310 913 läst · 6 789 svar
311k läst
6,8k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vid en bristsituation av mat så blir priset så högt att de som inte har tillräckligt med pengar svälter ihjäl.
Vid en bristsituation av el så blir priset så högt att de som inte har tillräckligt med pengar inte har råd att värma sina hem, företag läggs ner och den allmänna välfärden minskar.
Det blir i praktiken aldrig sådan brist på något att det inte finns något alls att köpa. En bra fungerande politik bör se till att priset på viktiga varor aldrig blir tokhögt. En annan aspekt är att se till att det finns en hyfsad produktion inom landet. T.ex. vår livsmedelsproduktion inom landet är under all kritik.
Vid en bristsituation av el så blir priset så högt att de som inte har tillräckligt med pengar inte har råd att värma sina hem, företag läggs ner och den allmänna välfärden minskar.
Det blir i praktiken aldrig sådan brist på något att det inte finns något alls att köpa. En bra fungerande politik bör se till att priset på viktiga varor aldrig blir tokhögt. En annan aspekt är att se till att det finns en hyfsad produktion inom landet. T.ex. vår livsmedelsproduktion inom landet är under all kritik.
Jo det är ju också en profetia, jag är helt säker på att det inte håller en vinter till.D Daniel 109 skrev:
Men koppla bort svensk industri, vad spelar det för roll?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 909 inlägg
D djac skrev:
Här är avgjorda och ännu inte avgjorda ansökningar:D djac skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att tro att just Östersjöansökningarna systematiskt skulle avslås av andra skäl än ryssen luktar konspirationsteori.
Nedan är en sammanställning av de föregående åtta årens behandlade ärenden (regeringarna Löfven I, II och III samt Andersson I och II):
- Kriegers flak (Andersson II).
Så har det låtit inför tidigare vintrar också.P paralun skrev:
För företagens ekonomi är det snittpriset som är av intresse. Inte vad det kostar den dyraste timmen. Med marknadsekonomi kommer vi sannolikt att få ett lägre snittpris än med en planekonomi. Men topp priset blir kanske något högre. Men det är enligt mig av mindre intresse.S STB skrev:Vid en bristsituation av mat så blir priset så högt att de som inte har tillräckligt med pengar svälter ihjäl.
Det beror på väldigt många faktorer, så det blir en fråga om sannolikheter. SVK har en rapport om läget inför kommande vintern, men även prognoser på sikt.D daVinci skrev:
En aspekt som påverkar är hur elektrifiering av industrin går till, vilket kan illustreras av de här figurerna från sidan 58. (Som troligen redan är inaktuella, mtp att Hybrit och H2GS redan är sena.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dvs med konsumtion oförändrad från nu har ett blivande Juktan på ca 300 MW en klar påverkan. Bygger man ut industrin är det förmodligen långt ifrån tillräckligt.
Jag tolkar det som ett scenario liknande Baltikum härom året, dvs spotpriset är €4000/MWh och prismekanismen räcker inte för att hantera det. Någon som är villig att betala maxpris kommer behöva få mindre el än önskat.D Daniel 109 skrev:
Efterfrågeflexibiliteten i Sverige är apkass på en nivå som bara matchas av vår lilla utbudsflexibilitet. Bara att titta på hur det såg ut tidigare idag:
Det är typ 1,1 GW konsumtionsskillnad mellan "de som bara konsumerar gratis el" och "el till vilket pris som helst".
Att jämföra med danskarna som konsumerar mindre än hälften så mycket el och har tre gånger så hög flexibilitet:
(edit: Sen är det inte samma som effektbrist, eftersom man förstås kan handla sig till bättre inflöde och använda reserver för att klara effekten.)
Medlem
· Blekinge
· 10 585 inlägg
Jag kan inte se i din källa att fem kkv skulle kunna återstartas. Vänligen peka på det.P paralun skrev:Jo vad Tyskland har ställt till med och med hjälp av Sverige (grön-röda) är oslagbart angående energibehov och korkad politik.
Fem av Tysklands kkv skulle kunna återstartas och det är då uppåt 10000MW.
