P paralun skrev:
Jo men tyvärr är ju donna Busch lika korkad som sina företrädare Baylan och Farmanbar (S)

Men det kanske vi förtjänar?
Ja, tyvärr är donna Busch lika dåligt påläst och insatt i sakfrågorna som de forna kollegorna. Men varför skulle hon vara bättre? Det är ju ett beprövat recept!

Och de så kallade sakkunniga på hennes departement? De är så fantastiskt dåligt pålästa att de gärna skickar vidare mina frågor om styrning av verksamheten till ansvarig myndighet. Jag brukar då vänligt påminna dem om att det faktiskt är politikernas jobb att utforma myndigheternas regleringsbrev, varvid ofta en pinsam tystnad uppstår.

Från början var det ju tänkt att Carl-Oskar Bohlin skulle ta rollen som energiminister, men enligt rykten insisterade Busch på att få både energi- och näringsministerposten. Vilken miss av Ulf Kristersson att gå med på det.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Underhållande inställning till "egna barn och andras ungar" från Tysklands energidepartement:

"Svenska elpriser beror i första hand på svenska förhållanden, inte tyska, säger Hauke och lyfter att Sverige har för lite elproduktion i den södra halvan av landet och att överföringskapaciteten är för dålig /.../ Hauke [menar också] att elen i industritäta södra Tyskland skulle bli för dyr om man delade in Tyskland i elprisområden." [mina betoningar]

[länk]
This means war.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Ja, tyvärr är donna Busch lika dåligt påläst och insatt i sakfrågorna som de forna kollegorna. Men varför skulle hon vara bättre? Det är ju ett beprövat recept!

Och de så kallade sakkunniga på hennes departement? De är så fantastiskt dåligt pålästa att de gärna skickar vidare mina frågor om styrning av verksamheten till ansvarig myndighet. Jag brukar då vänligt påminna dem om att det faktiskt är politikernas jobb att utforma myndigheternas regleringsbrev, varvid ofta en pinsam tystnad uppstår.

Från början var det ju tänkt att Carl-Oskar Bohlin skulle ta rollen som energiminister, men enligt rykten insisterade Busch på att få både energi- och näringsministerposten. Vilken miss av Ulf Kristersson att gå med på det.
Njau jag konstaterar enbart att vi haft en radda med inkompetenta energiministrar.

Sen oavsett partifärg klarar man ju inte av att diskutera vad vi avtalat med EU.

https://ei.se/om-oss/lagar-och-regler/eu-lagstiftning/eu-lagstiftning-el

Just energi är då en gemensam angelägenhet och helt rätt måste Europa lösa det gemensamt men inte med grön-röda diktat från Tyskland!

• Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
de så kallade sakkunniga på [Busch] departement? De är så fantastiskt dåligt pålästa att de gärna skickar vidare mina frågor om styrning av verksamheten till ansvarig myndighet.
Nu vet jag inte vad du gör till vardags och om frågorna är professionella eller privata, men ställer du bara frågor som intresserad medborgare är det väl inte orimligt att du inte får svar av politiskt sakkunniga. Deras jobb är trots allt inte att vara kommunikatörer.

För egen del tycker jag att politiskt sakkunniga som Maja Lundbäck och Simon Wakter verkar rimligt bra, och avgjort bättre än jag hade trott att Kd skulle lyckas vaska fram.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
K karlmb skrev:
This means war.
Nej inte alls och Europa måste hålla ihop.

Men nu är nog ärendelistan överfull och listan över lösningar ganska tom i EU-Bryssel.

Vete tusan om man får ihop det här? "Längbänkar" jublar USA och Kina över.

