S
Z Zodde skrev:
Vilka belägg tänker du på?
Att de exporterat el varje år mellan 2002-2022.
Att de varit bidragande till att Skandinavien hade rekordlåga priser 2012-2020.

Själv menar jag kritiken mot Tyskland här på BH bygger på myter å osanningar.

Ett slående exempel::

När jag påtalade att Tyskland å SE4 i stort sett hade samma prisnivå 2015-20 så blev jag inte trodd. Det stämde ju inte med narrativet som ivrigt predikats här på BH.
Dvs Att Sverige numera (sen 2021 när priserna steg) hade fått kontinentala priser.
Att avveckla inhemsk kärnkraft.
Att inte dela in i elområden.
Att lobba för 70/30…
Att invadera Polen -39…

Ska jag fortsätta?

K karlmb skrev:
Men så kostar inte kaffet flera tusen i månaden heller.
Det beror väl på hur mycket kaffe du konsumerar? Ungefär som med el också...
(Eh... jag fattar, denna kommentar passar sig inte, jag sätter mig på avbytarbänken igen)

• Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Att avveckla inhemsk kärnkraft.
Att inte dela in i elområden.
Att lobba för 70/30…
Att invadera Polen -39…

Ska jag fortsätta?
Nu handlar tråden om SVENSK elproduktion så du får en chans till utifrån det perspektivet.
Trodde iofs att det var uppenbart men här må det tydligen förklaras från grunden…

S
Z Zodde skrev:
Nu handlar tråden om SVENSK elproduktion så du får en chans till utifrån det perspektivet.
Trodde iofs att det var uppenbart men här må det tydligen förklaras från grunden…
Mja nu har det ju även diskuterats om Nordpool och marknaden i stort i denna tråd - rubriken till trots…
Du har ju själv i så fall gjort dig skyldig till grava övertramp genom femtioelva gaspris inlägg. (Möjligt att det var i andra tråden iofs 😉)

Men okej.
Nej i fallet svensk elproduktion är de oskyldiga - eller nja… de har väl på sätt och vis varit influencers som påverkat besluten här också.

Redigerat:
Z Zodde skrev:
Så vi hade minuspriser på el pga fyllda export kablar?

Eller var det just utlandet som gav oss minuspriser? (Till det behövs inga fyllda exportkablar)
Minuspriser på el i Tyskland förekom 300 timmar under 2023. Om dessa timmar sammanföll med timmar med minuspriser i Sverige har jag inte lyckats kolla. Men under de flesta av de 700 timmar Sverige hade minuspriser 2024 så exporterade vi maximalt med el.

Mikael_L
MaxHugo MaxHugo skrev:
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin eller Sveriges export av elproduktion högre än någonsin?

Om den nu är bättre än någonsin, varför har vi då en högre nettoimport av el idag än tidigare (När vi behöver den som mest)? Ett överflöd av el på sommaren anser jag inte överväger effektbrist på vintern.

[bild]
Du gav mig en idé, ett uppslag ...
...att kolla lite hur det kan vara just under Sveriges topplasttimme, men lite fler år bakåt.

Självklart hoppas jag att hitta något som stöder det jag tror på.
Men nu går jag helt farligt ut med det hela innan jag fått bilden klar för mig, så nu kommer jag få stå för resultatet, även om det inte blir vad jag vill ...
(Vågat ...! men ärligt talat, så har jag aldrig haft några problem med sånt, i alla fall inte de senaste 20 åren).

Så nu har jag använt ett par timmar i kväll att leta rätt på data (som är fakta), och påbörjat att sammanställa detta.
Nu mina vänner kan ni tacka mig, jag lägger en massa tid på sånt här för att vi alla ska bli klokare.
Jag är som jag redan nämnt lätt långt över 100 timmar totalt nedlagt i denna fråga, och då menar jag inte att det är timmar på att leta rätt på "rätt" click-bait-artikel i expressen eller "svenskt näringsliv", eller "Sveriges natur", utan att sammanställa och/eller fundera över rådata.
Så ni kan tacka mig, men framförallt lägga en del timmar själva på att vaska fram siffror och samband.

