345 884 läst · 7 833 svar
346k läst
7,8k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jag tror inte det, vi måste ha billig elproduktion för att kunna konkurrera, vi måste också ha sådan som stundtals ger mycket billig och stort överflöd. Det gamla med lite dyr el hela tiden kommer inte vara konkurrenkraftigt.S Snikholt skrev:Tänkte utveckla mitt resonemang lite, och anledningen till min åsikt. Blir åt det filosofiska hållet.... och off topic.
Om det nu på allvar blir folksport att installera smart teknik i var mans hem, som aktivt jagar priser och jämnar ut förbrukning över dygnet - går vi då inte mot en realitet där den typen av investering blir olönsam?
Man kan då undra om det inte är vettigare ur ett samhällsperspektiv att föregå det oundvikliga genom att inse att det kunderna vill ha är stabila, relativt låga priser?
Det är nog dit vi kommer igen vartefter - och att det är en gigantiskt felsatsning att pengar och resurser för detta läggs nere på micro-nivå.
Att mitigera nere på micro-nivån som slutanvändare är lönsamt för tidiga tillämpare, men kommer följaktligen att bli mindre lönsamt - för att inte säga olönsamt för de senare.
"Follow the money" är ibland intressant - och just nu är det ju fantastiska dagar för alla som säljer utrustning och tjänster för dessa ändamål. Man kan ju undra hur mycket de lägger på lobbyverksamhet...j
Just my two cents.
Du kan ha rätt... och jag kan ha rätt. Och det kan bli något mittemellan.D djac skrev:
Jo men hur många har ens satt en timer på vvb än? Det är stor okunskap pga dito hos journalistiken.S Snikholt skrev:Tänkte utveckla mitt resonemang lite, och anledningen till min åsikt. Blir åt det filosofiska hållet.... och off topic.
Om det nu på allvar blir folksport att installera smart teknik i var mans hem, som aktivt jagar priser och jämnar ut förbrukning över dygnet - går vi då inte mot en realitet där den typen av investering blir olönsam?
Man kan då undra om det inte är vettigare ur ett samhällsperspektiv att föregå det oundvikliga genom att inse att det kunderna vill ha är stabila, relativt låga priser?
Det är nog dit vi kommer igen vartefter - och att det är en gigantiskt felsatsning att pengar och resurser för detta läggs nere på micro-nivå.
Att mitigera nere på micro-nivån som slutanvändare är lönsamt för tidiga tillämpare, men kommer följaktligen att bli mindre lönsamt - för att inte säga olönsamt för de senare.
"Follow the money" är ibland intressant - och just nu är det ju fantastiska dagar för alla som säljer utrustning och tjänster för dessa ändamål. Man kan ju undra hur mycket de lägger på lobbyverksamhet...j
Just my two cents.
Förvisso, men med högt gaspris som avgörande kostnad för gaskraftverken är den stora skillnaden i pris INTE om man behöver ett gasskraftverk mindre utan om man ÖHT behöver köra dem.S Snikholt skrev:
Redigerat:
Det är inte bra att vara beroende av några kablar som relativt enkelt kan kapas för sin energiförsörjning.Q qvirre skrev:
Tyskarna tänkte ju lite likadant som du fast med import av rysk gas. 'Ingen' kunde ju ana hur det skulle gå med den. Vissa saker bör man klara av själv utan att vara beroende av andras välvilja.
Ja det var väl rätt bra 2 cent.S Snikholt skrev:Tänkte utveckla mitt resonemang lite, och anledningen till min åsikt. Blir åt det filosofiska hållet.... och off topic.
Just my two cents.
Vi har ju redan sett det med Checkwatt.
Där man kunde hyra ut sitt batteri som en stödtjänst, och det blev oerhört lönsamt för de första som hoppade på tåget, nu är det .... inte så lönsamt ... längre.
Det är sant det du skriver, mycket blir bättre om det görs i stora enheter, om det görs för samhället i stort, än att varje person ska greja med det själv.
Det gäller nog både för att bygga järnväg som att bygga energisystem.
Men själv gissar jag att solen kommer bli mänsklighetens primära kraftkälla i framtiden, så optimering på förbrukningssidan kommer nog ändå kvarstå som vettigt.
Det är väl någon vettig medelväg som önskas på sista raden, som tar till vara på olika fördelar så bra som möjligt utan att låta olika nackdelar växa för stort.
Jag tycker det är en väsentlig skillnad mellan att förlita sig på Ryssland och våra allierade grannar. Tänker du samma med NATO eller andra viktiga sammarbeten inom EU?L lbgu skrev:Det är inte bra att vara beroende av några kablar som relativt enkelt kan kapas för sin energiförsörjning.
Tyskarna tänkte ju lite likadant som du fast med import av rysk gas. 'Ingen' kunde ju ana hur det skulle gå med den. Vissa saker bör man klara av själv utan att vara beroende av andras välvilja.
Vi står starkare tillsammans inom EU när vi delar våra resurser och har då råd med mer skydd än om alla ska vara självförsörjande på alla områden.
