kashieda kashieda skrev:
De tar bara ut hyror som för "prime" kontorsfastigheter när det är byggnader som inte går att använda för så mycket annat.

Men väldigt bra sätt att ta tillbaka "extra pengar" som ges till högskolesektorn, när ingen ser på.
Chalmersfastigheter existerar väl huvudsakligen av den anledningen, har jag för mig? Det är billigare att ha sitt eget fastighetsbolag än att hyra av Akademiska Hus.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
J jawen skrev:
Televerket var ett mycket kompetent statligt bolag med många välutbildade ingenjörer, som satte Sverige i framkant i världen.
Dom såg b.la till att ALLA skulle kunna ringa, & Sveriges första telefonkiosk sattes upp i Stockholm på 1890-talet & senare fanns det som mest över 44 000 telefonkiosker i landet, även handicapanpassade.

Och denna bild under talar sitt tydliga språk själv! (Telefontornet i Stockholm omkring 1890)
Förstår någon ens hur komplext denna dåtida geniala lösning var.
[bild]

Så du får komma med nått bättre Mikael L 😉
Nja, alltså det var under 1890-talet som Det statliga monopolet Telegrafverket med maffiametoder tvingade till sig de privata näten i Sverige.
Telegrafverket hade struntat fullständigt i telefonin. Det var därför som privat sektor kunde ordna så att telefonin växte i raketfart i Sverige. Men då insåg ju maffiabossarna inom Telegrafverket att telefonin var ju något som dom kunde ta över.

Televerket var utomordentlig inkompetent. I Sverige hade vi gamla hopplösa telefoner, medan man kunde se på utländska filmer vilka fantastiska apparater det existerade i utlandet. Så småningom, när svenska började resa utomlands mer så kom dom hem med fantastiska apparater som de köpt i utlandet. Och Televerket blev hysteriska för då tappade dom kontrollen. Politikerna insåg dock att den utvecklingen inte gick att stoppa. Och splittade Televerket i flera bolag där Teli då skulle sköta telefontillverkningen. Telis konkurrenskraft var något begränsad och deras inköpta komponenter kostade mer än va konkurrenterna i privat sektor sålde sina telefoner för. Tiden till nedläggning blev kort.

Obegripligt varför någon skulle vilja blanda in offentlig sektor i något som man anser viktigt. (Staten kan ju får reglera tatueringar eller något annat som iaf jag anser oviktigt).

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Två viktiga (av flera) skäl:
  1. Det är en ägare utan personligt ansvar. Det är andras pengar politiskt tillsatta ledningar leker med.
  2. Domaren i en tävling ska inte delta i tävlandet.
Rimliga argument. Dock kan jag som skattebetalare se en fördel av att vinsten, iaf på pappret går tillbaka till samhället.

Och hålet som ett vinstgivande bolag ger måste väl fyllas med skkattehöjning?

Och de har ju en ägarpolicy som ska motverka det du beskriver.

S Snikholt skrev:
Vad exakt är det som är bättre Zodde, med att staten inte äger bolag där det finns konkurrens?

Vi har slagit fast att det inte är skadligt flör övriga aktörer. Men visst vissa marknadsandelar hamnar såklart där och frigörs till det privata vid försäljning.

Om verksamheten drar in kosing till statskassan, och det dessutom gör att (iaf några inom staten) tvingas vara pålästa om branschen borde det ju snarare vara positivt.

Vet att du tidigare sagt att det är en principiell fråga, och att det inte ingår i grunduppdraget. Men frånsett det alltså.
ÄGARANSVARET är en avgörande faktor.

Statligt styrda bolag har en ledning med noll ägarintresse och som kan bli utbytt vid nästa val.

I privata bolag är det ägarna (med stora ekonomiska intressen) som styr. I Sverige har samma ägare ägt de flesta större bolag i många decennier. Wallenberg är ett praktexempel på långsiktighet.

Incitamentet att utvecklas, växa å bli framgångsrik, finna nya profitabla affärsidéer/produkter etc är stort om du har ett ägar/ekonomiskt intresse men försvinnande liten om du är anställd tjänsteman.

Pengarna styr helt enkelt.

Vem är bäst å ta hand om sin lägenhet tror du?
Han som bor i bostadsrätt eller han som bor i hyresrätt?

Eller för att ta ett närliggande exempel.
Valet i USA.

Många opinionsinstitut trodde på jämt val Trump/Harris

OddsMarknaden däremot, som är mycket mer ekonomiskt beroende av att ha rätt, hade Trump som klar segrare flera veckor innan.

Follow the money.

