326 696 läst · 7 283 svar
327k läst
7,3k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Skillnaden är ju att de inte stoppar handeln över gränsen. Hur skulle Sverige gjort menar du?Boilerplate4U skrev:Man blir ju nästan imponerad av den totala fegheten! Våra politiker vek ner sig direkt under förhandlingarna om elområden medan tyskarna körde sitt "nein danke" och kom undan uppdelningen.
Och varje gång jag tänker på det blir jag illamående av ilska. Under flera veckor ringde och mejlade jag ner till vårt kontaktcenter i EU för att få reda på varför och vilka som hade gett med sig under förhandlingarna, men det var som att skrika in i ett vakuum – ingen återkoppling alls 🤯🤯🤯
Den här tråden handlar inte om vad daVinci tycker. Och ingen annan tråd för den delen heller.Boilerplate4U skrev:
Jag ställde en relevant fråga. Och du lyckades producera exakt 0 svar på det.
Och försöker smita undan genom att yra om vad jag eventuellt tycker. Vilket har precis 0 relevans.
Svara på frågan istället.
Och här är en till som inte klarar av att svara.L lbgu skrev:Så ifall jag har ett bolag som sätter upp en vindsnurra på t.ex. Gotska Sandön så anser du att staten ska bekosta en sjökabel dit så att jag kan sälja den producerade elen. Har du en susning om vad en sådan kabeldragning skulle kosta. Du lever i en fantasivärld ifall du tycker det är självklart att staten borde bekosta en sådan anslutning.
Förstår ni inte att det handlar om var gränsen går för stamnätets ansvar. Varför förstår ni inte det?
Hur många km skall en elproducent dra kabel för att ansluta till stamnätet. Svara nu på det.
Och klarar ni inte av att svara på det så har ni något att fundera över. Dvs varför ni inte klarar av att ge ett svar i en fråga ni har uppfattningar i.
Jo läste just att donna Busch ska på energiministermöte i Bryssel på Måndag och har frågan om Tysklands elområden som fråga ett. Men hon lägger nog mer tid på vilken klänning/makeup hon har för dagen.D Daniel 109 skrev:
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 887 inlägg
Varifrån kom denna fråga om att tyskarna på något sätt skulle stoppa handeln över gränsen ???D Daniel 109 skrev:
Vad tror du, begära billigare öl? 😀D Daniel 109 skrev:
Skämt åsido - Sverige skulle såklart ha tvingat tyskarna till förhandlingsbordet för att diskutera om uppdelningen och samtidigt ställt krav på att de balanserar sin egen produktion i relation till import. För tyskarnas Energiewende visar ju noll hänsyn till hur deras beslut påverkar grannländerna – och där har vi självaste pudelns kärna.
Så, hur hade du löst problemet med bristen på elproduktion när det inte blåser i Tyskland så att detta inte spiller över till oss? Någon idé?
Redigerat:
Då fär vi hoppas på att detta går igenom.D daVinci skrev:
https://www.dn.se/sverige/forslag-kommunalt-veto-mot-havsvindkraft-slopas/
Det måste finnas gränser även för det, elförsörjningen i landet är för viktig att bestämmas av kommunpolitiker.P paralun skrev:
Typ, försvaret kan ju säga nej till vindkraft oavsett vad någon annan vill, och behöver inte ens motivera det (för det är hemligt).
Medlem
· 1 887 inlägg
Oj, nu låter det som att vi har hamnat i en meta-diskussion om vem som har rätt att ha en åsikt! Du kanske kan fråga vad daVinci tycker? 😀D daVinci skrev:
Du ställde en fråga, jag svarade, och nu säger du att det inte var det svar du ville ha. Lite som att gå till en restaurang, beställa en rätt, men klaga på att kocken inte kunde läsa din tankar om exakt vilken smak du förväntade dig. Men okej, du vill ha ett svar på din fråga – vi kan nog fortsätta därifrån, så länge vi är överens om vad "rimligt" egentligen innebär i det här sammanhanget.
Här är texten jag svarade på men det kanske är fel på den också? 😉
D daVinci skrev:Vilket är väldigt rimligt att den som äger stamnätet gör.
Hur nära kärnkraftverken äger SvK nätet, och äger anslutningspunkter?
Är det bara kärnkraftverken som skall "subventioneras" av staten?
Det här ser väl mer ut som att man straffar vindkraften.
Om jag inte missminner mig drar SvK fram en ny anslutningspunkt i Luleå. Utanför dörren utanför SSAB. Till för "grönt stål" satsningen.
Hur många km menar du att vindkraftsparkerna skall behöva bekosta själva?
