271 158 läst · 5 488 svar
271k läst
5,5k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Jo helt rätt men det var ju med en helt annan situation inkl sossar som insåg problemet efter oljekrisen.tveksamt skrev:
Jo de grönas läroplan är ju klart ihålig, sen ser man nu vad kalaset fullt ut skulle kosta.D djac skrev:
Men ett antal SMR reaktorer smart placerade inom Europa skulle snabbt lösa situationen.
Helt sant.pacman42 skrev:
Vi har nu en överproduktion som motsvarar drygt 3 kärnreaktorer i landet.
Så med kapade kablar till omvärlden så skulle antagligen 3 reaktorer till vara nedlagda inom ett år, och så skulle vi rätt ofta få svårt att klara elförsörjningen som resultat.
Så du har rätt, men antagligen inte som du själv tänkte.
Den finns inte heller, ännu en fantasi, vi använder LGR22, den är jättedålig och skapades inte av någon med gröna fingrar.P paralun skrev:
Nja, jag hade faktiskt tänkt på den aspekten också. Överproduktion skulle göra att priserna skulle vara nära noll stora delar av året. Vilket i sin tur skulle leda till nedsläckning av kraftproduktion, vilket vi redan ser då Kärnkraftverk fått vila pga för låga elpriser.Mikael_L skrev:Helt sant.
Vi har nu en överproduktion som motsvarar drygt 3 kärnreaktorer i landet.
Så med kapade kablar till omvärlden så skulle antagligen 3 reaktorer till vara nedlagda inom ett år, och så skulle vi rätt ofta få svårt att klara elförsörjningen som resultat.
Så du har rätt, men antagligen inte som du själv tänkte.
Jo men det är ju där "skon klämmer" och att Europa kört fast.K karlmb skrev:
Sen har du ju helt rätt i att "tokliberalism" i sig inte leder någon lösning eftersom man måste avtala/reglera dyrare planerbar elproduktion för att få ordning på det här.
Negativa elpriser beror generellt på att elproducenter erhåller statsstöd som gör det lönsamt att producera även då priserna är negativa. Höga elpriser beror på höga priser på marginalkraft. De senaste åren naturgas. Tyskland har lagt ner kärnkraft motsvarande dubbla elproduktionen av naturgas. De hade alltså kunnat vara helt oberoende av naturgas med en annorlunda politik.Mikael_L skrev:
Sverige hade med en annan politik kunnat mätta utlandsförbindelsen till Danmark/Tyskland och därmed kunnat hålla lägre priser en viss del av tiden.
Lokalnäten har inte fått tillstånd att koppla på mer effekt från stamnätet och har därför inte kunnat byggas ut.Mikael_L skrev:
Ja, det är precis det jag säger. Trots ett stort överskott på årsbasis har vi sämre effekttillgänglighet. Våra marginaler för att klara av kalla vinterdagar är alltså sämre än tidigare.Mikael_L skrev:Tja, förrförra året var det väl 42 timmar av drygt 8500 timmar då vi nettoimporterade, jag har inte kollat de senaste åren.
Men däremot har jag koll på hur det historiskt har varit, och som du ser här har vi aldrig varit så lite beroende av import som de senaste åren. Om detta skulle vara resultatet av att vi lade ner kärnkraft så var det ju lysande att vi lade ner reaktorer och borde genast lägga ner resten.
Du hittar det här, om du har glömt
[länk]
Du får gärna tro att SVK lägger ut 6 till 8 miljarder per år på nättjänster som egentligen inte behövs. Vad hade du egentligen tänkt dig att ett "bevis" skulle vara?Mikael_L skrev:
https://www.tn.se/naringsliv/39549/...orkar-om-kostnadssmall-for-nedlagd-karnkraft/
Jaså, ge mig gärna en källa på att det.Mikael_L skrev:
Effektuttaget ur vattenkraften och därmed flödet varierar mer desto mer intermittent kraft som matas in i elnätet. Tidigare var det bara förändringar i konsumtionen som behövde regleras. Nu är det även ca 16 GW vindkraft som varierar. Menar du på fullt allvar att det inte påverkar vattenkraften?Mikael_L skrev:
Redigerat:
Jo vad Tyskland har ställt till med och med hjälp av Sverige (grön-röda) är oslagbart angående energibehov och korkad politik.S STB skrev:Tyskland har lagt ner kärnkraft motsvarande dubbla elproduktionen av naturgas. De hade alltså kunnat vara helt oberoende av naturgas med en annorlunda politik.