Brokdorf 1 PWR KWU Shut down 1410 1 Jan 1976 22 Dec 1986 31 Dec 2021 Grohnde 1 PWR KWU Shut down 1360 1 Jun 1976 1 Feb 1985 31 Dec 2021[50] Gundremmingen C BWR BWR-72 (KWU) Shut down 1288 20 Jul 1976 18 Jan 1985 31 Dec 2021[50] Emsland 1 PWR Konvoi (KWU) Shut down 1329 10 Aug 1982 20 Jun 1988 15 Apr 2023 Isar 2 PWR Konvoi (KWU) Shut down 1410 15 Sep 1982 9 Apr 1988 15 Apr 2023 Neckarwestheim 2 PWR Konvoi (KWU) Shut down 1310 9 Nov 1982 15 Apr 1989 15 Apr 2023
Mest angeläget för återstart är Isar, Bayern.
Källa_
[länk]
EON-chefen Birnbaum säger att Isar 2 inte kan återstartas, det är tekniskt omöjligt.
Även RWE säger att återstart är omöjlig. Källa:
https://www.handelsblatt.com/untern...r-die-atomkraft-in-deutschland/100006107.html
Vad politiker sedan säger är ju en helt annan sak. Men kraftverksoperatörerna borde veta bättre.
Ok. Kan vara så också att det inte är ekonomiskt relevant att ha kraftreserver så att man klarar att undvika nettoimport i alla lägen. Kan ju vara så att det är billigare att importera.K krfsm skrev:Det beror på väldigt många faktorer, så det blir en fråga om sannolikheter. SVK har en rapport om läget inför kommande vintern, men även prognoser på sikt.
En aspekt som påverkar är hur elektrifiering av industrin går till, vilket kan illustreras av de här figurerna från sidan 58. (Som troligen redan är inaktuella, mtp att Hybrit och H2GS redan är sena.)
[bild]
Dvs med konsumtion oförändrad från nu har ett blivande Juktan på ca 300 MW en klar påverkan. Bygger man ut industrin är det förmodligen långt ifrån tillräckligt.
Eftersom Sverige har stor el-export så finns andra som har motsvarande import.
Om t ex Tyskland får en kabel från Xlinks så har dom plötsligt klart mer effekt och det kan bli billigare att importera från Tyskland när det är underskott i Sverige.
Kan nog vara så enkelt som att Ebba mfl förstår att det är kört med återstart. Men genom att vara påstridig och kämpa för återstart så ser det ut som att det är någon annan som obstruerar. Och Ebba får fler nöjda väljare som ser henne som någon som kämpar för det goda, mot onda obstruerare. (Detta förutsätter ju att väljarna är så korkade att dom tror att en återstart är rimlig. Men sådana finns ju).T Thomas_Blekinge skrev:Jag kan inte se i din källa att fem kkv skulle kunna återstartas. Vänligen peka på det.
EON-chefen Birnbaum säger att Isar 2 inte kan återstartas, det är tekniskt omöjligt.
[länk]
Vad politiker sedan säger är ju en helt annan sak. Men kraftverksoperatörerna borde veta bättre.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 909 inlägg
Myndigheten som ansvarar för detta har för två år sedan försett regeringen med information om hur dessa hade kunnat byggas för att inte vara ett problem, denna vaskades. Min gissning är att det inte kommer bli någon utbyggd produktion men jag ser gärna att jag har fel. Mest tror jag på fossilt.Nötegårdsgubben skrev:Här är avgjorda och ännu inte avgjorda ansökningar:
[bild]
Att tro att just Östersjöansökningarna systematiskt skulle avslås av andra skäl än ryssen luktar konspirationsteori.
Nedan är en sammanställning av de föregående åtta årens behandlade ärenden (regeringarna Löfven I, II och III samt Andersson I och II):
- Kriegers flak (Andersson II).
Medlem
· Blekinge
· 10 585 inlägg
Jo helt rätt är det "dimridåer" angående hur många kkv som kan återstartas men minst fem är jag ganska säker på är möjligt.T Thomas_Blekinge skrev:Jag kan inte se i din källa att fem kkv skulle kunna återstartas. Vänligen peka på det.
[länk]
Japan återstartar nu kkv som stått still i mer än 10 år.
https://apnews.com/article/japan-nu...uake-restart-bf5b1e807822426386222d42b368fe17