Men trodde vi var klara med detta sidospår…

S Snikholt skrev:
Och hålet som ett vinstgivande bolag ger måste väl fyllas med skkattehöjning?
Om staten säljer bolaget så får man betalt x antal gånger års vinsten. Sen är det oavsett bolag en piss i Mississippi jmf landets budget.
Sen har du absolut ingen garanti att bolaget förblir vinstgivande. Brukar vara tvärtom när det gäller statliga bolag.

Minns en komedi på 80talet där man diskuterade brottsligheten.
En föreslog att man skulle förstatliga brottsligheten..,
Varför, frågade en annan.
För då blir den olönsam och försvinner av sig själv…🤣

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
Z Zodde skrev:
Om staten säljer bolaget så får man betalt x antal gånger års vinsten. Sen är det oavsett bolag en piss i Mississippi jmf landets budget.
Sen har du absolut ingen garanti att bolaget förblir vinstgivande. Brukar vara tvärtom när det gäller statliga bolag.

Minns en komedi på 80talet där man diskuterade brottsligheten.
En föreslog att man skulle förstatliga brottsligheten..,
Varför, frågade en annan.
För då blir den olönsam och försvinner av sig själv…🤣
Ja, nä det finns ju poänger i det du säger. Och ska man sälja ett bolag är det bäst att göra det när det går som bäst.

Men de där ”x- vinsten” pengarna försvinner ju in i ett svart hål. Poff, borta.

Sedan…
Ägare av privata bolag är intresserade av två saker. Tillväxt och avkastning. Finns det en statlig spelare med så inbillar jag mig att marknaden blir schysstare.

Överlag är min inställning negativ till sånt där. Allt sedan kommunala bolag sålde av sina energi och nätbolag till drakarna.
Bara kolla vilka som har lägst nätavgifter idag. Jo, de kommuner som inte sålde.

Sen är det olika saker jag vet. Och Vattenfall köpte upp många nät och är dyrast typ. Jag vet.

Stör mig nog bara på liberaler egentligen. 😂

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Snikholt skrev:
Ja, nä det finns ju poänger i det du säger. Och ska man sälja ett bolag är det bäst att göra det när det går som bäst.

Sedan…
Ägare av privata bolag är intresserade av två saker. Tillväxt och avkastning. Finns det en statlig spelare med så inbillar jag mig att marknaden blir schysstare.

Överlag är min inställning negativ till sånt där. Allt sedan kommunala bolag sålde av sina energi och nätbolag till drakarna.
Bara kolla vilka som har lägst nätavgifter idag. Jo, de kommuner som inte sålde.

Sen är det olika saker jag vet. Och Vattenfall köpte upp många nät och är dyrast typ. Jag vet.

Dumliberaler.

Z Zodde skrev:
Det är inte statens uppgift att äga vinstdrivande företag.
Man ska hålla på med sånt man är bra på.
Staten som ägare är nästan uteslutande sämre än motsvarande privata.

Varför tror du tex banker eller hotell nästan aldrig äger fastigheterna de är verksamma i?
Fastigheter är onekligen en bra långsiktig investering.

Jo, för att banker är bra på å driva bank, hotell är bra på sin verksamhet men ingen är ägnad till att vara fastighetsförvaltare. Det låter man fastighetsbolagen vara. Dessutom binds massa kapital upp UTANFÖR kärnverksamheten.
Z Zodde skrev:
Knappast.
Primära syftet är att ”äga, utveckla och förvalta fastighetervid landets universitet och högskolor.”

Att ”Verksamheten ska bedrivas på affärsmässig grund och generera marknadsmässig avkastning ” är naturligt.
Underförstått, ta ut marknadsmässiga hyror)

Men du ser väl att det är fastigheternas art som är avgörande. Tror inte AH kan köp vilken som helst annan kommersiell fastighet även om den är svinbillig (för det ingår inte i mandatet) så alltså konkurrerar man inte med andra typer av fastighetsbolag.
Du saxade bara en del:

"Akademiska Hus Aktiebolag äger, utvecklar och förvaltar fastigheter för universitet och högskolor med huvudfokus på utbildnings- och forskningsverksamhet samt studentbostäder. Bolaget spelar en viktig roll för målet att stärka Sverige som kunskapsnation. Som ett ledande fastighetsbolag i framkant bidrar Akademiska Hus också till en hållbar utveckling inom samhällsbyggnadssektorn."

https://www.regeringen.se/myndigheter-med-flera/akademiska-hus-aktiebolag-akademiska-hus/

Akademiska Hus kan genomföra alla typer av affärer inom sitt uppdrag och verksamheten drivs som vilken fastighetsförvaltare som helst på marknaden utan att subventionera hyran för sina hyresgäster. Bla infördes kraftiga hyreshöjningar för KTH som är tvungna att avveckla alla sina verksamheter i Södertälje och Kista.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kraftsystemdata/information-fran-driften/

Nu har frekvenskvaliteten varit bra med mycket stor marginal i 10 veckor i rad.
Så de där dagarna med extremt elpris påverkade alltså inte detta i alla fall.

