D daVinci skrev:
Sol och vid i Tyskland producerar tillsammans ca 17 TWh per månad.
I Juli låg sol på ca 9.5 TWh och vind på 7.2 TWh.
I November låg sol på ca 1.4 TWh och vind på 16.7 TWh.

Att sol+vind ger en ganska konstant elproduktion per månad är väl ingen överraskning?
Även om jag inte har några högre tankar om staten så har dom iaf enginerat fram relationen mellan sol och vind, så att producerad effekt skall bli ganska konstant. Utgår jag ifrån iaf.

Förbrukningen varierar dock. Att man har konstant elproduktion hjälper dock föga.
Jaha.... jag ser vad jag ser idag igen. Vilket skämt!

https://app.electricitymaps.com/zone/DE

https://www.smard.de/home

D daVinci skrev:
Att sol+vind ger en ganska konstant elproduktion per månad är väl ingen överraskning?
Jo. Hur är det på mer vanligt mätta nivåer, som timmar och dygn?
D daVinci skrev:
Även om jag inte har några högre tankar om staten så har dom iaf enginerat fram relationen mellan sol och vind, så att producerad effekt skall bli ganska konstant.
Det är för att tyskarna är ett herrefolk. den svenska staten har planerat sämre och förlagt Sverige så till geografiskt att det inte blir lika bra. Vi har blivit blåsta.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är för att tyskarna är ett herrefolk. den svenska staten har planerat sämre och förlagt Sverige så till geografiskt att det inte blir lika bra. Vi har blivit blåsta.
"Blåsta" har vi nog inte blivit men bland svenska exportföretag så har man mycket stor respekt för tyska ideer samt även bland politiker eftersom Tyskland är den stora motorn inom EU.

Nu rasar ju allt samman för germanerna och klart spännande att följa vad som nu händer.

D
Blåsta blir vi men tyvärr inte där det behövs, vår regering fortsätter styra vindkraftverken till ställen med lite vind, på så sätt kan man ju fortsätta med propagandan att de aldrig snurrar. I de flesta länder gör man tvärtom och försöker ärligt optimera produktionen. Förutom mätdata så kan man som boende vid sydkusten intyga att -här blåser det, nästan alltid!

Sad, very sad, som en känd president brukar säga.

• Haha
paralun
  • Laddar…
D djac skrev:
I de flesta länder gör man tvärtom och försöker ärligt optimera produktionen.
Jag utgår från att det inte finns några länder där enkom produktionsoptimering är en faktor. Lokalmiljö och säkerhetspolitiken må skifta, men att sådan hänsyn främst finns hos oss är helt sonika inte sant.

D
Jag utgår från att det inte finns några länder där enkom produktionsoptimering är en faktor. Lokalmiljö och säkerhetspolitiken må skifta, men att sådan hänsyn främst finns hos oss är helt sonika inte sant.
Det som värnas i första hand är problemformuleringsprivilegiet, det har allra högst skyddsvärde för regeringen, jag ser inget annat som i praktiken skyddas med samma skoningslösa iver.

• Haha
paralun och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det som värnas i första hand är problemformuleringsprivilegiet, det har allra högst skyddsvärde för regeringen, jag ser inget annat som i praktiken skyddas med samma skoningslösa iver.
Jo angående "problemformuleringsprivilegiet"...

https://www.regeringen.se/globalass...4-november-2024-om-havsbaserad-vindkraft-.pdf

Eventuellt-möjligtvist kan det ju vara bra att upptäcka inkommande kryssningsmissiler i god tid....
"Nä men det kan ju inte hända", ironi.

Samtidigt är det inte rimligt att bygga sverige som en bunker. Jag är inte helt säker på att avvägningen mellan för och nackdelar är korrekt. Men vi måste ju lita på dem som har tillgång till informationen.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Samtidigt är det inte rimligt att bygga sverige som en bunker. Jag är inte helt säker på att avvägningen mellan för och nackdelar är korrekt. Men vi måste ju lita på dem som har tillgång till informationen.
Nej vi är ingen "bunker" och har inte heller råd med något som "Iron Dome".....

