E erik_83 skrev:
" Volkswagen-koncernen befinner sig i ett krisläge. Vd Oliver Blume varnar för “årtionden av strukturella problem” och menar att kostsamma åtgärder är oundvikliga för att rädda biljätten. Den svaga efterfrågan i Europa och minskade intäkter från Kina blottlägger allvaret i situationen, enligt Blume."
Grundproblemet är att facket gjort en "fleet street" där. Man har blockerat rationaliseringar. Och anpassning till marknadssituation. Baserat på att företagen i Tyskland iaf måste underkasta sig facket. Så gjorde man på fleet street också. Sedan kom man till ett tipping point där den produktionen las ned och sättarna avskedades (med obefintliga möjligheter till ny anställning).

Facket i Tyskland är fortfarande inne på den linjen. När det går illa för WW så tänker facket att då är det rätta att strejka. Förmågan till rationellt tänkande är helt obefintligt. Näringslivet i Tyskland borde ha migrerat till andra länder tidigare. Då hade dom kanske kunnat överleva lite bättre.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S STB skrev:
Våldsamma fluktuationer av priserna. Från negativt till flera kr per kW.
SE4 😢
Graf över elpriser i SE4-regionen med blå och röda linjer för idag och imorgon. Priset kl 17:00 imorgon är 551,18 enligt grafen.

• Ledsen
cpalm
  • Laddar…
Nötegårdsgubben: Ett varierat elpris med samma snitt som ett stabilt elpris har inte de nackdelar du pratar om. En oavbruten produktion ger exakt samma utfall i båda fallen. Stänger man ner produktion vid högt elpris ger det ett bättre utfall.

D
D daVinci skrev:
Grundproblemet är att facket gjort en "fleet street" där. Man har blockerat rationaliseringar. Och anpassning till marknadssituation. Baserat på att företagen i Tyskland iaf måste underkasta sig facket. Så gjorde man på fleet street också. Sedan kom man till ett tipping point där den produktionen las ned och sättarna avskedades (med obefintliga möjligheter till ny anställning).

Facket i Tyskland är fortfarande inne på den linjen. När det går illa för WW så tänker facket att då är det rätta att strejka. Förmågan till rationellt tänkande är helt obefintligt. Näringslivet i Tyskland borde ha migrerat till andra länder tidigare. Då hade dom kanske kunnat överleva lite bättre.
Tror inte ett dugg på den teorin, den återfinns inte i någon branschanalys, där klandrar man i första hand företagsledningarna och i andra hand europeiska handfallna och svaga politiker.

Du får gärna försöka hitta en källa som påstår att facket förhindrat VW att tex utveckla en robust mjukvaruinfrastruktur istället för att lappa ihop ett otal underleverantörers snuttar.

D daVinci skrev:
Råkar du veta vilken effekt som saknas under de timmar Sverige nettoimporterar?

Jag tänker att Juktan kanske kommer ta klara den effekten.
Från 1985-1999 så badade Sverige i billig energi! Vattenkraften producerade för c:a 9 öre/kWh och kärnkraften för 12 öre/kWh!
Alla villor slängde ut oljepannan och satte in en elpanna eller vvberedare + elkassett modell större skokartong. Själv hade jag det så.
Det var billigt att värma då, det fanns inte skatt och överföringsavgifter.
Med 12 kärnkrafts block fanns obegränsad tillgång till reaktiv effekt MVAr så man kunde "tryck strömmen" dit man ville ha effekten.
Likströmsförbindelsen Sydvästlänken Barkeryd-Hurva på 2x600 MW samma som Barsebäck var på går bara på 50-70% då det saknas 4 kärnkraftverk som råkades läggas ner som annars kunnat stå för reaktiv effekt, samtidigt har Sverige tappat motsvarande en kärnreaktorers effekt i överföringen från Harsprånget till Halsberg.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Från 1985-1999 så badade Sverige i billig energi! Vattenkraften producerade för c:a 9 öre/kWh och kärnkraften för 12 öre/kWh!
Alla villor slängde ut oljepannan och satte in en elpanna eller vvberedare + elkassett modell större skokartong. Själv hade jag det så.
Det var billigt att värma då, det fanns inte skatt och överföringsavgifter.
Med 12 kärnkrafts block fanns obegränsad tillgång till reaktiv effekt MVAr så man kunde "tryck strömmen" dit man ville ha effekten.
Likströmsförbindelsen Sydvästlänken Barkeryd-Hurva på 2x600 MW samma som Barsebäck var på går bara på 50-70% då det saknas 4 kärnkraftverk som råkades läggas ner som annars kunnat stå för reaktiv effekt, samtidigt har Sverige tappat motsvarande en kärnreaktorers effekt i överföringen från Harsprånget till Halsberg.
Produktionspriset e en sak men i reala termer var priset till konsument (exkl skatter) högre 1970-2010 än 2010-2020.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Elcertifikaten har varit ca 0 i fler år. Om det är så borde vi inte sett negativa priser de senaste åren. Men i verkligheten är det tvärtom att desto mindre elcertifikaten blivit, desto mer negativa priser har vi sett.
Du kanske skulle försöka inkludera resten av stycket jag skrev innan du svarade. Elcertifikat är bara en del av pusslet.
Vad har du för förklaring till de negativa priserna som är så mycket bättre än det jag skriver?

