345 784 läst · 7 833 svar
346k läst
7,8k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Har inte du fått detta förklarat för dig ganska många ggr nu.K karlmb skrev:
Vi tar ett trivial exempel då:
A) jag bor i SE3 och köper en 1kWh av Skellefteå kraft elhandel. (Dom bor i SE2).
B) pris aktuell timme är 30 öre i SE2 och 40 öre i SE3.
C) Skellefteå kraft elproduktion levererar 1 kWh i sin anslutningspunkt i SE2. Dom får då 30 öre för den.
D) Skellefteå kraft elhandel köper 1 kWh i SE3 för 40 öre.
E) jag betalar 45 öre till Skellefteå kraft elhandel för sagda kWh.
Av de 45 öre jag betalar går:
1. 5 öre till Skellefteå kraft elhandel för deras kostnader och eventuell vinst
2. 10 öre till SvK för deras omkostnader och flaskhalsavgift.
3. 30 öre till Skellefteå kraft elproduktion för deras omkostnader och ev vinst.
Det är inte så att Skellefteå kraft elproduktion kan leverera till SE3 på något magiskt sätt. Deras anslutningspunkt är i SE2.
Om nu någon som besitter fakta menar att jag har fel i något får dom väl konkretisera det då.
Menar du att vi importerar mycket av vår el på vintern?L lbgu skrev:Ett bättre mått är nog att man utan import alltid kan förse inrikes kunder med el. Att man har ett enormt överflöd den varmare tiden som man kan exportera för att ha ett underskott under delar av vintern är knappast att vara självförsörjande på el.
Ungefär som säga att man är självförsörjande på mat ifall man har ett enormt överskott av mat som inte tål att lagras under en stor period av året. Men sen är det 2 månader utan mat. Konstigt, hur kunde de svälta ihjäl när landet är självförsörjande på mat.
Ledarsida i dagens SDS, av Anne-Marie Pålsson (M): https://www.sydsvenskan.se/2024-12-...a-andring-i-sadant-som-inte-gar-att-andra-pa/
"Ebba Busch (KD) är arg. Arg på tyskarna för att de har avvecklat sin kärnkraft, satsat på vindkraft och nöjt sig med ett elprisområde. För det är det som sägs vara förklaringen till att nätkunderna i södra Sverige tvingas betala ockerpriser för elen när det blåser lite. Det är då vi exporterar billig el och importerar skyhöga priser.
Vid nästa möte med EU:s energiministrar tänker därför Busch läxa upp sin tyska kollega och kräva att Tyskland inför elprisområden. Inför detta kan jag bara säga lycka till. Det är ingen slump att Tyskland bara har ett prisområde. Syftet med deras val av modell är att säkerställa att elpriset är detsamma i söder där industrin finns som i norr där elen finns.
Så varför lägger Busch ner energi på att kräva ändring i sådant som inte går att ändra på? Varför anstränger hon sig inte för att göra det som går att göra för att ta bort prisskillnaderna i Sverige? Skrota de fyra elprisområden och ersätta det med ett!
Något intresse för det har regeringen inte visat. Fortsatt bara att se kärnkraft som lösningen trots att den tar decennier att få på plats. Betyder det i så fall att regeringen godtar att de prisskillnader som är så skadliga för södra Sverige ska få råda fram till dess? Ingen vet.
Kort sagt, varför avvecklas inte områdesindelningen? Vill man inte avstå från de stora flaskhalsintäkterna som systemet förser Svenska Kraftnät med? Finns underliggande avtal med privata företag som inte kan upphävas eller är förklaringen en ideologisk låsning?
Bildandet av de fyra prisområdena var ju inte, som ofta sades, ett krav från EU utan en önskad reform för att öka utrymmet för marknadskrafterna. Poängen med elprisområdena är ju att låta marknadspriserna signalera var de nya produktionsanläggningar ska byggas istället för att vara en uppgift för politikerna.
Med i bilden fanns också ett utslag av ”bäst i klassen”. I den rapport som lämnades till regeringen skriver dåvarande generaldirektören för Svenska Kraftnät, moderaten Mikael Odenberg, att man inte ska eftersträva den lösning som kortsiktigt ger billigast el i varje del av Sverige utan den ”som är mest effektiv ur ett samlat nordiskt och europeiskt perspektiv och som leder till så rättvisa förhållanden som möjligt inom och mellan länderna”.
