D djac skrev:
Myndigheten som ansvarar för detta har för två år sedan försett regeringen med information om hur dessa hade kunnat byggas för att inte vara ett problem
Jag ifrågasätter inte att rapporten finns. Jag ifrågasätter din koleriska inställning och att valet att trots rapporten avslå ansökningarna skulle bygga på lögn.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag ifrågasätter inte att rapporten finns. Jag ifrågasätter din koleriska inställning och att valet att trots rapporten avslå ansökningarna skulle bygga på lögn.
Din beskrivning stämmer inte med min sinnesstämning, den är snarare letargisk gällande allt som kommer ur Energi- och näringsdepartementet, det är ju aldrig sanning, vare sig i energi, klimat eller miljöfrågor.

Jag, rätt eller fel, har ju iom detta helt tappat intresset för det som sägs men följer däremot det som görs, verkligheten trumfar alltså predikan för mig. De sa tex att utsläppen skulle gå ner, sen gick de (såklart) upp, då är det det alltså senare som gäller för mig.
 
D Daniel 109 skrev:
Så har det låtit inför tidigare vintrar också.


För företagens ekonomi är det snittpriset som är av intresse. Inte vad det kostar den dyraste timmen. Med marknadsekonomi kommer vi sannolikt att få ett lägre snittpris än med en planekonomi. Men topp priset blir kanske något högre. Men det är enligt mig av mindre intresse.
Inte alls och en förutsättning för en fungerande industri är ett stabilt elpris. Tyskland är ett skrämmande exempel och man fasar nu över hur många fabriker Volkswagen kommer att lägga ner pga av för höga kostnader. Men industri är ju inget viktigt enligt den gröna dogmen, skitar enbart ner och industri kan någon annan bedriva.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Inte alls och en förutsättning för en fungerande industri är ett stabilt elpris. Tyskland är ett skrämmande exempel och man fasar nu över hur många fabriker Volkswagen kommer att lägga ner pga av för höga kostnader. Men industri är ju inget viktigt enligt den gröna dogmen, skitar enbart ner och industri kan någon annan bedriva.
Volkswagen har skulder på 5000 miljarder , tror knappast de bara är brist på kärnkraft som gör att dom har de kämpigt.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Din beskrivning stämmer inte med min sinnesstämning, den är snarare letargisk
Möjligt, men när du skriver följande signalerar du något annat:
D djac skrev:
lögn från lögnministeriet
***
D djac skrev:
verkligheten trumfar alltså predikan för mig
En rimlig inställning. Man får bara akta sig för att jämföra verkligheten med rosa moln när man har den.
 
D
E erik_83 skrev:
Volkswagen har skulder på 5000 miljarder , tror knappast de bara är brist på kärnkraft som gör att dom har de kämpigt.
Volkswagens problem grundar sig på helt andra saker, som det ser ut nu är de väl på väg mot en kontrollerad krasch där de andra märkena kommer starkare ur det hela.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
en förutsättning för en fungerande industri är ett stabilt elpris.
Nej, det är inte alls en förutsättning. För industri där el är en betydande del av kostnaden är snittpriset en viktig faktor. Men med samma snittpris skulle de snarare gynnas av stora variationer. Det som behövs för investeringar är att man har vettiga prognoser för snittpriset.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Volkswagens problem grundar sig på helt andra saker, som det ser ut nu är de väl på väg mot en kontrollerad krasch där de andra märkena kommer starkare ur det hela.
Precis. Konstigt nog så är de nog deras höga skulder som räddat dom. 5000 miljarder skojar man ju inte bort. Hade dom haft mindre skulder så inte så många hade blivit drabbade så hade dom nog gått i kk eller skalat ner betydligt. Tyvärr så höll ju Europas bilindustri sig kvar vid fossilt alldeles för länge. Elbilar va ju bara en fluga som Tesla kunde få slösa pengar på om dom ville.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Det finns väl inget som antyder att VW tjänar pengar på elbilar? Snarare synes det vara en framtidssatsning som koncernen inte klarar av att göra.

Synd, jag gillar min ID4 och tycker att VW bygger bra bilar, men deras förmåga att driva företag synes svårt hämmad av politisk och facklig hänsyn.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns väl inget som antyder att VW tjänar pengar på elbilar? Snarare synes det vara en framtidssatsning som koncernen inte klarar av att göra.
Va ju precis de jag skrev. 🙂 Jag tror tyvärr vi kommer få se ganska brutala konkurser framöver i Europas bilindustri.
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns väl inget som antyder att VW tjänar pengar på elbilar? Snarare synes det vara en framtidssatsning som koncernen inte klarar av att göra.

Synd, jag gillar min ID4 och tycker att VW bygger bra bilar, men deras förmåga att driva företag synes svårt hämmad av politisk och facklig hänsyn.
Ja tyvärr, jag är lite nyfiken på bilindustrin och läser analyser när de dyker upp, det har snackats om VW länge och jag tycker det är lite märkligt hur de hanterat det bolaget. Rent generellt så verkar alla analytiker ense om att den tyska bilindustrin var sena på bollen både gällande produktionsmetodsomställningar, mjukvaruutveckling och övergång till elbilar, det sistnämnda skylls på politikens tvekande medan de två första får nog industrin ta på sig själva.

En personlig iakttagelse är att den tyska företagskulturen är radikalt annorlunda jämfört med den i konkurrerande bolag, den extrema hierarkin gör att alla goda ideer måste komma uppifrån och det gör det nog svårt med förnyelse idag när konkurrensfaktorerna handlar mycket om det digitala.
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte alls en förutsättning. För industri där el är en betydande del av kostnaden är snittpriset en viktig faktor. Men med samma snittpris skulle de snarare gynnas av stora variationer. Det som behövs för investeringar är att man har vettiga prognoser för snittpriset.
Inte alls och den grundläggande förutsättningen för industri är ett stabilt elpris och med den volatila elmarknaden de senaste åren så är det då svårt att kalkylera.

Men flytta all industri till Kina och lägg ner allt i Europa så är det ju löst! "Problem solved" så kan vi sitta som tjuren Ferdinand och njuta av den gröna ekonomin.

Sen verkar det äntligen vara så att det kan bryta ihop helt i Tyskland!?
https://www.politico.eu/article/ger...robert-habeck-fdp-greens-spd-global-politics/
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jag håller med om att det behövs kunskap om framtida snittpriser för att kunna kalkylera. Men jag håller inte alls med dig om problematiken med att priset varierar över tid.
 
E erik_83 skrev:
Va ju precis de jag skrev.
Var det? Då tolkade jag dig fel. Jag läste det som att du tyckte VAG fokuserat för mycket på avgasbilar, medan jag inte håller med om det, givet att alternativet verkar ännu svårare för dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.