Så vad jag hittat efter lite letande var först dessa två tabeller över topplasttimmen
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kraftsystemdata/topplasttimmen/
Då det är på svenska kraftnäts hemsida så tar jag detta för sanning.

De här sade inte så mycket, utan det behöver ju knytas till import/export, produktion och förbrukning osv under samma timme.
Så då tog jag data från denna sida
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kraftsystemdata/elstatistik/
"Förbrukning och tillförsel per timme"

Sen har jag lagt ett styvt jobb på att hitta data från just varje topplasttimme och börjat och lägga in i ett eget XL-blad.
Och inte blev det lättare av att SVK har ändrat formateringen flera gånger under årens lopp, så nästa steg för mig blir att sortera in de data jag nu har fått in i arket i fungerande kolumner för vidare bearbetning, men nu ska jag gå och lägga mig, och fortsätter imorgon.
Excel-blad som visar tabeller med data om Sveriges elförbrukning och produktion under topplasttimmar från olika år, inklusive import och export av el.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
B bjorn.abelsson skrev:
Minuspriser på el i Tyskland förekom 300 timmar under 2023. Om dessa timmar sammanföll med timmar med minuspriser i Sverige har jag inte lyckats kolla. Men under de flesta av de 700 timmar Sverige hade minuspriser 2024 så exporterade vi maximalt med el.
t.ex 2024-07-13 14-15 hade vi ett något litet negativt elpris, och exporterade blygsamma 600MW.

Jag har inte alls någon superkoll på detta, men det negativa elpriset har jag inte lyckats få någon känsla av att det är bundet till vare sig stor expert eller import.

Men ärligt talat är det inget jag har undersökt. Jag har inte fått någon känsla av att det finns något samband, men kanske missat något här.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Litengubbe Litengubbe skrev:
Det beror väl på hur mycket kaffe du konsumerar? Ungefär som med el också...
(Eh... jag fattar, denna kommentar passar sig inte, jag sätter mig på avbytarbänken igen)
Själv tycker jag det fruktansvärt vad en riktig bil kostar. Men så är jag ju gjord av pengar.

• Gilla
Litengubbe
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du gav mig en idé, ett uppslag ...
...att kolla lite hur det kan vara just under Sveriges topplasttimme, men lite fler år bakåt.

Självklart hoppas jag att hitta något som stöder det jag tror på.
Men nu går jag helt farligt ut med det hela innan jag fått bilden klar för mig, så nu kommer jag få stå för resultatet, även om det inte blir vad jag vill ...
(Vågat ...! men ärligt talat, så har jag aldrig haft några problem med sånt, i alla fall inte de senaste 20 åren).

Så nu har jag använt ett par timmar i kväll att leta rätt på data (som är fakta), och påbörjat att sammanställa detta.
Nu mina vänner kan ni tacka mig, jag lägger en massa tid på sånt här för att vi alla ska bli klokare.
Jag är som jag redan nämnt lätt långt över 100 timmar totalt nedlagt i denna fråga, och då menar jag inte att det är timmar på att leta rätt på "rätt" click-bait-artikel i expressen eller "svenskt näringsliv", eller "Sveriges natur", utan att sammanställa och/eller fundera över rådata.
Så ni kan tacka mig, men framförallt lägga en del timmar själva på att vaska fram siffror och samband.

Så vad jag hittat efter lite letande var först dessa två tabeller över topplasttimmen
[länk]
Då det är på svenska kraftnäts hemsida så tar jag detta för sanning.

De här sade inte så mycket, utan det behöver ju knytas till import/export, produktion och förbrukning osv under samma timme.
Så då tog jag data från denna sida
[länk]
"Förbrukning och tillförsel per timme"

Sen har jag lagt ett styvt jobb på att hitta data från just varje topplasttimme och börjat och lägga in i ett eget XL-blad.
Och inte blev det lättare av att SVK har ändrat formateringen flera gånger under årens lopp, så nästa steg för mig blir att sortera in de data jag nu har fått in i arket i fungerande kolumner för vidare bearbetning, men nu ska jag gå och lägga mig, och fortsätter imorgon.
[bild]
Har de data på frekvensstabilitet som man kan mappa ihop också? 🤔 skulle kunna vara intressant

B bjorn.abelsson skrev:
Men under de flesta av de 700 timmar Sverige hade minuspriser 2024 så exporterade vi maximalt med el.
Att vi exporterade el är inte så konstigt då vi nästan inte importerade alls.