Det var alltså de europeiska intressena som skulle värnas.
Förväntningarna infriades inte. Ny elproduktion hamnade inte i södra Sverige utan i norra. Prisskillnaderna försvann inte utan nådde nivåer ingen kunnat drömma om. Så blev det för att EU:s medlemsländer inte följde det svenska exemplet – bara Sverige och Danmark har mer än ett elprisområde.
För de 25 andra medlemsländerna väger uppenbarligen nationell sammanhållning tyngre än tillgodoseendet av marknadens intressen. Så fram tills dess att övriga EU gör som Sverige – inför fler elprisområden – borde Sverige göra som övriga EU. Nöja sig med ett elprisområde. Så värnas alla svenskars intressen. Också nätkundernas i södra Sverige."
"Ebba Busch (KD) är arg. Arg på tyskarna för att de har avvecklat sin kärnkraft, satsat på vindkraft och nöjt sig med ett elprisområde. För det är det som sägs vara förklaringen till att nätkunderna i södra Sverige tvingas betala ockerpriser för elen när det blåser lite. Det är då vi exporterar billig el och importerar skyhöga priser.
Vid nästa möte med EU:s energiministrar tänker därför Busch läxa upp sin tyska kollega och kräva att Tyskland inför elprisområden. Inför detta kan jag bara säga lycka till. Det är ingen slump att Tyskland bara har ett prisområde. Syftet med deras val av modell är att säkerställa att elpriset är detsamma i söder där industrin finns som i norr där elen finns.
Så varför lägger Busch ner energi på att kräva ändring i sådant som inte går att ändra på? Varför anstränger hon sig inte för att göra det som går att göra för att ta bort prisskillnaderna i Sverige? Skrota de fyra elprisområden och ersätta det med ett!
Något intresse för det har regeringen inte visat. Fortsatt bara att se kärnkraft som lösningen trots att den tar decennier att få på plats. Betyder det i så fall att regeringen godtar att de prisskillnader som är så skadliga för södra Sverige ska få råda fram till dess? Ingen vet.
Kort sagt, varför avvecklas inte områdesindelningen? Vill man inte avstå från de stora flaskhalsintäkterna som systemet förser Svenska Kraftnät med? Finns underliggande avtal med privata företag som inte kan upphävas eller är förklaringen en ideologisk låsning?
Bildandet av de fyra prisområdena var ju inte, som ofta sades, ett krav från EU utan en önskad reform för att öka utrymmet för marknadskrafterna. Poängen med elprisområdena är ju att låta marknadspriserna signalera var de nya produktionsanläggningar ska byggas istället för att vara en uppgift för politikerna.
Med i bilden fanns också ett utslag av ”bäst i klassen”. I den rapport som lämnades till regeringen skriver dåvarande generaldirektören för Svenska Kraftnät, moderaten Mikael Odenberg, att man inte ska eftersträva den lösning som kortsiktigt ger billigast el i varje del av Sverige utan den ”som är mest effektiv ur ett samlat nordiskt och europeiskt perspektiv och som leder till så rättvisa förhållanden som möjligt inom och mellan länderna”.
Det var alltså de europeiska intressena som skulle värnas.
Förväntningarna infriades inte. Ny elproduktion hamnade inte i södra Sverige utan i norra. Prisskillnaderna försvann inte utan nådde nivåer ingen kunnat drömma om. Så blev det för att EU:s medlemsländer inte följde det svenska exemplet – bara Sverige och Danmark har mer än ett elprisområde.
För de 25 andra medlemsländerna väger uppenbarligen nationell sammanhållning tyngre än tillgodoseendet av marknadens intressen. Så fram tills dess att övriga EU gör som Sverige – inför fler elprisområden – borde Sverige göra som övriga EU. Nöja sig med ett elprisområde. Så värnas alla svenskars intressen. Också nätkundernas i södra Sverige."
Olika elområden har olika kvot helt klart.
