Z Zodde skrev:
en absolut siffra på skulder säger ingenting om det inte sätts i relation till tillgångar å eget kapital.

Long term debt e 210miljarder EUR mot 140miljarder för 10år sen me återigen, du måste samtidigt kolla på tillgångs sidan
Absolut är de så. Men de är ju inte direkt så att dom är Europas mest välskötta och ekonomiskt stabila bilföretag. Men jag kan ha totalt fel. Om tio år så kanske bilbranschen i Europa blomstrar och bilföretag i låglöneländer får kämpa. Men de är ju inte direkt så de varit historiskt
 
D
L lbgu skrev:
Egentligen är det ju lite förvånande att bilindustrin i Europa klarat sig så bra som de ändå gjort.
Tänk på varvsindustrin, den klarade ju inte av konkurrensen från lågprisländer i Asien. Och det var på 70-talet. Bygga båtar och bilar borde ju inte vara så olikt. Båda kräver också ganska mycket personal. Bilindustrin har ju varit mycket bättre på att klara sig får man ju ändå säga. Undrar vad de gjort som inte varvsindustrin klarade? Eller textilindustrin, den sopades ju i princip bort.
Fel tråd kanske men jag tror skillnaderna är rätt stora, europas fördelar har ju varit kvalitet, finish osv, skickligare arbetskraft helt enkelt men idag har det hänt lite saker som gör det mindre viktigt.

Med elbilen "demokratiserades" bilproduktionen, att ta fram drivpaket tar tid och kräver stora investeringar, nu köper man elmotorn och lite styrsystem så är man lika bra som de andra, det andra är att mjukvaran är idag mycket viktigare och det tredje är att tillverkning med människor är för dyr, när andra metoder är mycket billigare och kanske i vissa fall tom bättre.

Den europeiska industrin är djupt investerad och belånad i utdaterade fabriker för att tillverka förr generationens avgasbilar med basal elektronik från diverse underleverantörer. Konkurrenterna sitter på mer eller mindre människotomma produktionsenheter, äger sina mjukvaror och har skicklig arbetskraft där istället och har inte sänkt sitt kapital i gamla förbränningsmotorer, om man nu ska hårdra det lite.
 
E erik_83 skrev:
Absolut är de så. Men de är ju inte direkt så att dom är Europas mest välskötta och ekonomiskt stabila bilföretag. Men jag kan ha totalt fel. Om tio år så kanske bilbranschen i Europa blomstrar och bilföretag i låglöneländer får kämpa. Men de är ju inte direkt så de varit historiskt
Kollade snabbt nyckeltal å market Cap 50billionEUR, operating profit 9M 2024 på 12,9 billionEUR låter absolut inte dåligt. P/e 4.

Vilka siffror ser ni på, ni som menar VW e shaky?
 
L lbgu skrev:
Jo, men grejen är att det ändå finns relativt mycket bilindustri i Europa. Det var ju inte så att de starkaste varven i Sverige överlevde och frodades i 50 år till, de försvann i princip allihopa, det enda som blev kvar var de som hade kunder i försvaret. Men tillverkning av lastfartyg upphörde i princip. Apropå subventioner så satsade staten massor med pengar för att rädda varven, men det hjälpte inte.

Så på något sätt har ju bilindustrin i Europa ändå klarat konkurrensen från lågprisländer i över 50 år.
Som sagt, de biltillverkare som är kvar är de som inte fått stöd.
Alla varv fick stöd över hela världen, utom i Sverige. Eftersom vi var ensamma om att inte ge stöd i en mer cyklisk bransch så tappade vi hela näringen.
Så statsstöd är inte alltid dåligt.
Det var väl asiatiska varv som tog för sig på 70-80-talet.
 
K karlmb skrev:
Som sagt, de biltillverkare som är kvar är de som inte fått stöd.
Alla varv fick stöd över hela världen, utom i Sverige. Eftersom vi var ensamma om att inte ge stöd i en mer cyklisk bransch så tappade vi hela näringen.
Så statsstöd är inte alltid dåligt.
Det var väl asiatiska varv som tog för sig på 70-80-talet.
Sorry OT men Som vanligt är din historiebeskrivning helfel.
Staten stöttade indirekt varvsindustrin tills mitten av 70talet, sen direkt via Svenska Varv som hölls gående hela 80talet.

