54 734 läst · 175 svar
55k läst
175 svar
Stängsel runt tomt med uppsättning = asdyrt!!
Ja det är jätte dyrt att leja bort sånt jobb. Jag köpte staket med en dubbel grind och en mindre grind och allt annat som tillhör,men allt är på ca 100 meter och det gick på ca 52.000 kr . Jobbet har jag gjort själv,fick låna en jordborr av en polare.R r.lorentz skrev:Hej! Mitt första inlägg här. Har ett hus som ligger utmed en väg och skulle behöva hägna in min tomt, har kollat runt på vanliga villastängsel och 2 grindar som skulle lösa problemet. Dock blir det nästan 180 meter med några vinklar och när jag fått in några offerter var det faan nära att hjärtat stannade. För 180 meter stängsel och 2 grindar med uppsättning, inga märkvärdiga saker skulle det kosta mellan 220 000 - 250 000 tusen!!! Helt jävla sanslösa priser? Varför är det så satans dyrt och hur har ni som satt upp stängsel eller staket gjort för att hålla nere priset till humana nivåer?
Mvh Richard
Kolla in ”viltstängsel”. Finns hyfsat snygga alternativ för en vettig prislapp. https://www.stangselbutiken.se/sv/products/viltstaengsel.phpR r.lorentz skrev:Hej! Mitt första inlägg här. Har ett hus som ligger utmed en väg och skulle behöva hägna in min tomt, har kollat runt på vanliga villastängsel och 2 grindar som skulle lösa problemet. Dock blir det nästan 180 meter med några vinklar och när jag fått in några offerter var det faan nära att hjärtat stannade. För 180 meter stängsel och 2 grindar med uppsättning, inga märkvärdiga saker skulle det kosta mellan 220 000 - 250 000 tusen!!! Helt jävla sanslösa priser? Varför är det så satans dyrt och hur har ni som satt upp stängsel eller staket gjort för att hålla nere priset till humana nivåer?
Mvh Richard
Redigerat:
Vi behövde staket runt tomten på ca 2500m2 så det var nog ungefär lika. Vi körde på fårnät och staketstolpar för runt 10 000 i materialkostnad har jag för mig. Vi har häck runt i stort sett överallt. Det var ett helsike att ta sig fram genom häcken men nu när det är gjort blev det väldigt bra, stängslet försvinner nästan helt och under den gröna tiden behöver man anstränga sig för att se det.
Vi köpte stängsel stolpar etc. 1200mm högt. I två omgångar. 3/4 gjöt vi fast stolparna ca 2 säck betong för varje stolpe. Ca 3 - 3,5 mellan dem. Vissa kortare 1,5. Ca 40m ×30m tomten 1229m2 . Pris 30.000kr + hyra betongblandare smidig likt en pirra. Detta var några är sedan Ca 4. Kort framsidan då vi bef fundament kunde användasR r.lorentz skrev:
Har du tittat på markskruv, istället för plint? Finns ganska många varianter på marknaden .R r.lorentz skrev:Hej! Tackar. Ja jag har kollat på det men att handgräva 70 hål känns inte jättelockande, hade det varit lite mer temporärt hade jag inte tvekat då jag kunnat köra med impregnerade stolpar som man kunnat slå ner med maskin men gjuta själv tar emot. Jag håller på och tar offerter nu från lite firmor utifrån för att se hur priserna ligger i grannländerna som Polen och Estland. Saken är den att jag själv har jobbat med stål och jag får inte riktigt ihop priserna. Jag har fått offert på material oxå och då ligger det på runt strax under 100.000. Jag har inget emot att betala men det här känns som väldigt höga priser, men jag kanske har fel.
Det är fullt rimligt pris, till och med ett bra pris för den sträckan. Hade nog inte ens tagit det jobbet för 220.000krR r.lorentz skrev:Hej! Mitt första inlägg här. Har ett hus som ligger utmed en väg och skulle behöva hägna in min tomt, har kollat runt på vanliga villastängsel och 2 grindar som skulle lösa problemet. Dock blir det nästan 180 meter med några vinklar och när jag fått in några offerter var det faan nära att hjärtat stannade. För 180 meter stängsel och 2 grindar med uppsättning, inga märkvärdiga saker skulle det kosta mellan 220 000 - 250 000 tusen!!! Helt jävla sanslösa priser? Varför är det så satans dyrt och hur har ni som satt upp stängsel eller staket gjort för att hålla nere priset till humana nivåer?
