56 961 läst · 176 svar
57k läst
176 svar
Stängsel runt tomt med uppsättning = asdyrt!!
Jag är gammal nog att minnas den, men att facket ställer högre lönekrav på ett utländskt företag handlar om protektionism och inte rättvisa, det kan ju vara ok men då ska man stå för det oxå. Och facket förlorade ju även det fallet i EU-domstolen och blev skadeståndsskyldiga.J Jaggatagga skrev:
exkl moms priser? 600 kr är ju det jag betalar nu, det känns rimligt.S snickar skrev:
Vi har barn och hund så det är tyvärr inget alternativ.Coronettan skrev:
Det finns en del som lever under sådana knapra förhållanden, men det är i bolag som opererar här som utnyttjar folk som inte har koll eller möjlighet. Sedan har du andra som bygger sina liv här nu och i Norge tex. Ställ dig i färjeköerna i semestertider så ser du vilka bilar de kör, och vilka de tar med på släp hem till andra sidan Österjön.R r.lorentz skrev:Ja det ser ju inte trevligt ut men det är garanterat inte normen idag och ett anekdotiskt exempel är knappast representativt för verkligheten, som jag ser det är vi med i EU och har handelsfrihet för varor och tjänster, så länge det är så och jag följer lagar och regler ser jag inga problem med det, och i det här fallet så betalar jag ju för deras boende. Svårt att se att någon skulle stanna kvar särskilt länge på ett företag som behandlar sina anställda oavsett vilket europiskt land man kommer ifrån om man ligger ute och arbetar. Jag jobbar inom produktionseffektivisering och får betalt under förutsättning att mitt uppdrag lyckas, annars betalar min arbetsgivare min lön. Jag har varit på fabriker i hela världen sista 20-åren och din bild av att vi är arbetsmiljömässigt överlägsna stämmer inte.
Varför är mitt agerande sämre än byggbolagens menar du?
Det är helt klart en myt att alla snickare från Baltikum är fattiga stackare.
Jasså?R r.lorentz skrev:
Sover du gott om natten så..R r.lorentz skrev:
Betalar du hotellrum åt dem då, eller betalar du bara ett påslag på fakturan..?
Du har nog en lite skev verklighetsuppfattning. Vi pratar utsatta som inte har mycket till val och företagare som drar nytta av det. En tredjedel svart arbetskraft och två tredejedelar vitt anställda som får ut sin skäliga lön, men som sedan måste plocka ut fem lax på bankomaten och ge tillbaka till chefen. Det ser ju i alla fall bra ut på papperet..R r.lorentz skrev:
Om du räkna på vad din arbetsgivare måste debitera för din lön så tror jag att vi byggare ligger i lä.R r.lorentz skrev:
Har jag påstått det? Jag säger bara att om man ska driva ett seriöst företag i Sverige så kostar det mycket utöver materialkostnaden. Skatter, maskiner, bilar, verktyg, försäkringar, lager m.m.R r.lorentz skrev:
Whataboutism? Jag har aldrig sagt att deras agerande är ok.R r.lorentz skrev:
Äh, lägg ner. Ursprungliga offerten är uppenbart rövarpris. Skulle inte säga balterna är billiga heller, men de kan iaf skylla på resa och logi.ACME skrev:
Jasså?
Sover du gott om natten så..
Du har nog en lite skev verklighetsuppfattning. Vi pratar utsatta som inte har mycket till val och företagare som drar nytta av det. En tredjedel svart arbetskraft och två tredejedelar vitt anställda som får ut sin skäliga lön, men som sedan måste plocka ut fem lax på bankomaten och ge tillbaka till chefen. Det ser ju i alla fall bra ut på papperet..
Om du räkna på vad din arbetsgivare måste debitera för din lön så tror jag att vi byggare ligger i lä.
Har jag påstått det? Jag säger bara att om man ska driva ett seriöst företag i Sverige så kostar det mycket utöver materialkostnaden. Skatter, maskiner, bilar, verktyg, försäkringar, lager m.m.
Whataboutism? Jag har aldrig sagt att deras agerande är ok.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 034 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 034 inlägg
Det finns ju många utländska inom byggsektorn även inom större och mindre svenska företag. Hade en estländare som kom från elnätsbolaget förbi denna veckan och bytte mätare, bravida stod det på hans bil och kläder.
Har en familjemedlem som har gräventreprenad och hälften gav hans 20 anställda är från Baltikum, Polen osv. och de är bra mycket effektivare än de svenska. De har samma lön som de svenska, samma verktyg, samma villkor osv. Det som skiljer är ju att de utländska är här för att jobba och många har fortfarande sin familj i hemlandet, vilket gör att de gärna jobbar över och knegar på helger. Medans de svenska vill skynda sig hem till familjen och står inte i diket en minut mer än de behöver. Du utländska är också noggrannare och snabbare på de flesta arbetsuppgifterna, av nån oförklarlig anledning.