Men att vi fyllde kablarna (maximalt med el) stämmer helt enkelt inte.

Var har du den infon ifrån?

• Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Å svara med en massa diagram utan egna kommentarer blir lika värdelöst dom när du postar länkar du inte läst eller som t.o.m. talar mot din sak.
Jo du efterlyste ju fakta! Fake news?

För våran del får då SE3 samt SE4 betala dyrt för Tysklands hyckleri!

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Har de data på frekvensstabilitet som man kan mappa ihop också? 🤔 skulle kunna vara intressant
Tja, jag har inte hittat något sådant i historiska data.

Och ärligt talat vet jag inte ens vad "frekvensstabilitet" är för något. Vilken storhet eller enhet har mätetalet?
Mina loggrar mäter och loggar frekvens, så den ser jag ju, och kan någon gång ibland finna anomalier.
Men det är ju "frekvens" inte "frekvensstabilitet".
Så om det finns som parameter så må det ju vara kombinerat med något annat mätetal.

Sen vet jag väl inte om det finns något större egenvärde i att veta detta, i grunden är det så att frekvensen sjunker när produktionen går under konsumtionen, och tvärtom, och det är relativt snabba förlopp, minuter, typ. Så jag får känslan att man inte blir så mycket klokare.
Men en lite spännande sak finns det kanske, men lite mer i framtiden, hur kommer stora solcellsparker påverka när solen kommer fram eller går i moln över en stor mängd paneler, nästan samtidigt.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Själv tycker jag det känns mer spännande att kika på "reaktiv effekt i nätet".

Jag försökte lite tafatt ett tag ta reda på vad det egentligen är och vad det innebär. Men min tid och vetgirighet tog slut innan jag kom fram.
Det finns folk här på forumet som har förklarat det på lite olika sätt, men jag har inte alls känt mig säker på att det är korrekta förklaringar som givits.
Själv vet jag förstås vad "reaktiv effekt" i basic ellära eller basic elkretsteori är, men jag är inte alls säker på att när man snackar om det som en parameter i transmissionsnätet att det då är samma sak.
Det blir plötsligt ointuitivt för mig, vilket brukar betyda att jag inte förstår, eller att det handlar om något annat, eller möjligen ibland att det helt enkelt är felaktigt.

Den enda på forumet jag skulle lita på en förklaring av är @GK100 .
Min erfarenhet är att det finns ett enormt djupt kunnande där, samt att det inte sägs/skrivs saker som är gissningar, utan då skrivs det inget alls istället.

• Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

Och ärligt talat vet jag inte ens vad "frekvensstabilitet" är för något. Vilken storhet eller enhet har mätetalet?
Mina loggrar mäter och loggar frekvens, så den ser jag ju, och kan någon gång ibland finna anomalier.
Så om det finns som parameter så må det ju vara kombinerat med något annat mätetal.

Sen vet jag väl inte om det finns något större egenvärde i att veta detta, i grunden är det så att frekvensen sjunker när produktionen går under konsumtionen, och tvärtom, och det är relativt snabba förlopp, minuter, typ. Så jag får känslan att man inte blir så mycket klokare.
Men en lite spännande sak finns det kanske, men lite mer i framtiden, hur kommer stora solcellsparker påverka när solen kommer fram eller går i moln över en stor mängd paneler, nästan samtidigt.
Stabilitet lär ju mätas med derivatan på frekvensen.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:

Frekvensstabilitet är måhända ett hittepåord av mig. Dock är det nog inget större problem för en normalbegåvad att förstå andemeningen av det men jag kan ha fel.

Alltså hur frekvensen förhåller sig till börvärdet 50Hz.

Det är ett relevant mått på hur produktionen "mår".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.