55 790 läst · 176 svar
56k läst
176 svar
Stängsel runt tomt med uppsättning = asdyrt!!
R r.lorentz skrev:Hej! Tackar. Ja jag har kollat på det men att handgräva 70 hål känns inte jättelockande, hade det varit lite mer temporärt hade jag inte tvekat då jag kunnat köra med impregnerade stolpar som man kunnat slå ner med maskin men gjuta själv tar emot. Jag håller på och tar offerter nu från lite firmor utifrån för att se hur priserna ligger i grannländerna som Polen och Estland. Saken är den att jag själv har jobbat med stål och jag får inte riktigt ihop priserna. Jag har fått offert på material oxå och då ligger det på runt strax under 100.000. Jag har inget emot att betala men det här känns som väldigt höga priser, men jag kanske har fel.
Hej Richard , har haft ett stängselföretag för en 10 år sen. Men det borde inte kostar mer än 400kr metern. Plus kanske 10 tusen per grind om det är gånggrind.R r.lorentz skrev:Hej! Mitt första inlägg här. Har ett hus som ligger utmed en väg och skulle behöva hägna in min tomt, har kollat runt på vanliga villastängsel och 2 grindar som skulle lösa problemet. Dock blir det nästan 180 meter med några vinklar och när jag fått in några offerter var det faan nära att hjärtat stannade. För 180 meter stängsel och 2 grindar med uppsättning, inga märkvärdiga saker skulle det kosta mellan 220 000 - 250 000 tusen!!! Helt jävla sanslösa priser? Varför är det så satans dyrt och hur har ni som satt upp stängsel eller staket gjort för att hålla nere priset till humana nivåer?
Mvh Richard
Det är inte svårt att handgrävs stolparna med en plintspade. Är marken mjuk gör man det på någon timme lätt.
Materialet är kanske 150kr meter då. Samt betong ca 1 säck per hål. Lättare än man tror. Bra om man kan hyr sen popkitpistol för det är jobbigt . 180 meter är ändå bara ca 60 stolpar samt stag för hörn.
Gjorde sådana jobb för ca 50 000kr
Hyr en jordborr, finns både bensin och batterimaskiner till en billig penning att hyra, Googla. Lite snöre, måttband och märkfärg så är du klar på en dag.R r.lorentz skrev:Hej! Mitt första inlägg här. Har ett hus som ligger utmed en väg och skulle behöva hägna in min tomt, har kollat runt på vanliga villastängsel och 2 grindar som skulle lösa problemet. Dock blir det nästan 180 meter med några vinklar och när jag fått in några offerter var det faan nära att hjärtat stannade. För 180 meter stängsel och 2 grindar med uppsättning, inga märkvärdiga saker skulle det kosta mellan 220 000 - 250 000 tusen!!! Helt jävla sanslösa priser? Varför är det så satans dyrt och hur har ni som satt upp stängsel eller staket gjort för att hålla nere priset till humana nivåer?
Mvh Richard
Åk till Jula, eller Biltema, och köp en bensindriven jordborr. Endera med en 70mm borr och sätt i impregnerade stolpar. Alternativt 150-200mm borr, och gjut ner metallstolpar.
Biltema har även markskruv, vilket också går att använda för att bygga stängel.
Biltema har även markskruv, vilket också går att använda för att bygga stängel.
Ska du flyga in folk från Polen för att sätta upp dit staket eller vadå?R r.lorentz skrev:Jo tack, det vet jag oxå, men för den sakens skull ska man inte sluta ifrågasätta tycker jag. Jag kan acceptera priset på material om samma firma sätter upp materialet och lämnar garantier. Men om jag gör en enkel kalkyl för arbetet ser det ut så här. För 120.000 á 675 kr per/h arbetar 2 man 177h. Dvs 4,4 arb. veckor för att få upp stängslet. Jag tycker det låter väldigt mycket. Men som sagt, återstår att se vad företag i grannländerna tar då, men det är trist att det ska behöva gå till det.
På ämnet:
Bad om offert för 15 meter stängsel och det landade på 16 tusen.
Inte så svårt att göra själv. En sida heter Outl1 eller nåt liknande. De säljer billiga kopior av dessa nät. Kolla där.
Hjälpte min bror sätta upp 20 meter. Tog två helger. Det hjälper om man har hålspade!
