D daVinci skrev:
Hade det inte varit så reglerat och staten styrt så mycket hade marknaden redan reducerat ned prisvariationerna.
Det gjorde den fram till 2022. Samtidigt som den gödde Putins terrorstat. Tysklands (och flera andra västländers) värsta energisynd är att man så fullkomligt sket i de säkerhetspolitiska aspekterna av sin galenskap. För vilket ukrainare nu får betala med sina liv.

• Gilla
  • Ledsen
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och nu skrev du om något som aldrig har skett.

Ungefär som att jag skulle skriva att regeringen har stoppat att kvinnor som köper bil får halva bilen skattesubventionerad.

Ja, de har stoppat något som aldrig har funnits.

Ja bara så att okunskapen inte sprider sig, tänker jag ...
Tydligen är det du som är okunning Mikael, igen.
Tror du på SVT ?
Vattenfall hade tidigare räknat med att staten via likaledes statsäga Svenska kraftnät skulle bekosta landanslutningarna till deras havsbaserade vindkraftpark, och eftersom Vattenfall ägs av staten, får man anta att Vattenfall fått det beskedet av förra regeringen när tillstånden för byggandet av vindkraftsparken gavs 2022.
När staten nu inte längre vill kasta pengar i sjön, stoppar Vattenfall projektet.

Karta över Skåne med markering för havsbaserad vindkraftspark söder om Trelleborg, relaterad till Vattenfalls pausade projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till de subventioner vindkraften får ska naturligtvis även läggas de olika fastighetsskatter som tas ut för produktionsanläggningar.
2019 betalade alla svenska vattenkraftbolag 50 gånger så mycket fastighetsskatt som alla vindkraftbolag tillsammans.

P Peter787 skrev:
Vattenfall hade tidigare räknat med att staten via likaledes statsäga Svenska kraftnät skulle bekosta landanslutningarna till deras havsbaserade vindkraftpark
Vilket är väldigt rimligt att den som äger stamnätet gör.

Hur nära kärnkraftverken äger SvK nätet, och äger anslutningspunkter?

Är det bara kärnkraftverken som skall "subventioneras" av staten?

Det här ser väl mer ut som att man straffar vindkraften.

Om jag inte missminner mig drar SvK fram en ny anslutningspunkt i Luleå. Utanför dörren utanför SSAB. Till för "grönt stål" satsningen.

Hur många km menar du att vindkraftsparkerna skall behöva bekosta själva?

Mikael_L
P Peter787 skrev:
Tydligen är det du som är okunning Mikael, igen.
Tror du på SVT ?
Vattenfall hade tidigare räknat med att staten via likaledes statsäga Svenska kraftnät skulle bekosta landanslutningarna till deras havsbaserade vindkraftpark, och eftersom Vattenfall ägs av staten, får man anta att Vattenfall fått det beskedet av förra regeringen när tillstånden för byggandet av vindkraftsparken gavs 2022.
När staten nu inte längre vill kasta pengar i sjön, stoppar Vattenfall projektet.

[bild]

Till de subventioner vindkraften får ska naturligtvis även läggas de olika fastighetsskatter som tas ut för produktionsanläggningar.
2019 betalade alla svenska vattenkraftbolag 50 gånger så mycket fastighetsskatt som alla vindkraftbolag tillsammans.
Tja, det är ju du som har fel, för någon anslutning har aldrig betalats.
Och sluta med något som aldrig har börjat går ju inte.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och på tal om Ebba Busch, så var det debatt ikväll mellan henne och Noshi.
https://www.svtplay.se/video/ey232nz/aktuellt/ikvall-21-00?position=225
(Jag har satt en startpunkt på rätt ställe).

Ärligt talat, det är ju faktiskt ganska bedrövligt att Ebba inte har rätt på en enda punkt.
Allt hon säger är vilseledande, felaktigt och lögnaktigt.

Kan hon inte detta bättre, eller väljer hon att ljuga oss rakt upp i ansiket?
Jag tycker detta är problematiskt.

Noshi då?
Tja, hon säger faktiskt flera saker som är korrekta, men är samtidigt och drömmer om ogenomförbara saker.
Men i tävlingen "Fakta och koll" vinner hon på poäng i alla fall, inte lysande bra, men motståndaren var riktigt usel.

• Gilla
  • Ledsen
kashieda och 7 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Hur nära kärnkraftverken äger SvK nätet, och äger anslutningspunkter?
Är det bara kärnkraftverken som skall "subventioneras" av staten?
Det här ser väl mer ut som att man straffar vindkraften.
Om jag inte missminner mig drar SvK fram en ny anslutningspunkt i Luleå. Utanför dörren utanför SSAB. Till för "grönt stål" satsningen.
Hur många km menar du att vindkraftsparkerna skall behöva bekosta själ
Tycker du verkligen att det är rimligt att staten, via Svenska kraftnät, skänker bort våra skattemedel för att täcka hela kostnaden för havskabeln som kan utgöra 35–45 % av hela vindparkens totalkostnad?