Mvh Richard
//Egen inom bygg och anläggning
Vi behövde ett stängsel snabbt och köpte sex rullar fårstängsel och massa tryckta stolpar. Satte det på några dagar och det står än. Det är tolv år sedanR r.lorentz skrev:Hej! Mitt första inlägg här. Har ett hus som ligger utmed en väg och skulle behöva hägna in min tomt, har kollat runt på vanliga villastängsel och 2 grindar som skulle lösa problemet. Dock blir det nästan 180 meter med några vinklar och när jag fått in några offerter var det faan nära att hjärtat stannade. För 180 meter stängsel och 2 grindar med uppsättning, inga märkvärdiga saker skulle det kosta mellan 220 000 - 250 000 tusen!!! Helt jävla sanslösa priser? Varför är det så satans dyrt och hur har ni som satt upp stängsel eller staket gjort för att hålla nere priset till humana nivåer?
Mvh Richard
Vad är syftet med stängslet? Är det för att hålla borta vildsvin så räcker det med elstängsel.R r.lorentz skrev:Hej! Mitt första inlägg här. Har ett hus som ligger utmed en väg och skulle behöva hägna in min tomt, har kollat runt på vanliga villastängsel och 2 grindar som skulle lösa problemet. Dock blir det nästan 180 meter med några vinklar och när jag fått in några offerter var det faan nära att hjärtat stannade. För 180 meter stängsel och 2 grindar med uppsättning, inga märkvärdiga saker skulle det kosta mellan 220 000 - 250 000 tusen!!! Helt jävla sanslösa priser? Varför är det så satans dyrt och hur har ni som satt upp stängsel eller staket gjort för att hålla nere priset till humana nivåer?
Mvh Richard
Kolla efter några villiga polacker mmf.R r.lorentz skrev:Hej! Mitt första inlägg här. Har ett hus som ligger utmed en väg och skulle behöva hägna in min tomt, har kollat runt på vanliga villastängsel och 2 grindar som skulle lösa problemet. Dock blir det nästan 180 meter med några vinklar och när jag fått in några offerter var det faan nära att hjärtat stannade. För 180 meter stängsel och 2 grindar med uppsättning, inga märkvärdiga saker skulle det kosta mellan 220 000 - 250 000 tusen!!! Helt jävla sanslösa priser? Varför är det så satans dyrt och hur har ni som satt upp stängsel eller staket gjort för att hålla nere priset till humana nivåer?
Mvh Richard
4*50m 1m högt galvat stängselpaket på stängselbutiken kostar 55 000kr. Lägg på lite för grindarna.
70 hål är inte svårt att fixa med jordborr och handgrävning. Folk verkar ha en bild av att det är svårt och jobbigt att gräva. Bland det lättaste man kan göra. Och i det här fallet, antingen funkar jordborren och då går det smidigt, eller så är det för stenigt, och då gräver man med trädgårdsspade och stenarna kvar på plats, och gjuter fast dem. Spetta före bara. Det är flexibelt avstånd mellan stolparna bara linjen är rak.
100 000 med allt material och ca hälften eget arbete tycker jag hade varit rimligt.
70 hål är inte svårt att fixa med jordborr och handgrävning. Folk verkar ha en bild av att det är svårt och jobbigt att gräva. Bland det lättaste man kan göra. Och i det här fallet, antingen funkar jordborren och då går det smidigt, eller så är det för stenigt, och då gräver man med trädgårdsspade och stenarna kvar på plats, och gjuter fast dem. Spetta före bara. Det är flexibelt avstånd mellan stolparna bara linjen är rak.
100 000 med allt material och ca hälften eget arbete tycker jag hade varit rimligt.