Njau det är en "helig ko" för S som jag förstått det och jag hoppas att försvaret står på sig mot "flummet".D Dilato skrev:
Och det finns ju en enkel lösning med SMR reaktorer.
Medlem
· 1 887 inlägg
Tyskland svarar ”vansinnig” Busch
”Elpriserna beror på Sverige”, säger Scholz talesperson. (TT -- 2024-12-13, Publicerad 16:15)Ebba Busch (KD) är ”vansinnig på tyskarna” för de höga elpriserna, uttryckte hon på torsdagen. Nu slår Tyskland tillbaka. ”Svenska elpriser beror framför allt på svenska förhållanden, inte på tyska”, säger en talesperson* för Tysklands energiminister till Sveriges Radios Ekot.
* [Stefan Hauke, talesperson för Tysklands energiminister Robert Habeck (De gröna)]
Uttalandet från den svenska energi- och näringsministern kom på torsdagen efter de senaste dagarnas höga elpriser. Det är bland annat Tysklands avveckling av kärnkraften som väckt Buschs raseri.
– Jag är vansinnig på tyskarna. Man har fattat ett beslut för sitt eget område, som man har rätt att fatta. Men det har fått väldigt stora konsekvenser, sade hon då.
Utspelet har fått stor spridning bland tyska medier, men från politiskt håll är reaktionerna mer dämpade.
– Det är strax före jul, då har man förståelse för allt, säger Steffen Hebestreit, talesperson för förbundskansler Olof Scholz till Ekot på fredagen angående Buschs ilska.
Den tyska regeringen känner inget ansvar för svenska elpriser, utan det är Sverige som har för lite elproduktion i landets södra delar enligt Stefan Hauke, talesperson för Tysklands energiminister Robert Habeck (De gröna).
– Prissvängningar som de senaste dagarna är något man får leva med till Tyskland byggt om sitt energisystem, säger han till kanalen.
--
https://www.svd.se/a/25XGyB/tyskland-om-buschs-vansinne-beror-pa-sverige
Och vilka tvångsmedel fantiserar du att regeringen förfogar över som leder till resultat??Boilerplate4U skrev:
Och när tar Sveriges Riksdag någon sådan hänsyn???Boilerplate4U skrev:
Rota gärna fram ett sådant fall. Då behöver hålla på några år för att leta. Svara inte innan dess.
Det är snorenkelt att hitta fall på motsatsen.
Det är väldigt enkelt. Bara ta bort alla hinder för lagring. Klart.Boilerplate4U skrev:
Då kommer marknaden att ordna det eftersom det är profitabelt att lagra när det är billig och leverera när det är dyrt.
(Notera att i Sverige får en vindkraftspark inte ens dra en kabel från ett av sina vindkraftverk till en elektrolysör som står intill. Bara sagt så att du skall förstå på vilken detaljnivå staten lägger ut hinder).
D daVinci skrev:
Du verkar ju inte fatta någonting!
Här har du förordningar och direktiv som gäller för EUs elmarknad plus Norge samt England med egna avtal som icke medlemmar.
https://ei.se/om-oss/lagar-och-regler/eu-lagstiftning/eu-lagstiftning-el
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 045 inlägg
Min poäng var inte att han har fel om alla sakförhållanden, utan att peka på det totala hyckleriet.D daVinci skrev:Det stämmer i sig. Mer elproduktion i SE4 och man hade haft låga elpriser.
Men det säger ju kommunerna nej till. Och väljarna har röstat dit de politikerna. Så detta är önskat av folket i SE4.
I grunden är det mer effekt i SE4 som krävs, ifall man vill se lägre elpriser där. Och det är staten som är ansvarig för stamnätet. Om nu staten inte byggt mer transmission mellan SE4 och SE3 så är det i grunden folkets önskan. Folket har valt politiker som sagt att detta är statens ansvar. Och det vet alla att när staten sköter något så händer inte mycket. (Jfr Trabanten som inte förändrades mellan 1962 och 1989).
Det är dock svårt retarded. Men det är så det kan bli när staten sköter saker.
Det rimliga vore att dela in i elområden, som t ex Norge har gjort. Då får staten in kapital genom flaskhalsskatt för att bygga mer transmission. Men det är det rimliga. Det kan man inte räkna med att staten gör.
Hade privat sektor skött detta hade redan transmission funnits iom att det är profitabelt.
Jo kort om "endgame" som det kallas därute. Schack-Matt.Nötegårdsgubben skrev:
https://www.politico.eu/article/germanys-scholz-nears-his-endgame-heres-whats-going-to-happen/