Kom ihåg att en havskabel till en vindpark kostar runt 50–100 miljoner kronor per kilometer beroende på havsdjup och tekniska krav (som kapacitet) plus anslutningen till stamnätet.

D daVinci skrev:
Så ifall jag har ett bolag som sätter upp en vindsnurra på t.ex. Gotska Sandön så anser du att staten ska bekosta en sjökabel dit så att jag kan sälja den producerade elen. Har du en susning om vad en sådan kabeldragning skulle kosta. Du lever i en fantasivärld ifall du tycker det är självklart att staten borde bekosta en sådan anslutning.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Mikael_L
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Tycker du verkligen att det är rimligt att staten, via Svenska kraftnät, skänker bort våra skattemedel för att täcka hela kostnaden för havskabeln som kan utgöra 35–45 % av hela vindparkens totalkostnad?
Förutom att jag inte har någon susning om beloppen och procenten är de som du skriver, så är det i alla fall en rimlig fråga att ställa sig.

Ska en sådan ledning ses som en del av stamnätet (för det nyttjas ju också av producenterna, har byggts för både konsumenternas och producenternas skull).

Eller ska den ses som ett rent särintresse för vindkraftsägaren?

För mig är denna fråga lite svår, jag har verkligen inte bestämt mig för vad jag ska tycka, och jag ger därför heller ingen kritik, för utan egen åsikt så är det ju bara att gilla läget.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ärligt talat, det är ju faktiskt ganska bedrövligt att Ebba inte har rätt på en enda punkt.
Allt hon säger är vilseledande, felaktigt och lögnaktigt. Kan hon inte detta bättre, eller väljer hon att ljuga oss rakt upp i ansiket?
Man måste ju nästan beundra kombinationen av mediaträning och totalt innehållsvacuum. Lägg till dumförklaring av oss väljare så är har vi förakt delux.

Detta är inte problematiskt, det är rent åt h-te enligt min åsikt!

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
För mig är denna fråga lite svår, jag har verkligen inte bestämt mig för vad jag ska tycka, och jag ger därför heller ingen kritik, för utan egen åsikt så är det ju bara att gilla läget.
För min del tycker jag att det räcker med lånegarantier. Att ägarna numera inte får ersättning för havskabeln är den främsta anledningen till att de flesta projekt inte längre går att räkna hem rent ekonomiskt.

Man måste ju nästan beundra kombinationen av mediaträning och totalt innehållsvacuum. Lägg till dumförklaring av oss väljare så är har vi förakt delux.

Detta är inte problematiskt, det är rent åt h-te enligt min åsikt!
Oppositionen är ju tyvärr inte mycket bättre.
Jag håller med om att det är illa.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Att ägarna numera inte får ersättning för havskabeln är den främsta anledningen till att de flesta projekt inte längre går att räkna hem rent ekonomiskt.
Sen kan man ju tycka att det är idiotiskt att satsa resurser på något som inte går att räkna hem. Om det vore så fantastiskt bra med havsbaserad vindkraft hade givetvis bolagen kunnat räkna hem satsningen utan statligt stöd.

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo, men de redan utfärdade elcertifikaten har gett mindre än 1 öre per kWh de senaste åren, så den subventionen har ingen praktiskt betydelse längre.
Sista året innan systemet lades ner (i förtid) så fick producenterna 0,8 öre/kWh från sina elcertifikat, och de har nog knappast blivit bättre.

Men du kan ha rätt i att vindkraften inte är med och betalar notan för stabiliteten i elnätet.
Det får du hemskt gärna utveckla lite mer detaljer om, för här har jag dålig koll.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och på tal om Ebba Busch, så var det debatt ikväll mellan henne och Noshi.
[länk]
(Jag har satt en startpunkt på rätt ställe).

Allt hon säger är vilseledande, felaktigt och lögnaktigt.

Kan hon inte detta bättre, eller väljer hon att ljuga oss rakt upp i ansiket?
Jag tycker detta är problematiskt.

Noshi då?
Tja, hon säger faktiskt flera saker som är korrekta, men är samtidigt och drömmer om ogenomförbara saker.
Men i tävlingen "Fakta och koll" vinner hon på poäng i alla fall, inte lysande bra, men motståndaren var riktigt usel.
Skulle vilja höra dig i en politisk debatt 😃
När google och excel saknas 🙂

• Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte att han är kapabel att producera så mycket floskler utan fakta som det tycks krävas där.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Jag tror inte att han är kapabel att producera så mycket floskler utan fakta som det tycks krävas där.
Är väl lite pudelns kärna avseende politik.
Erat budskap om att vi ska gilla läget och acceptera faktum att ned frihandel, som är bra i det stora hela - så får vi acceptera att det missgynnar oss ibland. Skulle inte falla i nåder hos väljarkåren. Så ett framträdande sen ajöss i nästa val 😜

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.