MaxHugo
D Daniel 109 skrev:
Du kan lätt rita in områden med ännu sämre självförsörjning. Det är inte något som är av betydelse.
Fel av mig att blanda in "installerad elproduktionkapacitet" i diskussionen.

Detta börjad ditt uttalande att
"Vi har stabil tillgång till energi hela tiden i Sverige. Att påstå något annat är lögn"

Vilket inte stämmer överens med verkligheten eftersom företag i Sverige blir nekade att utöka sin produktion just pga att elnätet inte kommer klara det.

MaxHugo MaxHugo skrev:
Fel av mig att blanda in "installerad elproduktionkapacitet" i diskussionen.

Detta börjad ditt uttalande att
"Vi har stabil tillgång till energi hela tiden i Sverige. Att påstå något annat är lögn"

Vilket inte stämmer överens med verkligheten eftersom företag i Sverige blir nekade att utöka sin produktion just pga att elnätet inte kommer klara det.
Skilj på elproduktion och infrastruktur.

S
D Daniel 109 skrev:
Så det är ologiskt för att folk inte fattar? Vet du vad logik är?
Misstänker starkt att du inte gör det.

S
D Daniel 109 skrev:
Jag märker att du har svårt för energi och effekt. Hur kan du få till en kraftigt energiexport samtidigt som det inte finns effekt i nätet? Det går inte ihop.
Att regionalnäten inte hänger med när städer expanderar är ett problem. Men det beror ju inte på de orsaker du presenterar.
L Leif i Skåne skrev:
Det är tydligen svårt, för väldigt många att förstå skillnaden på energi och effekt !!!
Om det blåser blir det mycket energi som man får ”vaska” till utlandet för några ören /kWh det är en total förlust för hela branschen ingen tjänar pengar när det blåser och industrin kan inte nyttja den billiga energin.
Under hela tiden saknas effekt och reaktiv effekt i sydsverige ”så man kan trycka energin dit den behövs”. Det är inte lönt för företag att ansöka om mer MW uttag från stamnätet för det kan inte garanteras om något faller ifrån i stamnätet, städer kan inte bygga nya industri områden eller bostadsområden.
Visst en del beror det på regionnäten spänning, finns det tillgång till 130 kV så kanske men 20-60 kV är det oftast problem att få tillgång till mer effekt på en viss ort.
När du diskuterar med autistiska-spektrum klubben härinne, är det viktigt att inte sväva iväg på något sätt.

De hugger direkt på ett ”felaktigt” påstående som kan gömma sig i ett inlägg som för övrigt är mestadels korrekt, och angriper det. Vilket gör att det oftast slutar i fåniga semantiska diskussioner utan värde.

• Gilla
  • Haha
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
De flesta har inte vant sig vid att brist på el i andra länder gör sådana genomslag på elpriset i Sverige. När vi har mestadels bra tillgång själva, och tidigare god hjälp att hålla priset lågt från vår närmsta granne.
Det är inte många länder som har någon elbrist heller.
T.ex. Tyskland, som det alltid ska klagas på, har ingen energibrist eller effektbrist, någonsin. De har alltid ytterligare ett kolkraftverk att dra igång.
Så det finns ingen brist på produktionskapacitet (idag i alla fall), utan det enda som händer är att det blir dyrare och dyrare el ju äldre och sämre och mer sällan använda anläggningar de startar upp.

Men Tyskland och Polen är lite av garanten idag för att Europa aldrig ska få någon energibrist, de länderna är hela Europas reservkraft.

Finland har dock varit ett land som haft återkommande energibrist fram tills de nu fick igång sin senaste reaktor, även Danmark är ett land som rätt ofta inte alls har tillräckliga produktionsresurser, utan de lutar sig på det faktum att Sverige, Norge och Tyskland agerar reservkraft.

Sverige är nästan aldrig i behov av kraft från utlandet, några timmar om året, vi pratar om tiotalet timmar, en del timmar med nettoimport beror inte på inhemsk brist, utan på lägre pris i andra länder.