En var här och hjälpte till i vår trädgård, alla stannade upp, käka korv till lunch och snackade i kanske en timme, men han polacken var kvar ute och grävde samtidigt som han tröck i sig korvarna, helt frivilligt, vi försökte verkligen snacka honom till att ta pauser men han vägrade. Det är en jävla arbetsmoral på de flesta av ”dem” och ska jag vara helt ärlig betalar jag hellre till det än nån som ska åka och hämta nya verktyg stup i kvarten och är borta halva dagarna, kommer tillbaka varje gång med ett nytt paket cigg och en kaffe i handen.
Dock är detta väldigt off topic
Har en familjemedlem som har gräventreprenad och hälften gav hans 20 anställda är från Baltikum, Polen osv. och de är bra mycket effektivare än de svenska. De har samma lön som de svenska, samma verktyg, samma villkor osv. Det som skiljer är ju att de utländska är här för att jobba och många har fortfarande sin familj i hemlandet, vilket gör att de gärna jobbar över och knegar på helger. Medans de svenska vill skynda sig hem till familjen och står inte i diket en minut mer än de behöver. Du utländska är också noggrannare och snabbare på de flesta arbetsuppgifterna, av nån oförklarlig anledning.
En var här och hjälpte till i vår trädgård, alla stannade upp, käka korv till lunch och snackade i kanske en timme, men han polacken var kvar ute och grävde samtidigt som han tröck i sig korvarna, helt frivilligt, vi försökte verkligen snacka honom till att ta pauser men han vägrade. Det är en jävla arbetsmoral på de flesta av ”dem” och ska jag vara helt ärlig betalar jag hellre till det än nån som ska åka och hämta nya verktyg stup i kvarten och är borta halva dagarna, kommer tillbaka varje gång med ett nytt paket cigg och en kaffe i handen.
Dock är detta väldigt off topic
Jag grävd en meter djupt och satte i 150mm gjutrör.
Fyrkant aluminiumrör och förzinkat stängsel.
Aluminiumgrindar 3m 2st
Grind och hörnstolpar med grövre 100mm aluminium stolpe.
Snyggt och rostfritt.
Stolparna sitter som berget!
Nätet måste spännas ordentligt för att det ska bli snyggt.
Fuska INTE med stolphålen för det finns inget fulare än ett slappt staket som kantrat.
Fyrkant aluminiumrör och förzinkat stängsel.
Aluminiumgrindar 3m 2st
Grind och hörnstolpar med grövre 100mm aluminium stolpe.
Snyggt och rostfritt.
Stolparna sitter som berget!
Nätet måste spännas ordentligt för att det ska bli snyggt.
Fuska INTE med stolphålen för det finns inget fulare än ett slappt staket som kantrat.
Ok, så syftet med stängslet är att hindra barn o hund att komma ut från tomten?R r.lorentz skrev:
Jag har haft både hund o barn utan stängsel runt tomten, det har gått jättebra. 😊
Ja men vi har en väg utanför där folk tyvärr kör samt att det ligger lite lurigt i en kurv, har ingen lust att min 3-åring jagar efter en boll eller nåt annat. Det är inget jag chansar med.Nissens skrev:
Rulla ut en gammal trehjuling i vägrenen och se till att få upp en skylt, ”lekande barn” så folk ser att det finns barn på gården.R r.lorentz skrev:
Jag tror säkert att det här förekommer, men jag tror inte det hör till vanligheterna, Sannolikheten är väldigt stor ändå att det kommer utländsk arbetskraft via en svensk firma, ska jag skicka hem dom då, eller ska jag kräva en inspektion hur dom bor och vad dom äter? Hursomhelst så är jag inte intresserad av att diskutera vidare med dig om detta, och vill du se det som att jag har förlorat "debatten" med dig så bjuder jag på det. Önskar dig en trevlig helg!ACME skrev:
Jasså?
Sover du gott om natten så..
Du har nog en lite skev verklighetsuppfattning. Vi pratar utsatta som inte har mycket till val och företagare som drar nytta av det. En tredjedel svart arbetskraft och två tredejedelar vitt anställda som får ut sin skäliga lön, men som sedan måste plocka ut fem lax på bankomaten och ge tillbaka till chefen. Det ser ju i alla fall bra ut på papperet..
Om du räkna på vad din arbetsgivare måste debitera för din lön så tror jag att vi byggare ligger i lä.
Har jag påstått det? Jag säger bara att om man ska driva ett seriöst företag i Sverige så kostar det mycket utöver materialkostnaden. Skatter, maskiner, bilar, verktyg, försäkringar, lager m.m.
Whataboutism? Jag har aldrig sagt att deras agerande är ok.