325 108 läst · 7 250 svar
325k läst
7,3k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Det är inte så det fungerar. Det finns enkla förklaringar om hur elmarknaden fungerar på många ställen. Läs någon av dem.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/om-elmarknaden/dagen-fore-marknaden--fysisk-handel-med-el/
Med enkla förklaringar menade jag sådana som skalar av mycket detaljer. Att många har svårt att förstå är dock uppenbart.
Med enkla förklaringar menade jag sådana som skalar av mycket detaljer. Att många har svårt att förstå är dock uppenbart.
Det här verkar vara från när det hände: https://www.expressen.se/kvallsposten/eon-kravde-miljarder-for-att-losa-effektbrist/E Emanuel01 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 035 inlägg
Stämmer gör det förstås inte rakt av, det finns rena felaktigheter i artikeln. Å andra sidan finns det helt triviala uppgifter också, som att ett företag delar ut vinst till sitt moderbolag.E Emanuel01 skrev:
Så svaret beror lite på vad du är ute efter. Är det sant att det finns brister i lokal- och regionnät som privata (nåja) företag ansvarar för? Ja. Har det med elpriset att göra? Inte egentligen. Föredrar sossar att wheela och deala med bolag istället för att skriva bra regler? Ja. Är de bra på det? Nja.
Men i stort kan man väl säga att artikeln handlar om en sak (lokalnät i Skåne och Stockholm för fem–tio år sedan men antyder att det har att göra med dagens elpriser.
Jo men nu gäller det i hela zonen SE4, Danmark samt Tyskland.S Snikholt skrev:
Det är ju sedan mycket viktigt att det här INTE är något vi ska lösa själv utan gemensamt i Europa.
Sen får banne mig Danmark och Tyskland ta första steget mot en trovärdig andel av planerbar elproduktion.
Men du vill ju bygga massa nya reaktorer i Sverige.P paralun skrev:
Nej jag vill inte bygga "en massa" nya SMR reaktorer för det behövs inte. Stora reaktorer vill jag INTE bygga.K karlmb skrev:
Sen delar vi ju på "bördan" bland Europas kloka länder så får vi fart på Europa.
Sen att bli beroende av Quatar och fossilgas är väl det mest korkade ett land kan göra.
Likaså att bli beroende av trumpen och USA.
Kung Bore och kylan ser ut att vara på väg igen och en långvarig till Dunkelflaute och tyskt lidande gör nog susen!
Det är väl där det brister. Klokhet verkar tyvärr inte vara något som premierar till att bli vald till EU-parlamentet. Hade de varit kloka så hade det sett mycket bättre ut idag än det gör. Och det finns väl inget som tyder på att de blir klokare. De som styr i EU är som alla andra politiker och bryr sig främst om den egna karriären. De kan säga saker folk vill höra, men när de väl har makten så händer inget. Bara se på vår egen regering. Vem skulle sänka elskatten? Påbörja bygget av kärnkraft inom 100 dagar. Att folk ens orkar lyssna på dem.P paralun skrev:
Jo men den nya EU regeringen/kommissionen har insett allvaret och sedan blev det då regeringskris i Tyskland och nyval. Det öppnar för lösningar men tyvärr har vi tappat alldeles för mycket tid sedan är det överfullt med olika "utmaningar" just nu. Hursomhelst så måste Europa hålla samman och vi måste få igång ekonomin igen annars blir vi uppätna av USA-trumpen och Kina. Beska droppar!L lbgu skrev:Det är väl där det brister. Klokhet verkar tyvärr inte vara något som premierar till att bli vald till EU-parlamentet. Hade de varit kloka så hade det sett mycket bättre ut idag än det gör. Och det finns väl inget som tyder på att de blir klokare. De som styr i EU är som alla andra politiker och bryr sig främst om den egna karriären. De kan säga saker folk vill höra, men när de väl har makten så händer inget. Bara se på vår egen regering. Vem skulle sänka elskatten? Påbörja bygget av kärnkraft inom 100 dagar. Att folk ens orkar lyssna på dem.
Då är det kanske dags att återigen visa två bilder på hur det ser ut idag.S Snikholt skrev:
och
Som du kan hitta i dessa två inlägg:
(Klicka gärna dig in här, för då får du bilderna i bättre kvalla)
https://www.byggahus.se/forum/threa...tre-aen-nagonsin.481983/page-284#post-5860545
https://www.byggahus.se/forum/threa...foert-med-oevrigt.536192/page-47#post-6023304
Jag misstänker att du kommer ha svårt att förklara hur det var bättre och hur vi var mindre beroende av omvärlden före 2011.