Tyskland har aldrig elbrist, utan de importerar bara när de kan köpa billigare än att starta ytterligare ännu dyrare gas och kolkraft.

Frankrike är lite special genom att de har så enormt mycket kärnkraft, vilket betyder att det finns inget riktigt alternativ att hålla på och starta och stoppa produktion hela tiden.
Så Frankrike är liksom faktiskt mest beroende att de kan få exportera när deras produktion är högre än konsumtionen.
Egentligen är Sverige och Norge i stort sett i samma sits, vi kan inte heller gå under en viss produktion vad gäller vatten och kärnkraft, och vi har inga kolkraftverk att stänga.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är inte många länder som har någon elbrist heller.
T.ex. Tyskland, som det alltid ska klagas på, har ingen energibrist eller effektbrist, någonsin. De har alltid ytterligare ett kolkraftverk att dra igång.
Så det finns ingen brist på produktionskapacitet (idag i alla fall), utan det enda som händer är att det blir dyrare och dyrare el ju äldre och sämre och mer sällan använda anläggningar de startar upp.

Men Tyskland och Polen är lite av garanten idag för att Europa aldrig ska få någon energibrist, de länderna är hela Europas reservkraft.

Finland har dock varit ett land som haft återkommande energibrist fram tills de nu fick igång sin senaste reaktor, även Danmark är ett land som rätt ofta inte alls har tillräckliga produktionsresurser, utan de lutar sig på det faktum att Sverige, Norge och Tyskland agerar reservkraft.

Sverige är nästan aldrig i behov av kraft från utlandet, några timmar om året, vi pratar om tiotalet timmar, en del timmar med nettoimport beror inte på inhemsk brist, utan på lägre pris i andra länder.

Tyskland har aldrig elbrist, utan de importerar bara när de kan köpa billigare än att starta ytterligare ännu dyrare gas och kolkraft.

Frankrike är lite special genom att de har så enormt mycket kärnkraft, vilket betyder att det finns inget riktigt alternativ att hålla på och starta och stoppa produktion hela tiden.
Så Frankrike är liksom faktiskt mest beroende att de kan få exportera när deras produktion är högre än konsumtionen.
Egentligen är Sverige och Norge i stort sett i samma sits, vi kan inte heller gå under en viss produktion vad gäller vatten och kärnkraft, och vi har inga kolkraftverk att stänga.
Se där, jag glömde att förtydliga att jag avsåg brist på billig el i andra länder när det inte blåser eller solen skiner.

Jag lär mig.

• Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
framhäver att svensk elproduktion är bättre än någonsin. Det kan man tycka.
Men att hävda att totalsiffror för export/import i hela sverige bekräftar det är ohederligt.
Det går bra att kika på själva produktionen också, det säger samma.
Men du har rätt i att stor export bara är ett symptom på en god produktion.

Jag har letar rätt på dessa grafer över produktion:
Graf över Sveriges elförbrukning, elproduktion och import/export 2000-2023. Produktion och förbrukning stabil, export ökar och minskar varierande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf över Sveriges elproduktion 2000-2011, visar kärnkraft, vindkraft, vattenkraft, övrigt, konsumtion samt import/export i TWh. Källa: svk.se.
Skapa konto

Graf över Sveriges elproduktion 2012-2023, visar kärnkraft, vindkraft, sol, vattenkraft med konsumtion och export enligt data från svk.se.
Skapa konto

Dessa är tagna från:
https://www.facebook.com/permalink.php/?story_fbid=472830812345667&id=100088562561624

Jag gillar inte att välja facebook som källa från något ganska overifierat kontot som kanske driver en agenda istället för att presentera fakta.

Men dessa gafer visar dock ungefär det jag förväntat mig (jag har ju trots allt lite koll), det är en både en svagt ökad produktion i kombination med en svagt minskad förbrukning.
Så jag chansar, de har även angivit att det har SVK som datakälla, och det är lätt att kontrollera om man vill.

