Mikael_L Mikael_L skrev:
Ledig?
Har du hört talas om bokföring och momsdeklarationer?
(Nu gör jag ju inte detta själv, men jag måste sammanställa papper i alla fall, och det tänkte jag göra idag)
Ack ja. Jag tänkte inte på att storfinansen har andra pålagor än vi vanliga knegare...

fortsättningen på grafen för frekvensavvikelsen bör se ut så här:

Graf över frekvensavvikelse >0.1 Hz, visande minuter per vecka från 2014 till 2024. Gul linje med trendlinje och indikator för frekvensstabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

alltså summerat över 3-minutersperioder där frekvensen avvikit mer än 0.1 Hz från den nominella (utanför det gröna området i SvKs kontrollrumsgraf)

ingen treminutersperiod har varit inne på det röda området (avvikelse större än 0.5 Hz)

under 20-talet har inget år varit över 10000 minuter – genomsnittet ligger på 7600 minuter (1,45% av tiden)

sen talar frekvensstabiliteten bara om TSOernas leveransprecision – inte hur väl eller illa enskilda delar av nätet presterar

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Haha, här hann jag inte ens börja innan bygghus diagramguru harka hade satt ihop ett. :)

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Sverige och Finland ligger på samma nät. Så frekvensen är samma.
Eh, ja båda har ju 50 Hz.

Men det tar ju ett tag att propagera frekvensförändringar. Och mycket lär hinna släckas ut på vägen. Kan du kolla hur väl avvikelserna matchar mellan Malmö och Helsingfors.

Det talas ibland om behovet av svängmassa. Men hur ofta hör vi att det är lugnt för vi har ju generatorerna i de finska kärnkraftverken.

Nej, nätet ligger i synk. Du har samma frekvens i hela nätet.

S
D daVinci skrev:
Det är ju intressant om man diskuterar frekvensavvikelser i Finland.

Finns någon sammanställning för Sverige också?

Antagligen bara autister som bryr sig om datat gäller för Finland eller för Sverige.

Hm, eller snarare så att det bara är autister som bryr sig om data. Andra vet ju att det som är sanningen är hur dom känner när dom känner efter i hela kroppen. Eller vad någon tomte på youtube påstått.

Snikholt har sin dom klar:

Ja, att data från fingrid gäller för Finland måste ju vara ren bullshit.

Ja, vem vill veta vad datat gäller.

Nog bara daVinci och några autister som bryr sig om fakta och saklighet.
Vad svamlar du om? Ditt inlägg är fullständigt obegripligt…

D Daniel 109 skrev:
Vem kom på att intervallet 50Hz var rimligt att ha med?
Det var SvK som redovisade så. Jag bara klippte direkt därifrån. Dom kanske är lite extra stolta över exakt nominell frekvens :)

Det kommer från uppgifter till de som vill leverera stödtjänster som svar på hur ofta de kan tänkas användas. När det är exakt 50 Hz så är ju inget normalfrekvensstöd aktivt.

Ett exakt värde existerar inte i verkligheten.

Q qvirre skrev:
Det var SvK som redovisade så. Jag bara klippte direkt därifrån. Dom kanske är lite extra stolta över exakt nominell frekvens :)

Det kommer från uppgifter till de som vill leverera stödtjänster som svar på hur ofta de kan tänkas användas. När det är exakt 50 Hz så är ju inget normalfrekvensstöd aktivt.
Jo men du måste även läsa om "systemdrifttillstånd"

https://www.svk.se/contentassets/7dfa08444dab4d3aba1adbbc38456c2b/systemdrifttillstanden.pdf

Att man under "normaldrift" håller frekvensen i samarbete med andra TSOer är ju självklart.

Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Ett exakt värde existerar inte i verkligheten.
Nåja.
Rent filosofiskt har du nästan rätt (för rent filosofiskt kommer varje rörligt analogt värde och anta exakt varenda värde också).
Men i praktiken har vi sen en mätvärdesupplösning som i sig gör att de analoga värderna kommer presenteras såsom diskreta värden, och där något kan bli exkat ... t.ex. 50Hz.

Nu är det nog tags att du tar en tablett av din medicin, för så där autistisk är ju inte ens jag ... ;D

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Men vad är då upplösningen? Menar de 49,995 till 50,005Hz? Det är en rimlig tolkning. Men det skrivs inte som intervallet 50Hz.

P paralun skrev:
Jo men du måste även läsa om "systemdrifttillstånd"

[länk]

Att man under "normaldrift" håller frekvensen i samarbete med andra TSOer är ju självklart
Ja, lika självklart som att de har som uppgift att klara störningen som du länkar till.

Men självklart betyder inte simpelt. Mycket planering och aktiva driftbeslut ligger bakom att klara av att hålla frekvensen inom målvärdena så det är en viktig parameter (finns även andra viktiga) i att bedöma hur TSOerna klarar sitt uppdrag.

Q qvirre skrev:
Ja, lika självklart som att de har som uppgift att klara störningen som du länkar till.

Men självklart betyder inte simpelt. Mycket planering och aktiva driftbeslut ligger bakom att klara av att hålla frekvensen inom målvärdena så det är en viktig parameter (finns även andra viktiga) i att bedöma hur TSOerna klarar sitt uppdrag.
Jo och SvK har ju ett riktigt kontrollrum där personalen då har som huvuduppgift att hålla 50Hz.

Sen kommunicerar man då med andra länders TSOer samt kraftbolagen i Sverige.
Förbrukningsprofiler vid olika årstider och temperaturer har man som grund samt vad Nordpool kommit fram till vid budningarna.

Den stora utmaningen är då om man hamnar i "störd drift".

• Kontrollrum med flera datorer och skärmar där personalen övervakar elnätet och kommunicerar med energibolag och utländska systemoperatörer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
På tal om svängmassa och HVDC, den går ”förlorad” i en sådan länk rimligen?

Mikael_L
S Snikholt skrev:
På tal om svängmassa och HVDC, den går ”förlorad” i en sådan länk rimligen?
Ja den gör väl det.
Jag kan inte se annat.

Men på matad sida är den ju en energikälla, så det kanske går att skapa syntetisk svängmassa eller andra stödtjänster där.

Rent teoretisk skulle man kunna låta HVDC-länken driva en motor som driver en synkrongenerator och därmed skapar samma svängmassa som t.ex. en kärnreaktor.
Ev går det inte för att länken ska kunna skicka energin åt båda hållen.

Men t.ex. en vindkraftspark skulle i alla fall rent tekniskt kunna ha denna lösning.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.