Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo men han har ju rätt. Regleringen innebär just att den ska vara fri, dvs de enskilda länderna får inte sätta handelshinder eller påverka marknaden på något sätt.
Enligt din åsikt ja, men inte som jag ser det:

Jag anser att man måste se det från ett större perspektiv och inte bara fokusera på själva transaktionen vid köp/säj som dessutom är väldigt strikt reglerad med detaljer som hur ordrar läggs, day-ahead-algoritmer mm.

Elmarknaden, genom ACER:s översyn, styr också hur elen byts mellan länder (import/export) vilket innebär både skyldigheter och rättigheter för överföring mellan parterna. Som den är utformad idag påverkar det prissättningen men i dagsläget tar man inte hänsyn till länders energipolitik och hur mycket el som produceras i respektiv land.

Elmarknaden i EU påverkas av både marknadsdynamik och politiska beslut. EUs elmarknad fungerar enligt principen om gemensam marknad där elen handlas baserat på utbud och efterfrågan. MEN det finns också politiska faktorer som påverkar priser som tex brist på egen prodution och beslut om inhemsk produktion såsom regler för förnybar energi, energieffektivitet, klimatmål osv.

Slutsats: de problem vi ser idag pga Tyskland kan endast lösas genom poltiska beslut och det är långt ifrån en "fri" och "väl fungerande elmarknad" (enligt min åsikt!)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Det räcker dock inte med vad som helst. Vindkraft i SE4 - speciellt havsvind söder om Skåne - samvarierar med den i Danmark och Tyskland. Dvs när de har brist på effekt och vi faktiskt har ett problem, så kommer inte fler vindsnurror lösa problemet om de inte blir groteskt många fler.
Det är i grunden bara ett ekonomiskt optimeringsproblem. Man fyller på med billig vindkraft, och för de timmar under året det inte levererar tillräckligt och inte import finns, så investerar man i en mix av lagring och on-demand produktion. (Kan ju vara gas t ex. Eller pumpkraftverk).

Så kommer privat sektor att ordna det ifall överhetens regleringar och skatter försvinner.

K krfsm skrev:
Kan du inte ta och skylla lite på skogsägarna och deras intresseorganisationer, som är de som förhalat byggandet av överföring från SE3 till SE4? De sinkade Ekhyddan-Nybro med fem år, så här långt.
Skylla på är väl inte rätta ordet. SvK pyntar för lite. Men SvK, som är offentlig sektor, har ingen brådska med något.

Men visst finns ett problem med att icke-markägare blir hysteriska över att blir lite grävarbete i närheten. Inte är ju det här friskt: https://www.bbc.com/news/articles/cn47nmggyx8o

K krfsm skrev:
Problemet för tyska regeringen är att om de delar i elområden så går det fortare att flytta fabriker än att bygga elnät. Man skulle förstås kunnat göra elområden och ge stöd till de industrier som behöver överleva tills nätet är byggt, men det är att snedvrida konkurrensen så det är politiskt svårt. Att obstruera elområden är politiskt enklare, så då gör man det istället - i förhoppningen om att nå tillräcklig överföring (och därmed göra delning onödig) innan det blir alltför plågsamt att hålla ihop området.
Nog borde man i Tyskland kunna dela in i elområden och under en övergångsperiod lägga in en dämpning av för stora prisdifferenser. Ser inte att EU skulle knorra iom att det är under en övergångsperiod.

Viljan saknas väl iom att det skapar irritation bland väljarna. Det är väljarna som bestämmer och då får vi det så här. Det är folkets makt som kommer till uttryck.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
"Fy skäms!" som min mamma skulle ha sagt! 😀
= "Du är skyldig att underkasta dig mina värderingar och föreställningar. Och det har du inte gjort".

Sådan skit ska vi väl ändå få slippa.

• Haha
Boilerplate4U
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu är det ju inte så.
Jo, för tjänstemännen utförde inte någon knepighetsanalys och våra politiker godkände förslaget utan några större förändringar. Så, på väldigt typiskt svenskt manér när det gäller energirelaterade förhandlingar lade våra EU-parlamentariker sig som vanlig platt på marken utan några som helst protester.

Vår EU-politiker är sanslöst fega enligt min åsikt! 😉

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Så kommer privat sektor att ordna det ifall överhetens regleringar och skatter försvinner.
Vad är det som behöver försvinna? Vilka skatter pratar du om?

O O skrev:
Exakt. Det som saknas är ca fullstora 10 reaktorer på för Sverige lämpliga platser.
Du och likasinnade har kunnat öppna er plånböcker och bygga kkv i över ett decennium. Men jag ser inte att ni lyfte ett endaste finger.

Är det någon annan som är skyldig att göra det?

Den där någon annan har det inte lätt. Dels skall denna betala för all möjlig smörja och dessutom skall ordna saker.

O O skrev:
Ibland undrar man om inte Sverige numera styrs från Helsingfors. Fast med alldeles för stor fördröjning.
Du ser att Finland har tvingat Sverige att bygga en OL3-kopia?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du och jag och Sverige behöver inte göra något, och vi kan inte heller göra något. Låt det gå lite tid, Tyskarna lider ju under mycket värre elpriser än Sverige, 24/7, året om, de vet själva att de måste fixa detta.
Om man som privatperson är missnöjd ska man definitivt inte sitta tyst i båten. Istället tycker jag att man ska kontakta "sin" EU-politiker och be dem agera därför att detta i grund och botten ett politiskt problem.

https://www.europaportalen.se/teman/svenska-europaparlamentariker
https://www.europarl.europa.eu/portal/sv/contact

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ebbas hårda ord mot Tyskland skapade tydligen rubriker och viss upprördhet i Tyskland, hörde jag.
Det var Ebbas "Jag är vansinnig på tyskarna...."

