-and-schedule
Rapporten som läkades till med felet i Hagby beskriver hur flera av de olika komponenter vi har i elnätet för att upprätthålla spänningen användes och ger lite mer illustration på hur reaktiv effekt kan användas för att reglera spänningen.Mikael_L skrev:Själv tycker jag det känns mer spännande att kika på "reaktiv effekt i nätet".
Jag försökte lite tafatt ett tag ta reda på vad det egentligen är och vad det innebär. Men min tid och vetgirighet tog slut innan jag kom fram.
Det finns folk här på forumet som har förklarat det på lite olika sätt, men jag har inte alls känt mig säker på att det är korrekta förklaringar som givits.
Själv vet jag förstås vad "reaktiv effekt" i basic ellära eller basic elkretsteori är, men jag är inte alls säker på att när man snackar om det som en parameter i transmissionsnätet att det då är samma sak.
Det blir plötsligt ointuitivt för mig, vilket brukar betyda att jag inte förstår, eller att det handlar om något annat, eller möjligen ibland att det helt enkelt är felaktigt.
Den enda på forumet jag skulle lita på en förklaring av är @GK100 .
Min erfarenhet är att det finns ett enormt djupt kunnande där, samt att det inte sägs/skrivs saker som är gissningar, utan då skrivs det inget alls istället.
Reaktiv effekt är den energi som inte omvandlas till användbar energi (den används inte direkt till att driva laster). Reaktiv effekt används istället för att upprätthålla de magnetiska och elektriska fälten i saker som motorer, transformatorer och kraftledningar (allt som innehåller kapacitiva och/eller induktiva egenskaper).
För lite reaktiv effekt kan orsaka spänningsfall medans ett överskott kan leda till överspänning.
För att upprätthålla reaktiv effekt och därmed stabil spänning i elnätet används flera tekniker (flera av dom nämns i rapporten och visar hur de användes vid störningen):
- Synkronkompensatorer: Roterande maskiner utan kraftverk som genererar eller absorberar reaktiv effekt och bidrar med tröghet i nätet. (Finns ingen i drift i Sverige idag så vitt jag vet).
- STATCOM-enheter: Kraftelektronikbaserade system uppbyggda av spänningsomvandlare (VSC) och styrbara kondensatorer som snabbt kan anpassa reaktiv effekt beroende på nätets behov, med hög precision och snabb respons.
- Kondensatorbanker och reaktorer: Passiva komponenter som består av grupper av kondensatorer eller spolar som ansluts till nätet för att kompensera för underskott (kapacitiva laster) eller överskott (induktiva laster) av reaktiv effekt.
- Generatorer: Synkrongeneratorer i till ex. kärnkraftverk kan justeras genom att reglera excitationen (strömtillförseln till rotorn) för att leverera eller ta upp reaktiv effekt samt bidrar till tröghet.
Sveriges elproduktion är verkligen bättre än nånsin: https://www.acer.europa.eu/news-and...lexibility-and-grid-capacity-cost-effectively
Frågan är till vilket pris för oss i landet.
Så denna fråga kan vi lämna.Sverige omnämns på flera ställen i rapporten. Bland annat konstateras att kostnaderna för svenska effektreserven är förhållandevis låga. Däremot påpekas att huvuddelen av det svenska stödet går till fossil kraftproduktion, vilket går stick i stäv med EU:s övergripande klimat- och energimål. Sverige ligger däremot i topp när det gäller leveranssäkerhet. Enligt riktvärdet Loss of Load Expectation (LOLE) beräknas den teoretiska sannolikheten för ett elavbrott till totalt en timme per år, vilket är bland de lägsta värdena i hela EU.
Frågan är till vilket pris för oss i landet.
Vet du vad du pratar om?Q qvirre skrev:Rapporten som läkades till med felet i Hagby beskriver hur flera av de olika komponenter vi har i elnätet för att upprätthålla spänningen användes och ger lite mer illustration på hur reaktiv effekt kan användas för att reglera spänningen.
Reaktiv effekt är den energi som inte omvandlas till användbar energi (den används inte direkt till att driva laster). Reaktiv effekt används istället för att upprätthålla de magnetiska och elektriska fälten i saker som motorer, transformatorer och kraftledningar (allt som innehåller kapacitiva och/eller induktiva egenskaper).
För lite reaktiv effekt kan orsaka spänningsfall medans ett överskott kan leda till överspänning.
För att upprätthålla reaktiv effekt och därmed stabil spänning i elnätet används flera tekniker (flera av dom nämns i rapporten och visar hur de användes vid störningen):
- Synkronkompensatorer: Roterande maskiner utan kraftverk som genererar eller absorberar reaktiv effekt och bidrar med tröghet i nätet. (Finns ingen i drift i Sverige idag så vitt jag vet).
- STATCOM-enheter: Kraftelektronikbaserade system uppbyggda av spänningsomvandlare (VSC) och styrbara kondensatorer som snabbt kan anpassa reaktiv effekt beroende på nätets behov, med hög precision och snabb respons.
- Kondensatorbanker och reaktorer: Passiva komponenter som består av grupper av kondensatorer eller spolar som ansluts till nätet för att kompensera för underskott (kapacitiva laster) eller överskott (induktiva laster) av reaktiv effekt.
- Generatorer: Synkrongeneratorer i till ex. kärnkraftverk kan justeras genom att reglera excitationen (strömtillförseln till rotorn) för att leverera eller ta upp reaktiv effekt samt bidrar till tröghet.
Vad det handlar om är att många laster inte har en strömförbrukning som ligger i fas med spänningen. En ström som ligger helt ur fas med spänningen levererar ingen energi till förbrukaren. Men orsakar en lika stor belastning på elnätet som strömmen som är i fas med spänningen. Dessa enheter genererar en motström så att man inte måste kompensera för dem genom långa ledningar.