Det vinns väldigt mycket produktion som inte finns i direkt anslutning till konsumtionen utan att det är ett problem.

Men du har bestämt fig för att det är sämre och det faktum att det finns väldigt mycket som är bättre skiter du helt i.

Z Zodde skrev:
"På 1890-talet inköpte telegrafverket så gott som alla de då befintliga enskilda (privata) näten och anslöt dem till rikstelefonnätet.”
Du är ju själv lite "svajig" då du i ett tidigare inlägg påstod att staten/Televerket "konfiskerade" de privata näten.
Vad staten gjorde, liksom även med järnvägen, var att erbjuda sig att köpa upp samtliga aktörer så att vi fick NATIONELLT fungerande system, istället för "isolerade öar". Men det fanns kvar privata aktörer under ett tag.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Det vinns väldigt mycket produktion som inte finns i direkt anslutning till konsumtionen utan att det är ett problem.

Men du har bestämt fig för att det är sämre och det faktum att det finns väldigt mycket som är bättre skiter du helt i.
Ditt svar kan ju tillämpas på dig själv, fast tvärtom.

Typ, du hatar kärnkraft och har bestämt dig
för att det är dåligt.

Det går att ha flera åsikter i frågor.

Gör jag? När har jag skrivit att kärnkraft är dålig?

• Haha
paralun
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Sedan går inte riktigt 100% via Nordpool. Dock oklart om man kan hyra transmission mellan elområden och skicka effekt själv. Det får någon annan svara på. Skulle kunna vara så att det går inom SvKs domän men inte utanför.
Oklart.... Någon av de självutnämnda experterna kan ju gå in här berätta exakt hur det går till.
Givetvis kan man exportera el över elområden. Om inte vv vänlig visa hur all fetexport går till (mer än att säga att all el säljs i producentens elområde).

S
D Daniel 109 skrev:
Gör jag? När har jag skrivit att kärnkraft är dålig?
Det har du nog inte gjort iofs. Du brukar uttrycka dig ganska neutralt fast drygt, så man gissar sig till din åsikt.

My bad.

K karlmb skrev:
Oklart.... Någon av de självutnämnda experterna kan ju gå in här berätta exakt hur det går till.
Givetvis kan man exportera el över elområden. Om inte vv vänlig visa hur all fetexport går till (mer än att säga att all el säljs i producentens elområde).
Det går bara att sälja el i det område produktionen finns i. Det här har förklarats för dig många gånger. Är det annat pris i ett angränsande område så blir mellanskillnaden en kapacitetsavgift till SVK (eller annan nätoperatör) som ska användas för nätutbyggnad.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Mikael_L
S Snikholt skrev:
Det har du nog inte gjort iofs. Du brukar uttrycka dig ganska neutralt fast drygt, så man gissar sig till din åsikt.
En typisk falsk dikotomi.
Du utgår, felaktigt, för att alla måste ha en åsikt i frågan, och då bara kan ställa sig på en sida oavsett nyanser.

Själv är jag väldigt mycket FÖR kärnkraft, och samtidigt ganska mycket emot kärnkraft.
Frågan är inte så enkel att man kan bara välja det ena eller andra lätt, det är det bara blinda dumskallar med ideologiska låsningar som kan.

Glöm inte Mikaels lag: Den som presenterar en lätt lösning på ett svårt problem ljuger.
För ingen missar chansen att lösa svåra problem, inte ens politiker, ja faktiskt särskilt dom.

• Gilla
OverAndOut och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då är det kanske dags att återigen visa två bilder på hur det ser ut idag.
[bild]
Det är konstigt för dom åren Sverige importerar el kunde man få långtidskontrakt flera år på 32-40 öre / kWh !!!
Industrin hade kontrakt på under 30 öre/kWh !
Men nu kan du inte få ett kontrakt under 100 öre/kWh varför ?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Lustigt, jag har ett avtal med ett MAX tak på 80 öre. Senaste kvartalet har priset legat på 18 öre.

D daVinci skrev:
Sedan går inte riktigt 100% via Nordpool. Dock oklart om man kan hyra transmission mellan elområden och skicka effekt själv. Det får någon annan svara på. Skulle kunna vara så att det går inom SvKs domän men inte utanför.
Nere i Europa kan man hyra transmission mellan elområden, men här är det inte så. Däremot kunde man åtminstone tidigare handla med EPAD-kontrakt som resulterade i samma sak. Jag vet inte om man slutat med det nu när Nasdaq sålde till EEX.

Mikael_L
L Leif i Skåne skrev:
Det är konstigt för dom åren Sverige importerar el kunde man få långtidskontrakt flera år på 32-40 öre / kWh !!!
Industrin hade kontrakt på under 30 öre/kWh !
Men nu kan du inte få ett kontrakt under 100 öre/kWh varför ?
Det är ju det som är konstigt, anledningen till att jag startade tråden.

Och till sist har kommit fram till att prisbildningen är en helt annan sak än import/export/produktion/konsumtion.
Eller såklart påverkar alt detta någonstans.
Men inget har påverkat lika mycket som förändringar i gas och kolpriset, samt priset på utsläppsrätter.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Visst - det är ett mått på att vi har exporterat el ofta, och importerar inte så ofta. Totalt sett. Och det är mätbart.
Ett mått på självförsörjning skull kunna vara kvoten mellan nettoimport under ett år och total förbrukning under ett år.

S Snikholt skrev:
Det säger ingenting om hur produktionen fungerar
Det är en helt annan fråga.

Vill man vara seriös får man hålla isär olika frågor. Det här får man kvantifiera på något annat sätt.

S Snikholt skrev:
eller hur kraftsystemet fungerar.
Och här får man börja med att definiera vad kraftsystem är och vilken egenskap man vill mäta.

D daVinci skrev:
Ett mått på självförsörjning skull kunna vara kvoten mellan nettoimport under ett år och total förbrukning under ett år.
Ett bättre mått är nog att man utan import alltid kan förse inrikes kunder med el. Att man har ett enormt överflöd den varmare tiden som man kan exportera för att ha ett underskott under delar av vintern är knappast att vara självförsörjande på el.

Ungefär som säga att man är självförsörjande på mat ifall man har ett enormt överskott av mat som inte tål att lagras under en stor period av året. Men sen är det 2 månader utan mat. Konstigt, hur kunde de svälta ihjäl när landet är självförsörjande på mat.

• Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.