Jag orkar bara inte sammanställa data själv denna gång, jag har redan lagt ner säkert 100 timmar av mitt liv i denna tråd med sånt.

Graferna stämmer också med kända fakta, t.ex. att 2003 var ett katastrofår i Svensk elproduktion, med mycket stor import som följd, vilket syns här.
Varför skulle någon vara noga med sådana detaljer om man tänker skapa osanna data?

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Se där, jag glömde att förtydliga att jag avsåg brist på billig el i andra länder när det inte blåser eller solen skiner.

Jag lär mig.
Ojoj, nu rasar randvillkoren in.
Både brist
och i andra länder
och billig el.
när det inte blåser
eller solen skiner...

Ska vi inte kasta in lite fler roliga parametrar som avgränsning, det var ju lite klent det där. 😁

• Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
När du diskuterar med autistiska-spektrum klubben härinne, är det viktigt att inte sväva iväg på något sätt.

De hugger direkt på ett ”felaktigt” påstående som kan gömma sig i ett inlägg som för övrigt är mestadels korrekt, och angriper det. Vilket gör att det oftast slutar i fåniga semantiska diskussioner utan värde.
Jag tycker helt ärligt att du var rätt rolig här, och känner mig lite lagom träffad (och kan dessutom inse några till som bör känna sig träffade).

Att vara gränslöst faktadriven är verkligen granne med autism ibland.

• Haha
  • Wow
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker helt ärligt att du var rätt rolig här, och känner mig lite lagom träffad (och kan dessutom inse några till som bör känna sig träffade).

Att vara gränslöst faktadriven är verkligen granne med autism ibland.
Jag är inte heller oskyldig 😇

S Snikholt skrev:
De hugger direkt på ett ”felaktigt” påstående som kan gömma sig i ett inlägg som för övrigt är mestadels korrekt
Så sakfel i bisatser (”gömmer sig”) ska vi ha överseende med så länge ”övrigt mestadels är korrekt” ?

Låter man sakfel stå oemotsagda blir de till slut trådsanningar.

Exempel på sådana:

Tyskland har varit stor importör av el sista 20 åren

Tysklands höga elpriser har slutligen smittat av sig till Norden

Nordpool är ingen börs utan ett geografiskt område

Vi har brist på el efter nedläggningen av några KKverk.

ETC

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Så sakfel i bisatser (”gömmer sig”) ska vi ha överseende med så länge ”övrigt mestadels är korrekt” ?

Låter man sakfel stå oemotsagda blir de till slut trådsanningar.

Exempel på sådana:

Tyskland har varit stor importör av el sista 20 åren

Tysklands höga elpriser har slutligen smittat av sig till Norden

Nordpool är ingen börs utan ett geografiskt område

Vi har brist på el efter nedläggningen av några KKverk.

ETC
Eller ditt påstående att gaspriset styr spot-priset.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Eller ditt påstående att gaspriset styr spot-priset.
Definitivt korrekt men absolut inte allenarådande.

Men sen senvåren 2021 har det varit den enskilt viktigaste faktorn.

Det är ALLA marknadsaktörer eniga om och ör då näppe nåt kontroversiellt. Läs analyser från de största spelarna så ser du själv.

S
Z Zodde skrev:
Definitivt korrekt men absolut inte allenarådande.

Men sen senvåren 2021 har det varit den enskilt viktigaste faktorn.

Det är ALLA marknadsaktörer eniga om och ör då näppe nåt kontroversiellt. Läs analyser från de största spelarna så ser du själv.
Det verkar som att du tror att spotpriset och marginalkostnad alltid lirar med produktionskostnad.

EDIT: tim-spot

S Snikholt skrev:
Det verkar som att du tror att spotpriset och marginalkostnad alltid lirar med produktionskostnad.

EDIT: tim-spot
Nej, det har jag aldrig varken trott eller sagt.

Men OCKSÅ populärt på forumet.

Tillskriva meningsmotståndare åsikter de aldrig torgfört.
Nästan lika poppis som å försöka skapa fejkade trådsanningar 🤣

• Haha
MaxHugo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.