[länk]
Ja, det var ju i allt väsentligt samma nyhet som jag refererade. Om det skapade upprördhet utanför resterna av den tyska regeringen låter jag dock vara osagt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Enligt min åsikt är systemet bristfälligt men då det är en politisk överenskommelse kan det endast lösas politiskt.
Det där är inte riktigt sant.

Det som är sant är att överheten i Sverige och Norge beslut att ordna en gemensam elmarknad.

Men detaljerna, dvs systemlösningen, har inte politiker bestämt. Den gjordes av ett gäng tekniker från norska och svenska operatörerna och några från privat sektor. Jag råkar känna en av de som var med och gjorde systemlösningen. Och jag kan inte se att dom har misslyckats på något sätt. Dom gjorde ett bra jobb i att identifiera vilka strävanden som finns och att ordna fram mekanismer som driver mot dessa strävanden. Den har ju också överlevt alla dessa år och fler och fler har anslutit sig.

Mikael_L
D djac skrev:
Den kanske än mer centrala frågan är om vi enkom lever för att elmarknaden ska få vara fri, dvs är en det just en fri elmarknad som tjänar oss bäst, det finns massor av områden där detta inte är sant, kanske elen kommer visa sig vara ännu ett?
Nä elmarknaden behöver ju inte vara fri.
Men t.ex. EU-samarbetet blir snabbt mer ansträngt om länderna börjar plocka russinen ur kakan.
Får Sverige ett undantag som gynnar oss på elområdet så kanske alla andra länder också vill få sina små önskade undantag genomförda, och till sist förlorar alla på karusellen vad vi vann på gungorna, och på sikt leder den sämre fungerade marknaden att alla förlorar till sist.

Jag blir rätt så besvärad över alla felaktiga åsikter och all okunskap som florerar, och sånt som är såååå enkelt att faktiskt kolla upp.
Att påbörja en diskussion över vad som ska göras åt problemet (JA, jag tycker också att det finns problem) när man inte ens är överens om de faktiska omständigheterna runt problemet, ja det innebär nog helt klart vissa svårigheter.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det var ju i allt väsentligt samma nyhet som jag refererade. Om det skapade upprördhet utanför resterna av den tyska regeringen låter jag dock vara osagt.
Tja, jag läste ikapp i tråden, så det var rätt mycket som jag har skrivit nu som redan var avhandlat, märkte jag. Det var inget personligt ... :D

• Älska
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
För att förtydliga lite, så lät det på det Peter787 skrev att Vindkraften typ i alla tider hade åtnjutit gratis eller subventionerade anslutningar, och en massa andra subventioner.
Så det var ju helt enkelt det jag svarade på.
Jag förstår frustrationen att debattera med någon som blandar upp sina inlägg med falsarier. Men jag mäter dig mot en bättre standard.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä elmarknaden behöver ju inte vara fri.
Men t.ex. EU-samarbetet blir snabbt mer ansträngt om länderna börjar plocka russinen ur kakan.
Får Sverige ett undantag som gynnar oss på elområdet så kanske alla andra länder också vill få sina små önskade undantag genomförda, och till sist förlorar alla på karusellen vad vi vann på gungorna, och på sikt leder den sämre fungerade marknaden att alla förlorar till sist.

Jag blir rätt så besvärad över alla felaktiga åsikter och all okunskap som florerar, och sånt som är såååå enkelt att faktiskt kolla upp.
Att påbörja en diskussion över vad som ska göras åt problemet (JA, jag tycker också att det finns problem) när man inte ens är överens om de faktiska omständigheterna runt problemet, ja det innebär nog helt klart vissa svårigheter.
Jag är inte ens övertygad om att EU måste ha en fri marknad för el, det finns inte för mycket annat, tycker man ska vara fri i tanken runt detta. Uppenbarligen ställer dagens upplägg fler frågor än det leverar svar.

Om upplägget ändå inte skapar goda effektiviseringar, billigast produkt, investeringar osv, så är väl många av fördelarna borta, kvar finns regleringar övervakning och en massa tjafs. Kanske bättre att bara göra ett omtag.

Jag misstänker att du förväxlar EU-förhandlingarna som våra EU-parlamentariker jobbar med och den något mer lokala och jordnära uppgiften att faktiskt styra vårt land som regeringen syslar med. Men de e klart, detaljerna kan vara svåra att hålla reda på ibland! 😁
Och det är som vanligt en text som har exakt inget med det du citerar att göra.

Märker du inte det själv?

De flesta här lär märka att du inte klarar av att läsa och förstå. Än mindre ge rationella svar.

Det finns inga hinder för lagring. Det största problemet är ju bara att det idag saknas vettiga energilager som är ekonomiskt försvarbara.
I din värld så kanske det inte finns hinder.

Men du verkar förstå att det finns skatter och regleringar som gör lagring olönsam. Men förstår samtidigt inte att de skatterna och regleringarna utgör hinder för lagring.

Djac: Vad syftar du på med mycket?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.