D daVinci skrev:
Vilka statsstöd är det?
Staten rånar företagen. Därav att jag undrar vad det är för stöd. Och hur omfattande de är. Om de är försumbara så är de inte speciellt relevanta.
Google t.ex. på "stöd för grön omställning".

D daVinci skrev:
Då de inte är statsstöd är de inte relevanta här.

Vidare så ser jag inte logiken. När priserna går under 0 är det mer lönsamt för vindkraftsparken att halta produktionen och köpa el på marknaden för att leverera.
Japp, PPA har inte alltid en direkt koppling till statsstöd. Poängen är fortfarande att politiken drivit elmarknaden åt ett håll där det uppenbart är lönsamt att producera trots negativa priser. SVK betalar därför en massa pengar för att minska produktionen och höja konsumtionen. I annat fall hotas frekvensstabiliteten.

D daVinci skrev:
När du nämnde statsstöd så var det tvärtom intressant att syna det.

Ser väldigt klent ut med substans här.
Japp. Syna på. Förklara sedan för mig varför vi ofta har negativa elpriser. Jag är väldigt nyfiken på din förklaring.

D daVinci skrev:
Det är en fråga som söker sanningen. (De som svamlar får problem med sådant).

Visst kan man titta på priset på naturgas. Det är nu marginellt högre än pre-corona. Eventuellt bara uppjusterat med inflation.
Men sedan tillkommer justering för verkningsgrad och kapitalkostnad och drift för gasturbinerna.

Naturgas är fö ganska utmärkt. Blir inga partiklar och väldig lite CO2.
Japp, naturgas är på många sätt ett bra bränsle. Om du nu hävdar att den är så billig så får du gärna förklara för mig varför vi stundom har mycket höga elpriser.
Du har inte kommenterat att Tyskland lagt ner cirka dubbelt så mycket kärnkraft som deras elproduktion av naturgas. Tycker du att det var rätt och bra av dem att göra det? Håller du med om att de relativt enkelt skulle kunnat vara ganska oberoende av naturgas om de fört en annan politik?
D daVinci skrev:
Så är det ju. Men det är något oklart hur relevant det är till variationer får vattenkraften vilket var det du talade om att vindkraften orsakade.
Ja, vattenkraften i Sverige kompenserar nu mera för både förbrukningsvariationer och variationer i vindkraftsproduktion. Försöker du på fullt allvar hävda att vattenkraften får reglera mindre nu än på 90-talet?

D Daniel 109 skrev:
Nötegårdsgubben: Ett varierat elpris med samma snitt som ett stabilt elpris har inte de nackdelar du pratar om. En oavbruten produktion ger exakt samma utfall i båda fallen. Stänger man ner produktion vid högt elpris ger det ett bättre utfall.
Det hade varit sant om utbudet varit konstant. Ingen emotsäger att 1+3=2+2.

Men nu är inte utbudet konstant, utan det är mindre när priset är högt och större när priset är lågt. Därför får man inte så enkel matematik, utan den genomsnittliga nyttan vid högt utbud (och därmed lågt pris) blir lägre än den genomsnittliga nyttan när utbudet är lågt (och priset högt). Och totalt sett blir nyttan lägre, eftersom man måste anpassa sig till osäkerhet.