Sverige hade med en annan politik kunnat mätta utlandsförbindelsen till Danmark/Tyskland och därmed kunnat hålla lägre priser en viss del av tiden.
Fem av Tysklands kkv skulle kunna återstartas och det är då uppåt 10000MW.
Brokdorf | 1 | PWR | KWU | Shut down | 1410 | 1 Jan 1976 | 22 Dec 1986 | 31 Dec 2021 |
Grohnde | 1 | PWR | KWU | Shut down | 1360 | 1 Jun 1976 | 1 Feb 1985 | 31 Dec 2021[50] |
Gundremmingen | C | BWR | BWR-72 (KWU) | Shut down | 1288 | 20 Jul 1976 | 18 Jan 1985 | 31 Dec 2021[50] |
Emsland | 1 | PWR | Konvoi (KWU) | Shut down | 1329 | 10 Aug 1982 | 20 Jun 1988 | 15 Apr 2023 |
Isar | 2 | PWR | Konvoi (KWU) | Shut down | 1410 | 15 Sep 1982 | 9 Apr 1988 | 15 Apr 2023 |
Neckarwestheim | 2 | PWR | Konvoi (KWU) | Shut down | 1310 | 9 Nov 1982 | 15 Apr 1989 | 15 Apr 2023 |
Mest angeläget för återstart är Isar, Bayern.
Källa_
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_Germany
Detta är såklart, också, en lögn från lögnministeriet. FOI har gjort en studie för att se om det är möjligt att bygga vindkraften och svaret var åtgärder som man kunde villkorat tillstånden med men regeringen väljer att ignorera försvarets konstruktivitet och istället säga nej.T Thomas_Blekinge skrev:Nu har regeringen avslagit tillstånd för 13 havsbaserade vindparker pga Försvarets invändningar. Detta förefaller mig väldigt märkligt. Jag vet sedan länge att Försvaret inte tycker om vindkraftverk öht. Konstigt nog är detta inget problem i Natoländerna vid Nordsjön. Är den svenska utrustningen så dålig att den kan irriteras så lätt av vindflöjler?
Sverige ligger långt efter vd gäller utbyggnad av förnybar energi bland dom länder där det är möjligt.
Antar att man inte kan låta propagandavapnet "elbrist" vridas ur händerna så lätt, vi är nog i någon sorts brända jordens race, kan de inte bygga kärnkraft så ska det inte vara någon annan kraft heller.
Jo utmärkt beslut utifrån säkerhetsmässiga, miljömässiga, sjöfartsmässiga och ekonomiska aspekter.T Thomas_Blekinge skrev:Nu har regeringen avslagit tillstånd för 13 havsbaserade vindparker pga Försvarets invändningar. Detta förefaller mig väldigt märkligt. Jag vet sedan länge att Försvaret inte tycker om vindkraftverk öht. Konstigt nog är detta inget problem i Natoländerna vid Nordsjön. Är den svenska utrustningen så dålig att den kan irriteras så lätt av vindflöjler?
Sverige ligger långt efter vd gäller utbyggnad av förnybar energi bland dom länder där det är möjligt.
"Kasta pärlor åt svin" ?
Man blir ju ledsen ändå om effektbehovet inte nås alls ens med import, även om det bara råkar vara några timmar per år.Mikael_L skrev:
Sen beror förstås oron från SVK främst på framtida scenarier där det läggs till en massa baslast som kanske inte ens går att stänga ner helt, samtidigt som det främst tillkommer produktion som inte nödvändigtvis är tillgänglig.
(Bygger man tillräckligt mycket överkapacitet på vindkraft så klarar man förstås det här också, men då har man samma lönsamhetsproblem som nu fast i en mycket större skala. Ett annat alternativ är att tvinga på storkonsumenterna flexibilitetsrollen, men då finns det risk att de inte vill bygga alls.)
Ja, för att det behövs mer nu. SVK vill t.ex. få vindkraften att nedreglera, vilket de knappt gjort alls tidigare. Med moderna verk är det tydligen inte ens en dyr historia för vindkraftbolagen.Mikael_L skrev:
Kan du konkretisera det statsstödet.S STB skrev:
Vad kostar det att producera el med naturgas för en MWh?S STB skrev:
Flera länder är stora producenter av el från naturgas. Tänker mig att dom inte skulle ha varit det om det varit dyrt.
Vindkraften varierar dock väldigt långsamt. Jämfört med förbrukningen är det som om vindkraften var stationär.S STB skrev: