S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan vi exportera något vi inte har?
Hade vi det inte tidigare?

P paralun skrev:
Jo hur var det nu vid förra Dunkelflaute före jul? Energiewende ist kaputt!

Helt kaputt! Tysklands geotermiska kraftverk gick på 49% istället för 43%.

Det verkar som om hela Europas elsystem är bättre än någonsin?

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Hade vi det inte tidigare?
Du tänker att vi lät bli att köra kärnkraftverk, öppnade dammarnas utskovsluckor och lät bli att producera el, för att elen i Europa var så billig, och vi hellre ville importera och stänga inhemsk produktion.

Tja, det skulle kanske kunna vara så.
Men om man kollar våra kärnkraftverks energitillgänglighet så vill jag minnas att den i alla år varit rätt hög, vilket skulle kunna visa att man inte låtit reaktorerna stå avställda i onödan (och under åren med effektskatt var det oerhört dyrt att inte köra reaktorerna, då man varje dag betalade full skatt).
Vissa år hade en del reaktorer en dålig energitillgänglighet, beroende på haverier och sånt (typ att man glömmer en dammsugare).

Dammarna kanske öppnade utskoven väldigt ofta förr i tiden.

Nåja, jag tror inte på detta, det var aldrig negativt elpris på den här tiden, och några öre är fortfarande några öre mer än noll. Idag kör ju dessa producenter produktion trots negativt elpris, varför?

Men hursomhelst, detta torde vara ganska lätt att kolla.
Kan du ta på dig det?

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin, högt elpris bestäms av gas och kolpriset, mycket lågt elpris bestäms av sol och vindkraft, och det är i andra länder i Europa problemen finns, Sverige kan inte göra så mycket"
Det där skriver jag under på 100%👍
Finns det nån som vågar sticka ut hakan å påstå att det inte stämmer…??

• Gilla
bjorn.abelsson
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[media]

Jo hycklarna eldar ju kol och fossilgas istället...

• Graf över Tysklands energiproduktion från olika källor som biomassa, vindkraft och kol mellan 2-12 december.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du tänker att vi lät bli att köra kärnkraftverk, öppnade dammarnas utskovsluckor och lät bli att producera el, för att elen i Europa var så billig, och vi hellre ville importera och stänga inhemsk produktion.

Tja, det skulle kanske kunna vara så.
Men om man kollar våra kärnkraftverks energitillgänglighet så vill jag minnas att den i alla år varit rätt hög, vilket skulle kunna visa att man inte låtit reaktorerna stå avställda i onödan (och under åren med effektskatt var det oerhört dyrt att inte köra reaktorerna, då man varje dag betalade full skatt).
Vissa år hade en del reaktorer en dålig energitillgänglighet, beroende på haverier och sånt (typ att man glömmer en dammsugare).

Dammarna kanske öppnade utskoven väldigt ofta förr i tiden.

Nåja, jag tror inte på detta, det var aldrig negativt elpris på den här tiden, och några öre är fortfarande några öre mer än noll. Idag kör ju dessa producenter produktion trots negativt elpris, varför?

Men hursomhelst, detta torde vara ganska lätt att kolla.
Kan du ta på dig det?
Jag mena bara att dina import/export siffror inte är en värdemätare på hur svensk elproduktion fungerar.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Sällsynt, men det förekom i Skandinavien. Tyskland däremot hade redan 2020 negativt elpris i över 250 timmar (Corona huvudorsaken) Efter en dipp så har 2023-2024 antal timmar med negativt pris återigen accelererat.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var ju jag som startade denna tråd för snart två år sedan.

Jag hade ju hört Ebba Busch till leda tjata om att elpriset var så högt för att Sverige hade lagt ner kärnkraftverk, och att det var så enkelt att förstå, för det här med "utbud och efterfrågan", skolkursen där i 8'e klass, ni vet ...

Men samtidigt hade jag börjat få nys om att Sverige exporterade jättemycket el, mer än någonsin, och tänkte att då blir det ju konstigt, ty utbudet är ju alltså bättre än någonsin, hur går det då ihop?

