Q qvirre skrev:
Håller med att det finns andra saker som spelar roll. Min kommentar gäller bara allt annat lika. När sig eget territorium anfalls brukar stridsmoralen vara hög så den biten är nog inga problem.
Fast nu är aldrig allt annat lika i krig. Stridsmoralen är heller inte alltid hög för de som försvarar sig. Jämför t.ex. hur finnarna slogs mot en totalt överlägsen fiende. Sen har du norrmännen som invaderades av ett relativt lågt antal tyska soldater om man jämför med de mängder av sovjeter som anföll Finland. I Norge var stridsmoralen rätt låg, fast de ofta hade väldigt förmånlig terräng (typ bergsdalar) så retirerade de hela tiden och det var inte tal om att slåss till siste man. Hade finnarna haft norrmännens stridsmoral så hade ryssarna bara vandrat igenom landet på några veckor.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
S
Q qvirre skrev:
Jag tror inte alls att det är ditt syfte men att spela ner vår stridsmoral, militära förmåga samt våra möjligheter till samarbete inom Europa är precis vad fienden vill.

Det ingår i deras psykologiska krigföring och vi ska akta oss för att lyssna på olyckskorparna som vill få oss att tro det är kört. Att vi bara är ett Gayropa, ett gäng fjollor som inte kan slåss.
Nej verkligen inte, och jag vill fasiken inte bidra till defaitism.

Fin linje där, att inte samtidigt negligera problem/risker

S Snikholt skrev:
Nej verkligen inte, och jag vill fasiken inte bidra till defaitism.

Fin linje där, att inte samtidigt negligera problem/risker
Det här är ju fel tråd för ämnet så jag ska nog avsluta det här sidospåret för min del.

Jag håller med om att vi måste vara öppna med vilka nya förmågor det moderna kriget kräver. Som drönare i massiva mängder samt kraftigt utökat luftvärn med förmåga att skydda stora ytor mot ballistiska robotar. Långsammare kryssningsrobotar/stora drönare har vi bra förmåga mot med starkt flygvapen.

Men att man inte för den delen behöver ifrågasätta stridmoral och överdriva fiendens förmågor.

J jawen skrev:
Go dag yxskaft liksom
Staten (alltså vi) gjorde en kanon affär.
Investerarna torskade på Telia.

Menade du tvärtom (alltså att folket=investerarna)

finns exempel på det också.

Statliga utförsäljningar som blivit guldägg efter börsintroduktion.

Finns alltså exempel åt båda håll, tvärtemot ditt tvärsäkra påstående.

Redigerat:
S
Q qvirre skrev:
Det här är ju fel tråd för ämnet så jag ska nog avsluta det här sidospåret för min del.

Jag håller med om att vi måste vara öppna med vilka nya förmågor det moderna kriget kräver. Som drönare i massiva mängder samt kraftigt utökat luftvärn med förmåga att skydda stora ytor mot ballistiska robotar. Långsammare kryssningsrobotar/stora drönare har vi bra förmåga mot med starkt flygvapen.

Men att man inte för den delen behöver ifrågasätta stridmoral och överdriva fiendens förmågor.
Vettiga ord.

Z Zodde skrev:
Staten (alltså vi) gjorde en kanon affär.
Investerarna torskade

Menade du tvärtom finns exempel på det också.

Statliga utförsäljningar som blivit guldägg
Du svarade ju på någonting annat än det frågan handlande om!
& dina kommentarer handlar också nästan alltid enbart om ekonomiska aspekter, vilket inte speglar välmående i samhället.

J jawen skrev:
Du svarade ju på någonting annat än det frågan handlande om!
& dina kommentarer handlar också nästan alltid enbart om ekonomiska aspekter, vilket inte speglar välmående i samhället.
Du skrev

"Historien visar också att precis alla privatiseringar missgynnar folket, både ekonomiskt & kvalitetsmässigt.

Då visar din historia fel, eftersom det absolut inte är PRECIS ALLA när det finns goda exempel åt båda hållen.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.