329 181 läst · 7 346 svar
329k läst
7,3k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vet inte riktigt vad du tänker att jag ska bemöta, men det låter på sig som att du tror att elhandlarnas order och producenternas bud styr frekvensen i realtid? Du vet om att det läggs ett dygn i förväg antar jag.D daVinci skrev:Det var ju inget sakligt svar (som vanligt). Frågan är väl om du ens vet vad som avses med "halmgubbe". Mer troligt är väl att du fått höra det många ggr och nu provar att använda det.
Någon redogörelse syns inte till.
Och det är fel. Jag förklarade att man måste definiera vilken egenskap man mäter. Och så ställa upp kriterier för egenskapen.
Fanns ingen kommentar från dig på det. Du verkar fullkomligt ha struntat i allt vad logik och rationalitet heter.
Och ingenstans visar du att du förstått att de som levererar vindkraft har ganska hygglig uppfattning om hur mycket de kan leverera när budgivningen görs.
Eller var har du visat att du förstår det?
Och ingenstans visar du att du förstår att det som är svårt att forecasta är förbrukningen.
Det lär vara när jag använder logik. Det verkar du uppleva som konstigheter som du inte läser. Iaf skriver du inget som visar att du har läst.
Och den meningen verkar ha varit för lång för dig, för det sista ordet lär du inte ha läst.
Ang svängmassa så utför den bara högpassfiltrering. Den gör exakt inget åt drift.
Problemet här är att du och andra gör tvärsäkra uttalanden om något ni bara hört slagord om från desinformatörer.
Och när ni får fakta så gormar ni bara om att det är oseriöst. Och totalvägrar att ta in fakta och logiska redogörelser.
För övrigt - det är inte alls svårt att forecasta förbrukning.D daVinci skrev:Det var ju inget sakligt svar (som vanligt). Frågan är väl om du ens vet vad som avses med "halmgubbe". Mer troligt är väl att du fått höra det många ggr och nu provar att använda det.
Någon redogörelse syns inte till.
Och det är fel. Jag förklarade att man måste definiera vilken egenskap man mäter. Och så ställa upp kriterier för egenskapen.
Fanns ingen kommentar från dig på det. Du verkar fullkomligt ha struntat i allt vad logik och rationalitet heter.
Och ingenstans visar du att du förstått att de som levererar vindkraft har ganska hygglig uppfattning om hur mycket de kan leverera när budgivningen görs.
Eller var har du visat att du förstår det?
Och ingenstans visar du att du förstår att det som är svårt att forecasta är förbrukningen.
Det lär vara när jag använder logik. Det verkar du uppleva som konstigheter som du inte läser. Iaf skriver du inget som visar att du har läst.
Och den meningen verkar ha varit för lång för dig, för det sista ordet lär du inte ha läst.
Ang svängmassa så utför den bara högpassfiltrering. Den gör exakt inget åt drift.
Problemet här är att du och andra gör tvärsäkra uttalanden om något ni bara hört slagord om från desinformatörer.
Och när ni får fakta så gormar ni bara om att det är oseriöst. Och totalvägrar att ta in fakta och logiska redogörelser.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 347 inlägg
Forecasta?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 592 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 592 inlägg
Bildsökning med Google ger att diagrammet kommer härifrån:Mikael_L skrev:
https://www.svk.se/press-och-nyhete...for-vintern-ar-stabilt-men-kan-andras-snabbt/
Jämförelse visar att logo skiljer sig åt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är enormt smickrade närmast överord du får till där. Jag ska tänka på om jag vill ge mig in lite mer på allvar med något svar i denna din så svajiga tråd. Som synes har det redan droppat in lite inlägg på temat, tyvärr är direkt rena troll som daVinci med i leken och sen några typiska pliktskyldiga inlägg och givetvis D109 med vad som någonstans i någon tråd benämndes A-spektruminlägg.Mikael_L skrev:Själv tycker jag det känns mer spännande att kika på "reaktiv effekt i nätet".
Jag försökte lite tafatt ett tag ta reda på vad det egentligen är och vad det innebär. Men min tid och vetgirighet tog slut innan jag kom fram.
Det finns folk här på forumet som har förklarat det på lite olika sätt, men jag har inte alls känt mig säker på att det är korrekta förklaringar som givits.
Själv vet jag förstås vad "reaktiv effekt" i basic ellära eller basic elkretsteori är, men jag är inte alls säker på att när man snackar om det som en parameter i transmissionsnätet att det då är samma sak.
Det blir plötsligt ointuitivt för mig, vilket brukar betyda att jag inte förstår, eller att det handlar om något annat, eller möjligen ibland att det helt enkelt är felaktigt.
Den enda på forumet jag skulle lita på en förklaring av är @GK100 .
Min erfarenhet är att det finns ett enormt djupt kunnande där, samt att det inte sägs/skrivs saker som är gissningar, utan då skrivs det inget alls istället.
Jag övertänker några av den äldre nusvenskans begrepp dvs "orka" eller det mer klassiska "Margareta och skinkan" så får vi se om jag försöker lägga in något kanske en egen tråd. Synd att det på ca: ett decennie på forumet gått mot dessa eviga ping-pong trådar utan större riktning och med fast bemanning av troll, halvtroll och deras motpoler.
Kul att du nu också fått epitetet i stil med politisk aktivist i tråden.
Du kan inte dra de parallellerna mellan förbrukningsstyrning och att sälja stödtjänster. Att det snart skulle bli olönsamt sa jag från början. Att styra undan förbrukning från höglast tid kommer även i fortsättningen att vara lönsamt. Lite mindre kanske, men det är inget behov som kan mättas med ett gäng centrala lösningar.Mikael_L skrev:Ja det var väl rätt bra 2 cent.
Vi har ju redan sett det med Checkwatt.
Där man kunde hyra ut sitt batteri som en stödtjänst, och det blev oerhört lönsamt för de första som hoppade på tåget, nu är det .... inte så lönsamt ... längre.
Det är sant det du skriver, mycket blir bättre om det görs i stora enheter, om det görs för samhället i stort, än att varje person ska greja med det själv.
Det gäller nog både för att bygga järnväg som att bygga energisystem.
Men själv gissar jag att solen kommer bli mänsklighetens primära kraftkälla i framtiden, så optimering på förbrukningssidan kommer nog ändå kvarstå som vettigt.
Det är väl någon vettig medelväg som önskas på sista raden, som tar till vara på olika fördelar så bra som möjligt utan att låta olika nackdelar växa för stort.
Om du har ett abonnemang över 63A så betalar du för reaktiv effekt. Då jodå, det förekommer definitivt. Hur det ligger till mellan nätägare och SVK vet jag inte.
Ingen behöver egentligen taxi just då, så den jämförelsen faller platt.O Ossian K Olsson skrev: