Mikael_L
S Snikholt skrev:
Dammar av en klassiker:
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid skall komma ur denna situation”.
Vi är ju förvisso i precis samma situation fortfarande, förutom priset, men det sätts ju i Europa, så det kan vi inte göra något åt (och inget gjort för att hamna där).

Eller tja, vi skulle kunna försöka komma ur frihandelsmodellen då kanske.
Men jag tvivlar på att andra länder i världen kommer tillåta oss plocka russin ur kakan och låta oss få fördelar med frihandel där vi tjänar på det och skippa det där vi inte tjänar på det.
Utan på sikt tappar vi nog allt, och blir stora förlorare på sista raden.

edit:
Ärligt talat har vi bara blivit bra mycket bättre än när detta sades.
Före 2011 så importerade Sverige nästan lika mycket el som vi exporterade, och idag importerar vi långt under en enda procent av årets timmar, och nästan inget alls i effekt.

T.ex. 2003 så importerade vi väl nära 90% av årets timmar, så på den tiden hade vi verkligen tveksam egen elproduktion, vi var rejält beroende av utlandet.

Redigerat:
  • Gilla
OverAndOut och 4 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Dammar av en klassiker:
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid skall komma ur denna situation”.
Jo bevingade ord.....

• Tidningsurklipp med citat av Percy Barnevik, ABB:s koncernchef, om Sveriges energiförsörjning och bekymmer över situationens utveckling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ärligt talat har vi bara blivit bra mycket bättre än när detta sades.
Före 2011 så importerade Sverige nästan lika mycket el som vi exporterade, och idag importerar vi långt under en enda procent av årets timmar, och nästan inget alls i effekt.
Det kanske blev en öppning i marknaden? Om någon ska exportera mer/importera mindre så behöver någon annan importera mer/exportera mindre.

Jag hittade följande kul diagram, apropå Europa.
Diagram över netto installerad elproduktionskapacitet i Tyskland 2002-2022, visar olika energikällors bidrag, inklusive sol, vind och fossila bränslen.
Skapa konto

Jag säger inte att det är orsaken, men det har en väldigt bra timing.

• Wow
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Om nu i vi räddar elintensiv industri
Jag och rimligen de flesta andra här vill nog först se hur NI räddar elintensiv industri.

Det är bara att NI startar ett företag som NI kapitaliserar från ERA plånböcker och genomför.

Jag ställer mig dock tveksam till ER förmåga att leverera.

K karlmb skrev:
?? Är du full?
Vi diskuterar väl elöverföring här?
karlmb försöker förstå kontext. Det går inte så bra.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Att jämföra då med deras produktion och konsumtion som inte alls rör sig på samma sätt. Men det är förstås känt att förnybar elproduktion kräver en stor överkapacitet i produktionsmedel, både i sig själv och för backup.
Graf över Tysklands elproduktion per energikälla 1990-2018. Visar ökande förnybar produktion, minskad kärnkraft och stabiliserad fossil produktion.
Skapa konto

Graf över elförbrukning (TWh) från 1991 till 2023, visar relativ konstant nivå med små variationer och slutlig minskning.
Skapa konto

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Det kanske blev en öppning i marknaden? Om någon ska exportera mer/importera mindre så behöver någon annan importera mer/exportera mindre.

[bild]
Dvs vilken exportmarknad som nu växte för Sverige, så var det inte Tyskland iaf.

D Daniel 109 skrev:
Just för att målet är att ha då hög kapacitet som möjligt. Den tillåtna nerdragningen på 30% är för att hantera nätproblem. Inte för att manipulera elpriset. Det finns dock problem i södra Sverige som sannolikt ofta med för att det är rimligt att begränsa kapaciteten.
Fast det svarar inte på frågan. Frågan var varför SvK skulle behöva motivera något för ACER när dom inte går under 70%.

karlmb har någon föreställning om att SvK måste motivera neddragning även ner den dom håller sig inom den tillåtna mängden.
Men vi har inte fått något svar. Han undersöker väl saken.

