E erik_83 skrev:
Va ju precis de jag skrev. 🙂 Jag tror tyvärr vi kommer få se ganska brutala konkurser framöver i Europas bilindustri.
Jo helt rätt och det blir nog mer än brutalt när välfärden brakar ihop. Tyskland är en krutdurk och likaså Frankrike men med en annan situation.

Strafftullar på bilar leder förmodligen till ett handelskrig som EU förlorar och förödande för bilindustrin.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/eu-ja-till-biltullar
 
D Daniel 109 skrev:
jag håller inte alls med dig om problematiken med att priset varierar över tid.
Den större problematiken för företagen är underliggande fundamenta, att det faktiskt är för att det finns mindre el som priset går upp. Det leder till utebliven produktion när priserna är som högst, vilket är dåligt i sig, även om inte elmarknaden havererar.
 
Va? Vi exporterar mer än någonsin. Det är inte brist på el. Om snittpriset är lågt så är det inget problem att det varierar. Snarare ger det möjlighet till ytterligare vinst om man kan anpassa sig.
 
Apropå el. Vad gör priset så högt igår och idag i SE3? Varmt, blåser någorlunda, har svårt att förstå toppar upp mot 250 öre och snitt på 140-150. 🤔
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Om snittpriset är lågt så är det inget problem att det varierar. Snarare ger det möjlighet till ytterligare vinst om man kan anpassa sig.
Extrema variationer skapar också problem. Likviditetsproblem, svårighet att prissätta fastprisavtal och inte minst med den proportion negativa priser vi sett på sistone, lönsamhetsproblem i vindkraftproduktionen som indirekt påverkar intresset för nyetablering.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Det är marknaden sätt att begränsa andelen vindkraft till en rimlig andel.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Apropå el. Vad gör priset så högt igår och idag i SE3? Varmt, blåser någorlunda, har svårt att förstå toppar upp mot 250 öre och snitt på 140-150. 🤔
Jo ingen solel idag i Tyskland och lägre vindkraftsproduktion.
Leder till en massa koleldning samt fossilgas och import från bla Sverige

https://www.smard.de/home

En bit ner på sidan så ser man.

Sen SvK
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
 
P paralun skrev:
Inte alls och en förutsättning för en fungerande industri är ett stabilt elpris. Tyskland är ett skrämmande exempel och man fasar nu över hur många fabriker Volkswagen kommer att lägga ner pga av för höga kostnader. Men industri är ju inget viktigt enligt den gröna dogmen, skitar enbart ner och industri kan någon annan bedriva.
Stor kunder kan alltid köpa på termin. Men det är betydligt dyrare för ett litet företag.
 
P paralun skrev:
Jo ingen solel idag i Tyskland och lägre vindkraftsproduktion.
Leder till en massa koleldning samt fossilgas och import från bla Sverige

[länk]

En bit ner på sidan så ser man.

Sen SvK
[länk]
Hur mkt av detta kan hänföras till den nya modellen för elnätet?
Nu vore det intressant att se parallelllkörningar med den gamla modellen för att se hur mkt den ny påverkar egentligen, dag för dag i våra elområden.
Men se, jag har på känn att något sådant inte finns..
 
  • Gilla
nissebrun
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Stor kunder kan alltid köpa på termin. Men det är betydligt dyrare för ett litet företag.
Varför skulle det vara en betydande prisskillnad? Har du någon källa på det påståendet?
 
C
D Daniel 109 skrev:
Det är marknaden sätt att begränsa andelen vindkraft till en rimlig andel.
Väldigt sant, problemet är väl egentligen att marknaden inte fungerar som politikerna vill 🙄
 
E erik_83 skrev:
Jag tror tyvärr vi kommer få se ganska brutala konkurser framöver i Europas bilindustri.
Egentligen är det ju lite förvånande att bilindustrin i Europa klarat sig så bra som de ändå gjort.
Tänk på varvsindustrin, den klarade ju inte av konkurrensen från lågprisländer i Asien. Och det var på 70-talet. Bygga båtar och bilar borde ju inte vara så olikt. Båda kräver också ganska mycket personal. Bilindustrin har ju varit mycket bättre på att klara sig får man ju ändå säga. Undrar vad de gjort som inte varvsindustrin klarade? Eller textilindustrin, den sopades ju i princip bort.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E erik_83 skrev:
Volkswagen har skulder på 5000 miljarder ,
en absolut siffra på skulder säger ingenting om det inte sätts i relation till tillgångar å eget kapital.

Long term debt e 210miljarder EUR mot 140miljarder för 10år sen me återigen, du måste samtidigt kolla på tillgångs sidan
 
Redigerat:
L lbgu skrev:
Egentligen är det ju lite förvånande att bilindustrin i Europa klarat sig så bra som de ändå gjort.
Tänk på varvsindustrin, den klarade ju inte av konkurrensen från lågprisländer i Asien. Och det var på 70-talet. Bygga båtar och bilar borde ju inte vara så olikt. Båda kräver också ganska mycket personal. Bilindustrin har ju varit mycket bättre på att klara sig får man ju ändå säga. Undrar vad de gjort som inte varvsindustrin klarade? Eller textilindustrin, den sopades ju i princip bort.
Det är den hårdaste konkurrensen av alla. Samtidigt väldigt lite statliga subventioner.
De som är kvar idag är därför starka.
 
K karlmb skrev:
Det är den hårdaste konkurrensen av alla. Samtidigt väldigt lite statliga subventioner.
De som är kvar idag är därför starka.
Jo, men grejen är att det ändå finns relativt mycket bilindustri i Europa. Det var ju inte så att de starkaste varven i Sverige överlevde och frodades i 50 år till, de försvann i princip allihopa, det enda som blev kvar var de som hade kunder i försvaret. Men tillverkning av lastfartyg upphörde i princip. Apropå subventioner så satsade staten massor med pengar för att rädda varven, men det hjälpte inte.

Så på något sätt har ju bilindustrin i Europa ändå klarat konkurrensen från lågprisländer i över 50 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.