Hur kan man endast se att fossilt är skadligt?
Huvet måste ju vara långt ner i sanden om man inte ser allt vi får/fått utav fossilt.
Utan oljan hade vi inte levt som vi gör i dag.
Klart propagandan verkar ha bitit sig in .
Inte alls konstigt.

• Wow
kashieda
  • Laddar…
D
N najaden skrev:
Huvet måste ju vara långt ner i sanden om man inte ser allt vi får/fått utav fossilt.
Inte alls konstigt.
De som inte kan se det är nog mycket få, känner du någon, jag gör inte? I sådana fall känner du kanske också någon som inte kan ta till sig slutsatserna från klimatforskningen, även om det inte är samma person?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
De som inte kan se det är nog mycket få, känner du någon, jag gör inte? I sådana fall känner du kanske också någon som inte kan ta till sig slutsatserna från klimatforskningen, även om det inte är samma person?
Utveckla.
Jag förstår faktiskt inte vad du menar?

N najaden skrev:
Inte alls konstigt.
Är det någon som tvivlar på att vi haft enorm nytta av fossila bränslen?

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Ok
Nja kanske det är så.
Men hakar upp mig på att nu helt plötsligt ska allt dåligt som fossilt för med sig verkligen nagelfaras och står till svars för.

Motståndarna till fossilt lyfter ju bara fram det negativa.

I min (enkla) värld är det propaganda och ensidigt.
Jo det har alltid funnits motståndare till fossilt..vet det.
Men tror inte dom bryr sig märkvärdigt hur många som inte klarar sig utan fossilt eller hur många som tappar jobbet ..heller.

D
N najaden skrev:
Utveckla.
Jag förstår faktiskt inte vad du menar?
Alla som gått i skolan har tvingats bli bekanta med den industriella revolution, där olika metoder och bränslen förekommit, så oljans roll i detta är välkänd. Så kan vi släppa det nostalgiska.

Idag finns det andra och bättre sätt att framställa energi, vi har också de senaste 70-80 åren vetat hur skadligt det fossila är, idag kan vi släppa det helt om vi bara tar oss samman.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, jordbruksdiesel till exempel.

[länk]
Är fortfarande beskattad, inte subventionerad. Man kan absolut argumentera för att skatten ska vara högre. Men att straffskatten borde vara högre är inte en subvention.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
D djac skrev:
Alla som gått i skolan har tvingats bli bekanta med den industriella revolution, där olika metoder och bränslen förekommit, så oljans roll i detta är välkänd. Så kan vi släppa det nostalgiska.

Idag finns det andra och bättre sätt att framställa energi, vi har också de senaste 70-80 åren vetat hur skadligt det fossila är, idag kan vi släppa det helt om vi bara tar oss samman
D djac skrev:

Idag finns det andra och bättre sätt att framställa energi, vi har också de senaste 70-80 åren vetat hur skadligt det fossila är, idag kan vi släppa det helt om vi bara tar oss samman.
Tar oss samman..lite "tillsammans" över det.
Hur ska all energi som fossilt ger ersättas med bibehållen välfärd och vem ska betala?

D
N najaden skrev:
Tar oss samman..lite "tillsammans" över det.
Hur ska all energi som fossilt ger ersättas med bibehållen välfärd och vem ska betala?
Du ska betala, för alla, det är bestämt så!

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
N najaden skrev:
Motståndarna till fossilt lyfter ju bara fram det negativa.
Jag är motståndare till fossila bränslen, men känner mig inte särskilt träffad. Tvärtom tror jag att de flesta andra fossilmotståndare inte riktigt räknar mig till sin sida, av ungefär de skäl du är inne på.

Men man får ta att sådana härdebatter drar till sig extrema röster. Min röst är ju inte heller mainstream, bara extrem på ett annat sätt.

D Daniel 109 skrev:
Är fortfarande beskattad, inte subventionerad. Man kan absolut argumentera för att skatten ska vara högre. Men att straffskatten borde vara högre är inte en subvention.
Det är ett undantag från en generell dieselskatt, riktad till en viss grupp. En subvention med andra ord.

D djac skrev:
Du ska betala, för alla, det är bestämt så!
Aj då..blir dyrt

• Haha
djac
  • Laddar…
Så om man ökar skatten på diesel för alla utom bönder så blir dieseln subventionerad, inte straffbeskattad. Det låter ju logiskt.

• Gilla
  • Haha
Marcus-AA och 5 till
  • Laddar…
D
D Daniel 109 skrev:
Så om man ökar skatten på diesel för alla utom bönder så blir dieseln subventionerad, inte straffbeskattad. Det låter ju logiskt.
Haha, ska ordet "subvention" nu utredas, igen, och alla snöflingor få ventilera sin egna lilla uppfattning om det, suck.

• Gilla
  • Arg
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.