55 790 läst · 176 svar
56k läst
176 svar
Stängsel runt tomt med uppsättning = asdyrt!!
Har byggt staket med Julas jordankare / markskruvsom skruvas ner. Kostar 130/150:-/st. (hälften när jag hjorde mina dock). Lite jobb att skruva i. Men är man 2 så går det väldigt smidigt. Man får göra en regel som ett kors som passar i stolpen. tar väl 2-3 min per stolpe om man är 2. Blir riktigt stabilt. Vi har inte fäst stängsel, utan tryckta stolpar, och staketribbor dock. Även grannen har kört detta efter att han sett mitt. Gjuta plint blir väl dock något billigare. men betydligt mer arbete.
Är man någorlunda händig så är det väl denna typ av arbete de flesta kan lösa och spara riktigt mycket pengar på. Här känns det som att man med egen insats kan spara 100K utskattade pengar. Det är väl 3-4 netto månadslöner för ett genomsnitt. Så 1-2V tjänstledigt eller semester kan löna sig...
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...aror/byggbeslag/jordankare/jordankare-017660/
Är man någorlunda händig så är det väl denna typ av arbete de flesta kan lösa och spara riktigt mycket pengar på. Här känns det som att man med egen insats kan spara 100K utskattade pengar. Det är väl 3-4 netto månadslöner för ett genomsnitt. Så 1-2V tjänstledigt eller semester kan löna sig...
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...aror/byggbeslag/jordankare/jordankare-017660/
Produkter som diskuteras: "byggbeslag"

Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 262 inlägg
Hur hamnar du i den bedömningen? Är det utifrån täckningsbidragskalkyl eller är det mer utifrån var prisläget ligger i branschen, att du kan få bättre betalt om du lägger dina timmar på ett annat jobb?W Wajkingse skrev:
Testa mark skruven jag länkade till nedan. Finns i olika dimensioner. Blir mycket stabilare än spetten. Dessutom så jobbar den sig förbi småsten. Är det stora stenar så är det dock svårt. Då får man nog gräva och gjuta. Tips Jag "för borrar" med ett långt 30mm betong borr så man får en bra styrning i början. Då märker man även om det är stenigt den halvmetern i alla fall.Patrik440 skrev:
Jag satte upp 300m viltstängsel med impregnerade trästolpar 2023 för en materialkostnad av under 50k. Då jag hade mjuk jord så räckte det med spätt och en liten jordborr på skruvdragaren för att göra de 150 hålen samt en slägga på stege för att banka ned dem ca 40 cm. Sen gjorde jag tre grindar i samma material. Det tog ca två månader av kvällar och helger. Så här två år senare är det mesta rakt men lite vingligt på sina ställen 🥳
Hej. Tack för svar. Kan du förklara för mig hur lång tid dessa moment tar:W Wajkingse skrev:
Gräva hål - 60 st.
Gjuta stolpar 60 st.
Sätta upp hörnen - 5 st.
Sätta upp fästlina - hela sträckan.
Hänga nät - hela sträckan.
Montera grindar 2 st.
Vi har ju 180 h timmar till detta. Då inte medräknat att du garanterat har bättre pris än mig på materialet?
Det är ganska plant och fint.
Torbjärn skrev:
Jag satte upp 300m viltstängsel med impregnerade trästolpar 2023 för en materialkostnad av under 50k. Då jag hade mjuk jord så räckte det med spätt och en liten jordborr på skruvdragaren för att göra de 150 hålen samt en slägga på stege för att banka ned dem ca 40 cm. Sen gjorde jag tre grindar i samma material. Det tog ca två månader av kvällar och helger. Så här två år senare är det mesta rakt men lite vingligt på sina ställen 🥳
Cole123 skrev:
Jättebra alternativ, det ska jag kolla. En gärsgård passar överallt, ska bara få med frugan på den oxå 😂😂😂K kentaur81 skrev:
Jag tror du fixar jobbet själv på en vecka när tjälen gått ur jorden.R r.lorentz skrev:Jo tack, det vet jag oxå, men för den sakens skull ska man inte sluta ifrågasätta tycker jag. Jag kan acceptera priset på material om samma firma sätter upp materialet och lämnar garantier. Men om jag gör en enkel kalkyl för arbetet ser det ut så här. För 120.000 á 675 kr per/h arbetar 2 man 177h. Dvs 4,4 arb. veckor för att få upp stängslet. Jag tycker det låter väldigt mycket. Men som sagt, återstår att se vad företag i grannländerna tar då, men det är trist att det ska behöva gå till det.
Det bör om man inte är oerhört välavlönad eller fullsketen i pengar vara värt att ta en semestervecka eller tjänstledigt utan lön en vecka för att kunna spara hundratusen på enkelt grovarbete.H hapazard skrev:
Var hittar du mtrl till 180m fårstängsel ink stolpar och ett par grindar för 5000kr @Cole123 ? Om du tre eller fyrdubblar budgeten kommer du nog mer rätt...Cole123 skrev:
Är inte byggfirmor och BRF:er priskänsliga?😅 Jag tror dom tar ut extra på privatkunder då dom inte behöver ha med en kund att göra igen efter att dom är klara.Claes Sörmland skrev:
snarare mer när ett komunalt dagis ska ha ett staket då ska det vara klassat och så vidareClaes Sörmland skrev:
Jag tror inte jag klarar det här själv på1 vecka, och min ambition är att hitta en firma som gör det då jag har annat jag måste fixa med på huset och familj & arbete att sköta. Men jag har fått positiva indikationer nu på att priserna är just så sneda som jag misstänkte. Dessutom vill vi ha ett vanligt stängsel och jag vill ha gjutna stolpar, men får jag inte ner priset så kommer jag såklart hitta nåt alternativ för dom här priserna har jag inte råd med.F fribygg skrev:Jag tror du fixar jobbet själv på en vecka när tjälen gått ur jorden.
Det bör om man inte är oerhört välavlönad eller fullsketen i pengar vara värt att ta en semestervecka eller tjänstledigt utan lön en vecka för att kunna spara hundratusen på enkelt grovarbete.
Var hittar du mtrl till 180m fårstängsel ink stolpar och ett par grindar för 5000kr @Cole123 ? Om du tre eller fyrdubblar budgeten kommer du nog mer rätt...
Ta då två veckors tjänstledigt utan lön om du bestämmer att sätta staketet själv, det blir trots allt en vettig besparing jämfört med första offerten.R r.lorentz skrev:Jag tror inte jag klarar det här själv på1 vecka, och min ambition är att hitta en firma som gör det då jag har annat jag måste fixa med på huset och familj & arbete att sköta. Men jag har fått positiva indikationer nu på att priserna är just så sneda som jag misstänkte. Dessutom vill vi ha ett vanligt stängsel och jag vill ha gjutna stolpar, men får jag inte ner priset så kommer jag såklart hitta nåt alternativ för dom här priserna har jag inte råd med.
Jag körde ner ordentliga järnprofiler som jag borrade hål i och fäste stolpar i. Slog ner dom med en slägga. Annars hyr du en ordentlig slagborr och borrar hål i marken med först.
Alternativt hyr du en jordborr, betongblandare och gjuter ner stolpar eller stolpfästen.
Staketet köper du på ett sågverk eller liknande och sätter upp själv.
Ta tjänstledigt eller gör sånt här på semestern.
Alternativt hyr du en jordborr, betongblandare och gjuter ner stolpar eller stolpfästen.
Staketet köper du på ett sågverk eller liknande och sätter upp själv.
Ta tjänstledigt eller gör sånt här på semestern.