pacman42 pacman42 skrev:
Om vi skulle kapa sladdarna till omvärlden så skulle vi inte klara av elförsörjningen under ett antal timmar per år. Nettoexport är inte samma sak som att vi är självförsörjande.
Jo, det skulle vi nog. Men priset skulle blivit högre under de timmarna.

• Gilla
ErikAdolfsson och 3 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det har jag heller inte påstått. Det hävdas dock ofta av andra att det är dåligt, senast av STB i inlägg #5326. Det jag efterfrågade var helt enkelt fakta på när (om någonsin) Sverige faktiskt varit helt självförsörjande på el.
Jo helt rätt men det var ju med en helt annan situation inkl sossar som insåg problemet efter oljekrisen.

D djac skrev:
Jodå, du ska se att även de allt sämre läroplanerna kommer av bristen på SMRer, de gröna i Tyskland och plastliberaler!
Jo de grönas läroplan är ju klart ihålig, sen ser man nu vad kalaset fullt ut skulle kosta.

Men ett antal SMR reaktorer smart placerade inom Europa skulle snabbt lösa situationen.

Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Om vi skulle kapa sladdarna till omvärlden så skulle vi inte klara av elförsörjningen under ett antal timmar per år. Nettoexport är inte samma sak som att vi är självförsörjande.
Helt sant.
Vi har nu en överproduktion som motsvarar drygt 3 kärnreaktorer i landet.
Så med kapade kablar till omvärlden så skulle antagligen 3 reaktorer till vara nedlagda inom ett år, och så skulle vi rätt ofta få svårt att klara elförsörjningen som resultat.

Så du har rätt, men antagligen inte som du själv tänkte.

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo de grönas läroplan är ju klart ihålig, sen ser man nu vad kalaset fullt ut skulle kosta.

Men ett antal SMR reaktorer smart placerade inom Europa skulle snabbt lösa situationen.
Den finns inte heller, ännu en fantasi, vi använder LGR22, den är jättedålig och skapades inte av någon med gröna fingrar.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Helt sant.
Vi har nu en överproduktion som motsvarar drygt 3 kärnreaktorer i landet.
Så med kapade kablar till omvärlden så skulle antagligen 3 reaktorer till vara nedlagda inom ett år, och så skulle vi rätt ofta få svårt att klara elförsörjningen som resultat.

Så du har rätt, men antagligen inte som du själv tänkte.
Nja, jag hade faktiskt tänkt på den aspekten också. Överproduktion skulle göra att priserna skulle vara nära noll stora delar av året. Vilket i sin tur skulle leda till nedsläckning av kraftproduktion, vilket vi redan ser då Kärnkraftverk fått vila pga för låga elpriser.

• Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du kan inte koppla allt du ogillar till kärnkraftsfrågan..
Jo men det är ju där "skon klämmer" och att Europa kört fast.

Sen har du ju helt rätt i att "tokliberalism" i sig inte leder någon lösning eftersom man måste avtala/reglera dyrare planerbar elproduktion för att få ordning på det här.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, och de höga priserna beror på priset på gas, kol och utsläppsrätter (och putin/gazproms insats för att destabilisera europeisk energiförsörjning).
Och de låga priserna beror på vind och solkraft.

Så du har två orsaker att skylla på, vilken ska du skjuta på?
Negativa elpriser beror generellt på att elproducenter erhåller statsstöd som gör det lönsamt att producera även då priserna är negativa. Höga elpriser beror på höga priser på marginalkraft. De senaste åren naturgas. Tyskland har lagt ner kärnkraft motsvarande dubbla elproduktionen av naturgas. De hade alltså kunnat vara helt oberoende av naturgas med en annorlunda politik.
Sverige hade med en annan politik kunnat mätta utlandsförbindelsen till Danmark/Tyskland och därmed kunnat hålla lägre priser en viss del av tiden.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Detta beror på lokalnät, och urbanisering. Det är tråkigt att lokalnät inte har byggts ut i den takt som behövts, utan att nätägarna har varit mer sugna på att ge stora aktieutdelningar.
Lokalnäten har inte fått tillstånd att koppla på mer effekt från stamnätet och har därför inte kunnat byggas ut.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, förrförra året var det väl 42 timmar av drygt 8500 timmar då vi nettoimporterade, jag har inte kollat de senaste åren.
Men däremot har jag koll på hur det historiskt har varit, och som du ser här har vi aldrig varit så lite beroende av import som de senaste åren. Om detta skulle vara resultatet av att vi lade ner kärnkraft så var det ju lysande att vi lade ner reaktorer och borde genast lägga ner resten.
Du hittar det här, om du har glömt
[länk]
Ja, det är precis det jag säger. Trots ett stort överskott på årsbasis har vi sämre effekttillgänglighet. Våra marginaler för att klara av kalla vinterdagar är alltså sämre än tidigare.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det har jag inte koll på, jag såg någon sammanställning där en stor det av kostnaderna var helt nyuppfunna tjänster, kanske beror på det. Du får en chans att förklara och bevisa detta vettigt så är jag med dig sen.
Du får gärna tro att SVK lägger ut 6 till 8 miljarder per år på nättjänster som egentligen inte behövs. Vad hade du egentligen tänkt dig att ett "bevis" skulle vara?
https://www.tn.se/naringsliv/39549/...orkar-om-kostnadssmall-for-nedlagd-karnkraft/

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, transmissionsnätet har varit för klent i 40 års tid, SVK har skrikit på politikerna om detta i snart 50 år nu.
Jaså, ge mig gärna en källa på att det.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är inte större variationer nu än förr. De största variationerna beror på nederbörden inte på effektuttaget.
Effektuttaget ur vattenkraften och därmed flödet varierar mer desto mer intermittent kraft som matas in i elnätet. Tidigare var det bara förändringar i konsumtionen som behövde regleras. Nu är det även ca 16 GW vindkraft som varierar. Menar du på fullt allvar att det inte påverkar vattenkraften?

Redigerat:
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
S STB skrev:
Tyskland har lagt ner kärnkraft motsvarande dubbla elproduktionen av naturgas. De hade alltså kunnat vara helt oberoende av naturgas med en annorlunda politik.
Sverige hade med en annan politik kunnat mätta utlandsförbindelsen till Danmark/Tyskland och därmed kunnat hålla lägre priser en viss del av tiden.
Jo vad Tyskland har ställt till med och med hjälp av Sverige (grön-röda) är oslagbart angående energibehov och korkad politik.

Fem av Tysklands kkv skulle kunna återstartas och det är då uppåt 10000MW.
Brokdorf1PWRKWUShut down14101 Jan 197622 Dec 198631 Dec 2021
Grohnde1PWRKWUShut down13601 Jun 19761 Feb 198531 Dec 2021[50]
GundremmingenCBWRBWR-72 (KWU)Shut down128820 Jul 197618 Jan 198531 Dec 2021[50]
Emsland1PWRKonvoi (KWU)Shut down132910 Aug 198220 Jun 198815 Apr 2023
Isar2PWRKonvoi (KWU)Shut down141015 Sep 19829 Apr 198815 Apr 2023
Neckarwestheim2PWRKonvoi (KWU)Shut down13109 Nov 198215 Apr 198915 Apr 2023

Mest angeläget för återstart är Isar, Bayern.

Källa_
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_Germany

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
D
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu har regeringen avslagit tillstånd för 13 havsbaserade vindparker pga Försvarets invändningar. Detta förefaller mig väldigt märkligt. Jag vet sedan länge att Försvaret inte tycker om vindkraftverk öht. Konstigt nog är detta inget problem i Natoländerna vid Nordsjön. Är den svenska utrustningen så dålig att den kan irriteras så lätt av vindflöjler?
Sverige ligger långt efter vd gäller utbyggnad av förnybar energi bland dom länder där det är möjligt.
Detta är såklart, också, en lögn från lögnministeriet. FOI har gjort en studie för att se om det är möjligt att bygga vindkraften och svaret var åtgärder som man kunde villkorat tillstånden med men regeringen väljer att ignorera försvarets konstruktivitet och istället säga nej.

