P paralun skrev:
Jo men den nya EU regeringen/kommissionen har insett allvaret och sedan blev det då regeringskris i Tyskland och nyval. Det öppnar för lösningar men tyvärr har vi tappat alldeles för mycket tid sedan är det överfullt med olika "utmaningar" just nu. Hursomhelst så måste Europa hålla samman och vi måste få igång ekonomin igen annars blir vi uppätna av USA-trumpen och Kina. Beska droppar!
Tyvärr tror jag chansen att några stora förbättringar för Sverige eller ens Norden på elmarknaden inte kommer att hända de närmaste åren. EU har helt andra problem som de anser större än att vi som har det så bra har fått det lite sämre.
Nej, de enda som kan ändra på något är våra egna politiker.
Där är jag tyvärr nästan lika pessimistisk, man ser ju på vilken nivå Ebba och gänget resonerar. (Och för den delen, oppositionen.)

Mikael_L
Det är dock sant att nedläggningen av kärnreaktorer har gjort ett par saker sämre, men det är tekniska aspekter som Svensken i stort inte skulle bry sig om (kanske inte du heller, vem vet) utan det är bara elpriset som gör nästan alla förbannade.

Men som synes har vi inte fått sämre produktion eller blivit mer beroende av omvärlden.

Visst är det konstigt, svårt att förstå hur elpriset kan gå åt andra hållet, eller hur?

Mikael_L
Nu hade vi tydligen fått en såhär robust elproduktion och elhandel redan innan de 4 senaste reaktorerna stoppades. Så det går inte att leda i bevis att det var nedstängningen som gjorde att detta blev så bra.

Men det går ju inte heller att skönja någon direkt försämring.

Vi kunde gott stänga den usla O1 (ett sorgebarn till reaktor som hade så mycket krångel att den producerade mindre än 65% av tiden, en bra reaktor ligger på 90% eller mer).
Och vi kunde stänga den rätt gamla R2, som inte hade blivit utrustad med OBH och hade lite svårreparerbara skador.
Det gjorde ingen skada som synes, så de två behöver vi inte sörja, tycker jag.

Men O2 och R1 kunde i min mening kunnat fått fortsätta att tuffa på, hellre att något kolkraftverk någon annanstans skulle lagts ner.

Men oavsett verkar det inte ha gjort något trasigt här i Sverige i alla fall.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då är det kanske dags att återigen visa två bilder på hur det ser ut idag.
[bild]

och
[bild]

Som du kan hitta i dessa två inlägg:
(Klicka gärna dig in här, för då får du bilderna i bättre kvalla)
[länk]

[länk]

Jag misstänker att du kommer ha svårt att förklara hur det var bättre och hur vi var mindre beroende av omvärlden före 2011.
Menar du att dina grafer är ett mått på självförsörjningsgrad?

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Menar du att dina grafer är ett mått på självförsörjningsgrad?
Det är inte jag som skapat dem ...

Tja, jag tolkar ju det som att om vi exporterar mycket, och importerar lite så är vi ganska självförsörjande.
Det tror jag inte ses som någon problematisk tolkning, utan den skulle nog de flesta göra.

Om de som är i den fasta åsikten att Sverige har ett förstört energisystem skulle se en sådan här graf som visar hur mycket mjöl vi exporterar resp importerar, skulle de troligen också hålla med mig, men kanske inte om det är el istället för mjöl.

Jag är alldeles för mycket ingenjör för att riktigt förstå mig på människor ...

• Gilla
  • Älska
RoAd och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Tyvärr tror jag chansen att några stora förbättringar för Sverige eller ens Norden på elmarknaden inte kommer att hända de närmaste åren. EU har helt andra problem som de anser större än att vi som har det så bra har fått det lite sämre.
Nej, de enda som kan ändra på något är våra egna politiker.
Där är jag tyvärr nästan lika pessimistisk, man ser ju på vilken nivå Ebba och gänget resonerar. (Och för den delen, oppositionen.)
Jo kort så verkar ju även donna Busch ha fattat att de viktiga besluten tas i Bryssel eftersom det är en gemensam elmarknad med gemensamma elavtal. Men verkar klart svårt fär svenska politiker oavsett partifärg att förstå eller vill man inte förstå?

P paralun skrev:
Jo kort så verkar ju även donna Busch ha fattat att de viktiga besluten tas i Bryssel eftersom det är en gemensam elmarknad med gemensamma elavtal. Men verkar klart svårt fär svenska politiker oavsett partifärg att förstå eller vill man inte förstå?
Om man accepterar att sitta o vänta på Bryssel har man fel utgångspunkt. Då händer inget.

Mikael_L
Detta är ju dock hur det ser ut idag, och såg ut fr.o.m år 2000.

Vad framtiden har att erbjuda vet vi ju inte säkert.
Nyss var det tal om ett enormt elbehov i norr, batterifabrik i Skellefteå, Hybrit och H2 green steel.
Allt det elbehovet skulle ju sno allt vi exporterar och lite till.

Utan att göra något annat skulle vi ha fått en situation som liknande den för 20 år sedan, vi skulle behövt importera en hel del igen.

Men verkligheten är ju inte statisk, mer produktion hade väl antagligen byggts under tiden, och mer energieffektiviseringar hade kanske gjorts.

Men framförallt, plötsligt lades både Hybrit och batterifabriken ner, eller åtminstone på vänt, så nu vet vi inte riktigt om vi ens behöver mer el än vi tillverkar i framtiden.
Nu kanske mer nybyggd elproduktion minskar.

