D
D Daniel 109 skrev:
Om totalkostnaden blir lägre och kvalitén samma är det ju positivt. Jag vet att vissa ser även det som negativt. Problemen finns när privata alternativ hittar kryphål i kravspecen och lever upp till det formella men i praktiken inte levererar det kravställda. Ett annat problem är när man förbjuder det offentliga att göra något bara för att det minskar den privata sektorns vinst.
Ja men det är ju win-win, dock är det nog svårt och har förmodligen aldrig hänt, i den typen av verksamhet finns det alltid hål att fylla.

Jag tycker att man ska använda upp budgeten inom såna områden, det är ju så processen ser ut, de styrande får igenom en budget och en skattesats att sen inte använda budgeten blir fel.

Vi kan ta min egen kommun som exempel, de har under några år inte använt hela skolbudgeten och varit stolta över det, samtidigt så finns det ett skriande resursbehov i skolorna, med elever som inte får det de är berättigade till.

Rent filosofiskt har jag heller inga problem när privata aktörer är kreativa och underlevererar och överdebiterar, det är faktiskt deras skyldighet gentemot sina ägare. I verkligheten blir jag såklart förbannad och inser att om målbilderna spretar så oförenligt, så är det inte en affär vi ska göra.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Om totalkostnaden blir lägre och kvalitén samma är det ju positivt. Jag vet att vissa ser även det som negativt. Problemen finns när privata alternativ hittar kryphål i kravspecen och lever upp till det formella men i praktiken inte levererar det kravställda. Ett annat problem är när man förbjuder det offentliga att göra något bara för att det minskar den privata sektorns vinst.
Precis.

Min egen åsikt är att det är bättre att ha två vitt skilda spår.
Offentlig vs privat.
Offentligt finansierad vård ska hålla dräglig standard och ha garantier.

De som har råd kan då välja andra alternativ än det offentliga.
Men kostnaden ska enkom belasta brukaren. (högkostnadsskydd kan gälla, men enbart för mediciner etc.)

Det som talar emot det är att marknaden blir skev, dvs. de privata får svårt att konkurrera.
Men tanken är inte att de ska konkurrera om alla marknadsandelar heller - enbart de rikaste.

Problemet är ju att de privata plockar russinen ur kakan. De kör snabba online diagnostik och skriver de intyg och remisser ”kunden” ber om.

Sedan har vi stor risk med att legitimiteten för systemet urholkas. Om de som har pengar betalar för sin egen vård vill de inte betala för den offentliga också. Den offentliga behöver hålla en tillräckligt hög nivå.

• Gilla
Boilerplate4U och 5 till
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Problemet är ju att de privata plockar russinen ur kakan. De kör snabba online diagnostik och skriver de intyg och remisser ”kunden” ber om.

Sedan har vi stor risk med att legitimiteten för systemet urholkas. Om de som har pengar betalar för sin egen vård vill de inte betala för den offentliga också. Den offentliga behöver hålla en tillräckligt hög nivå.
Jag kan bara hålla med men jag tycker inte att man inte är tillräckligt öppna och tydliga med att de överordnade målsättningarna inte är desamma. Privata företag finns för att generera vinst till ägarna och detta är överordnat allt, "with hook or crook" så ska avkastningen finnas där och i en situation där intäktssidan är fastlagt blir enda sättet att leverera detta att dra ner på leveransen och spara sig till vinstmålet.

En offentligt driven verksamhet får en budget tilldelad och ska sen leverera så mycket den kan utifrån det, leveransen är alltså det viktiga.

Jag blir förvånad när relativt medvetna människor gång på gång spelar förvånade när det upptäcks tillkortakommanden i leveransen, det är ju faktiskt precis detta bolagsledningarna är satta till att göra.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
i en situation där intäktssidan är fastlagt blir enda sättet att leverera detta att dra ner på leveransen och spara sig till vinstmålet.
Nja, det finns även lägen där man kan utföra samma sak effektivare och därigenom få en vinst. Då kan det både bli vinst i privata fickor och lägre kostnad för skattebetalarna.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Nja, det finns även lägen där man kan utföra samma sak effektivare och därigenom få en vinst. Då kan det både bli vinst i privata fickor och lägre kostnad för skattebetalarna.
Kanske, jag har aldrig sett det hända än, enstaka tjänster ja men hela verksamheter, absolut inte men såklart har jag ju inte "sett allt".

Mikael_L
Sveriges elsystem är bra.

– Det visar att vi i stort har ett elsystem som fungerar bra. Vi har nettoexport och därför låga elpriser, och det är ett gynnsamt läge inför att elektrifiera industrin på bred front, säger Filip Johnsson, professor i energiteknik på Chalmers.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-rekord-for-svensk-elexport-2024

Kolla, en professor, då måste det ju vara korrekt ...
(en blinkning till en professor-diskussion i en annan tråd).

• Gilla
  • Haha
Boilerplate4U och 3 till
  • Laddar…
Han är dessutom professor och inte bara har varit. Dessutom inom ett relevant område för ämnet.

• Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]

Nu har frekvenskvaliteten varit bra med mycket stor marginal i 10 veckor i rad.
Så de där dagarna med extremt elpris påverkade alltså inte detta i alla fall.

Ja det var kanske bara priset som påverkades, allt annat var utmärkt - som det brukar vara.

(Denna sida uppdateras jämnt, så läser du denna vid senare tillfälle är det ny text)
Nu har frekvenskvaliten varit bra i 11 veckor, i dagens rapport
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kraftsystemdata/information-fran-driften/

Tyvärr tog jag ned en elkvalitetsmätning dagen innan frekvensstörningen som de nämnde i veckorapporten, annars hade jag kunnat kika hur det såg ut.

Många veckorapporter, bl.a. denna, går att återfinna i waybackmachine
https://webcf.waybackmachine.org/we...met/kraftsystemdata/information-fran-driften/

L lbgu skrev:
Du verkar inte fatta.
Hade varit seriöst av dig att komma med något sakligt istället för bara ad hominem.

(Jag förstår mycket väl att du föredrar att stå 14 år i kö för att få köa en Trabant för 10 årslöner i stället för att utan kö köpa en BMW for 1 årslön. Men du borde ändå ta till dig att det flesta har motsatta preferenser).

L lbgu skrev:
Hur kan det vara bra att anlita en annan firma när man i sin egen organisation har någon som kan göra samma sak.
Det står i det inlägg du citerar. Tycker du inte själv att du falerar ganska rejält när du inte ens läser det du citerar.

L lbgu skrev:
Sjukhusets vaktmästare koster ju lika mycket oberoende om han sitter och slöar eller ifall han är ute på avdelningarna och sköter sitt jobb.
Det gör dom uppenbarligen inte eftersom dom tar betalt för sina tjänster. Får dom inte in intäkter så sägs dom upp och kostar inget alls.
Varför måste jag förklara sådana här trivialiteter.

L lbgu skrev:
Problemet var att det inom sjukhuset skulle skyfflas pengar mellan olika avdelningar vilket leder till helt absurda konsekvenser.
Mer sjukvård = absurda konsekvenser, när Ibgu får bestämma.

L lbgu skrev:
Bättre de haft en ekonomiavdelning på sjukhuset som skötte allt istället för att varje enhet med kanske 30-40 personer ska ha en egen ekonomiansvarig som bara tänker på den egna enheten utan att fatta att den är en del i en helhet.
Du har inte förklarat varför det är bättre när saker görs till högre kostnad och mindre sjukvård levereras.
(Men det har jag ju i sig bett dig att inte göra så jag kan inte klaga på det).

L lbgu skrev:
Blir bara en massa småpåvar som bygger murar mellan avdelningarna.
Ser uppenbarligen mer ut som att man reducerar kostnader och har mer medel över till att leverera sjukvård.

L lbgu skrev:
Sen är det tyvärr inte mycket bättre inom det privata näringslivet. Finns en massa mellanchefer som bara bryr sig om sitt lilla påvedöme utan att inse deras del i helheten.
De företagen överlever dock inte i konkurrensen. Så ditt påstående är fullkomligt grundlöst.
Varsågod att starta ett företag och driv det effektivare och till lägre kostnad. Du kommer ta stora marknadsandelar och få bort företag som är mindre effektiva.
Men jag ser ju inte att ni som gnäller lyckas med det.

Redigerat:
D daVinci skrev:
(Jag förstår mycket väl att du föredrar att stå 14 år i kö för att få köa en Trabant för 10 årslöner i stället för att utan kö köpa en BMW for 1 årslön. Men du borde ändå ta till dig att det flesta har motsatta preferenser).
Uppenbarligen ser du alla som inte är inne i din extremt marknadsliberala bubbla som kommunister. Det gör dig rätt omöjlig att diskutera med. Dock har du mer gemensamt med kommunisterna än vad du nog själv vill tro. Ni är båda helt insnöade i en ideologi som möjligtvis ser bra ut i teorin, men i verkligheten fungerar det inte.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sveriges elsystem är bra.

– Det visar att vi i stort har ett elsystem som fungerar bra. Vi har nettoexport och därför låga elpriser, och det är ett gynnsamt läge inför att elektrifiera industrin på bred front, säger Filip Johnsson, professor i energiteknik på Chalmers.
[länk]

Kolla, en professor, då måste det ju vara korrekt ...
(en blinkning till en professor-diskussion i en annan tråd).
Haha, ja man blir kastad rakt tillbaks till pandemitiden, med diverse experter i skumma forum, docenter, professorer, alla på något.

D djac skrev:
Haha, ja man blir kastad rakt tillbaks till pandemitiden, med diverse experter i skumma forum, docenter, professorer, alla på något.
Finns det överhuvudtaget någon expert som kompetenstvivlarna faktiskt litar på eller är det bara "vet bäst själv" som gäller här i forumet?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.