P paralun skrev:
Njau Vattenfall vill ju utöka området på Värohalvön, läs länken!

[länk]

Sen är det förvisso ett problem med att Tyskland via Uniper äger delar av svensk kärnkraft men det löser sig säkert i nyvalet i Februari, blir bara de gröna utkastade från all form av makt så öppnar sig nya möjligheter.
De måste utöka området för de får inte använda det som redan finns.

D daVinci skrev:
Jag och rimligen de flesta andra här vill nog först se hur NI räddar elintensiv industri.

Det är bara att NI startar ett företag som NI kapitaliserar från ERA plånböcker och genomför.

Jag ställer mig dock tveksam till ER förmåga att leverera
Ja, för min del vill jag ju säkra stabil tillgång till el då, till relativt låga priser jfrt med våra konkurrentländer.
Hur skulle du göra?

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Fast det svarar inte på frågan. Frågan var varför SvK skulle behöva motivera något för ACER när dom inte går under 70%.

karlmb har någon föreställning om att SvK måste motivera neddragning även ner den dom håller sig inom den tillåtna mängden.
Men vi har inte fått något svar. Han undersöker väl saken.
Du är dålig på att läsa, jag skrev att de måste motivera om de vill dra ner mer än 30%. Frågor på det?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att jämföra då med deras produktion och konsumtion som inte alls rör sig på samma sätt. Men det är förstås känt att förnybar elproduktion kräver en stor överkapacitet i produktionsmedel, både i sig själv och för backup.
[bild]
[bild]
Och kvoten mellan produktion och konsumtion, vid olika väderlägen för Sverige, skulle som vi vet se radikalt annorlunda ut.

Det är därför vi kan exportera vårt välstånd (och lägga vinsten i elproducenters och kabelägares fickor.) Inte ens skatt på det betalas misstänker jag.

D daVinci skrev:
Jag och rimligen de flesta andra här vill nog…
Jag är inte helt säker på att du är så bra företrädare för vad de flesta här vill…Visserligen vill du stå över alla andra här genom att alltid ha rätt.

D daVinci skrev:
…vill nog först se hur NI räddar elintensiv industri.

Jag ställer mig dock tveksam till ER förmåga att leverera.

karlmb försöker förstå kontext. Det går inte så bra.
Du kan väl ta en diskussion med den stora Fabulatorn ChatGPT.
Kanske kan du lära dig något. Börja med ordet VI.

Här får du lite hjälp att försöka förstå inlägget du kommenterade.
När någon på ett forum skriver "vi vill rädda svensk elintensiv industri", kan ordet "vi" ha olika betydelser beroende på sammanhanget och vem som skriver. Här är några möjliga tolkningar:

1. Skribenten och likasinnade
    Skribenten kan syfta på sig själv och andra personer på forumet eller i samhället som delar samma åsikt och engagemang för att rädda den svenska elintensiva industrin.
  2. Svenska folket
    "Vi" kan användas som en generalisering för hela det svenska folket, där skribenten antar att det är i nationens intresse att skydda elintensiv industri.
  3. Politiska beslutsfattare och myndigheter
    Skribenten kan syfta på politiker, regeringen eller andra som har makten att fatta beslut för att rädda industrin.
  4. En bransch eller intressegrupp
    Om skribenten själv är verksam inom industrin eller tillhör en intresseorganisation, kan "vi" syfta på personer som är direkt kopplade till elintensiv industri.
  5. Ett kollektivt ansvar
    Det kan vara ett retoriskt "vi" som inbjuder alla som läser, oavsett bakgrund, att känna sig delaktiga i ansvaret för att stötta industrin.
I forumdiskussioner används "vi" ofta för att skapa en känsla av gemenskap eller mobilisering kring en fråga. Kontexten avgör vem skribenten egentligen syftar på.
Du försöker framstå som någon som bara skriver fakta och skriver med akademisk korrekthet, eller möjligen gudomlig korrekthet, men du missar grovt.
Här får du några fler tips:
Om du som privatperson vill påverka svensk energipolitik och tror dig ha lösningen, kan du använda flera strategier för att få din röst hörd och skapa förändring. Här är några steg att överväga:

