56 961 läst · 176 svar
57k läst
176 svar
Stängsel runt tomt med uppsättning = asdyrt!!
Snarare svårare att hålla en liten hund inne då de har lättare att klämma sig under. Men, alltid haft våra hundar ute i trädgården och aldrig att de grävt sig ut.Coronettan skrev:
Sen tog dom faktiskt 15k extra för boende. Jag har inget emot svenska firmor men när man vill ha betalt för 6,5 veckas arbete för att montera ett staket är det nåt som inte stämmer enligt mig. Vad gäller vår pension etc så verkar det ju inte spela nån roll hur mycket vi betalar in för där blir det ju ändå bara mindre och mindre så jag tror att jag får se om mitt eget hus först, rätt eller fel, men det kan du ta med våra politiker som ordnat det hela så fint.R r.lorentz skrev:Jag bedömer det på att dom kunde svarar på talad svenska (även om det inte är ngt krav från min sida), förstår produkten dom pratar om, talar om hur arbetet kommer utföras rakt och tydligt, är tydliga med att det kommer ta tid = lovar inte för mycket, redovisar kostnad för installation och material separat, skickar en likvärdig offert som övriga företag, och faktiskt bättre än många andra, samt att dom har svensk f-skatt och kunde ge referens.
Jo så kan det ju vara men då jag nu fått in offerter från Finska, Estniska och Polska företag som alla kan åka hit och göra arbetet betydligt billigare, samt att jag faktiskt har väldigt goda kontakter inom stålbranschen då jag tidigare arbetat där och har nära släkt som arbetar med montage & bygg så känner jag att jag faktiskt har på fötterna. Jag tror inte att firmorna försökt lura mig, det jag ifrågasätter är hur det kan vara så satans dyrt. Men har du ekonomin att slänga iväg 30-40% mer än vad man faktiskt bör betala (enligt mig) för en vara eller en tjänst så är du naturligtvis välkommen att göra det. Jag letar gärna runt när jag har möjlighet att spara 70-90K, vilket jag oxå verkar ha lyckats med.pelle plåttak skrev:
Det var säkert så som du beskiver det en gång i tiden, men ta båten över till Tallinn så kommer du nog snabbt att inse att världen förändras. Men visst dom har ju lägre skatter generellt där så det är nog snarare orsaken än att dom sitter i misär fastkedjade i en lada. Men eftersom det är fullt lagligt att köpa in tjänsten i Estland, underförutsättning att dom betalar moms här så är det faktiskt inget jag skäms över. Har du synpunkter på det får du ge dig in i politiken och ta oss ut ur EU. Varför tycker du skattemoralen ska vara högre hos mig, än tex byggbolagen som anlitar utländskarbetskraft?R r.lorentz skrev:Jag bedömer det på att dom kunde svarar på talad svenska (även om det inte är ngt krav från min sida), förstår produkten dom pratar om, talar om hur arbetet kommer utföras rakt och tydligt, är tydliga med att det kommer ta tid = lovar inte för mycket, redovisar kostnad för installation och material separat, skickar en likvärdig offert som övriga företag, och faktiskt bättre än många andra, samt att dom har svensk f-skatt och kunde ge referens.
Tack för svar. Tyvärr verkar prisbilden se väldigt annorlunda ut numera. Du kanske skulle starta igång igen?Danin skrev:
Hej Richard , har haft ett stängselföretag för en 10 år sen. Men det borde inte kostar mer än 400kr metern. Plus kanske 10 tusen per grind om det är gånggrind.
Det är inte svårt att handgrävs stolparna med en plintspade. Är marken mjuk gör man det på någon timme lätt.
Materialet är kanske 150kr meter då. Samt betong ca 1 säck per hål. Lättare än man tror. Bra om man kan hyr sen popkitpistol för det är jobbigt . 180 meter är ändå bara ca 60 stolpar samt stag för hörn.
Gjorde sådana jobb för ca 50 000kr
Jag tror inte vanligt folk köper bra staket med montering för vanliga pengar längre. Det är folk som är fartblinda av arv, "rika", finansierat av lån, eller företag som kan skjuta kostnaden vidare neråt.K karlmb skrev:
Det finns halvkassa nätstaket att finna på Biltema för 30kr/m ex stolpar. Eller så kan man göra ett av lite plankor.
