316 755 läst · 6 957 svar
317k läst
7,0k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 009 inlägg
Producenterna har dock bara möjligheten att sälja elen i det elområde dom befinner sig i.B bjorn.abelsson skrev:
Vill dom sälja i Tyskland får dom t ex ladda batterier i Sverige och köra över med lastbil till Tyskland. Men det förutsätter att staten går med på laddkabeln till batterierna. Det är nog tveksamt till att staten delar ut tillstånd till det.
Skulle väl gå att fylla vätgastuber också och köra med lastbil. Men att få tillstånd till en kabel till en elektrolysör kan ju producenten fetglömma. Här finns prejudikat på att staten förbjuder den.
Är du sosse eller? Jag gillar inte skattehöjningar, och att de flesta, inkl företag måste betala mest elskatt i världen är inte OK enligt mig.Nötegårdsgubben skrev:
Och om några kk-kramare då behöver cash till att bygga sina jävla reaktorer och tycker det låter bra att låta oss alla betala som vanligt, ja då kan jag tycka att de som skulle tjäna mest på det hela, den elintensiva industrin, skulle kunna betala lite grann mer än oss andra med tanke på att de betalar typ 0 öre idag.
Men du har förstås en annan. liberalare uppfattning.
Redigerat:
?? Är du full?D daVinci skrev:Producenterna har dock bara möjligheten att sälja elen i det elområde dom befinner sig i.
Vill dom sälja i Tyskland får dom t ex ladda batterier i Sverige och köra över med lastbil till Tyskland. Men det förutsätter att staten går med på laddkabeln till batterierna. Det är nog tveksamt till att staten delar ut tillstånd till det.
Skulle väl gå att fylla vätgastuber också och köra med lastbil. Men att få tillstånd till en kabel till en elektrolysör kan ju producenten fetglömma. Här finns prejudikat på att staten förbjuder den.
Vi diskuterar väl elöverföring här?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 009 inlägg
Nej, jag hamnar nog oftare under ditt vanliga invektiv.K karlmb skrev:
K karlmb skrev:
K karlmb skrev:
K karlmb skrev:
K karlmb skrev:
K karlmb skrev:
K karlmb skrev:
K karlmb skrev:
K karlmb skrev:
Dammar av en klassiker:
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid skall komma ur denna situation”.
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid skall komma ur denna situation”.
Men det måste ju varit nån kommunist som inte gillade frihandel som sa det! 🤣🤣🤣S Snikholt skrev:
Njau Vattenfall vill ju utöka området på Värohalvön, läs länken!K karlmb skrev:
https://group.vattenfall.com/se/nyh...naturreservat-for-att-mojliggora-ny-karnkraft
Sen är det förvisso ett problem med att Tyskland via Uniper äger delar av svensk kärnkraft men det löser sig säkert i nyvalet i Februari, blir bara de gröna utkastade från all form av makt så öppnar sig nya möjligheter.