337 050 läst · 7 701 svar
337k läst
7,7k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jo helt rätt och det blir nog mer än brutalt när välfärden brakar ihop. Tyskland är en krutdurk och likaså Frankrike men med en annan situation.E erik_83 skrev:
Strafftullar på bilar leder förmodligen till ett handelskrig som EU förlorar och förödande för bilindustrin.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/eu-ja-till-biltullar
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 080 inlägg
Den större problematiken för företagen är underliggande fundamenta, att det faktiskt är för att det finns mindre el som priset går upp. Det leder till utebliven produktion när priserna är som högst, vilket är dåligt i sig, även om inte elmarknaden havererar.D Daniel 109 skrev:
Va? Vi exporterar mer än någonsin. Det är inte brist på el. Om snittpriset är lågt så är det inget problem att det varierar. Snarare ger det möjlighet till ytterligare vinst om man kan anpassa sig.
Extrema variationer skapar också problem. Likviditetsproblem, svårighet att prissätta fastprisavtal och inte minst med den proportion negativa priser vi sett på sistone, lönsamhetsproblem i vindkraftproduktionen som indirekt påverkar intresset för nyetablering.D Daniel 109 skrev:
Det är marknaden sätt att begränsa andelen vindkraft till en rimlig andel.
Jo ingen solel idag i Tyskland och lägre vindkraftsproduktion.H hydrolift skrev:
Leder till en massa koleldning samt fossilgas och import från bla Sverige
https://www.smard.de/home
En bit ner på sidan så ser man.
Sen SvK
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Stor kunder kan alltid köpa på termin. Men det är betydligt dyrare för ett litet företag.P paralun skrev:Inte alls och en förutsättning för en fungerande industri är ett stabilt elpris. Tyskland är ett skrämmande exempel och man fasar nu över hur många fabriker Volkswagen kommer att lägga ner pga av för höga kostnader. Men industri är ju inget viktigt enligt den gröna dogmen, skitar enbart ner och industri kan någon annan bedriva.
Hur mkt av detta kan hänföras till den nya modellen för elnätet?P paralun skrev:
Nu vore det intressant att se parallelllkörningar med den gamla modellen för att se hur mkt den ny påverkar egentligen, dag för dag i våra elområden.
Men se, jag har på känn att något sådant inte finns..
Egentligen är det ju lite förvånande att bilindustrin i Europa klarat sig så bra som de ändå gjort.E erik_83 skrev:
Tänk på varvsindustrin, den klarade ju inte av konkurrensen från lågprisländer i Asien. Och det var på 70-talet. Bygga båtar och bilar borde ju inte vara så olikt. Båda kräver också ganska mycket personal. Bilindustrin har ju varit mycket bättre på att klara sig får man ju ändå säga. Undrar vad de gjort som inte varvsindustrin klarade? Eller textilindustrin, den sopades ju i princip bort.
Det är den hårdaste konkurrensen av alla. Samtidigt väldigt lite statliga subventioner.L lbgu skrev:Egentligen är det ju lite förvånande att bilindustrin i Europa klarat sig så bra som de ändå gjort.
Tänk på varvsindustrin, den klarade ju inte av konkurrensen från lågprisländer i Asien. Och det var på 70-talet. Bygga båtar och bilar borde ju inte vara så olikt. Båda kräver också ganska mycket personal. Bilindustrin har ju varit mycket bättre på att klara sig får man ju ändå säga. Undrar vad de gjort som inte varvsindustrin klarade? Eller textilindustrin, den sopades ju i princip bort.
De som är kvar idag är därför starka.
Jo, men grejen är att det ändå finns relativt mycket bilindustri i Europa. Det var ju inte så att de starkaste varven i Sverige överlevde och frodades i 50 år till, de försvann i princip allihopa, det enda som blev kvar var de som hade kunder i försvaret. Men tillverkning av lastfartyg upphörde i princip. Apropå subventioner så satsade staten massor med pengar för att rädda varven, men det hjälpte inte.K karlmb skrev:
Så på något sätt har ju bilindustrin i Europa ändå klarat konkurrensen från lågprisländer i över 50 år.