D daVinci skrev:
Eeeh, politikerna på 70-talet betalade ut enorma summor av skattebetalarnas pengar till varven.

Problemet var att metall dragit upp lönerna och därmed lönekostnaderna enormt. Och det ledde naturligtvis till inflation i landet, men med fast växelkurs så drog priset för svensktillverkade fartyg iväg. Och man prisade sig ur marknaden helt enkelt.
Därav att man devalverade flera ggr. Det var nödvändigt om inte hela exportnäringen skull konka.

Metall var väldigt rabiata och krävde att inte en metallare skulle sägas upp. 1973 hade Palme gett på tok för mycket makt till facken, och detta var resultatet. Inga politiker då vågade gå emot facket. Och Palme kunde inte gå med på att han hade gjort något enfaldigt. Så alternativet var bara att stjäla av skattebetalarna. Och så fortsatte det fram tills att regeringen Bildt lät kronan flyta. Och Göran Persson senare behandlade facket som något katten släpat in.
Jo, men när vi slutade ge stöd så fortsatte alla andra. Danmark, Frankrike, Tyskland... Sedan kom polackerna igång och så var det kört även vi hade slutat höja löner i 10 år.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ok, du håller fast vid en låtsasmodell där det finns samma tillgång oavsett pris.

Hade det varit så hade elhandelssystemet kollapsat, det är jag rätt söker på att du förstår.
För dig som kund finns det tillgång till el oavsett pris. Det är det som är av intresse i det här fallet.

K karlmb skrev:
Jo, men när vi slutade ge stöd så fortsatte alla andra. Danmark, Frankrike, Tyskland... Sedan kom polackerna igång och så var det kört även vi hade slutat höja löner i 10 år.
Återigen surrar du. Det var inte Danmark Frankrike eller Tyskland som konkurrerade ut våra varv, det var länder i Asien. Framförallt Japan å Sydkorea.

Var får du allt ifrån?

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
För dig som kund finns det tillgång till el oavsett pris. Det är det som är av intresse i det här fallet.
Menar du mig som privatperson? Det är som jag ser det inte problemet. Menar du mig som företagare med högt elbehov (vilket jag inte är) så är det möjligen sant för mig som enskild företagare, men inte aggregerat.

Men jag tror jag slutar fråga nu. Jag tror som sagt att du förstått min poäng, och övriga som läser har nog också gjort det eller tröttnat.

K karlmb skrev:
Varför då? Och det svenska nätet är ju inte en ö i ett EU-hav. Utan sägs, av er liberaler, vara en del av en inre marknad. Kan du förklara för en svagsinnad varför då denna del av den inre marknaden ska missgynnas grovt pga den som ansvarar för nätet har byggt många förbindelser över gränsen, jfrt med andra nät, som är mer isolerade?
Jag förstår nog inte frågan/frågorna.

Jag är för frihandel. våd del av marknaden missgynnas inte av att marknaden finns. Däremot kan inte konsumenterna på vår del av marknaden handla till underpris om nätet är fullt utbyggt.

Att elpriset i EU är högt är ett politiskt skapat problem.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Menar du mig som privatperson? Det är som jag ser det inte problemet. Menar du mig som företagare med högt elbehov (vilket jag inte är) så är det möjligen sant för mig som enskild företagare, men inte aggregerat.

Men jag tror jag slutar fråga nu. Jag tror som sagt att du förstått min poäng, och övriga som läser har nog också gjort det eller tröttnat.
Diskussionen var företagsekonomisk. Om du förstår men försöker dribbla bort faktum, eller om du inte begriper vet jag inte. El har hittills alltid funnits till marknadspris.

D
Nåja, med dagens nyhet från USA så kan vi sluta fundera på detaljer runt elproduktion, det finns rätt mycket viktigare och mer avgörande saker att ta tag i nu.

• Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nåja, med dagens nyhet från USA så kan vi sluta fundera på detaljer runt elproduktion, det finns rätt mycket viktigare och mer avgörande saker att ta tag i nu.
Jo men nu måste vi nog hålla isär begreppen och det som sker.

De amerikanska megatechbolagen, Microsoft, Amazon samt Google har ju redan beslutat att satsa på kärnkraft. Sen jovisst blir det nu ännu mer press på Europa för att klara konkurrensen mot då främst Kina samt USA.

P paralun skrev:
Jo men nu måste vi nog hålla isär begreppen och det som sker.

De amerikanska megatechbolagen, Microsoft, Amazon samt Google har ju redan beslutat att satsa på kärnkraft. Sen jovisst blir det nu ännu mer press på Europa för att klara konkurrensen mot då främst Kina samt USA.
Med negativa elpriser lär inte ens M$ satsa på kk.

Mikael_L
D Dilato skrev:
SE4 😢
[bild]
Men tyskland har samma timme 9,57SEK/kWh (omräknat från €).

Så de är nog ändå lite avundsjuka på SE4 ... ;)

• Ledsen
blackarrow
  • Laddar…
Jag förstår nog inte frågan/frågorna.

Jag är för frihandel. våd del av marknaden missgynnas inte av att marknaden finns. Däremot kan inte konsumenterna på vår del av marknaden handla till underpris om nätet är fullt utbyggt.

Att elpriset i EU är högt är ett politiskt skapat problem.
Underpris? Ett pris i närheten vad iaf kk kostar att producera med vinst hade väl varit ok.
Men pga den stora marknaden vi är kopplad till finns det oftast någon nånstans som vill betala mer.
Det det handlar om här är att en lokal marknad kan fungera mkt väl och driva mot effektiv produktion och pressade priser.
Men om plötsligt en uppköpare kommer och utnyttjar arbitrage mot sin egen marknad far away, så kan du slå ut köparna på den lokala marknaden.

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men tyskland har samma timme 9,57SEK/kWh (omräknat från €).

Så de är nog ändå lite avundsjuka på SE4 ... ;)
Kör batteri morgon och kväll och solceller där emellan.

D djac skrev:
Kör batteri morgon och kväll och solceller där emellan.
Har du en egen sol? Kollade snabbt en på Tyskland.
https://app.electricitymaps.com/zone/DE

(är utomlands så har inte koll på vädret)

D
P paralun skrev:
Har du en egen sol? Kollade snabbt en på Tyskland.
[länk]

(är utomlands så har inte koll på vädret)
Solceller som namn har förvirrat dig tidigare man jag kör på samma sol som du, idag är den skymd av moln men det är ändå ljust ute och då får man el från sol(ljus)celler. Såklart mindre än en molnfri dag men nästan tillräckligt för mitt ganska lilla behov, ligger och köper 40-250W ungefär.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.