56 336 läst · 176 svar
56k läst
176 svar
Stängsel runt tomt med uppsättning = asdyrt!!
Jag har förstått att du varken vill eller har tid att sätta upp ett staket själv men jag vill ändå visa ett staket som kanske kan vara ett alternativ 😊
Jag var inställt på att göra mitt nya staket som det vi gjorde för tjugo år sen men sen ångrade jag mig. Jag ville ha ett lite högre staket (ca120 cm) och ville slippa gräva ner eller gjuta plintar men framförallt ville jag inte skymma utsikten. Sen skulle det gå enkelt att köra med trimmern för att hålla ner ogräset på båda sidor om staketet. Det nya staket är satt med ca 30 st 60 cm jord ankare och inhägnar så klart inte lika stor yta som det gamla och den totala kostnaden blev under 9 000 kr för lite drygt 4 år sen.
(Sista bilden är på det tjugo år gamla staketet med 75 st nedgrävda plintar).
Jag var inställt på att göra mitt nya staket som det vi gjorde för tjugo år sen men sen ångrade jag mig. Jag ville ha ett lite högre staket (ca120 cm) och ville slippa gräva ner eller gjuta plintar men framförallt ville jag inte skymma utsikten. Sen skulle det gå enkelt att köra med trimmern för att hålla ner ogräset på båda sidor om staketet. Det nya staket är satt med ca 30 st 60 cm jord ankare och inhägnar så klart inte lika stor yta som det gamla och den totala kostnaden blev under 9 000 kr för lite drygt 4 år sen.
(Sista bilden är på det tjugo år gamla staketet med 75 st nedgrävda plintar).

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Jag använde järnspett och stor klubba. Funkade utmärkt trots att jag inte är en stor, muskulös man. Viktigt är att vara generös med att sätta snedslå.R r.lorentz skrev:Hej! Mitt första inlägg här. Har ett hus som ligger utmed en väg och skulle behöva hägna in min tomt, har kollat runt på vanliga villastängsel och 2 grindar som skulle lösa problemet. Dock blir det nästan 180 meter med några vinklar och när jag fått in några offerter var det faan nära att hjärtat stannade. För 180 meter stängsel och 2 grindar med uppsättning, inga märkvärdiga saker skulle det kosta mellan 220 000 - 250 000 tusen!!! Helt jävla sanslösa priser? Varför är det så satans dyrt och hur har ni som satt upp stängsel eller staket gjort för att hålla nere priset till humana nivåer?
Mvh Richard
Kostade väl ett par tusen och några dagars jobb.
Kan det duga med ett temporärt staket/stängsel tills ungarna växer upp?R r.lorentz skrev:Jag tror säkert att det här förekommer, men jag tror inte det hör till vanligheterna, Sannolikheten är väldigt stor ändå att det kommer utländsk arbetskraft via en svensk firma, ska jag skicka hem dom då, eller ska jag kräva en inspektion hur dom bor och vad dom äter? Hursomhelst så är jag inte intresserad av att diskutera vidare med dig om detta, och vill du se det som att jag har förlorat "debatten" med dig så bjuder jag på det. Önskar dig en trevlig helg!
Har inte läst allt i denna tråd, men jag kan bidra med att jag tar ca 275 kr ink moms per meter monterat och klart med platsgjutna stolpar. Sen tillkommer material som beror på vad kunden vill ha.
Svensk kollektivavtalsansluten arbetskraft
/Stängselmontör i Småland
Svensk kollektivavtalsansluten arbetskraft
/Stängselmontör i Småland
Redigerat:
Fan vad folk blir blåsta av alla skitföretag.Pefsin skrev:
Mycket rimligt kalkyl. Material priserna har dock skenat senaste åren. Jag har fått det förklarat med att Ryssland är/var en abnorm producent av metalltråd. Efter att sanktionerna mot dom satts igång har priserna för detta skenat rejält. Metallprodukter överlag har stuckit iväg. De har börjat gå ner igen, men de har lätt dubblats på 10 år lite beroende på vilken sorts stängsel man vill ha.Danin skrev:
Hej Richard , har haft ett stängselföretag för en 10 år sen. Men det borde inte kostar mer än 400kr metern. Plus kanske 10 tusen per grind om det är gånggrind.
Det är inte svårt att handgrävs stolparna med en plintspade. Är marken mjuk gör man det på någon timme lätt.
Materialet är kanske 150kr meter då. Samt betong ca 1 säck per hål. Lättare än man tror. Bra om man kan hyr sen popkitpistol för det är jobbigt . 180 meter är ändå bara ca 60 stolpar samt stag för hörn.
Gjorde sådana jobb för ca 50 000kr
Ett tag var exempelvis pulverlackad material billigare än galvat för att zinken var så sjukt dyr
Bästa svaret
Hej, Nedan är offert såsom jag hade offererat om du bott i mitt närområde. Prisbilden kanske se annorlunda ut där du bor. men klarar man inte montera för dessa priser bör man inte kalla sig yrkesman.R r.lorentz skrev:Hej! Mitt första inlägg här. Har ett hus som ligger utmed en väg och skulle behöva hägna in min tomt, har kollat runt på vanliga villastängsel och 2 grindar som skulle lösa problemet. Dock blir det nästan 180 meter med några vinklar och när jag fått in några offerter var det faan nära att hjärtat stannade. För 180 meter stängsel och 2 grindar med uppsättning, inga märkvärdiga saker skulle det kosta mellan 220 000 - 250 000 tusen!!! Helt jävla sanslösa priser? Varför är det så satans dyrt och hur har ni som satt upp stängsel eller staket gjort för att hålla nere priset till humana nivåer?
Mvh Richard
Notera att det är ex moms, så ink moms skulle bli 132,000:- och då har jag varit ganska snål på materialrabatten ändå...

Om du har bra markförhållanden så är Skurupsborren tydligen en bra produkt. Finns några videos på YT, och folk här på Byggahus prisar den.R r.lorentz skrev:Hej! Mitt första inlägg här. Har ett hus som ligger utmed en väg och skulle behöva hägna in min tomt, har kollat runt på vanliga villastängsel och 2 grindar som skulle lösa problemet. Dock blir det nästan 180 meter med några vinklar och när jag fått in några offerter var det faan nära att hjärtat stannade. För 180 meter stängsel och 2 grindar med uppsättning, inga märkvärdiga saker skulle det kosta mellan 220 000 - 250 000 tusen!!! Helt jävla sanslösa priser? Varför är det så satans dyrt och hur har ni som satt upp stängsel eller staket gjort för att hålla nere priset till humana nivåer?
Mvh Richard
https://www.skurupsborren.se/
Jätteintressant, vart i landet bor du?Pefsin skrev:
Hej, Nedan är offert såsom jag hade offererat om du bott i mitt närområde. Prisbilden kanske se annorlunda ut där du bor. men klarar man inte montera för dessa priser bör man inte kalla sig yrkesman.
Notera att det är ex moms, så ink moms skulle bli 132,000:- och då har jag varit ganska snål på materialrabatten ändå...
[bild]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden