336 839 läst · 7 701 svar
337k läst
7,7k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Fast nu är aldrig allt annat lika i krig. Stridsmoralen är heller inte alltid hög för de som försvarar sig. Jämför t.ex. hur finnarna slogs mot en totalt överlägsen fiende. Sen har du norrmännen som invaderades av ett relativt lågt antal tyska soldater om man jämför med de mängder av sovjeter som anföll Finland. I Norge var stridsmoralen rätt låg, fast de ofta hade väldigt förmånlig terräng (typ bergsdalar) så retirerade de hela tiden och det var inte tal om att slåss till siste man. Hade finnarna haft norrmännens stridsmoral så hade ryssarna bara vandrat igenom landet på några veckor.Q qvirre skrev:
Nej verkligen inte, och jag vill fasiken inte bidra till defaitism.Q qvirre skrev:Jag tror inte alls att det är ditt syfte men att spela ner vår stridsmoral, militära förmåga samt våra möjligheter till samarbete inom Europa är precis vad fienden vill.
Det ingår i deras psykologiska krigföring och vi ska akta oss för att lyssna på olyckskorparna som vill få oss att tro det är kört. Att vi bara är ett Gayropa, ett gäng fjollor som inte kan slåss.
Fin linje där, att inte samtidigt negligera problem/risker
Det här är ju fel tråd för ämnet så jag ska nog avsluta det här sidospåret för min del.S Snikholt skrev:
Jag håller med om att vi måste vara öppna med vilka nya förmågor det moderna kriget kräver. Som drönare i massiva mängder samt kraftigt utökat luftvärn med förmåga att skydda stora ytor mot ballistiska robotar. Långsammare kryssningsrobotar/stora drönare har vi bra förmåga mot med starkt flygvapen.
Men att man inte för den delen behöver ifrågasätta stridmoral och överdriva fiendens förmågor.
Staten (alltså vi) gjorde en kanon affär.J jawen skrev:
Investerarna torskade på Telia.
Menade du tvärtom (alltså att folket=investerarna)
finns exempel på det också.
Statliga utförsäljningar som blivit guldägg efter börsintroduktion.
Finns alltså exempel åt båda håll, tvärtemot ditt tvärsäkra påstående.
Redigerat:
Vettiga ord.Q qvirre skrev:Det här är ju fel tråd för ämnet så jag ska nog avsluta det här sidospåret för min del.
Jag håller med om att vi måste vara öppna med vilka nya förmågor det moderna kriget kräver. Som drönare i massiva mängder samt kraftigt utökat luftvärn med förmåga att skydda stora ytor mot ballistiska robotar. Långsammare kryssningsrobotar/stora drönare har vi bra förmåga mot med starkt flygvapen.
Men att man inte för den delen behöver ifrågasätta stridmoral och överdriva fiendens förmågor.
Du svarade ju på någonting annat än det frågan handlande om!Z Zodde skrev:
& dina kommentarer handlar också nästan alltid enbart om ekonomiska aspekter, vilket inte speglar välmående i samhället.
Du skrevJ jawen skrev:
"Historien visar också att precis alla privatiseringar missgynnar folket, både ekonomiskt & kvalitetsmässigt.
Då visar din historia fel, eftersom det absolut inte är PRECIS ALLA när det finns goda exempel åt båda hållen.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Här är Sveriges dyraste gator landet runt
Artikelkommentarer -
Sveriges Arkitekter kritiska till att slopa krav om bygganmälan på komplementbostäder
Artikelkommentarer -
Det här är Sveriges dyraste adresser
Artikelkommentarer -
Tomter till salu i Sveriges kommuner - vissa är gratis
Artikelkommentarer -
Vilka är Sveriges största öar?
Övrigt Off Topic