Att kalla svensk varvsindustris problem för cykliska istf strukturella e du nog ganska ensam om.

För högt kostnadsläge jmf med konkurrenterna ligger bra mycket närmare sanningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Z Zodde skrev:
Kollade snabbt nyckeltal å market Cap 50billionEUR, operating profit 9M 2024 på 12,9 billionEUR låter absolut inte dåligt. P/e 4.

Vilka siffror ser ni på, ni som menar VW e shaky?
" Volkswagen-koncernen befinner sig i ett krisläge. Vd Oliver Blume varnar för “årtionden av strukturella problem” och menar att kostsamma åtgärder är oundvikliga för att rädda biljätten. Den svaga efterfrågan i Europa och minskade intäkter från Kina blottlägger allvaret i situationen, enligt Blume."


Du kanske skulle maila honom och säga att han överdriver ? 🙂
 
  • Ledsen
djac
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Kollade snabbt nyckeltal å market Cap 50billionEUR, operating profit 9M 2024 på 12,9 billionEUR låter absolut inte dåligt. P/e 4.

Vilka siffror ser ni på, ni som menar VW e shaky?
Pe 4 antyder väl dock att man ser ett rejält vinstras framför sig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Alla varv fick stöd över hela världen, utom i Sverige. Eftersom vi var ensamma om att inte ge stöd i en mer cyklisk bransch så tappade vi hela näringen.
Så statsstöd är inte alltid dåligt.
Det var väl asiatiska varv som tog för sig på 70-80-talet.
Eeeh, politikerna på 70-talet betalade ut enorma summor av skattebetalarnas pengar till varven.

Problemet var att metall dragit upp lönerna och därmed lönekostnaderna enormt. Och det ledde naturligtvis till inflation i landet, men med fast växelkurs så drog priset för svensktillverkade fartyg iväg. Och man prisade sig ur marknaden helt enkelt.
Därav att man devalverade flera ggr. Det var nödvändigt om inte hela exportnäringen skull konka.

Metall var väldigt rabiata och krävde att inte en metallare skulle sägas upp. 1973 hade Palme gett på tok för mycket makt till facken, och detta var resultatet. Inga politiker då vågade gå emot facket. Och Palme kunde inte gå med på att han hade gjort något enfaldigt. Så alternativet var bara att stjäla av skattebetalarna. Och så fortsatte det fram tills att regeringen Bildt lät kronan flyta. Och Göran Persson senare behandlade facket som något katten släpat in.
 
E erik_83 skrev:
" Volkswagen-koncernen befinner sig i ett krisläge. Vd Oliver Blume varnar för “årtionden av strukturella problem” och menar att kostsamma åtgärder är oundvikliga för att rädda biljätten. Den svaga efterfrågan i Europa och minskade intäkter från Kina blottlägger allvaret i situationen, enligt Blume."


Du kanske skulle maila honom och säga att han överdriver ? 🙂
Krisläge är journalistens tolkning å inte VDns ord. Det VDn säger ställer jag upp på och ska ses mot bakgrund av att de ska anpassa kostnaderna, lägga ned fabriker å säga upp personal. Ett branchproblem mer än ett företagsspecifikt problem.
Ett företag som tjänar 150 miljarder SEK årets första 9 månader är inte i kris.
 
D daVinci skrev:
Pe 4 antyder väl dock att man ser ett rejält vinstras framför sig.
Allt e relativt. VW har alltid haft lågt p/e och vinstvarnade faktiskt för inte så länge sen.

Med traditionella mått mätt är bolaget absolut inte i kris men som Tysklands stolthet har de definitivt fått sig en törn. Men som sagt, allt e relativt å jmf du nyckeltal med andra biltillverkare å inte ens egen historia är det inte så dåligt.
 
S
D daVinci skrev:
Kan du konkretisera det statsstödet.
I Sverige är det främst elcertifikat och finansieringsstöd för gröna investeringar och företag. Företagen måste ha en grön profil för att få statsstöden och köper därmed "grön" el från vindkraften. Därtill finns en uppsjö av PPA där pengarna inte är statsstöd, men likväl driver på negativa priser. I flera länder, t.ex. Danmark och Tyskland är det vanligt med fasta priser och minimipriser på vindkraftsel som aldrig ger incitament att minska produktionen.
Egentligen är dock den exakta förklaringen till negativa priser ointressant. Det intressanta är det faktum att vi inte var i närheten av problemet innan vi började lägga ner kärnkraftverk.