Välkommen in i matchen!🤣R r.lorentz skrev:Hej! Mitt första inlägg här. Har ett hus som ligger utmed en väg och skulle behöva hägna in min tomt, har kollat runt på vanliga villastängsel och 2 grindar som skulle lösa problemet. Dock blir det nästan 180 meter med några vinklar och när jag fått in några offerter var det faan nära att hjärtat stannade. För 180 meter stängsel och 2 grindar med uppsättning, inga märkvärdiga saker skulle det kosta mellan 220 000 - 250 000 tusen!!! Helt jävla sanslösa priser? Varför är det så satans dyrt och hur har ni som satt upp stängsel eller staket gjort för att hålla nere priset till humana nivåer?
Mvh Richard
Var bor du?
Bor du i södra Skåne kan jag ge dig tips på ett företag som monterar stängsel och är duktiga.
Vi har mkt stängsel runt vår tomt och ängar men med tryckta stolpar och ca 900 mm högt nät. Det är nedslaget med traktormonterad stolpsättare. Det går fort och blir snyggt. Sedan kan du med hjälp av en kompis eller 2 montera nätet själv. Då får du ett snyggt staket till hyfsat pris. Ingenting är ju billigt nuförtiden.
Lycka till!
Leta upp någon som har en ”stolpkuk” de flesta entripinadfirmor har det.R r.lorentz skrev:Hej! Mitt första inlägg här. Har ett hus som ligger utmed en väg och skulle behöva hägna in min tomt, har kollat runt på vanliga villastängsel och 2 grindar som skulle lösa problemet. Dock blir det nästan 180 meter med några vinklar och när jag fått in några offerter var det faan nära att hjärtat stannade. För 180 meter stängsel och 2 grindar med uppsättning, inga märkvärdiga saker skulle det kosta mellan 220 000 - 250 000 tusen!!! Helt jävla sanslösa priser? Varför är det så satans dyrt och hur har ni som satt upp stängsel eller staket gjort för att hålla nere priset till humana nivåer?
Mvh Richard
Det är en hydraulisk hålgörare. De gör dina stolphål på 2 timmar.

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 521 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 521 inlägg
Jag har satt upp typ Gunnebo stängsel, från Jula även stolpar och jordankare från Jula, ca 100 m samt bytt ut gammalt stängsel ca 100m och en del har jag haft hjälp av bekanta samt en granne ,en del har jag satt upp ensam
Det tar tid, det är väl därför priserna blir höga, men det har inte varit blod svett och tårar, har man lite tur med markförhållanden så är det enkelt
Idag tar Jula 849 för 25m 1m som satt fphögt " Gunnebo stängsel " och 40 per stolpe samt 80 för jordankare och 129 för 100m tråd
Priset har gått upp en del sen jag köpte men gör man jobbet själv bli det int så dyrt
Har en del grannar som satt fårstängsel med trästolpar , blir lite billigare
Det tar tid, det är väl därför priserna blir höga, men det har inte varit blod svett och tårar, har man lite tur med markförhållanden så är det enkelt
Idag tar Jula 849 för 25m 1m som satt fphögt " Gunnebo stängsel " och 40 per stolpe samt 80 för jordankare och 129 för 100m tråd
Priset har gått upp en del sen jag köpte men gör man jobbet själv bli det int så dyrt
Har en del grannar som satt fårstängsel med trästolpar , blir lite billigare
Redigerat:
Känns som ett bra sätt lura folk, kan man använda jordbor och gjuta på ett antal ställen . Så kan det väl inte kosta mer än hälften, själva staketet behöver inte vara av ädelmetall går bra med galvat nät.R r.lorentz skrev:
Montering av stängsel Enligt NSHR r.lorentz skrev:Hej! Mitt första inlägg här. Har ett hus som ligger utmed en väg och skulle behöva hägna in min tomt, har kollat runt på vanliga villastängsel och 2 grindar som skulle lösa problemet. Dock blir det nästan 180 meter med några vinklar och när jag fått in några offerter var det faan nära att hjärtat stannade. För 180 meter stängsel och 2 grindar med uppsättning, inga märkvärdiga saker skulle det kosta mellan 220 000 - 250 000 tusen!!! Helt jävla sanslösa priser? Varför är det så satans dyrt och hur har ni som satt upp stängsel eller staket gjort för att hålla nere priset till humana nivåer?
Montering
Mvh Richard
https://www.nshnordic.com/Files/Files/Kataloger/896-881 Instruktioner Stängselnät.pdf
Dock hade jag inte satt sned stolparna såsom deras anvisning blir för dåligt, se min bild istället.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grinden inte färdig så jag tog en sänggavel bara för att hunden inte skulle smita. Men du ser hur man gör på raksträckan med tvär stolpe
20m stängsel 1m högt per rulle 809kr
https://www.bauhaus.se/stangselnat-gron-60-2-3-20m-till-stangsel-1000mm#go-to-description
Trådspännare
4st i varje hörn (2 uppe och 2 nere, om man har grind så tillkommer 4st per grind 44,95kr st
https://www.bauhaus.se/tradspannare-gron-3-0x10cm
Hörnbeslag till trådhållare och stängsel 59kr
https://www.bauhaus.se/hornbeslag-till-stangselnat
Ändhållare till trådspännare vid skarv i mitten 39kr OM du har mer än 60m på en sida
https://www.bauhaus.se/beslag-start-stopp-for-o38mm-stolpe
Tråd 60m 179kr 1 tråd uppe 1 nere, NSH vill ha en i mitten oxo, onödigt enligt mig, dock ska tänkas att har du igelkottar och dom inte kommer igenom så biter dom av tråden och kommer igenom ändå dom rackarna så sätt botten tråden som håller stängslet i schakt botten tråden typ 5-6cm ovan mark.
https://www.bauhaus.se/spanntrad-gron-2-3mm-60m
200cm Stolpe 114,50kr 2 sneda i varje hörn
https://www.bauhaus.se/stolpe-gron-h-200cm-o38mm
150cm Stolpe 119kr st gjutes i varje hörn av tomten samt grind om du har någon i mitten så skall en på varsin sida gjutas. Ingen grind 4 gjutningar 2st extra per grind.
https://www.bauhaus.se/stolpe-gron-h-150cm-o38mm
120cm Stolpe 99,95kr slås ned MEN ha en bra ända att slå på då rören kan krökas om man slår direkt på dom så förhoppningsvis finns det ingen sten inom 20cm ner i marken
https://www.bauhaus.se/stolpe-gron-h-120cm-o38mm#go-to-description
Behöver en pinne i varje hörn som sitter i stolpen som stängslet kan sitta i för att hålla det, jag hade rostfri gängstav i förrådet men vad som helst som är hårt och typ 6-8mm tjockt går bra.
Långt ifrån dom priserna du fick så hyr du sen markborr 1 dag så borrar du snabbt på 3-4h alla hålen, MÄRK UPP dom bara innan. Borra gärna längre ner i hörnen om det går för det blir stabilare då och marken fryser inte mer än 40cm ner i Skåne så gärna förbi det med cement.
Köp en hink för att blanda cement, kasta den efteråt.
Tog mig 6h per dag fre-lör-sön och 1flak öl för att slutföra det, min far tittade mera på som var pensionär då.
Redigerat:
Köp en motordriven isborr så borrar du hålen på några timmar, vattra upp stolparna och räkna ut hur mycket betong du behöver och beställ dit en betongbil som fyller i om du inte vill blanda själv. Sen ringer du en av stängsel tillverkarna och köper nätet direkt. Då har du nog sparat 50k av de där 250 k som det skulle kosta .R r.lorentz skrev:Hej! Mitt första inlägg här. Har ett hus som ligger utmed en väg och skulle behöva hägna in min tomt, har kollat runt på vanliga villastängsel och 2 grindar som skulle lösa problemet. Dock blir det nästan 180 meter med några vinklar och när jag fått in några offerter var det faan nära att hjärtat stannade. För 180 meter stängsel och 2 grindar med uppsättning, inga märkvärdiga saker skulle det kosta mellan 220 000 - 250 000 tusen!!! Helt jävla sanslösa priser? Varför är det så satans dyrt och hur har ni som satt upp stängsel eller staket gjort för att hålla nere priset till humana nivåer?
Mvh Richard
Du kan väl hyra en jordborrmaskin för hålet.R r.lorentz skrev:Jo tack, det vet jag oxå, men för den sakens skull ska man inte sluta ifrågasätta tycker jag. Jag kan acceptera priset på material om samma firma sätter upp materialet och lämnar garantier. Men om jag gör en enkel kalkyl för arbetet ser det ut så här. För 120.000 á 675 kr per/h arbetar 2 man 177h. Dvs 4,4 arb. veckor för att få upp stängslet. Jag tycker det låter väldigt mycket. Men som sagt, återstår att se vad företag i grannländerna tar då, men det är trist att det ska behöva gå till det.
Gå sedan till järnhandel och köp stolpmtrl.
Typ Gunnebostängsel får du kolla efter på köp-sälj-sidor kanske?

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 521 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 521 inlägg
Trådspännare använde jag först men tyckte att det var onödigt
Finja plint betong är lättanvänt, hade det till växthuset, gräv hål häll i betongen direkt från säck, tillsätt vatten klart på ett par timmar
Finja plint betong är lättanvänt, hade det till växthuset, gräv hål häll i betongen direkt från säck, tillsätt vatten klart på ett par timmar