Ja det var kanske bara priset som påverkades, allt annat var utmärkt - som det brukar vara.

(Denna sida uppdateras jämnt, så läser du denna vid senare tillfälle är det ny text)

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]
Ja, att Forsmark 3 kommer tillbaka i drift den 28:e januari känns bra om det skulle smälla till och bli riktigt kall under februari.

S Snikholt skrev:
Rimliga argument. Dock kan jag som skattebetalare se en fördel av att vinsten, iaf på pappret går tillbaka till samhället.
Hur mycket "vinst" har du sett gått till folket i länder där staten varit ägare som t ex Nordkorea, Sovjet, Östtyskland.

(I länder där staten hållit sig borta har däremot ökningen av levnadsstandard för folket varit kraftig. Och det är inget konstigt när man förstår mekanismerna bakom tillväxt).

S Snikholt skrev:
Vinst får man för att man ställer upp med kapital och tar risk, samt ser till att värdet man levererar görs mer effektivt.

Står ju dig och andra fritt att öppna era plånböcker och kapitalisera företag och driva vinstfritt.
Dock ser jag inte att ni gjort det. Det är väldigt tunt på den fronten.

S Snikholt skrev:
Sedan…
Om Östtyskland exporterat Trabanten till Västtyskland skulle således bilmarknaden blivit justare. Vet inte om så många köper det.

S Snikholt skrev:
Ja, för de som vill ha stagnation och misär är liberalism av ondo.

Redigerat:
D daVinci skrev:
Hur mycket "vinst" har du sett gått till folket i länder där staten varit ägare som t ex Nordkorea, Sovjet, Östtyskland.
Typ 100%, eftersom ingen annan fått del av varken eventuell vinst eller förlust ?

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Du saxade bara en del:

"Akademiska Hus Aktiebolag äger, utvecklar och förvaltar fastigheter för universitet och högskolor med huvudfokus på utbildnings- och forskningsverksamhet samt studentbostäder. Bolaget spelar en viktig roll för målet att stärka Sverige som kunskapsnation. Som ett ledande fastighetsbolag i framkant bidrar Akademiska Hus också till en hållbar utveckling inom samhällsbyggnadssektorn."

[länk]

Akademiska Hus kan genomföra alla typer av affärer inom sitt uppdrag och verksamheten drivs som vilken fastighetsförvaltare som helst på marknaden utan att subventionera hyran för sina hyresgäster. Bla infördes kraftiga hyreshöjningar för KTH som är tvungna att avveckla alla sina verksamheter i Södertälje och Kista.
Och?
Ändrar noll å nada i sak.

Själv har du ”glömt” svara på frågan vem som är större än Wallenberg i Sverige…

D daVinci skrev:
Samtidigt bidrog de statliga bolagen ca 35 miljarder till statskassan 2023, vilket är pengar du och jag inte behöver täcka med skatten.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Chalmersfastigheter existerar väl huvudsakligen av den anledningen, har jag för mig? Det är billigare att ha sitt eget fastighetsbolag än att hyra av Akademiska Hus.
Det visar ju på ett tydligt sätt att staten inte har koll på sin verksamhet. Alla aktörer kontrolleras av staten så att de ska behöva hitta på lösningar för att inte internbetala till någon annan del av staten är egentligen bara ett bevis på dålig styrning. Problemet är inkompetenta chefer med budgetansvar som prioriterar sim lilla avdelnings resultat på bekostnad av bolagets resultat.

Samma sak inom sjukvården. Vet en som hade ekonomiansvar på en klinik. På sjukhuset fanns ett vaktmästeri. Det absurda var att vaktmästeriet interndebiterade så högt att det var billigare att anlita folk utifrån när något behövde fixas. Men för sjukhuset som helhet är det såklart korkat att vaktmästaren sitter och rullar tummarna medan pengar betalas till andra som utifrån kommer in och gör jobbet.

Eller Skatteverket som man borde tycka skulle vilja stötta statens kassa. Vilka anlitar de för att skicka ut brev. Inte Postnord utan Citymail/Bring. Hål i huvet!!!

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.