S Snikhol skrev:
Vet inte om jag kallar det en subvention av fossil-branschen per se.

Ser du för övrigt en framtid där man kan plöja en åker med batteridriven traktor?
Det är absolut en trolig utveckling.
T ex med bränsleceller drivna av vätgas.

Min gissning är att det är där vi hamnar om 20 år

Batteridrivna.... ok, semantik. Men eldrivna.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
"Energimarknaden inom EU bygger på sammanlänkade system som gör att både import och export skapar ekonomiska fördelar för alla medlemsländer. Framför allt möjliggör det övergripande ekonomisk effektivitet som i slutändan gynnar alla konsumenter i EU Tyskland i form av lägre elräkningar”, fortsätter han."

Så, nu blev det rätt...
Jo vi måste ju hålla ihop för att inte bli uppätna av USA och Kina. Men inte med Tysklands grön-röda villkor.
Nu åker ju de grön-röda ut när Tyskland går till nyval. Utkastade!

• Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Nej inte alls och Europa måste hålla ihop.

Men nu är nog ärendelistan överfull och listan över lösningar ganska tom i EU-Bryssel.

Vete tusan om man får ihop det här? "Längbänkar" jublar USA och Kina över.
Hans uttalande indikerar att de skiter i vad vi säger. Det betyder "angrip oss då" om ni tror ni har en chans.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo och vi måste hålla ihop! Trumpen och Kina vill inget annat än att vi "långbänkar" allting.

Sen handlar det då om en egentligen liten detalj som kärnkraft. Men de röd-gröna vill ju lägga ner Europa.
Nej, det handlar inte om kärnkraft. Utan om den interna marknaden för el. En mkt större fråga som de lyckats göra en sur härva av.

K karlmb skrev:
Hans uttalande indikerar att de skiter i vad vi säger. Det betyder "angrip oss då" om ni tror ni har en chans.
Ja, precis som Nötegårdsgubben nämnde: "Våra barn och andras ungar." Tyskarna är duktiga på att heja på den fria marknaden när det passar men om det kniper och blir jobbigt, till exempel efter deras praktfiasko "Energiewende", så passar de på att värna om sin egen energimarknad.

"Fy skäms!" som min mamma skulle ha sagt! 😀

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
D
GK100 GK100 skrev:
Klart du kan svenska det är inte det jag menar. Kan du inte ibland tycka att rundgången är stor i denna typen trådar det finns ju ett antal på liknande tema? Ofta samma handfull medverkande som tuggar vidare från sina olika vinklar också, ganska enahanda kan jag se det som när man tittar in.
Nu var det ju lite det jag menade, diskussionen om just det ordets innebörd har ju tröskats och jag tyckte att vi kunde hoppa över den diskussionen, kanske jag uttryckte mig dåligt men det var det jag ville ha sagt.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
S
G gaidin skrev:

Inte troligt, nej. I alla fall inte inom 20 år. Vissa saker är inte försvarbart eller ens nödvändigt att ställa om till fossilfria bränslen.

Persontransporter är väl däremot en vettig grej att foka på, i de flesta fall.

K karlmb skrev:
Nej, det handlar inte om kärnkraft. Utan om den interna marknaden för el. En mkt större fråga som de lyckats göra en sur härva av.
Jo det handlar enbart om kärnkraft eller ej.

Vi var inne på Finland igår och deras gröna parti "Gröna förbundet" är så kloka att de inser att det är ett måste för att lösa både klimatet samt behovet av elenergi.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jo allt för makten som alla sossar tänker... det är "endgame" för Scholz, schack-matt.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
P paralun skrev:

Vi var inne på Finland igår och deras gröna parti "Gröna förbundet" är så kloka att de inser att det är ett måste för att lösa både klimatet samt behovet av elenergi.
Jag tänkte nu på ny kärnkraft i Sverige.

S
G gaidin skrev:

EROI för vätgas är väl dessutom rätt kass.. så då kan man gissa att det blir ganska dyrt bränsle i slutändan.
Med tanke på allt vurmande för marknadens förträfflighet så kan man också anta att det inte leder till någon vidare konkurrenskraft för bönder som verkar på en världsmarknad.

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Exakt. Det som saknas är ca fullstora 10 reaktorer på för Sverige lämpliga platser. Alltså det som politikerna tagit bort men inte ersatt, samt det under tiden från första nedläggningen ökade behovet.
P paralun skrev:
Det avgörande skillnaden mellan svenska Miljöpartiet och finska De Gröna är ganska tydlig. I motsats till MP är De Gröna ett miljöparti. Ja av Finland kan vi lära mycket.

Ibland undrar man om inte Sverige numera styrs från Helsingfors. Fast med alldeles för stor fördröjning.
GK100 GK100 skrev:
Du tycker inte det är nog med alla dina ventilationer oavsett område eller egen kompetens? Ja nu är det kanske inte rätt att rikta sig mot dig exempel finns i många av dessa trådar. De är så förutsägbara och tröttsamma när de gått in i lunken med samma handfull i grundbesättningen oavsett.
Ja, har noterat detta oxo. Och jag vänder mig heller inte emot någon. Men jag har väldigt svårt att se vad denna tråd tillför. Ämnet
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Är ett påstående som antingen är sant och då finns inget att diskutera. Eller så är det falskt och då är det väl inget mer att säga om saken heller.

Möjligen skulle man kunna diskutera något om påståendet är falskt men väldigt många tror att det är sant. Men då blir det ju bara ännu en diskussion om tro. Av trådens längd misstänker jag detta vara fallet.

• Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Vi vårt hem brukar vi säga att Finland borde ta sitt ansvar och vara förmyndarregering över Sverige.

Ekenstjärna hävdar att regeringen skulle kunna direkt ändra elområdena eller till och med ta bort dem? Är detta helt fel eller är han ute o svamlar?

• Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Ekenstjärna hävdar att regeringen skulle kunna direkt ändra elområdena eller till och med ta bort dem? Är detta helt fel eller är han ute o svamlar?
Det ser faktiskt så ut, om man tittar i CACM Artikel 32(1)(d), 32(3) och 32(4)(c). Det skulle dock kunna bli diskussion kring om följande är uppfyllt:
om elområdeskonfigurationen har försumbar inverkan på angränsande systemansvarigas kontrollområden, inklusive sammanlänkningar, och om översynen av elområdeskonfigurationen är nödvändig för att förbättra effektiviteten eller för att bibehålla driftsäkerheten.
Jag har svårt att se både att det skulle ha försumbar inverkan på angränsande kontrollområden och att det förbättrar effektivitet (så som ACER m.fl. bedömer effektivitet) eller bibehåller driftsäkerhet. Åtminstone om man beslutar något som Ekenstjärna skulle vilja införa.

• Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
De förslag som ligger på bordet innebär i praktiken att område 1 och 2 slås ihop och område 3 och 4 slås ihop. Sedan bildas det ett tredje område med stockholm.

Att ta bort elområden är inte något som är aktuellt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.