S Snikholt skrev:
Vad är det som du menar inte stämmer i artikeln då?
Visst, när du pekar ut felaktigheterna i den här protesten mot användningen av divätemonoxid. https://www.skrivunder.com/forbjuda_divateoxid

Det är inte faktafel det handlar om, utan hur de lyfts fram.

• Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Lite kan vi kanske redan nu bedöma.
På europeiska gasbörsen dutch TTF har naturgaspriset gått upp lite de senaste dagarna nu, ca 10% sedan 26/12. Och det priset har varit ungefär medelpris de senaste två månaderna.

Men man ska också vara medveten om att priset har ungefär samma variation naturligt hela tiden, så det är lite för tidigt att ännu säga.
Vi får invänta och se om detta är en ny prisplatå (medelpris) eller om det bara är det vanligt förkommande fladdret och att det om någon dag rasar ner till höstens priser igen.
Har det inte hamstrats gas från de länder som påverkas mest av att rysk gas stängs av? De lär ju vilja ha något att elda mitt i vintern. Så stora delar av de ökade kostnaderna borde redan ha slagit igenom, även om väderförutsättningar etc kan påverka framöver.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Med tanke på att det är klimatskäl som till stor del är orsaken till vår el-politik så är det kanske bäst ifall vi får klara oss utan apelsiner. Dumt för klimatet att odla apelsiner i Brasilien och sen frakta dem hit. Även dumt att offra en massa energi på odla apelsiner i växthus här. Men tydligen är frihandeln viktigare än klimatet när det kommer till kritan.
D Daniel 109 skrev:
Visst, när du pekar ut felaktigheterna i den här protesten mot användningen av divätemonoxid. [länk]

Det är inte faktafel det handlar om, utan hur de lyfts fram.
Vad har DHMO med Sverige enorma export av el från E1 till E4 som Bylund skryter om?

Mikael_L
K krfsm skrev:
Det kanske blev en öppning i marknaden? Om någon ska exportera mer/importera mindre så behöver någon annan importera mer/exportera mindre.

Jag hittade följande kul diagram, apropå Europa.
[bild]
Jag säger inte att det är orsaken, men det har en väldigt bra timing.
Ja den här grafen, och det här inlägget hade jag ju tänkt svara på, men det var väl något annat som skulle göras först och sen var det glömt.

Ja det var ett ordentligt fall där i kärnkraftsproduktion där 2011.
Det var inte Sverige i alla fall, var det Tyskland som lade ner mycket det året?
Var det Fukushima-olyckan som var anledningen?

Det är dock ett sammanträffande att det var det året som Svensk elexport/import gick från att vara ungefär lika åt båda hållen, till att bli mest export.
Såvitt jag vet så exporterade Tyskland nog rätt mycket el på den tiden, så det kanske inte var så at vi direkt började exportera till Tyskland, men kanske väl till kanske Danmark och andra länder som förut fick mycket av sin el från Tyskland.

Men en sak är dock säker, det påverkade inte elpriser speciellt mycket, kanske i det närmaste ingenting, utan några år senare hade vi ju rekordlåga elpriser.

Tänk att vid flera tillfällen kan vi leda i bevis att det blivit lägre elpriser efter att kärnkraftverk har lagts ner, så det känns ju nästan som ett vinnande koncept ... :D

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Vad e egentligen poängen med artikeln?

Alla vet att det som exporteras från SE4 till mindre eller större del producerats i nordligare prisområden. So what?

Förstår öht inte vad han vill fram till (som är av betydning)

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
K krfsm skrev:
Har det inte hamstrats gas från de länder som påverkas mest av att rysk gas stängs av? De lär ju vilja ha något att elda mitt i vintern. Så stora delar av de ökade kostnaderna borde redan ha slagit igenom, även om väderförutsättningar etc kan påverka framöver.
Själv tror jag ju att vi kommer knappt se någon påverkan alls av nedstängningen av transitgas.
Men det är ju bara min tro, rätt löst baserat på lite virriga tankar.
Jag är medveten om att det kan gå lite hur som helst. Inte så att jag känner någon anledning att ändra min prognos, men blir den fel så är det bara så, jag har inte investerat någon prestige i den prognosen.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Såvitt jag vet så exporterade Tyskland nog rätt mycket el på den tiden,
Tyskland var nettoexportör varje år 2002-2022.
Nåt som man lätt kan luras å tro vara tvärtom efter å ha läst här på BH hur svensk elexport håller Tyskland under armarna.
Ännu en av dessa ”BH myter” som pulvriserats.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
"Ebba Busch (KD) är arg. Arg på tyskarna för att de har avvecklat sin kärnkraft, satsat på vindkraft och nöjt sig med ett elprisområde. För det är det som sägs vara förklaringen till att nätkunderna i södra Sverige tvingas betala ockerpriser för elen när det blåser lite. Det är då vi exporterar billig el och importerar skyhöga priser.
Ebba (och Uffe och de andra) ska väl inte alls vara arg på Tyskarna för detta.
Utan det var ju själva anledningen till att de kunde knipa makten, genom att spinna en osann saga runt detta och lura valboskapet att de skulle fixa detta.

• Älska
djac
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Fakta stämmer väl i huvudsak. Men urvalet av fakta och de slutsatser man drar av fakta bygger på värderingar. Man brukar inte kalla nationell handel för "export" eller "import", utan de begreppen brukar endast användas för utrikeshandel. Att med "mer elproduktion i södra Sverige skulle exportkablarna ha fyllts snabbare" är korrekt. Men vem skulle vilja bygga ut elproduktion som inte kan exporteras på grund av fyllda exportkablar? Redan 2024 hade vi exportkablarna fyllda under 700 timmar och mínuspriser på el. Med mer elproduktion i södra Sverige hade vi haft minuspriser fler timmar. Inget särskilt bra incitament för att bygga vare sig vindkraft eller kärnkraft.