Redigerat:
Naivt att tro att ditt agerande inte leder till att göra livet sämre för folk. Jag skulle vilja se de svenska kunder som anlitar utländsk arbetskraft bo och leva under deras förhållanden ett par veckor. Här är ett exempel. En bild jag tog på "kök och matrum" i en kåk där ett tiotal polacker bor medan de är här och arbetar. Jag har stött på grabbar som hellre sover på golvet på bygget än i det boende de annars erbjuds.R r.lorentz skrev:Det var säkert så som du beskiver det en gång i tiden, men ta båten över till Tallinn så kommer du nog snabbt att inse att världen förändras. Men visst dom har ju lägre skatter generellt där så det är nog snarare orsaken än att dom sitter i misär fastkedjade i en lada. Men eftersom det är fullt lagligt att köpa in tjänsten i Estland, underförutsättning att dom betalar moms här så är det faktiskt inget jag skäms över. Har du synpunkter på det får du ge dig in i politiken och ta oss ut ur EU. Varför tycker du skattemoralen ska vara högre hos mig, än tex byggbolagen som anlitar utländskarbetskraft?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad arbetar du själv med och vad kostar din tid för slutkunderna?
Vi som är gamla nog att komma ihåg Vaxholmskonfilkten visste vart det barkade.ACME skrev:
Naivt att tro att ditt agerande inte leder till att göra livet sämre för folk. Jag skulle vilja se de svenska kunder som anlitar utländsk arbetskraft bo och leva under deras förhållanden ett par veckor. Här är ett exempel. En bild jag tog på "kök och matrum" i en kåk där ett tiotal polacker bor medan de är här och arbetar. Jag har stött på grabbar som hellre sover på golvet på bygget än i det boende de annars erbjuds.
[bild]
Även om man vill ha det finaste som Gunnebo säljer så är det ju arbetet som sticker ut här. Det är inte de höga skatterna, det här brist på konkurrens. Det är samma i hela byggbranchen. Sanslöst att en branch där nästan vem som helt kan starta en firma och jobba helt utan utbildning (om man är händig), och nästan utan investeringar, kan ta priser som inte ens en premiumbiltillverkare kan drömma om.J Jaggatagga skrev:Jag tror inte vanligt folk köper bra staket med montering för vanliga pengar längre. Det är folk som är fartblinda av arv, "rika", finansierat av lån, eller företag som kan skjuta kostnaden vidare neråt.
Det finns halvkassa nätstaket att finna på Biltema för 30kr/m ex stolpar. Eller så kan man göra ett av lite plankor.
Ja det ser ju inte trevligt ut men det är garanterat inte normen idag och ett anekdotiskt exempel är knappast representativt för verkligheten, som jag ser det är vi med i EU och har handelsfrihet för varor och tjänster, så länge det är så och jag följer lagar och regler ser jag inga problem med det, och i det här fallet så betalar jag ju för deras boende. Svårt att se att någon skulle stanna kvar särskilt länge på ett företag som behandlar sina anställda oavsett vilket europiskt land man kommer ifrån om man ligger ute och arbetar. Jag jobbar inom produktionseffektivisering och får betalt under förutsättning att mitt uppdrag lyckas, annars betalar min arbetsgivare min lön. Jag har varit på fabriker i hela världen sista 20-åren och din bild av att vi är arbetsmiljömässigt överlägsna stämmer inte.ACME skrev:
Naivt att tro att ditt agerande inte leder till att göra livet sämre för folk. Jag skulle vilja se de svenska kunder som anlitar utländsk arbetskraft bo och leva under deras förhållanden ett par veckor. Här är ett exempel. En bild jag tog på "kök och matrum" i en kåk där ett tiotal polacker bor medan de är här och arbetar. Jag har stött på grabbar som hellre sover på golvet på bygget än i det boende de annars erbjuds.
[bild]
Varför är mitt agerande sämre än byggbolagens menar du?