1. Utbilda dig själv och förfina din lösning

• Gör grundlig research: Förstå de tekniska, ekonomiska, och politiska aspekterna av energiförsörjning. Identifiera vilka delar av din lösning som kan vara mest realistiska och genomförbara.
  • Använd data och fakta: En trovärdig lösning som backas upp av statistik och vetenskapliga rapporter har större chans att tas på allvar.

2. Formulera din idé tydligt

• Skriv en rapport eller ett manifest: Samla dina tankar och lösningar i ett strukturerat dokument. Var konkret och tydlig med vad du föreslår, varför det är bättre än befintliga lösningar, och hur det ska genomföras.
  • Skapa en elevator pitch: Sammanfatta din idé kortfattat och engagerande så att du kan fånga uppmärksamhet snabbt.

3. Engagera dig politiskt eller via organisationer

• Gå med i ett parti: Välj ett politiskt parti där energifrågor är centrala och försök påverka deras politik inifrån.
  • Skapa eller gå med i en intresseorganisation: Engagera dig i grupper som driver frågor om energi och miljö. De har ofta kontakter och erfarenhet av påverkansarbete.

4. Sök kontakt med beslutsfattare

• Skriv till politiker och myndigheter: Mejla eller skicka brev till relevanta ministrar, riksdagsledamöter, och myndigheter (t.ex. Energimyndigheten) med dina idéer.
  • Deltag i remissarbete: Håll utkik efter när politiska förslag om energi går ut på remiss och skicka in ditt yttrande.

5. Nå ut till allmänheten

• Debattartiklar och sociala medier: Skriv insändare, debattartiklar och använd plattformar som Twitter, Facebook eller LinkedIn för att sprida dina idéer.
  • Starta en blogg eller YouTube-kanal: Skapa innehåll där du delar och förklarar dina idéer.
  • Delta i paneler och debatter: Om möjligt, engagera dig i offentliga diskussioner om energifrågor.

6. Bygg ett nätverk

• Kontakta experter och forskare: Diskutera din lösning med akademiker och personer i branschen för att få feedback och kanske medhåll.
  • Samarbeta med företag: Om din idé kräver teknisk utveckling kan du söka samarbete med energiföretag eller starta ett eget företag.

7. Starta ett medborgarinitiativ

• Skapa en namninsamling: Om du får många att stötta din idé kan du visa politiker att den har stöd hos allmänheten.
  • Använd e-petitioner: På Sveriges riksdags webbplats kan du starta eller skriva under e-petitioner för att påverka politiken.

8. Ha tålamod och uthållighet

Förändringar inom energipolitiken är ofta långsamma och kräver tid, men genom att vara konsekvent och målmedveten kan du göra en skillnad.

Att påverka energipolitik som ensam privatperson kan vara en stor utmaning, men med rätt tillvägagångssätt kan du få gehör för dina idéer!
/I alla välmening, BA

• Älska
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Läs vad jag skriver. [länk]
Jo det vet jag men har inte ett dugg med Ringhals att göra.

CITAT
"─ Väröhalvön är den plats i Sverige som vi bedömt är bäst lämpad för ny kärnkraft inom en rimlig närtid. Samtidigt är det planerade området för anläggningen trångt och vi har redan tidigare berättat att delar av naturreservatet Biskopshagen kommer att behöva tas i anspråk. Vi har nu gjort noggranna undersökningar och kommit fram till att det inte kommer att vara möjligt att bygga ny kärnkraft på Väröhalvön om naturreservatet kvarstår, säger Desirée Comstedt, chef för ny kärnkraft på Vattenfall."

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.