Själv tror jag att ståltillverkningen helt enkelt kommer bli tvunget att bli CO2-fri i framtiden, så jag anser att detta var bara en fördröjning, hela detta elbehov kommer att komma till sist.

K karlmb skrev:
Om man accepterar att sitta o vänta på Bryssel har man fel utgångspunkt. Då händer inget.
Jo jag tror det är slut på "långbänken" nu och att viktiga saker nu händer när Tyskland rasade ihop inkl nyval.
För mycket står på spel för Europa och ekonomin måste ta fart där just energi är en viktig ingrediens.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Om de som är i den fasta åsikten att Sverige har ett förstört energisystem skulle se en sådan här graf som visar hur mycket mjöl vi exporterar resp importerar, skulle de troligen också hålla med mig, men kanske inte om det är el istället för mjöl.
Genomgående i denna tråden är att kverulanterna är resistenta mot grafer/siffror eller statistik som visar nåt helt annat än den verklighet de vill få oss tro att existerar.

För egen del, När jag själv har fel å nån överbevisar mig med facts. Ja då blir jag glad för å ha lärt mig nåt nytt. Faktisk är denna typ av forum ett av de bästa, snabbaste å roligaste sättet att tillägna sig ny kunskap. Slår tunga faktaböcker alla dar i veckan.
Det ställer nog de allra flesta upp på.

Bortsett då förstås från….

faktaförnekarna, revirpinkarna, whataboutisterna eller de med en klar partipolitisk agenda.

• Gilla
  • Älska
bjorn.abelsson och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men den nya EU regeringen/kommissionen har insett allvaret och sedan blev det då regeringskris i Tyskland och nyval. Det öppnar för lösningar men tyvärr har vi tappat alldeles för mycket tid sedan är det överfullt med olika "utmaningar" just nu. Hursomhelst så måste Europa hålla samman och vi måste få igång ekonomin igen annars blir vi uppätna av USA-trumpen och Kina. Beska droppar!
Du har onekligen en större tilltro till politikerna än vad jag har. För att jag skulle kunna känna något förtroende skulle det krävas att de genom handling visar att de inser situationens allvar. Tyvärr har ingen sådan handling visats. I princip samma politiker har ju medvetet drivit Europa i en riktning så att vi lagt ner det mesta av egen tillverkning för att istället låta länder som Kina sköta produktionen. Allt beroende på deras närmast religiösa tro på frihandelns välsignelse.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Genomgående i denna tråden är att kverulanterna är resistenta mot grafer/siffror eller statistik som visar nåt helt annat än den verklighet de vill få oss tro att existerar.

För egen del, När jag själv har fel å nån överbevisar mig med facts. Ja då blir jag glad för å ha lärt mig nåt nytt. Faktisk är denna typ av forum ett av de bästa, snabbaste å roligaste sättet att tillägna sig ny kunskap. Slår tunga faktaböcker alla dar i veckan.
Det ställer nog de allra flesta upp på.

Bortsett då förstås från….

faktaförnekarna, revirpinkarna, whataboutisterna eller de med en klar partipolitisk agenda.
Jo hur var det nu vid förra Dunkelflaute före jul? Energiewende ist kaputt!

Mikael_L
Det var ju jag som startade denna tråd för snart två år sedan.

Jag hade ju hört Ebba Busch till leda tjata om att elpriset var så högt för att Sverige hade lagt ner kärnkraftverk, och att det var så enkelt att förstå, för det här med "utbud och efterfrågan", skolkursen där i 8'e klass, ni vet ...

Men samtidigt hade jag börjat få nys om att Sverige exporterade jättemycket el, mer än någonsin, och tänkte att då blir det ju konstigt, ty utbudet är ju alltså bättre än någonsin, hur går det då ihop?

Om ni kollar i de första flera hundra inläggen, så plockade jag data från SVK och Nordpool etc (dvs fakta) och försökte se om jag kunde hitta någon förklaring på elens flöden, produktion, import/export osv som kunde förklara ett högt elpris.

Men ärligt talat kom jag inte fram till något, det fanns en enda faktor som hade någon som helst korrelation till elpriset, och det var gaspriset. Och det var inte ens en svag korrelation, utan en i det närmaste perfekt.

Jag utmanade alla (som inte höll med om att "Sveriges elproduktion är bättre än någonsin") att göra samma jobb som mig, men på sitt sätt, med sin vinkel.
Ingen antog utmaningen, eller kom åtminstone inte fram till något som var värt att visa upp.

Den utmaningen är öppen fortfarande.

Nu kan jag kanske ändra den till att:
"Sveriges elproduktion är bättre än någonsin, högt elpris bestäms av gas och kolpriset, mycket lågt elpris bestäms av sol och vindkraft, och det är i andra länder i Europa problemen finns, Sverige kan inte göra så mycket"
Varsågod att överbevisa mig med siffror, beräkningar, fakta osv.
Att Ebba Bush eller Henrik Jönsson har sagt si eller så är inga bevis enligt mig.

• Gilla
  • Älska
bjorn.abelsson och 7 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är inte jag som skapat dem ...

Tja, jag tolkar ju det som att om vi exporterar mycket, och importerar lite så är vi ganska självförsörjande.
Det tror jag inte ses som någon problematisk tolkning, utan den skulle nog de flesta göra.

Jag är alldeles för mycket ingenjör för att riktigt förstå mig på människor ...
Fast om vi exporterar eller importerar har väl mer med pris att göra - när det är fri marknad.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Fast om vi exporterar eller importerar har väl mer med pris att göra - när det är fri marknad.
Kan vi exportera något vi inte har?

• Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.