326 696 läst · 7 283 svar
327k läst
7,3k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jo men huvudfrågan för Sverige och Norge gäller att Tyskland inför elområden som skulle leda till att tyskarna själva får ta konsekvensen av sig energipolitik. Inte att NO1 o 2 samt SE3 och framförallt SE4 betalar tyskarnas elräkning.D Daniel 109 skrev:
Sverige betalar inte Tysklands elräkning.
Och det kan man ju se av Artikel 32(4)(c) att det inte kommer att hända:P paralun skrev:
Eftersom Tyskland explicit inte vill komma överens kring ett förslag som delar Tyskland i flera elområden, så kommer det inte att hända.Efter att ha mottagit det gemensamma förslaget att bibehålla eller ändra elområdeskonfigurationen i enlighet med led iii ovan ska de deltagande medlemsstaterna, eller tillsynsmyndigheterna om detta föreskrivs av medlemsstaterna, inom sex månader nå en överenskommelse om förslaget att bibehålla eller ändra elområdeskonfigurationen.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 887 inlägg
Precis så!P paralun skrev:
Våra folkvalda måste ta till alla medel för att tyskarna själva ska stå för notan som de har orsakat med fiaskot "Energiewende". Svenska skattebetalare ska definitivt inte behöva betala för Tysklands misslyckade energipolitik.
Därför bör Sverige kräva omförhandling av elmarknadsförordningen och komplettera med krav på självförsörjning i relation till importbehov samt anpassa prissättningen för mellanskillnader vid import därefter.
Har du en aning om vad marknadsekonomi är?
Har du en aning om vad som händer på marknaden?
Jag får en känsla av att du inte vet det.
Har du en aning om vad som händer på marknaden?
Jag får en känsla av att du inte vet det.
Jo men nu vill ju inte svenska politiker oavsett partifärg så gärna diskutera vad vi avtalat med EU, det blir mest "Ja just ja det har vi skrivit på"Boilerplate4U skrev:Precis så!
Våra folkvalda måste ta till alla medel för att tyskarna själva ska stå för notan som de har orsakat med fiaskot "Energiewende". Svenska skattebetalare ska definitivt inte behöva betala för Tysklands misslyckade energipolitik.
Därför bör Sverige kräva omförhandling av elmarknadsförordningen och komplettera med krav på självförsörjning i relation till importbehov samt anpassa prissättningen för mellanskillnader vid import därefter.
En inte alldeles enkel utmaning att komma till Bryssel och kräva elområden i Tyskland.
Men donna Busch ska ju ta upp frågan på Måndag när energiministrarna möts i Bryssel.
Medlem
· 1 887 inlägg
Nej, det kommer nog inte att hända utan att politikerna gör något drastiskt för att få frågan tillbaka på förhandlingsbordet.K krfsm skrev:
Kanske får de ta till mer kreativa och provokativa förslag som att anmäla Tyskland för brott mot elmarknadsförordningen eller varför inte sätta igång en omstrukturering av Sveriges egna elområden och lägga några "virtuella" elområden vid exportkablarna.
Men jag har inga större förhoppningar att Busch kommer tillbaka med löften om några större förändringar. Det är mer "for show" som hon sticker till Bryssel.
Nej, det är det inte.Nötegårdsgubben skrev:
För jag påstod att vindkraftverk inte hade fått subventionerat sin anslutningar.
Så jag tycker det är mer intellektuellt ohederligt att påstå att jag har fel med att säga att subventionerna togs bort innan det hade börjat användas, men försöka få det att låta som att de hade använts ett tag.
edit:
För att förtydliga lite, så lät det på det Peter787 skrev att Vindkraften typ i alla tider hade åtnjutit gratis eller subventionerade anslutningar, och en massa andra subventioner.
Så det var ju helt enkelt det jag svarade på.
Det är tyvärr en mycket seglivad myt, och inget gott kommer ut av att många som är med och diskuterar dessa frågor inte ens har koll på fakta och sanning.
Jag tycker inte det är intellektuellt ohederligt att försöka få fram fakta, så man kan börja med att diskutera det som är sant.
Redigerat:
I någon mån finns det nog.S Snikhol skrev:
djac har nu ganska länge drivit den tesen, och det är verkligen inte helt substanslöst, ty det finns en väldigt massa dolda subventioner, som vi inte tänker på.
Men jag håller inte med djac i någon jättehög grad, och Nötegårdsgubben som rätt ofta tagit denna diskussionen emot djac har också en hel del poänger och rätt.
Men mest har jag faktiskt inte riktigt orkat engagera mig speciellt hårt i denna fråga, och saknar nog egen åsikt i stort sett. Men jag lurkar lite förstrött den debatten här, kanske snappar upp lite ibland.
Men visst finns det dolda subventioner i form av olika jordbruksstöd, hur skattemässiga bilavdrag är utformade osv.
Men det ska inte övertolkas heller, de har ofta tillkommit för att samhället öht ska fungera, och det kommer att omvärderas och ändras nu när samhället går mot fossilfritt.
Här speglar du nog inte någon allmän åsikt här.N najaden skrev:
Jag har nog inte sett någon som påstått detta (dvs du har egentligen byggt en halmdocka).
Många har t.ex. hävdat att det fossila har varit ett nödvändigt steg för att människan skulle nå det välstånd och den hälsa vi har idag.
Samtidigt är de flesta också överens om att det finns massor av skadligt med det fossila, inte bara klimatatet, utan även att det t.ex. göder diktaturer.
Medlem
· 1 887 inlägg
Ja, ja, du har verkligen ingen aning.D Daniel 109 skrev:
Daniel, du verkar fortfarande leva i ditt bubbeluniversum där elmarknaden är en fri marknad trots att den i själva verket är strikt reglerad av Elmarknadsförordningen som är en ren politisk överenskommelse för att vara exakt. El är verkligen inte som andra handelsvaror. Full stop. Vi har haft den här diskussionen flera gånger tidigare men du väljer konsekvent att ignorera det faktum.
Och apropå dina one-liners – de verkar mest handla om att påpeka andras brister utan att någonsin komma med något eget. Det vore trevligt om du kunde titta upp utanför bubblan och faktiskt säga vad du tycker och tänker någon gång då och då.
Redigerat:
Vad är strikt reglerat? Elmarknaden är en av de bäst fungerande marknader som finns. Alla betalar och får lika mycket betalt. Oavsett vem du är. Förstår du hur en marknad fungerar?
Medlem
· 1 887 inlägg
Ja, men du verkar tyvärr vara inskränkt nog att i din bubbelvärld se en "fungerande marknad" som en global sanning snarare än din egen åsikt!D Daniel 109 skrev:
Redigerat:
Ebbas hårda ord mot Tyskland skapade tydligen rubriker och viss upprördhet i Tyskland, hörde jag.Nötegårdsgubben skrev:Underhållande inställning till "egna barn och andras ungar" från Tysklands energidepartement:
"Svenska elpriser beror i första hand på svenska förhållanden, inte tyska, säger Hauke och lyfter att Sverige har för lite elproduktion i den södra halvan av landet och att överföringskapaciteten är för dålig /.../ Hauke [menar också] att elen i industritäta södra Tyskland skulle bli för dyr om man delade in Tyskland i elprisområden." [mina betoningar]
[länk]
Det var Ebbas "Jag är vansinnig på tyskarna...."
https://sverigesradio.se/artikel/noll-forstaelse-i-tyskland-for-buschs-elvrede