S
Q qvirre skrev:
Sveriges elnät existerar ju inte i isolation utan är en del av ett gemensamt elnät.

Varför det skulle vara sämre att låta Tysklands stora fossilkraftreserv utgöra vår effektreserv under topplasttimmen än att bygga egna överflödiga effektreserver förstår jag inte.

Det är ju kända förutsättningar som vi har planerat efter. Skulle däremot importen inte längre vara möjlig så behöver vi bygga mer egen reservkraft. Det lär vi göra om/när det behövs. Det kommer inte vara mer kostnadseffektivt. Så ur den aspekten är det då sämre med egen och bättre att ha delade resurser.
Med det sagt, kanske vi har en gyllene medelväg just nu.

D Daniel 109 skrev:
Du tycks tro att det är olika saker.
Vad är det jag tycks tro är olika saker?

Känns nästan som att prata med en tonåring om hur dagen var i skolan.

Det blir mycket effektivare kommunikation om du beskriver lite mer vad du tänker så att det går att komma framåt. Vad är annars syftet med ditt inlägg om det inte framgår vad du vill få fram.

• Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Teknik-intresserade early adaptors stortrivs nu. Det är dock ingenting för den stora massan.
Säger som jag sagt innan - vi har sett det förut och vi kommer se det igen.
Jag tror det kommer vara i "var mans hand" inom kort, det lämpar sig för automatik och vid ny och ombyggnad är det dumt att inte ta tag i det.

Men som sagt, även den helt passive med månadspris har haft ett bra år på elbörsen.

En induktiv last resulterar i reaktiv effekt. Det är vad det hela handlar om. Det är ingen separat egenskap i elnätet.

D djac skrev:
Vad är sämre?
Se #7114.

Jag tycker inte att någon extra TWh mer per år, men levererat när moder natur behagar, är bättre än att få den levererad någorlunda jämnt 24/7. Speciellt inte som produktionen i stort flyttats från SE3 till SE2 med de begränsningar som det medför.

Förr eller senare kommer förstås den ökade produktionen att vara tillräckligt mycket större för att jag ska tycka att produktionen är bättre, eftersom mer produktion har en kvalité i sig själv. Men jag tycker inte vi är där än.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
Q qvirre skrev:
Sveriges elnät existerar ju inte i isolation utan är en del av ett gemensamt elnät.

Varför det skulle vara sämre att låta Tysklands stora fossilkraftreserv utgöra vår effektreserv under topplasttimmen än att bygga egna överflödiga effektreserver förstår jag inte.

Det är ju kända förutsättningar som vi har planerat efter. Skulle däremot importen inte längre vara möjlig så behöver vi bygga mer egen reservkraft. Det lär vi göra om/när det behövs. Det kommer inte vara mer kostnadseffektivt. Så ur den aspekten är det då sämre med egen och bättre att ha delade resurser.
Tja, i dessa ofredstider så är det nog rätt bra att bygga mer reserv och redundans. Skulle gärna sett fler reservkraftverk som klarar ödrift, likt det som nu klarställs i Malmö. Vi får nog räkna med allt fler sabotage och störningar framöver.

Behövs det? Har man praktisk nytta av det?

D Daniel 109 skrev:
En induktiv last resulterar i reaktiv effekt. Det är vad det hela handlar om. Det är ingen separat egenskap i elnätet.
Tack för ett mer utförligt svar.

Det är såklart så och jag förstår som sagt inte vad det jag skrev som motsäger detta.

I elnätet så finns det som sagt även komponenter som inte är klassiska laster (dom uträttar inget nyttigt arbete) utan som finns enkom för syftet att producera/konsumera reaktiv effekt i syfte att upprätthålla rätt spänning när det uppstår obalanser. Det kan man nog med fog säga är en specifik egenskap i elnätet.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
"Har inte speciellt mycket med produktionen att göra......"
Är du seriös?
Ja, och det går utmärkt att följa logiken i det jag skrev.
Men jag ser inte att du brydde dig om det. Eller hur?

S Snikholt skrev:
Du vet om att den nya verkligheten innebär att även produktionen till delar blivit oförutsägbar.
Vilket ställer höga krav på att systemet kan hantera variationer på både konsumtions och produktionssidan.
Vilket är "goddag yxskaft".
Hade du läst vad jag skrev hade du inte skrivit sådana tokigheter.

Hur ofta får producenterna böter för att dom levererat något annat än dom comittat sig till??
En vindkraftspark vet ganska väl vad dom kommer producera en given timme de offererar.
Men ett elhandelsbolag har mycket svårare att veta vad deras kunder hittar på.

Varför kan du inte ta in enkel information.
Du skriver bara på slagordsnivå utan att tänka igenom grunderna.

D djac skrev:
Tja, i dessa ofredstider så är det nog rätt bra att bygga mer reserv och redundans. Skulle gärna sett fler reservkraftverk som klarar ödrift, likt det som nu klarställs i Malmö. Vi får nog räkna med allt fler sabotage och störningar framöver.
Men vad är det som gör att den utökade redundansen måste finnas i just Sverige. Så länge den finns i samma elsystem med våra allierade så finns det bättre saker att spendera pengarna på som också ökar vår förmåga till motstånd mot Ryssland.

