326 732 läst · 7 283 svar
327k läst
7,3k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Nu är det ju inte så.Boilerplate4U skrev:
Sverige införde elområden för att skydda minst halva Sverige från skyhöga elpriser.
Utan elområden hade alla fått betala samma priser som i SE4.
Och detta kom efter att Sverige i åratal hade, helt emot regelverket som vi förbundit oss till, begränsat vår export när det passade oss. Och övriga Europa till sist satte ner foten resolut och krävde att vi följer ingångna avtal.
Det hade dessutom krävts kompensation till de producenter som måste begränsa produktionen i norr.
Du och jag och Sverige behöver inte göra något, och vi kan inte heller göra något.Boilerplate4U skrev:
Låt det gå lite tid, Tyskarna lider ju under mycket värre elpriser än Sverige, 24/7, året om, de vet själva att de måste fixa detta.
Redigerat:
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 887 inlägg
I din bubbelvärld verkar en "fungerande marknad" vara en global sanning snarare än din egen åsikt!D Daniel 109 skrev:
Enligt min åsikt är systemet bristfälligt men då det är en politisk överenskommelse kan det endast lösas politiskt.
Vad tycker du?
Om det är som det indikerades i en länk i någon av trådarna att 11 GW tysk elproduktion var redo men inte kört (när de har 20 GW underskott), så finns det ju anledning att vara arg. Och förmodligen ge ett eller flera företag rejäla böter för marknadsmanipulation.Mikael_L skrev:
Varför svarar du inte på frågan?
Men ja, det är fakta att elmarknaden är väldigt nära en perfekt marknad.
Men ja, det är fakta att elmarknaden är väldigt nära en perfekt marknad.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 887 inlägg
Rätt eller fel, det är ju delvis en filosofisk fråga som inte alls är ny, redan Dostojevskij behandlade den i Bröderna Karamazov, 'Tell me yourself — I challenge you: let’s assume that you were called upon to build the edifice of human destiny so that men would finally be happy and would find peace and tranquility. If you knew that, in order to attain this, you would have to torture just one single creature, let’s say the little girl who beat her chest so desperately in the outhouse, and that on her unavenged tears you could build that edifice, would you agree to do it? Tell me and don’t lie!”Mikael_L skrev:I någon mån finns det nog.
djac har nu ganska länge drivit den tesen, och det är verkligen inte helt substanslöst, ty det finns en väldigt massa dolda subventioner, som vi inte tänker på.
Men jag håller inte med djac i någon jättehög grad, och Nötegårdsgubben som rätt ofta tagit denna diskussionen emot djac har också en hel del poänger och rätt.
Men mest har jag faktiskt inte riktigt orkat engagera mig speciellt hårt i denna fråga, och saknar nog egen åsikt i stort sett. Men jag lurkar lite förstrött den debatten här, kanske snappar upp lite ibland.
Men visst finns det dolda subventioner i form av olika jordbruksstöd, hur skattemässiga bilavdrag är utformade osv.
Men det ska inte övertolkas heller, de har ofta tillkommit för att samhället öht ska fungera, och det kommer att omvärderas och ändras nu när samhället går mot fossilfritt.
En annan bra bok som behandlar frågan är The Ones Who Walk Away from Omelas, där hela stadens lycka bygger på att man just håller en torterad flicka i en källare.
Vår fossilkonsumtion bygger lite på detsamma, vi vet att fattigare lider och dör av vår konsumtion, en del är fine med det, andra tycker att de subventionerar vår välfärd med sitt lidande och sin död.
Jag är inte lika säker på de långa tidshorisonterna.S Snikhol skrev:
För 10 år sedan skulle jag aldrig trott att vindkraften idag skulle stå för en tredjedel av Sveriges elproduktion, skulle någon bett mig gissa så hade jag väl sagt typ 2%, och sen ansett att det kommer sen inte bli något mer.
Lite samma med elbilar, om någon hade sagt till mig för 5 år sedan att idag skulle 60% av nybilsförsäljningen vara laddbara bilar så skulle jag bara garvat och menat att det var väl en knäpp (mar)dröm.
Jo men han har ju rätt.Boilerplate4U skrev:Daniel, du verkar fortfarande leva i ditt bubbeluniversum där elmarknaden är en fri marknad trots att den i själva verket är strikt reglerad av Elmarknadsförordningen som är en ren politisk överenskommelse för att vara exakt. El är verkligen inte som andra handelsvaror. Full stop. Vi har haft den här diskussionen flera gånger tidigare men du väljer konsekvent att ignorera det faktum.
Regleringen innebär just att den ska vara fri, dvs de enskilda länderna får inte sätta handelshinder eller påverka marknaden på något sätt.
Den kanske än mer centrala frågan är om vi enkom lever för att elmarknaden ska få vara fri, dvs är det just en fri elmarknad som tjänar oss bäst, det finns massor av områden där detta inte är sant, kanske elen kommer visa sig vara ännu ett?Mikael_L skrev:
Om vi måste välja mellan välstånd och en fri elmarknad, vad väljer vi då?
Redigerat:
Men är det ens lönt att börja diskutera vad som ska göras åt problemet om ni två inte ens är överens om det är en (hyggligt) välfungerande marknad, eller någon slags riggad marknad för att sätta åt Sverige (och detta får du väldigt gärna förklara i mer detalj, om det nu är Illuminati eller någon annan mystisk organisation som vill Sverige så illa).Boilerplate4U skrev:
Jag tänker lite vad ska du resp jag och Daniel kunna enas om, när vi har så olika syn på verkligheten?
(jag tror också att elmarknaden är en väldigt välfungerande marknad, i de rent ekonomisk teori aspekt)
Det är lite som att jag skulle anse att jorden är platt, och du rund, och så ska vi diskutera kortaste vägen, och hur lång den är, mellan Peking och London.
Det är inte en åsikt. Det är fakta.Boilerplate4U skrev:
Har jag skrivit ”helt fri marknad”
Naturligtvis finns det regelverk för utsläpp mm. Men vem som helst är fri att sälja el till samma pris som de stora drakarna.