Mikael_L
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Elmarknaden, genom ACER:s översyn, styr också hur elen byts mellan länder (import/export) vilket innebär både skyldigheter och rättigheter för överföring mellan parterna. Som den är utformad idag påverkar det prissättningen men i dagsläget tar man inte hänsyn till länders energipolitik och hur mycket el som produceras i respektiv land.
På vilket sätt ska man ta hänsyn till länders energipolitik, och hur ska det påverka, vad ska ändras?
Och samma sätt, på vilket sätt ska mängden el som produceras i ett land påverka marknadsmekanismerna?

MEN det finns också politiska faktorer som påverkar priser som tex brist på egen prodution och beslut om inhemsk produktion såsom regler för förnybar energi, energieffektivitet, klimatmål osv.
Ska detta också ingå i saker som bör regleras.
Om vi tar punkten "klimatmål" som du skrev. På vilket sätt ska det påverka marknadsmekanismerna?

Jag är lite nyfiken, för det är precis som du skriver, många som har åsikter, många som saknar åsikter, men väldigt få som presenterar tankar om vilka faktiska åtgärder som kan göras.
En del åtgärder har presenterats och sen debunkats, t.ex. beken-modellen.

Själv ser jag att problemet ligger i länderna där problemet uppstår, dvs inte i Sverige, och att problemet måste lösas där problemet uppstår, dvs inte heller i Sverige.

Andra överstatliga sätt att angripa problemet kommer bara innebära en sämre marknad, och troligen större problem på längre sikt. Men det är ju mitt marknadsliberala drag som talar här.
Jag är inte blint inriktad på detta, utan är helt klart öppen för att en marknad inte alltid, kanske t.o.m sällan, bör vara helt otyglad.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det där är inte riktigt sant. Det som är sant är att överheten i Sverige och Norge beslut att ordna en gemensam elmarknad.
Mitt fel, jag var otydlig. Jag avsåg EUs elmarknadsförordning.

Det finns en lång artikel på nätet om hur allt gick till. För övrigt har jag också en del kontakter från den tiden bls Bengt Ekenstierna (BEKEN-modellen). Han var med redan från första avregleringen och berättade hur det faktiskt gick till bakom kulisserna bla att man medvetet struntade att utföra en konsekvensanalys därför kunde ingen i sin vildaste fantasi förutspå att priserna skulle sticka iväg som de gör idag.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Är det per definition ett problem att ett land har ett importbehov av något?

Mitt fel, jag var otydlig. Jag avsåg EUs elmarknadsförordning.
Systemlösningen gjordes i NordPools regi på 1990-talet. Det har exakt inget med EU att göra.

Vad i all världen har "EUs elmarknadsförordning" med det här att göra?

Var konkret. Mycket konkret i svaret.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Jag är inte ens övertygad om att EU måste ha en fri marknad för el, det finns inte för mycket annat, tycker man ska vara fri i tanken runt detta. Uppenbarligen ställer dagens upplägg fler frågor än det leverar svar.

Om upplägget ändå inte skapar goda effektiviseringar, billigast produkt, investeringar osv, så är väl många av fördelarna borta, kvar finns regleringar övervakning och en massa tjafs. Kanske bättre att bara göra ett omtag.
Ändå har det inte känts som att det varit något större problem med denna fria elmarknad fram tills att putin/gazprom började konstra och krångla, och att vi nu har övergått till dyrare LNG-gas som råvara till europeisk elproduktion.
Ty i stort är detta det enda som i grunden har förändrats.
Europa och Sverige har lika stora elproduktionsresurser som förut, eller faktiskt ofta större, och vi har samma marknadsmekanismer som förut.
Det är gasen som blivit dyrare (och utsläppsrätterna).
Inget annat i grunden förändrat - var tror ni problemen ligger?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad syftar du på med mycket?
Var i #6 299 skrev jag ordet "mycket"???

Vi skrev samtidigt. Jag svarade Djac.
Jag har förtydligat det nu.

Mikael_L Mikael_L skrev:
På vilket sätt ska man ta hänsyn till länders energipolitik, och hur ska det påverka, vad ska ändras?
Och samma sätt, på vilket sätt ska mängden el som produceras i ett land påverka marknadsmekanismerna?
Jag menar att en medlemsstat som missköter sin energipolitik och påverkar grannländerna negativt ska missgynnas vid import av el i stil med: "Ta dig i kragen, annars kostar det pengar". Tekniskt sett kanske inte raketforskning utan snarare en politisk utmaning.

Det kan i alla fall inte bli mer komplicerat än day-ahead-algoritmerna!

Redigerat:
S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag blir rätt så besvärad över alla felaktiga åsikter
Felaktiga åsikter 😂

• Gilla
  • Haha
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Ska det gälla annat också? Sverige har på tok för låg olivproduktion, så det behövs en extra skatt. Eller är det bättre med frihandel kanske?

S
D Daniel 109 skrev:
Ska det gälla annat också? Sverige har på tok för låg olivproduktion, så det behövs en extra skatt. Eller är det bättre med frihandel kanske?
Relevant?

• Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det per definition ett problem att ett land har ett importbehov av något?
Givetvis är det ett problem att vara beroende av import av viktiga varor. Innan all denna frihandelsiver tog över totalt så hade vi faktiskt stora beredskapslager av viktiga varor. Fanns lager med olja, gödningsmedel, utsäde m.m. Varför tror du man hade det? Jo för att klara ett läge där vi inte kan importera.

Ser man historiskt så kan du ju fråga dig ifall det var ett problem för Japan att de kring 1940 var beroende av import av olja. Bara ett av mängder med exempel som visar att det inte är bra att vara beroende av import av viktiga varor ifall det blir oroligt i omvärlden.

El är en så pass viktig vara idag att varje land med lite självbevarelsedrift borde prioritera att de har tillräcklig inhemsk elproduktion för att klara sig utan import.

El måste väl vara en av de varor där självförsörjningen generellt sett är god. Då är det värre med insatsvarorna för att producera el. Så det argumentet är riktigt dåligt.

D daVinci skrev:
Systemlösningen gjordes i NordPools regi på 1990-talet. ... Var konkret. Mycket konkret i svaret.
Nu förstår Boulerplate4U ingenting. Boulerplate4U undrar varför daVinci över huvud taget blandar in den nordiska spotmarknaden med Boulerplate4U:s tidigare inlägg som handlar om EU:s Elmarknadsförordning?

Nu får du vara väldigt, väldig, väldig, väldig, väldig, VÄLDIGT TYDLIG!

Redigerat:
Mikael_L
S Snikhol skrev:
Felaktiga åsikter 😂
Bra fångat där.
Du har rätt, åsikter kan inte vara felaktiga ... :)

• Haha
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.