Nej, det har inte med saken att göra.

S STB skrev:
Elcertifikat är bara en del av pusslet.
Vad har du för förklaring till de negativa priserna som är så mycket bättre än det jag skriver?
Nej, elcertifikat har tappat så mycket i värde att de inte har någon märkbar påverkan.

Privata solceller har ju en tydlig subvention som göt att de inte stängs av. En del annan produktion tycks helt enkelt sakna funktionen att reglera ner vid låga elpriser. Det ansågs väl inte behövas när de byggdes.

D Daniel 109 skrev:
Nej, det har inte med saken att göra.
Så hur menar du att utbud och efterfrågan funkar? Skulle ingen behöva avstå sin konsumtion när priset går upp? När och varför stannar i så fall prisuppgången?

S
D daVinci skrev:
Vet inte om du tänkt på det men det är på vintern som mest effekt efterfrågas. Så det kan finnas en logik i att det är då man är närmast produktionstaket.
Vi har trots högre årsproduktion en sämre effekttillgänglighet nu än på 90-talet. Försöker du hävda motsatsen?
D daVinci skrev:
Det är dock en väldigt felaktig slutsats. Den typen av fundamentala fel bör undvikas.
När du inte motsäger ett uttalande tolkar jag det som att du accepterat det.

D daVinci skrev:
Det har aldrig fallit dig in att det är kopplat till att ett elområde blev 4.
Det har inte fallit dig in att Sverige inte hade mer än 1 elområde för att behovet inte fanns då stabil kärnkraft producerade en stor andel av behovet i södra Sverige?

D daVinci skrev:
Avslag blir för omedelbart effektuttag. Då nätägarna inte sitter med överkapacitet. Men nätägarna ökar på kapaciteten med tiden. Men en del av dessa är staten och då går det inte fort.
Nja, det har också med effekttillgänglighet att göra.

D daVinci skrev:
Kan ju vara rationellt som jag tidigare påtalade.
Det låter inte rationellt i mina öron.

D daVinci skrev:
Är överproduktionen för stor behöver någon absorbera effekt.
Det verkar dock staten gilla iom att man lagt på 60 öre i böter för den som absorberar effekt och levererar senare när priset är högre.
Hade det inte varit ännu bättre att vi inte försatt oss i situationen som gör att det behövs?

D daVinci skrev:
Eftersom transporterna ökat sedan de var 0 så har väl stamnätet fått förstärkas hela tiden.

En gång i tiden satt vi med modem på 2.4 kbit/s. Nu har vi 10-100 Mbit/s. Stamnätet har ökats drastiskt. Av privat sektor. Där var det inget gråt och jämmer. Varför blir det ett problem här för eltransport och ett väldans gråt?

Låter som en parallell till ditt resonemang att vi borde gå tillbaka till 2.4 kbps.
Sveriges elkonsumtion har varit nästan helt konstant sedan 80-talet. Produktionen har förändrats mycket vilket drivit på behovet av nätförstärkningar. Försöker du hävda motsatsen?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så hur menar du att utbud och efterfrågan funkar? Skulle ingen behöva avstå sin konsumtion när priset går upp? När och varför stannar i så fall prisuppgången?
Nu handlade mitt inlägg om hur lönsamheten i en produktionsanläggning påverkades beroende på om elpriset var konstant eller varierande. Då kvittar det varför det varierar.

Ok, du håller fast vid en låtsasmodell där det finns samma tillgång oavsett pris.

Hade det varit så hade elhandelssystemet kollapsat, det är jag rätt söker på att du förstår.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vill man använda monopolet för att gynna just svenska intressen bör det göras genom hur man bygger ut nätet, inte genom hur man ger tillgång till det.
Varför då? Och det svenska nätet är ju inte en ö i ett EU-hav. Utan sägs, av er liberaler, vara en del av en inre marknad. Kan du förklara för en svagsinnad varför då denna del av den inre marknaden ska missgynnas grovt pga den som ansvarar för nätet har byggt många förbindelser över gränsen, jfrt med andra nät, som är mer isolerade?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.