D djac skrev:
Ok, så nu kan jag inte svenska heller, då kan du kanske leverera definitionen av den exakt rätta användningen av ordet, för åsikterna om detta spretar rejält här och sammanfaller inte sällan med individernas egna åsikter i ämnet som ska beskrivas?
Klart du kan svenska det är inte det jag menar. Kan du inte ibland tycka att rundgången är stor i denna typen trådar det finns ju ett antal på liknande tema? Ofta samma handfull medverkande som tuggar vidare från sina olika vinklar också, ganska enahanda kan jag se det som när man tittar in.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Klart du kan svenska det är inte det jag menar. Kan du inte ibland tycka att rundgången är stor i denna typen trådar det finns ju ett antal på liknande tema? Ofta samma handfull medverkande som tuggar vidare från sina olika vinklar också, ganska enahanda kan jag se det som när man tittar in.
Jo vi kan "tugga" på länge och jag själv ser det som mycket värdefullt att "tugget" pågår.
Om vi inte har något "tugg" så är vi nog snabbt förlorade som demokratiskt land med olika åsiker.

Sen behöver man ju inte läsa en tråd, helt frivilligt.

D daVinci skrev:
Och vilka tvångsmedel fantiserar du att regeringen förfogar över som leder till resultat??

Och när tar Sveriges Riksdag någon sådan hänsyn???
Rota gärna fram ett sådant fall. Då behöver hålla på några år för att leta. Svara inte innan dess.
Det är snorenkelt att hitta fall på motsatsen.
Jag misstänker att du förväxlar EU-förhandlingarna som våra EU-parlamentariker jobbar med och den något mer lokala och jordnära uppgiften att faktiskt styra vårt land som regeringen syslar med. Men de e klart, detaljerna kan vara svåra att hålla reda på ibland! 😁

D daVinci skrev:
Det är väldigt enkelt. Bara ta bort alla hinder för lagring. Klart. Då kommer marknaden att ordna det eftersom det är profitabelt att lagra när det är billig och leverera när det är dyrt.
Det finns inga hinder för lagring. Det största problemet är ju bara att det idag saknas vettiga energilager som är ekonomiskt försvarbara. Tex ett dygns laddning med batterier för en stad som Göteborg kräver cirka 4,11 GWh. Du kan själv räkna ut den initiala kostnaden för detta. Och såklart, av en slump tillkommer även batteriebyte med jämna mellanrum – märkligt, eller hur? Men självklart, det är ju bara en liten detalj i sammanhanget – inget att hänga upp sig på. 😉

P paralun skrev:
Jo vi kan "tugga" på länge och jag själv ser det som mycket värdefullt att "tugget" pågår.
Om vi inte har något "tugg" så är vi nog snabbt förlorade som demokratiskt land med olika åsiker.

Sen behöver man ju inte läsa en tråd, helt frivilligt.
Risken är nog större för demokratin (om vi nu ska vara så storvulna) genom att för mycket icke underbyggt tugg som inte tål speciellt mycket någorlunda korrekt opposition pågår i samma spår närmast in absurdum. Att läsa och skriva här hoppas jag är frivilligt.

GK100 GK100 skrev:
Risken är nog större för demokratin (om vi nu ska vara så storvulna) genom att för mycket icke underbyggt tugg som inte tål speciellt mycket någorlunda korrekt opposition pågår i samma spår närmast in absurdum. Att läsa och skriva här hoppas jag är frivilligt.
Jovisst är allt skrivande frivilligt och helt klart finns det en massa "'brus" men det viktiga är att vi diskuterar.
Diskuterar vi inte är vi förlorade oavsett "brus".