D daVinci skrev:
Vad kostar det att producera el med naturgas för en MWh?

Flera länder är stora producenter av el från naturgas. Tänker mig att dom inte skulle ha varit det om det varit dyrt.
Vad är det för fråga? Givetvis beror det på priset på naturgas. Enklast ser du det genom att se på Tysklands elpriser när det blåser dåligt.

D daVinci skrev:
Vindkraften varierar dock väldigt långsamt. Jämfört med förbrukningen är det som om vindkraften var stationär.
Årstider varierar ännu långsammare än vinden. Ändå är problemet med effekttillgänglighet som tydligast när det är kallt på vintern.
Snabba förändringar är en annan typ av utmaning och vi har generellt god beredskap för det eftersom de sker så fort en transmissionsledning, ställverk, utlandskabel mm faller bort.



Det är bra att du förstått att jag har rätt i de övriga frågorna vi diskuterat:

Från tiden innan nedläggningen av kärnkraft började har bland annat följande hänt:
- Våldsamma fluktuationer av priserna. Från negativt till flera kr per kW.
- Från samma elpris i hela Sverige till väldigt olika i våra olika elområden.
- Så stora brister i effekttillgänglighet att företag inte ens ansöker om att få koppla på mer konsumtion i södra Sverige. Ansökan kostar pengar och alla vet att det ändå blir avslag.
- Vi har inte längre så god effekttillgänglighet att vi kan försörja oss själva en kall vinter utan måste förlita oss på import. Detta trots stort överskott på årsbasis.
- SVKs kostnader för stabiliseringstjänster har mer än 10-dubblats.
- Stamnätet räckte tidigare till med marginal men behöver nu förstärkas för väldigt många miljarder.
- Väldigt mycket större variationer i flödet i våra reglerade älvar. Inte bra för miljön där.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
S STB skrev:
Egentligen är dock den exakta förklaringen till negativa priser ointressant. Det intressanta är det faktum att vi inte var i närheten av problemet innan vi började lägga ner kärnkraftverk.
Om det är ointressant med den verkliga förklaringen så vill jag lansera tanken om Raketosten, det sammanfaller med att denna återkom, så då måste det vara den utlösande faktorn :(
 
D Daniel 109 skrev:
Va? Vi exporterar mer än någonsin. Det är inte brist på el. Om snittpriset är lågt så är det inget problem att det varierar. Snarare ger det möjlighet till ytterligare vinst om man kan anpassa sig.
Jag vet inte vad i det jag skrev som var otydligt, så ursäkta om jag upprepar något uppenbart.

Att prisvariation fungerar är för att det finns elasticitet i efterfrågan. Någon slutar till slut köpa el när utbudet är lågt eftersom att priset går upp. Det uteblivna köpet är en välfärdsförlust – exempelvis genom att något inte produceras som annars hade gjort det. Och ja, något uteblir alltid, annars skulle det inte hjälpa att höja priset (vilket @krfsm iofs. nyligen visat är rätt verkningslöst, elasticiteten är liten – men det är en annan fråga).

Om vi då tänker att den som inte hade råd med elen ändå måste producera det uteblivna så krävs det fler maskiner eller högre nyttjandegrad av de man har, och kanske flera skift i produktionen. Prisvolatilitet kommer med en kostnad.

Ja, det finns de som kan utnyttja volatiliteten. Privat hör jag till dem, jag laddar elbil och värmer upp fritidshus med lågprisel. Men att ett fåtal kan utnyttja något gör det inte bra i sig.

Naturligtvis finns det en brytpunkt där lågt volatilt pris är bättre än högt fast, men att inte se volatilitetens nackdelar är lika dumt som att stirra sig blind på stabila priser och inte se en nackdel i om de är höga.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S STB skrev:
I Sverige är det främst elcertifikat
Elcertifikaten har varit ca 0 i fler år. Om det är så borde vi inte sett negativa priser de senaste åren. Men i verkligheten är det tvärtom att desto mindre elcertifikaten blivit, desto mer negativa priser har vi sett.

S STB skrev:
och finansieringsstöd för gröna investeringar och företag. Företagen måste ha en grön profil för att få statsstöden och köper därmed "grön" el från vindkraften.
Vilka statsstöd är det?
Staten rånar företagen. Därav att jag undrar vad det är för stöd. Och hur omfattande de är. Om de är försumbara så är de inte speciellt relevanta.

