56 735 läst · 176 svar
57k läst
176 svar
Stängsel runt tomt med uppsättning = asdyrt!!
Medlem
· Västerbotten
· 887 inlägg
Det är lätt att bara räkna på tid och kostnad när ett arbete ska göras utan hänsyn till själv arbetsinsatsen. Jag har satt upp många meter med stängseltråd för djurhållning där stolparna sitter med några meters mellanrum och det brukar bli några hundra stolpar totalt. Det arbetet utförs med bensindriven stolpslagare så att få ner stolparna är lätt men maskinen väger en hel del. Rullarna med tråd väger också en hel del så stolpar, tråd och maskin får åka runt på släp bakom fyrhjuling eller i skopan på traktorn där jag åker med. Busenkelt, men jag är rätt så säker på att det inte finns en stadsnära villaägare som skulle acceptera den lösningen. Kossorna har mindre krav så att säga.
Oavsett så är jobbet tungt och jag skulle inte utföra det åt andra med krav på estetik och ett arbete utan spår.
Lånar man priserna från stangselbutiken.se så kostar ett färdigt paket med 200 meter villastängsel nästan 60 000 kronor, varje hörn går på en femhundring och billigaste grinden drygt 6000 spänn. Sen tillkommer material för monteringen i marken där betong är första förslaget på deras sida men jordankarpaket finns också för ytterligare 12 000 spänn för nämnda sträcka. Betong får man väl räkna med en säck per stolpe så det landar på 3500 på Byggmax för enkelhetens skull. Vad är vi uppe i nu? Närmare 80 för dyraste alternativet?
Kvar då är 940 kronor per meter som ska betala en hantverkare som går runt och gör allt detta snyggt och prydligt utan att förstöra gräsmattan allt för mycket men också följer arbetsmiljölagarna och betalar skatt. Orimligt? Kanske det men någonstans säger man ju också att det är rimligt om man samtidigt påpekar att det inte känns lockande att arbeta själv för 940 kronor och internetpriser på materialet. 🤷♂️
Oavsett så är jobbet tungt och jag skulle inte utföra det åt andra med krav på estetik och ett arbete utan spår.
Lånar man priserna från stangselbutiken.se så kostar ett färdigt paket med 200 meter villastängsel nästan 60 000 kronor, varje hörn går på en femhundring och billigaste grinden drygt 6000 spänn. Sen tillkommer material för monteringen i marken där betong är första förslaget på deras sida men jordankarpaket finns också för ytterligare 12 000 spänn för nämnda sträcka. Betong får man väl räkna med en säck per stolpe så det landar på 3500 på Byggmax för enkelhetens skull. Vad är vi uppe i nu? Närmare 80 för dyraste alternativet?
Kvar då är 940 kronor per meter som ska betala en hantverkare som går runt och gör allt detta snyggt och prydligt utan att förstöra gräsmattan allt för mycket men också följer arbetsmiljölagarna och betalar skatt. Orimligt? Kanske det men någonstans säger man ju också att det är rimligt om man samtidigt påpekar att det inte känns lockande att arbeta själv för 940 kronor och internetpriser på materialet. 🤷♂️
F fribygg skrev:Ta då två veckors tjänstledigt utan lön om du bestämmer att sätta staketet själv, det blir trots allt en vettig besparing jämfört med första offerten
Ja det får bli så. Jag väntar på offerter nu från några andra firmor. Det låter hoppfullt och jag har garanterat fått ner priset med minst 25%. Att man kan minska ett pris med 1/4 tyder på att något är skevt enligt mig. Jag ska jämföra material etc så fort jag får offert men har gjort en tydlig kravspec i mitt underlag. Ska bli riktigt kul o se vart detta slutar. Om jag bjuder dig till GranCanaria 2 veckor kan du komma och hjäpa mig med stängslet annars 😅F fribygg skrev:
Är det rådjur, dovhjort typ så behöver du minst 1,6 m högt. Egna djur typ hund ja då behöver du kanske staket men förmodligen inte. Insynsskydd, då funkar inte vanligt Gunnebostängsel. Häck eller plank bättre. Fundera på om du verkligen behöver staket. Det var vanligare förr.D dRJEKYLse skrev:
Jag håller inte med att 940 kr per meter är rimligt om man slår ut det i arbetstid. Omräknat i timmar är det enligt mig helt galet. Vad menar du ska kosta med arbetsmiljölagar och visst moms är ju vad den är men vi leker med ditt exempel. Om vi tar bort momsen så har vi 752 kr per meter stängsel a 180m stängsel = 135360 exkl. moms. Tim deb var 695 per/h i offerten jag fick för extra arbete, så vi utgår från det. Minus moms blir det 556 kr/h. Arbetet skulle då ta 243,5 h eller 6 arbetsveckor. Man kan vrida och vända på det hur man vill men inte faan är det rimligt.S Squall Leonhart skrev:Det är lätt att bara räkna på tid och kostnad när ett arbete ska göras utan hänsyn till själv arbetsinsatsen. Jag har satt upp många meter med stängseltråd för djurhållning där stolparna sitter med några meters mellanrum och det brukar bli några hundra stolpar totalt. Det arbetet utförs med bensindriven stolpslagare så att få ner stolparna är lätt men maskinen väger en hel del. Rullarna med tråd väger också en hel del så stolpar, tråd och maskin får åka runt på släp bakom fyrhjuling eller i skopan på traktorn där jag åker med. Busenkelt, men jag är rätt så säker på att det inte finns en stadsnära villaägare som skulle acceptera den lösningen. Kossorna har mindre krav så att säga.
nog vanligare idag med staketCoronettan skrev:
Verkar som väl saltade offerter. Vi betalade 215 000:- med moms för vårt kombinerade staket och stängsel. Vi har tryckimpregnerat staket mot gatan och stängsel mot fältet där vildsvinen finns. Vi har två transportgrindar i bilbredd och två gånggrindar i gräsklipparbredd. Det behövdes totalt 85 hål. Fem grävdes för hand pga kablar och rör. 80 hål 30-35 cm i diameter och 70 cm djupa stansades eller slogs av en bandgående pålkran på en och en halv timme. Gick förbluffande snabbt.
Jättefint, det känns ju som ett rimligt pris ändå.B Brun kärrhök skrev:Verkar som väl saltade offerter. Vi betalade 215 000:- med moms för vårt kombinerade staket och stängsel. Vi har tryckimpregnerat staket mot gatan och stängsel mot fältet där vildsvinen finns. Vi har två transportgrindar i bilbredd och två gånggrindar i gräsklipparbredd. Det behövdes totalt 85 hål. Fem grävdes för hand pga kablar och rör. 80 hål 30-35 cm i diameter och 70 cm djupa stansades eller slogs av en bandgående pålkran på en och en halv timme. Gick förbluffande snabbt.
panel stängsel som nån la up en bild på blir nog vanligare en gunnebostängsel tror fortfarande på att efterfrågan på stängsel kommer öka för hur samhället har ändratsF fribygg skrev:
Tjänster
Populärt i forumet
-
Stängsel runt tomt med uppsättning = asdyrt!!
Trädgård allmänt -
Objudna katter - stängseltips
Trädgård allmänt -
Insynsskydd till grannen
Trädgård allmänt -
Vattenfall och förstoring av damm - idéer, tips och bilder?
Trädgård allmänt -
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Trädgård allmänt