Effektreserven har väl bara gått in en gång de senaste åren vad jag vet. Det var 2021, då hade Polen råkat sälja mer än de kunde leverera
Effektreserven har väl bara gått in en gång de senaste åren vad jag vet. Det var 2021, då hade Polen råkat sälja mer än de kunde leverera
Just därför jag tycker en totalsiffra på import/export är ointressant.D Daniel 109 skrev:
Man bör också kolla på när det varit nära…
Möjligheterna att exportera har ökat. En stor del av importen har väl varit från Norge som haft låga priser och flerårsmagasin på vattenkraft.Mikael_L skrev:Du tänker att vi lät bli att köra kärnkraftverk, öppnade dammarnas utskovsluckor och lät bli att producera el, för att elen i Europa var så billig, och vi hellre ville importera och stänga inhemsk produktion.
Tja, det skulle kanske kunna vara så.
Men om man kollar våra kärnkraftverks energitillgänglighet så vill jag minnas att den i alla år varit rätt hög, vilket skulle kunna visa att man inte låtit reaktorerna stå avställda i onödan (och under åren med effektskatt var det oerhört dyrt att inte köra reaktorerna, då man varje dag betalade full skatt).
Vissa år hade en del reaktorer en dålig energitillgänglighet, beroende på haverier och sånt (typ att man glömmer en dammsugare).
Dammarna kanske öppnade utskoven väldigt ofta förr i tiden.
Nåja, jag tror inte på detta, det var aldrig negativt elpris på den här tiden, och några öre är fortfarande några öre mer än noll. Idag kör ju dessa producenter produktion trots negativt elpris, varför?
Men hursomhelst, detta torde vara ganska lätt att kolla.
Kan du ta på dig det?
Där har du förklaringen.
Och Norge har inte billig el längre.
Det kan väl inte vara omöjligt att ta reda på?K krfsm skrev:
Och du vet att det fungerar likadant från SE1 till Tyskland tex?D daVinci skrev:Har inte du fått detta förklarat för dig ganska många ggr nu.
Vi tar ett trivial exempel då:
A) jag bor i SE3 och köper en 1kWh av Skellefteå kraft elhandel. (Dom bor i SE2).
B) pris aktuell timme är 30 öre i SE2 och 40 öre i SE3.
C) Skellefteå kraft elproduktion levererar 1 kWh i sin anslutningspunkt i SE2. Dom får då 30 öre för den.
D) Skellefteå kraft elhandel köper 1 kWh i SE3 för 40 öre.
E) jag betalar 45 öre till Skellefteå kraft elhandel för sagda kWh.
Av de 45 öre jag betalar går:
1. 5 öre till Skellefteå kraft elhandel för deras kostnader och eventuell vinst
2. 10 öre till SvK för deras omkostnader och flaskhalsavgift.
3. 30 öre till Skellefteå kraft elproduktion för deras omkostnader och ev vinst.
Det är inte så att Skellefteå kraft elproduktion kan leverera till SE3 på något magiskt sätt. Deras anslutningspunkt är i SE2.
Om nu någon som besitter fakta menar att jag har fel i något får dom väl konkretisera det då.
Precis. Man tog över de privata näten som hade byggts upp.L lat skrev:Du är ju själv lite "svajig" då du i ett tidigare inlägg påstod att staten/Televerket "konfiskerade" de privata näten.
Vad staten gjorde, liksom även med järnvägen, var att erbjuda sig att köpa upp samtliga aktörer så att vi fick NATIONELLT fungerande system, istället för "isolerade öar". Men det fanns kvar privata aktörer under ett tag.
Eller Som annan skribent skrev
”Historien började inte med statliga monopol, utan dessa infördes efter att marknaden uppstod.”
Detta i svar till nån förståsigpåare som hävdade motsatsen.
Men konfiskerade näten har jag öht aldrig varit inne på så där ljuger du.
Det har å göra med en skribents besatthet av KK å för att i varje inlägg få skriva hur dumma tyskarna är som lägger ned KK. DÅ så måste narrativet skrivas som att det är svensk elproduktion som håller tysk industri under armarna.K Klacken skrev:
Fast de är väl praktarslen som inte inför elområden, kan jag tycka.Z Zodde skrev: