325 108 läst · 7 251 svar
325k läst
7,3k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Ditt inlägg hänger inte ihop...
Helt uppenbart kan vi påverka våra egna priser genom tillräckligt mycket produktion. Däremot kan inte marknaden magiskt lösa statens alla önskemål - klarade klimatmål, glada väljare, livskraftig industri, trygg elförsörjning - så om staten vill lösa dem kommer den behöva skjuta till pengar någonstans. Frågan är bara var man ska välja att hälla pengarna och vad som är värt att göra.
"Om vi bygger mer produktion i söder blir priserna för låga, så det kan vi inte göra!"B bjorn.abelsson skrev:Att med "mer elproduktion i södra Sverige skulle exportkablarna ha fyllts snabbare" är korrekt. Men vem skulle vilja bygga ut elproduktion som inte kan exporteras på grund av fyllda exportkablar? Redan 2024 hade vi exportkablarna fyllda under 700 timmar och mínuspriser på el. Med mer elproduktion i södra Sverige hade vi haft minuspriser fler timmar. Inget särskilt bra incitament för att bygga vare sig vindkraft eller kärnkraft.
"Vi kan inte påverka vår egen situation, allt beror på Tyskland."B bjorn.abelsson skrev:Prisnivån på el i Sverige har mycket litet att göra med hur mycket el vi producerar eller använder själva. Prisnivån bestäms av vad det kostar att producera el med gas eller kol i Tyskland. Det borde Näringslivets Medieinstitut känna till. Till och med Ebba Busch börjar ju nu förstå att det är Tysklands energipolitik som skapar höga elpriser i Sverige.
Helt uppenbart kan vi påverka våra egna priser genom tillräckligt mycket produktion. Däremot kan inte marknaden magiskt lösa statens alla önskemål - klarade klimatmål, glada väljare, livskraftig industri, trygg elförsörjning - så om staten vill lösa dem kommer den behöva skjuta till pengar någonstans. Frågan är bara var man ska välja att hälla pengarna och vad som är värt att göra.
Haha ja det är det ju flera härinne som idkar.D djac skrev:Det är höhö-media, de avser att förstärka opinioner som föredras, som sagt handlar det inte om att hitta på fakta men att selektivt framhålla det som ger ryggdunkar i egna leden och samtidigt förtiga andra väsentligheter. Ser inga problem med detta, de är ingen tidning med riktiga journalister och redaktion.
Du kör stenhårt på narrativet att elproduktionen är bättre nu än förr. Och du vrider på fakta för att styrka din tes.Mikael_L skrev:Nej, den förklarar inget på något bättre sätt.
Förutom att den innehåller någon ren felaktighet samt att det inte är någon slags faktarapport utan en artikel skriven för att bilda och påverka opinion så saknas det enormt mycket info.
Är verkligen genomströmningen av el genom SE3 och SE4 större än den var förut.
För ärligt talat, såhär har det varit i 100 år nu, det är liksom inget som uppstått de senaste 2 åren.
Och visst, det skickas en massa TWh till SE4, varav rätt mycket exporteras vidare, men varför skulle det vara något problem? Det är ju liksom inte att SE4 blir utan el någon gång.
I SE3 finns det ett enormt överskott av Scania-lastbilar (för där sker produktionen nämligen), sen exporterar ju SE4 en massa av de lastbilar som kommer dit, är det samma problem?
Nej, naturligtvis inte, sånt som ska exporteras måste ju färdas någon väg, genom ställen där resursen inte förbrukas utan bara passerar.
Men jag har trots allt ett litet tag försökt att hitta statistik över mängden energi som passerar elområdesgränserna, och genom utlandsförbindelserna.
T.ex. på något trovärdig sida typ:
[länk]
Men jag hittade inget såhär i brådrasket, och jag har ett svagt minne att vi i början av denna tråd även då eftersökte det, men att det var svårt att hitta det redovisat.
Jag håller inte med.
D Daniel 109 skrev:
Flera härinne, Mikael och även du (tror jag)Z Zodde skrev:
framhäver att svensk elproduktion är bättre än någonsin. Det kan man tycka.
Men att hävda att totalsiffror för export/import i hela sverige bekräftar det är ohederligt.
Flera här lider svårt av s.k. confirmation bias - och anklagar samtidigt meningsmotståndare för detsamma.
Jag själv inkluderad.
Daniel, not so much. Han är neutral. Och dryg.
Husägare
· Skåne
· 5 004 inlägg
Ja narrativet att elproduktionen är bättre nu än förr är en total lögn, visserligen produceras det mer energi nu om det blåser, men den energin kan inte användas att starta och driva industrin det vi gör idag är att vaska den i exportkablarna när den finns men landet Sverige blir inte rikare utan det är ett antal elhandelsbolag och SVK som bli rika inte vår industri som behöver effekt 24/7/ 365!
Jasså? Men förklaringen är väl att norska marknaden har ökat sin kapacitet och exponering mot områden där detta är fakta.K karlmb skrev:
Så även om du har rätt angående gaspriser är det knappast hela sanningen.
Det e ok å ha olika åsikter.S Snikholt skrev:
Kan man underbygga dessa med fakta blir de i min värld mer betydelsefulla än allmänt tyckande/drömmande.
Fakta ingen kan blunda för är att vi har större överskott/högre export (å alltså en större buffert) av el idag än vi nånsin hade med fler KK igång.
Om vi i stort sett aldrig måste importera , ja då måste den vara bättre.
Rekordstor andel förnybar produktion är också ett stort plus.
Hur skulle man annars mäta menar du?
Redigerat:
Vi har stabil tillgång till energi hela tiden i Sverige. Att påstå något annat är lögn.L Leif i Skåne skrev:Ja narrativet att elproduktionen är bättre nu än förr är en total lögn, visserligen produceras det mer energi nu om det blåser, men den energin kan inte användas att starta och driva industrin det vi gör idag är att vaska den i exportkablarna när den finns men landet Sverige blir inte rikare utan det är ett antal elhandelsbolag och SVK som bli rika inte vår industri som behöver effekt 24/7/ 365!
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin eller Sveriges export av elproduktion högre än någonsin?
Om den nu är bättre än någonsin, varför har vi då en högre nettoimport av el idag än tidigare (När vi behöver den som mest)? Ett överflöd av el på sommaren anser jag inte överväger effektbrist på vintern.
Om den nu är bättre än någonsin, varför har vi då en högre nettoimport av el idag än tidigare (När vi behöver den som mest)? Ett överflöd av el på sommaren anser jag inte överväger effektbrist på vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En timme per år?MaxHugo skrev:Sveriges elproduktion är bättre än någonsin eller Sveriges export av elproduktion högre än någonsin?
[bild]
Ja det har vi. Men det är väl svensk elproduktion och dess förmågor vi diskuterar?D Daniel 109 skrev:
Import/export är en viktig del av ett lands elproduktion av flera skäl. Men man bör enligt mig se till att man kan ha resiliens inom nationen utan beroenden från andra.
Hur klarar vi oss i en mindre ”rosa” värld? Där det inte är så att alla handlar med alla på lika villkor?
Det är lite som med försvarsmakten. Det går fort att rasera den, men det tar evigheter och kostar multum att bygga upp den.
Något jag tycker att många av er blundar för. En sorts naivitet som gör mig irriterad.
Jag känner inte till många länder med ett bättre läge när det gäller elförsörjning. Däremot är vi rejält importberoende på många andra områden.