Samma princip som med NATO. Vi behöver spendera mindre pengar totalt om vi planerar att använda våra resurser gemensamt. Utan NATO hade vi behövt kanske 5% BNP till försvar och nu "bara" 3.5%.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Rapporten som läkades till med felet i Hagby beskriver hur flera av de olika komponenter vi har i elnätet för att upprätthålla spänningen användes och ger lite mer illustration på hur reaktiv effekt kan användas för att reglera spänningen.

Reaktiv effekt är den energi som inte omvandlas till användbar energi (den används inte direkt till att driva laster). Reaktiv effekt används istället för att upprätthålla de magnetiska och elektriska fälten i saker som motorer, transformatorer och kraftledningar (allt som innehåller kapacitiva och/eller induktiva egenskaper).

För lite reaktiv effekt kan orsaka spänningsfall medans ett överskott kan leda till överspänning.

För att upprätthålla reaktiv effekt och därmed stabil spänning i elnätet används flera tekniker (flera av dom nämns i rapporten och visar hur de användes vid störningen):

• Synkronkompensatorer: Roterande maskiner utan kraftverk som genererar eller absorberar reaktiv effekt och bidrar med tröghet i nätet. (Finns ingen i drift i Sverige idag så vitt jag vet).
  • STATCOM-enheter: Kraftelektronikbaserade system uppbyggda av spänningsomvandlare (VSC) och styrbara kondensatorer som snabbt kan anpassa reaktiv effekt beroende på nätets behov, med hög precision och snabb respons.
  • Kondensatorbanker och reaktorer: Passiva komponenter som består av grupper av kondensatorer eller spolar som ansluts till nätet för att kompensera för underskott (kapacitiva laster) eller överskott (induktiva laster) av reaktiv effekt.
  • Generatorer: Synkrongeneratorer i till ex. kärnkraftverk kan justeras genom att reglera excitationen (strömtillförseln till rotorn) för att leverera eller ta upp reaktiv effekt samt bidrar till tröghet.
Man skulle kunna lägga till batterilager också. De som nu bygger sådana nämner tjänsten att ta bort reaktiv effekt som en sak lagret kan användas till. Dom räknar nog med att tjäna en slant på det då SvK tar betalt av de som orsakar reaktiv effekt.

D
Q qvirre skrev:
Men vad är det som gör att den utökade redundansen måste finnas i just Sverige. Så länge den finns i samma elsystem med våra allierade så finns det bättre saker att spendera pengarna på som också ökar vår förmåga till motstånd mot Ryssland.

Samma princip som med NATO. Vi behöver spendera mindre pengar totalt om vi planerar att använda våra resurser gemensamt. Utan NATO hade vi behövt kanske 5% BNP till försvar och nu "bara" 3.5%.
Jag sa ö-drift!

D Daniel 109 skrev:
Det handlar om att större elmotorer "äter" reaktiv effekt och spänningen sjunker och ofta är det last inom industrin.

Men industri är ju inget viktigt enligt den gröna läran.....

Z Zodde skrev:
Du klipper återigen in nåt större schabrak utan att leda läsarna rött , dvs VAR finner vi det du argumenterar för?
Var står det att priset ändras radikalt om Tyskland kör igång några KKverk?
Du gör ju dig själv dum genom att ställa frågan??

Om Tyskland inte behöver importera el och återstartar sin kärnkraft så sjunker givevist elpriset,

S
D daVinci skrev:
Ja, och det går utmärkt att följa logiken i det jag skrev.
Men jag ser inte att du brydde dig om det. Eller hur?

Vilket är "goddag yxskaft".
Hade du läst vad jag skrev hade du inte skrivit sådana tokigheter.

Hur ofta får producenterna böter för att dom levererat något annat än dom comittat sig till??
En vindkraftspark vet ganska väl vad dom kommer producera en given timme de offererar.
Men ett elhandelsbolag har mycket svårare att veta vad deras kunder hittar på.

Varför kan du inte ta in enkel information.
Du skriver bara på slagordsnivå utan att tänka igenom grunderna.
Du är rolig du. Svart bälte i halmgubbe retorik.

Gick tillbaka för att kolla vad vi egentligen pratade om och det började med att du ifrågasatte att frekvens var ett mått på hur produktionen "mår".

Om jag då översätter det till ett språk som du kanske kan greppa är det alltså en mått på hur väl produktion matchar konsumtion, men också hur systemet hanterar svängningar, såsom störningar eller plötsliga förändringar i produktion eller konsumtion. Om allt går enligt planerna på prognoser och alla levererar och konsumerar enligt prediktion har vi i ett välfungerande system och inga problem normalt sett, utom vid störning. Ju mer väderberoende el vi har i systemet, desto svårare är det att parera uppkomna obalanser. Främst pga. dessa system inte bidrar med "tröghet" (svängmassa)

Sen börjar du med ditt sedvanliga tourettes...

Jag citerar SVK: "Frekvensstabilitet handlar om kraftsystemets förmåga att upprätthålla en stabil frekvens efter en störning i balansen mellan produktion och förbrukning."

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.