• Gilla
najaden
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det stämmer i sig. Mer elproduktion i SE4 och man hade haft låga elpriser.
Det räcker dock inte med vad som helst. Vindkraft i SE4 - speciellt havsvind söder om Skåne - samvarierar med den i Danmark och Tyskland. Dvs när de har brist på effekt och vi faktiskt har ett problem, så kommer inte fler vindsnurror lösa problemet om de inte blir groteskt många fler.
D daVinci skrev:
I grunden är det mer effekt i SE4 som krävs, ifall man vill se lägre elpriser där. Och det är staten som är ansvarig för stamnätet. Om nu staten inte byggt mer transmission mellan SE4 och SE3 så är det i grunden folkets önskan. Folket har valt politiker som sagt att detta är statens ansvar. Och det vet alla att när staten sköter något så händer inte mycket. (Jfr Trabanten som inte förändrades mellan 1962 och 1989).
Kan du inte ta och skylla lite på skogsägarna och deras intresseorganisationer, som är de som förhalat byggandet av överföring från SE3 till SE4? De sinkade Ekhyddan-Nybro med fem år, så här långt.
D daVinci skrev:
Det rimliga vore att dela in i elområden, som t ex Norge har gjort. Då får staten in kapital genom flaskhalsskatt för att bygga mer transmission. Men det är det rimliga. Det kan man inte räkna med att staten gör.
Problemet för tyska regeringen är att om de delar i elområden så går det fortare att flytta fabriker än att bygga elnät. Man skulle förstås kunnat göra elområden och ge stöd till de industrier som behöver överleva tills nätet är byggt, men det är att snedvrida konkurrensen så det är politiskt svårt. Att obstruera elområden är politiskt enklare, så då gör man det istället - i förhoppningen om att nå tillräcklig överföring (och därmed göra delning onödig) innan det blir alltför plågsamt att hålla ihop området.

• Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu vet jag inte vad du gör till vardags och om frågorna är professionella eller privata, men ställer du bara frågor som intresserad medborgare är det väl inte orimligt att du inte får svar av politiskt sakkunniga. Deras jobb är trots allt inte att vara kommunikatörer.

För egen del tycker jag att politiskt sakkunniga som Maja Lundbäck och Simon Wakter verkar rimligt bra, och avgjort bättre än jag hade trott att Kd skulle lyckas vaska fram.
Mitt fel, jag kanske var otydlig.

Men som jag också skrev menade jag de sakkunniga inom departementen som ofta arbetar med att ta fram underlag till våra ministrar (via sin rådgivare, alltså den "politiska sakkunnige"). MEN, det är ju en självklarhet att om ministerns närmaste rådgivare inte är tillräckligt insatt i sakfrågorna, så leder det osökt till att man ligger i underläge vid förhandlingar eller i kontakt med media. Talande exempel är Busch och hennes forna kollegor.

Bottom line: Även om ministern och den politiska sakkunnige inte kan ha varenda detalj i minnet är det fortfarande av största vikt att man har de mest basala kunskaperna inom sitt ansvarsområde. Till skillnad från Busch var Carl-Oskar Bohlin personligen väl insatt på detaljnivå i den svenska energiförsörjningen och dess utmaningar. Det var bara det att Busch krävde den rollen vid regeringsbildningen.

Ps..
Om jag inte minns helt fel var det Simon Wakter som var med på SvD:s ledarredaktion om kärnkraft. Jag tyckte han var vettig i både sitt framförande och hade bra kunskaper om finansieringsmetoder. Jag tänker faktiskt kontakta honom i ett ärende jag länge undrat över som Buschs departement inte kunna svara på tidigare.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…

Jo angående donna Busch så får hon då mothugg av germanerna. (röd press)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xmwPzj/tysklands-svar-efter-ebba-buschs-elraseri

Sen har vi då jönsen Robert Habeck i slutet av artikeln igen....

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo angående donna Busch så får hon då mothugg av germanerna. (röd press)

[länk]

Sen har vi då jönsen Robert Habeck i slutet av artikeln igen....
"Energimarknaden inom EU bygger på sammanlänkade system som gör att både import och export skapar ekonomiska fördelar för alla medlemsländer. Framför allt möjliggör det övergripande ekonomisk effektivitet som i slutändan gynnar alla konsumenter i EU Tyskland i form av lägre elräkningar”, fortsätter han."

Så, nu blev det rätt...

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
"Energimarknaden inom EU bygger på sammanlänkade system som gör att både import och export skapar ekonomiska fördelar för alla medlemsländer. Framför allt möjliggör det övergripande ekonomisk effektivitet som i slutändan gynnar alla konsumenter i EU Tyskland i form av lägre elräkningar”, fortsätter han."

Så, nu blev det rätt...
Jo och vi måste hålla ihop! Trumpen och Kina vill inget annat än att vi "långbänkar" allting.

Sen handlar det då om en egentligen liten detalj som kärnkraft. Men de röd-gröna vill ju lägga ner Europa.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.