271 124 läst · 5 487 svar
271k läst
5,5k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Det där går att lösa, och håller på att lösas, med några feta gasturbiner på lämpliga ställen.pacman42 skrev:Om vi nu skall vara nogräknade så är vi väl ändå inte självförsörjande på el?
Om vi skulle kapa sladdarna till omvärlden så skulle vi inte klara av elförsörjningen under ett antal timmar per år. Nettoexport är inte samma sak som att vi är självförsörjande.
Och just pga detta så är vi alltså beroende av att ha kablar till omvärlden, annars kan vi inte klara de värsta timmarna.
Så dom reservkrafts anläggningar som har legat i malpåse pga driftskostnader räknas inte?pacman42 skrev:
Där handlar det ju inte om det finns kraft eller ej utan enbart av kostnadsskäl. Om strömmen blir gratis på kontinenten och vi tar all energi därifrån innebär ju inte att vår förmåga till självförsörjning är lägre.
De som ligger i malpåse går inte starta upp igen utan insatser. Detta kraftverket brukar räknas in bland dessa, men det har alltså inte varit "aktivt" sedan 2015:E elmont skrev:Så dom reservkrafts anläggningar som har legat i malpåse pga driftskostnader räknas inte?
Där handlar det ju inte om det finns kraft eller ej utan enbart av kostnadsskäl. Om strömmen blir gratis på kontinenten och vi tar all energi därifrån innebär ju inte att vår förmåga till självförsörjning är lägre.
- https://historia.vattenfall.se/stories/stenungsunds-kraftverk/
Medlem
· Blekinge
· 10 420 inlägg
Nu har regeringen avslagit tillstånd för 13 havsbaserade vindparker pga Försvarets invändningar. Detta förefaller mig väldigt märkligt. Jag vet sedan länge att Försvaret inte tycker om vindkraftverk öht. Konstigt nog är detta inget problem i Natoländerna vid Nordsjön. Är den svenska utrustningen så dålig att den kan irriteras så lätt av vindflöjler?
Sverige ligger långt efter vd gäller utbyggnad av förnybar energi bland dom länder där det är möjligt.
Sverige ligger långt efter vd gäller utbyggnad av förnybar energi bland dom länder där det är möjligt.
Kan det ha att göra med att Sverige spanar på Kaliningrad åt hela Nato kanske?T Thomas_Blekinge skrev:Nu har regeringen avslagit tillstånd för 13 havsbaserade vindparker pga Försvarets invändningar. Detta förefaller mig väldigt märkligt. Jag vet sedan länge att Försvaret inte tycker om vindkraftverk öht. Konstigt nog är detta inget problem i Natoländerna vid Nordsjön. Är den svenska utrustningen så dålig att den kan irriteras så lätt av vindflöjler?
Kriegers flak har tillstånd, men Vattenfall ser inte att det är lönsamt att bygga det just nu (vem kan förebrå dem för det med de elpriser som vi har när det blåser).
https://www.energi.se/artiklar/2024/september-2024/vattenfall-pausar-kriegers-flak/
https://www.energi.se/artiklar/2024/september-2024/vattenfall-pausar-kriegers-flak/
Ja just det.pacman42 skrev:
Den etableringen föll ju på att det inte blev svenska kraftnät som skulle stå för ledningen ut till området.
My bad.