Att öka överföringskapaciteten inom Sverige skulle jämna ut elpriserna. Men bara genom att även SE1 och SE2 hade fått lika höga priser som södra Sverige. Precis detta hände när Norge byggde två nya exportledningar på vardera 1400 MW. Elpriserna i södra Norge steg till samma nivåer som i södra Sverige.

Prisnivån på el i Sverige har mycket litet att göra med hur mycket el vi producerar eller använder själva. Prisnivån bestäms av vad det kostar att producera el med gas eller kol i Tyskland. Det borde Näringslivets Medieinstitut känna till. Till och med Ebba Busch börjar ju nu förstå att det är Tysklands energipolitik som skapar höga elpriser i Sverige.

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Redan 2024 hade vi exportkablarna fyllda under 700 timmar och mínuspriser på el
Så vi hade minuspriser på el pga fyllda export kablar?

Eller var det just utlandet som gav oss minuspriser? (Till det behövs inga fyllda exportkablar)

B bjorn.abelsson skrev:
Fakta stämmer väl i huvudsak. Men urvalet av fakta och de slutsatser man drar av fakta bygger på värderingar. Man brukar inte kalla nationell handel för "export" eller "import", utan de begreppen brukar endast användas för utrikeshandel. Att med "mer elproduktion i södra Sverige skulle exportkablarna ha fyllts snabbare" är korrekt. Men vem skulle vilja bygga ut elproduktion som inte kan exporteras på grund av fyllda exportkablar? Redan 2024 hade vi exportkablarna fyllda under 700 timmar och mínuspriser på el. Med mer elproduktion i södra Sverige hade vi haft minuspriser fler timmar. Inget särskilt bra incitament för att bygga vare sig vindkraft eller kärnkraft.

Att öka överföringskapaciteten inom Sverige skulle jämna ut elpriserna. Men bara genom att även SE1 och SE2 hade fått lika höga priser som södra Sverige. Precis detta hände när Norge byggde två nya exportledningar på vardera 1400 MW. Elpriserna i södra Norge steg till samma nivåer som i södra Sverige.

Prisnivån på el i Sverige har mycket litet att göra med hur mycket el vi producerar eller använder själva. Prisnivån bestäms av vad det kostar att producera el med gas eller kol i Tyskland. Det borde Näringslivets Medieinstitut känna till. Till och med Ebba Busch börjar ju nu förstå att det är Tysklands energipolitik som skapar höga elpriser i Sverige.
Nej, nej, de som vet nåt i Norge kan förklara alla nämnvärda prisökningar där med det skenande gaspriset. Oj så fel det blir..

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Här är en artikel som på ett bättre sätt förklarar att de där totalsiffrorna för import/export är missvisande i det avseende de används i denna tråd.

[länk]
Nej, den förklarar inget på något bättre sätt.
Förutom att den innehåller någon ren felaktighet samt att det inte är någon slags faktarapport utan en artikel skriven för att bilda och påverka opinion så saknas det enormt mycket info.

Är verkligen genomströmningen av el genom SE3 och SE4 större än den var förut.
För ärligt talat, såhär har det varit i 100 år nu, det är liksom inget som uppstått de senaste 2 åren.

Och visst, det skickas en massa TWh till SE4, varav rätt mycket exporteras vidare, men varför skulle det vara något problem? Det är ju liksom inte att SE4 blir utan el någon gång.

I SE3 finns det ett enormt överskott av Scania-lastbilar (för där sker produktionen nämligen), sen exporterar ju SE4 en massa av de lastbilar som kommer dit, är det samma problem?
Nej, naturligtvis inte, sånt som ska exporteras måste ju färdas någon väg, genom ställen där resursen inte förbrukas utan bara passerar.

Men jag har trots allt ett litet tag försökt att hitta statistik över mängden energi som passerar elområdesgränserna, och genom utlandsförbindelserna.
T.ex. på något trovärdig sida typ:
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kraftsystemdata/elstatistik/

Men jag hittade inget såhär i brådrasket, och jag har ett svagt minne att vi i början av denna tråd även då eftersökte det, men att det var svårt att hitta det redovisat.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
B bjorn.abelsson skrev:
Redan 2024 hade vi exportkablarna fyllda under 700 timmar och mínuspriser på el. Med mer elproduktion i södra Sverige hade vi haft minuspriser fler timmar. Inget särskilt bra incitament för att bygga vare sig vindkraft eller kärnkraft.
Nej, vi har nog aldrig haft fyllda utlandskablar samtidigt som minuspriser på el.

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Här är en artikel som på ett bättre sätt förklarar att de där totalsiffrorna för import/export är missvisande i det avseende de används i denna tråd.

[länk]
Det är ett reklamblad med påverkansartiklar, de kan säkert bekräfta någras uppfattningar men knappast en sanning.

D
Z Zodde skrev:
Vad e egentligen poängen med artikeln?

Alla vet att det som exporteras från SE4 till mindre eller större del producerats i nordligare prisområden. So what?

Förstår öht inte vad han vill fram till (som är av betydning)
Det är höhö-media, de avser att förstärka opinioner som föredras, som sagt handlar det inte om att hitta på fakta men att selektivt framhålla det som ger ryggdunkar i egna leden och samtidigt förtiga andra väsentligheter. Ser inga problem med detta, de är ingen tidning med riktiga journalister och redaktion.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.