Om ni kollar i de första flera hundra inläggen, så plockade jag data från SVK och Nordpool etc (dvs fakta) och försökte se om jag kunde hitta någon förklaring på elens flöden, produktion, import/export osv som kunde förklara ett högt elpris.

Men ärligt talat kom jag inte fram till något, det fanns en enda faktor som hade någon som helst korrelation till elpriset, och det var gaspriset. Och det var inte ens en svag korrelation, utan en i det närmaste perfekt.

Jag utmanade alla (som inte höll med om att "Sveriges elproduktion är bättre än någonsin") att göra samma jobb som mig, men på sitt sätt, med sin vinkel.
Ingen antog utmaningen, eller kom åtminstone inte fram till något som var värt att visa upp.

Den utmaningen är öppen fortfarande.

Nu kan jag kanske ändra den till att:
"Sveriges elproduktion är bättre än någonsin, högt elpris bestäms av gas och kolpriset, mycket lågt elpris bestäms av sol och vindkraft, och det är i andra länder i Europa problemen finns, Sverige kan inte göra så mycket"
Varsågod att överbevisa mig med siffror, beräkningar, fakta osv.
Att Ebba Bush eller Henrik Jönsson har sagt si eller så är inga bevis enligt mig.
Du håller inte med om att de nya kablarna från Norge påverkade (som råkade sammanfalla med när SVK inte längre fick dispens från 70%-regeln), både vid högt gaspris och nu?
Det är de enda bestående faktorerna, och därför borde det väl inte vara så svårt att acceptera?

S Snikholt skrev:
Jag mena bara att dina import/export siffror inte är en värdemätare på hur svensk elproduktion fungerar.
Nej inte ett dugg.... sen är ju det viktiga hur den gemensamma elmarknaden fungerar inkl elpriset.

Mikael_L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[media]

Geotermiska? Var det inte de fossila kraftverken som gick, eller hade hög kapacitet över, även under den värsta dunkelflaute.

Nåja, av filmen kunde jag förstå att det funkar bra, men Europa får inte stänga några fler kärnkraftverk nu. :)

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Geotermiska? Var det inte de fossila kraftverken som gick, eller hade hög kapacitet över, även under den värsta dunkelflaute.

Nåja, av filmen kunde jag förstå att det funkar bra, men Europa får inte stänga några fler kärnkraftverk nu. :)
Helt korrekt, det smög in sig ett geo, det ska bara vara thermal..

• Haha
karlmb
  • Laddar…
MaxHugo
S Snikholt skrev:
Tycker mer dom diagrammen visar hur vår överföringskapacitet har ökat genom åren.

Tar vi tex 2005 och 2020, så producerade vi endast 6TWh mer 2020, så diagrammet är lite missvisande om man använder det som elproduktions exempel.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Mikael_L
Nu lade jag in harka's diagram som svar på detta:
S Snikholt skrev:
Vår resiliens och oberoende av omvärlden hade varit starkare. Bättre rustade helt enkelt.
Och jag tänkte att ifall vi importerade mycket el förr.
Och importerar väldigt lite, och väldigt sällan idag.

Så borde det väl betyda att vi är mer oberoende av omvärlden idag ...
(Och då menar jag förstås inte oberoende av exportinkomster, för det har ju däremot kanske blivit värre)

MaxHugo MaxHugo skrev:
Tar vi tex 2005 och 2020, så producerade vi endast 6TWh mer 2020, så diagrammet är lite missvisande om man använder det som elproduktions exempel.
Men vi förbrukade 10TWh MINDRE (i 2023 jmf med 2005)

K karlmb skrev:
Du håller inte med om att de nya kablarna från Norge påverkade (som råkade sammanfalla med när SVK inte längre fick dispens från 70%-regeln), både vid högt gaspris och nu?
Det är de enda bestående faktorerna, och därför borde det väl inte vara så svårt att acceptera?
Vi hade blivit påverkade av gaspriset oavsett om vi fått nya kablar eller inte. Därför är kabelspåret ett ”sidospår” i debatten om elprisrallyt.

Om något så ger mer kablar mer följsamhet men när denna följsamhet REDAN är hög, som den varit hela 2010 talet, så blir tugget om att nya kablar ger högre priser en avspåring.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.