Antar att man inte kan låta propagandavapnet "elbrist" vridas ur händerna så lätt, vi är nog i någon sorts brända jordens race, kan de inte bygga kärnkraft så ska det inte vara någon annan kraft heller.

T Thomas_Blekinge skrev:
Nu har regeringen avslagit tillstånd för 13 havsbaserade vindparker pga Försvarets invändningar. Detta förefaller mig väldigt märkligt. Jag vet sedan länge att Försvaret inte tycker om vindkraftverk öht. Konstigt nog är detta inget problem i Natoländerna vid Nordsjön. Är den svenska utrustningen så dålig att den kan irriteras så lätt av vindflöjler?
Sverige ligger långt efter vd gäller utbyggnad av förnybar energi bland dom länder där det är möjligt.
Jo utmärkt beslut utifrån säkerhetsmässiga, miljömässiga, sjöfartsmässiga och ekonomiska aspekter.
"Kasta pärlor åt svin" ?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, förrförra året var det väl 42 timmar av drygt 8500 timmar då vi nettoimporterade, jag har inte kollat de senaste åren.
Man blir ju ledsen ändå om effektbehovet inte nås alls ens med import, även om det bara råkar vara några timmar per år.

Sen beror förstås oron från SVK främst på framtida scenarier där det läggs till en massa baslast som kanske inte ens går att stänga ner helt, samtidigt som det främst tillkommer produktion som inte nödvändigtvis är tillgänglig.

(Bygger man tillräckligt mycket överkapacitet på vindkraft så klarar man förstås det här också, men då har man samma lönsamhetsproblem som nu fast i en mycket större skala. Ett annat alternativ är att tvinga på storkonsumenterna flexibilitetsrollen, men då finns det risk att de inte vill bygga alls.)
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det har jag inte koll på, jag såg någon sammanställning där en stor det av kostnaderna var helt nyuppfunna tjänster, kanske beror på det.
Ja, för att det behövs mer nu. SVK vill t.ex. få vindkraften att nedreglera, vilket de knappt gjort alls tidigare. Med moderna verk är det tydligen inte ens en dyr historia för vindkraftbolagen.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Man blir ju ledsen ändå om effektbehovet inte nås alls ens med import, även om det bara råkar vara några timmar per år.
Det kommer inte att hända. Om den situationen närmar sig så sticker elpriset iväg på ett sätt som minskar efterfrågan. Det är så det fungerar på en marknad.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S STB skrev:
Negativa elpriser beror generellt på att elproducenter erhåller statsstöd som gör det lönsamt att producera även då priserna är negativa.
Kan du konkretisera det statsstödet.
S STB skrev:
Höga elpriser beror på höga priser på marginalkraft. De senaste åren naturgas. Tyskland har lagt ner kärnkraft motsvarande dubbla elproduktionen av naturgas. De hade alltså kunnat vara helt oberoende av naturgas med en annorlunda politik.
Vad kostar det att producera el med naturgas för en MWh?

Flera länder är stora producenter av el från naturgas. Tänker mig att dom inte skulle ha varit det om det varit dyrt.

S STB skrev:
Effektuttaget ur vattenkraften och därmed flödet varierar mer desto mer intermittent kraft som matas in i elnätet. Tidigare var det bara förändringar i konsumtionen som behövde regleras. Nu är det även ca 16 GW vindkraft som varierar. Menar du på fullt allvar att det inte påverkar vattenkraften?
Vindkraften varierar dock väldigt långsamt. Jämfört med förbrukningen är det som om vindkraften var stationär.

• Haha
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Råkar du veta vilken effekt som saknas under de timmar Sverige nettoimporterar?

Jag tänker att Juktan kanske kommer ta klara den effekten.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.