S STB skrev:
Därtill finns en uppsjö av PPA där pengarna inte är statsstöd, men likväl driver på negativa priser.
Då de inte är statsstöd är de inte relevanta här.

Vidare så ser jag inte logiken. När priserna går under 0 är det mer lönsamt för vindkraftsparken att halta produktionen och köpa el på marknaden för att leverera.
S STB skrev:
Egentligen är dock den exakta förklaringen till negativa priser ointressant.
När du nämnde statsstöd så var det tvärtom intressant att syna det.

Ser väldigt klent ut med substans här.
S STB skrev:
Vad är det för fråga?
Det är en fråga som söker sanningen. (De som svamlar får problem med sådant).

Visst kan man titta på priset på naturgas. Det är nu marginellt högre än pre-corona. Eventuellt bara uppjusterat med inflation.
Men sedan tillkommer justering för verkningsgrad och kapitalkostnad och drift för gasturbinerna.

Naturgas är fö ganska utmärkt. Blir inga partiklar och väldig lite CO2.

S STB skrev:
Årstider varierar ännu långsammare än vinden.
Så är det ju. Men det är något oklart hur relevant det är till variationer får vattenkraften vilket var det du talade om att vindkraften orsakade.
S STB skrev:
Ändå är problemet med effekttillgänglighet som tydligast när det är kallt på vintern.
Vet inte om du tänkt på det men det är på vintern som mest effekt efterfrågas. Så det kan finnas en logik i att det är då man är närmast produktionstaket.
S STB skrev:
Det är bra att du förstått att jag har rätt i de övriga frågorna vi diskuterat:
Det är dock en väldigt felaktig slutsats. Den typen av fundamentala fel bör undvikas.

S STB skrev:
- Från samma elpris i hela Sverige till väldigt olika i våra olika elområden.
Det har aldrig fallit dig in att det är kopplat till att ett elområde blev 4.
S STB skrev:
- Så stora brister i effekttillgänglighet att företag inte ens ansöker om att få koppla på mer konsumtion i södra Sverige. Ansökan kostar pengar och alla vet att det ändå blir avslag.
Avslag blir för omedelbart effektuttag. Då nätägarna inte sitter med överkapacitet. Men nätägarna ökar på kapaciteten med tiden. Men en del av dessa är staten och då går det inte fort.

S STB skrev:
- Vi har inte längre så god effekttillgänglighet att vi kan försörja oss själva en kall vinter utan måste förlita oss på import. Detta trots stort överskott på årsbasis.
Kan ju vara rationellt som jag tidigare påtalade.
S STB skrev:
- SVKs kostnader för stabiliseringstjänster har mer än 10-dubblats.
Är överproduktionen för stor behöver någon absorbera effekt.
Det verkar dock staten gilla iom att man lagt på 60 öre i böter för den som absorberar effekt och levererar senare när priset är högre.
S STB skrev:
- Stamnätet räckte tidigare till med marginal men behöver nu förstärkas för väldigt många miljarder.
Eftersom transporterna ökat sedan de var 0 så har väl stamnätet fått förstärkas hela tiden.

En gång i tiden satt vi med modem på 2.4 kbit/s. Nu har vi 10-100 Mbit/s. Stamnätet har ökats drastiskt. Av privat sektor. Där var det inget gråt och jämmer. Varför blir det ett problem här för eltransport och ett väldans gråt?

Låter som en parallell till ditt resonemang att vi borde gå tillbaka till 2.4 kbps.
S STB skrev:
- Väldigt mycket större variationer i flödet i våra reglerade älvar. Inte bra för miljön där.
Människans aktiviteter ger avtryck i miljön. Ser väl inte att det där skulle ge så stor påverkan.

Men visst är det så att stor annan lagring skulle minska ned variationerna.
Man skulle ju kunna spränga in kaviteter i fjälltopparna och ha pumpkraftverk där. Stör inte direkt någon.
 
Redigerat:
D djac skrev:
Om det är ointressant med den verkliga förklaringen så vill jag lansera tanken om Raketosten, det sammanfaller med att denna återkom, så då måste det vara den utlösande faktorn :(
Konstigt, länder som öht aldrig haft kärnkraft råkade ut för exakt samma prisfenomen…

Undra vad som var orsaken där…🤔🤔🤔
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.