Om alla tänkte på de andra främst inom EU så skulle det kanske funka i ett krisläge. Nu är det inte så utan i ett krisläge kommer varje land inom EU att se till sina egna intressen först. Att tro något annat är orealistiskt. Se bara hur det var under pandemin. Länder beslagtog sjukvårdsmateriel som fanns på deras territorium för transport till annat EU land. Boris Johnson frågade till och med militären ifall det var möjligt att genomföra någon sorts kommandoräd mot Holland för att komma åt något lager med vaccin som fanns där och som Boris ansåg sig vilja ha till GB. Och det var ju 'bara' en pandemi och ingen yttre fiende som aktivt ville skada oss. I ett krigsläge så lär det vara en barnlek för ryska ubåtar att kapa el och gasledningar i Nordsjön och Östersjön. Inte omöjligt att det redan finns sprängladdningar gömda vid ledningar som kan detoneras när så önskas.Q qvirre skrev:Jag tycker det är en väsentlig skillnad mellan att förlita sig på Ryssland och våra allierade grannar. Tänker du samma med NATO eller andra viktiga sammarbeten inom EU?
Vi står starkare tillsammans inom EU när vi delar våra resurser och har då råd med mer skydd än om alla ska vara självförsörjande på alla områden.
Så när det gäller saker som mat och el så är det bra att vara självförsörjande. Har man inte mat som räcker att föda befolkningen så blir det väldigt tråkigt. Fanns liksom en anledning till att vi förr hade beredskapslager så vi skulle kunna klara oss vid en eventuell avspärrning. Men våra oansvariga politiker tyckte inte det behövdes, så de är historia.
Ja det är en sak att frihandla lite i fredstid, i skarpt läge ska man inte utgå från att något över gränserna fungerar. Öresundsbron tex, vi lär ju ha kvar båtar även om den står kvar när ryzzen varit och härjat.L lbgu skrev:Om alla tänkte på de andra främst inom EU så skulle det kanske funka i ett krisläge. Nu är det inte så utan i ett krisläge kommer varje land inom EU att se till sina egna intressen först. Att tro något annat är orealistiskt. Se bara hur det var under pandemin. Länder beslagtog sjukvårdsmateriel som fanns på deras territorium för transport till annat EU land. Boris Johnson frågade till och med militären ifall det var möjligt att genomföra någon sorts kommandoräd mot Holland för att komma åt något lager med vaccin som fanns där och som Boris ansåg sig vilja ha till GB. Och det var ju 'bara' en pandemi och ingen yttre fiende som aktivt ville skada oss. I ett krigsläge så lär det vara en barnlek för ryska ubåtar att kapa el och gasledningar i Nordsjön och Östersjön. Inte omöjligt att det redan finns sprängladdningar gömda vid ledningar som kan detoneras när så önskas.
Så när det gäller saker som mat och el så är det bra att vara självförsörjande. Har man inte mat som räcker att föda befolkningen så blir det väldigt tråkigt. Fanns liksom en anledning till att vi förr hade beredskapslager så vi skulle kunna klara oss vid en eventuell avspärrning. Men våra oansvariga politiker tyckte inte det behövdes, så de är historia.
Det var ju inget sakligt svar (som vanligt). Frågan är väl om du ens vet vad som avses med "halmgubbe". Mer troligt är väl att du fått höra det många ggr och nu provar att använda det.S Snikholt skrev:
Någon redogörelse syns inte till.
Och det är fel. Jag förklarade att man måste definiera vilken egenskap man mäter. Och så ställa upp kriterier för egenskapen.S Snikholt skrev:
Fanns ingen kommentar från dig på det. Du verkar fullkomligt ha struntat i allt vad logik och rationalitet heter.
Och ingenstans visar du att du förstått att de som levererar vindkraft har ganska hygglig uppfattning om hur mycket de kan leverera när budgivningen görs.S Snikholt skrev:
Eller var har du visat att du förstår det?
Och ingenstans visar du att du förstår att det som är svårt att forecasta är förbrukningen.
Det lär vara när jag använder logik. Det verkar du uppleva som konstigheter som du inte läser. Iaf skriver du inget som visar att du har läst.S Snikholt skrev:
Och den meningen verkar ha varit för lång för dig, för det sista ordet lär du inte ha läst.S Snikholt skrev:
Ang svängmassa så utför den bara högpassfiltrering. Den gör exakt inget åt drift.
Problemet här är att du och andra gör tvärsäkra uttalanden om något ni bara hört slagord om från desinformatörer.
Och när ni får fakta så gormar ni bara om att det är oseriöst. Och totalvägrar att ta in fakta och logiska redogörelser.
Singapore som haft en närmast extrem tillväxt har tvärtom haft ett ganska högt elpris.D djac skrev:
Så lågt elpris är absolut inte nödvändigt för att ordna tillväxt.
Lågt elpris däremot är ju angeläget om man har stagnation och skall konkurrera med någon annan med stagnation.
Har man däremot tillväxt kan man ha högt elpris.
Hur mycket elintensiv industri finns det i Singapore? Inte mycket gissar jag. Så elpriset lär inte ha någon större betydelse för företagen där.D daVinci skrev:Singapore som haft en närmast extrem tillväxt har tvärtom haft ett ganska högt elpris.
Lågt elpris däremot är ju angeläget om man har stagnation och skall konkurrera med någon annan med stagnation.
Jag skulle säga att det beror på vad du ska ha elen till, mer än tillväxt eller ejD daVinci skrev:Singapore som haft en närmast extrem tillväxt har tvärtom haft ett ganska högt elpris.