Mikael_L
R Rasmus_ skrev:
Borde det inte vara bättre att bara göra som @elmont skriver, klippa och isolera den ej använda tråden (grå)?
Ja det fungerar också bra. Är kanske t.o.m bättre.
En plint med okänd funktion är väl inte helt kul att ansluta en fasledare till.
Det är ju annat om den tydligt är märkt eller så, att den är avsedd för parkering av oanvänd ledare, eller åtminstone tydligt märkt som oanvänd/utan funktion.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Då var det min tur att bli osäker över hur dessa ritningar ska tolkas (eller egentligen är det väl mest att det blir så dyrt om jag tänker fel). Har haft en Bosch glashäll (ej ugn) som tro det eller ej gick på 3 inkopplade faser. Anslutningsschema och terminaler för induktionshäll, visa elektriska kopplingspunkter och nummer för korrekt installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den var kopplad enligt ovan, nu vill jag återanvända denna sladd med guten stickpropp till min nya induktionshäll. Den kommer dock med följande schema: Instruktionsschema för inkoppling av elektriska ledningar på en induktionshäll, inklusive färgkod för kablar och anslutningsdiagram.
Skapa konto

Jag lägger även med en bild på kontakten för att numreringen ska synas: Anslutningsplint på induktionshäll med numrerade kopplingspunkter, visande ledningskonfiguration för inkoppling.
Skapa konto

Så om jag förstår detta rätt så trots att det står 3N kring bilderna på undersidan nya hällen är det inte tänkt att 3 ledare skall kopplas in. Jag ska istället strunta i att koppla in L3 och bygla nolla i spisen (det är den redan)? (Stickproppen är som sagt gjuten, så avser enbart ändra i hällens kopplingsutrymme)

tommib
Ja. Du lägger in L1 och L2 på 2 resp 3. Lämna L3 oansluten och isolera den med en ubåt. Det ser iofs ut som att du ska kunna lägga den på 1 men eftersom inkopplingsanvisningen inte säger att det är ett alternativ skulle jag låta bli. Troligen är 1 inte kopplad någonstans internt men man vet aldrig.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
... kunna lägga den på 1 men eftersom inkopplingsanvisningen inte säger att det är ett alternativ skulle jag låta bli. Troligen är 1 inte kopplad någonstans internt men man vet aldrig.
Det tycker jag är gott att tänka så.
Om jag inte missminner mig så finns det någon häll som faktiskt har "den där oanvända" inkopplad till något.

Så bäst att inte chansa med odokumenterade inkopplingar.

Vore ju snyggt om det var till mitten elementen så hade det verkligen blivit kräm i lådan. Nu gick det ju sjukt snabbt att få upp värmen i alla fall och inte säker på när jag behöver full effekt på tre ställen samtidigt.

Mikael_L
T TypRätt skrev:
Vore ju snyggt om det var till mitten elementen så hade det verkligen blivit kräm i lådan. Nu gick det ju sjukt snabbt att få upp värmen i alla fall och inte säker på när jag behöver full effekt på tre ställen samtidigt.
Ja faktiskt kanske inte helt tokigt tänkt, om man funderar på den amerikanska marknaden med 2x 115V i split phase, med någon lurig koppling internt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.