Men att sabotera vårt nuvarande luftförsvar med en bunt vindsnurreskrällen är väl mindre bra eller mer åt det korkade hållet.

Jag tror som sagt att du har på tok för lite information för att dra den slutsatsen. Det har jag också. Även försvaret måst kunna anpassa sig.

D
P paralun skrev:
Jo angående "problemformuleringsprivilegiet"...

[länk]

Eventuellt-möjligtvist kan det ju vara bra att upptäcka inkommande kryssningsmissiler i god tid....
"Nä men det kan ju inte hända", ironi.
Ja men det är ett bra exempel, FOI har gett regeringen underlag för hur tillstånden hade kunnat utformas för att de skulle kunna sköta sina uppgifter med de nödvändiga vindkraftverken men dessa har helt negligerats.

Exakt varför kan man bara spekulera i men det slår iaf undan försvarsskälen, jag ser som sagt var tendenserna tydligt och mer och mer, allt som hotar Energi och näringsministerns propaganda om vår "elbrist" och det gammeltestamentliga budskapet om en kärnkraft, som vi aldrig kommer få, som himmelriket, måste med full kraft bekämpas och nu är det all tillkommande elproduktion som ses som ett hot.

P paralun skrev:
Jaha.... jag ser vad jag ser idag igen. Vilket skämt!
Dvs du är oförmögen att ta in fakta. Utan försätter orera om dina föreställningar.

Jo. Hur är det på mer vanligt mätta nivåer, som timmar och dygn?
Data var på månadsnivå. Det är vad jag kan nämna.

Men för de som var okunniga om den relationen så borde det vara relevant och intressant information.

Vill man ha konstant elproduktion från kombinationen sol+vind under kortare tidsperioder så kan det enkelt lösas med korttidslagring. Men det är antagligen inte så motiverat, då det även finns andra energislag och förbrukningen varierar.

Det är för att tyskarna är ett herrefolk.
Ser inte någon logik.

den svenska staten har planerat sämre
Historisk evidens ger ju onekligen stöd för det. Bara se hur det gick på 80-talet när finanspolitiken ansvarade för inflationen.

och förlagt Sverige så till geografiskt att det inte blir lika bra.
Med den föreställningen så har staten förlagt Sverige geografiskt så att det finns vattenkraft. Borde kompensera mer än väl.
Vi har blivit blåsta.
Det bara finns för lite vindkraftverk för att absorbera blåsten.

P paralun skrev:
Jo nu har ju de flesta en smart elmätare så det kan ju inte vara "rocket-sciense" att beräkna solcellsproduktion.
På vad sätt skulle det hjälpa. Elmätaren ser inte vilken effekt som djac's paneler producerar och vad hans bostad förbrukar. Det har inget med elmätaren att göra. Det är interna flöden i hans bostad.
Du verkar inte tänka innan du skriver.

P paralun skrev:
Klarar andra länder det så borde även Sverige klara det,
Dom lär mäta den solel som säljs.
Kan man i Sverige också. Men då det mesta förbrukas av producenten så blir den sålda sol-elen ringa.

Det är inte svårt att tänka ut.
P paralun skrev:
men det blir ju pinsamt när man ser hur uselt det ser ut när solen inte lyser och främst under den kalla årstiden.
Det är bara känslosvammel. Det är på nivån: "vi kan ju inte bygga kärnkraftverk. Dom ser ju pinsamma ut." Din retorik är på den nivån.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D daVinci skrev:
På vad sätt skulle det hjälpa. Elmätaren ser inte vilken effekt som djac's paneler producerar och vad hans bostad förbrukar. Det har inget med elmätaren att göra. Det är interna flöden i hans bostad.
Du verkar inte tänka innan du skriver.

Dom lär mäta den solel som säljs.
Kan man i Sverige också. Men då det mesta förbrukas av producenten så blir den sålda sol-elen ringa.

Det är inte svårt att tänka ut.

Det är bara känslosvammel. Det är på nivån: "vi kan ju inte bygga kärnkraftverk. Dom ser ju pinsamma ut." Din retorik är på den nivån.
Jo det ser fortfarande mycket pinsamt ut i elsystemet, både priser och produktion.
https://app.electricitymaps.com/zone/DE

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.