56 652 läst · 382 svar
57k läst
382 svar
Sonos. Vad göra åt haveriet?
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 379 inlägg
Jag tror det ligger mycket i det, att ha ett riktigt bra nätverk. Även när ungarna är hemma och allt går för fulltK korthoga skrev:
Är det ditt sonos-system som var/är för stort, eller nätverket generellt? Och hur stort är det då?K korthoga skrev:
Har du nu allt inkopplat med kabel eller är det några enheter som är trådlösa fortfarande?
Som jag förstod det som på supporten så är det Sonossystemet som är för stort för att fungera som det skulle trådlöst. Eftersom vi har nätverksuttag i alla rum så behövde jag bara köpa ett par switchar för att frigöra de ockuperade uttagen i rummen. De som ligger bra till för en nätverkskabel har fått det. Klarar inte av sladdar som syns. 😂tveksamt skrev:
Innan hade jag 2 av 18 högtalare inkopplade.
Nu är 8 av 18 inkopplade och till helgen blir det 10 av 18. Funderar på att dra ut en kabel till dom som är utomhus också men peppar peppar tar i trä: Det fungerar nu!
Finns bra länkar i inlägg 364 som bland annat leder till en både begriplig och teknisk genomgång
https://www.linkedin.com/pulse/what-happened-sonos-app-technical-analysis-andy-pennell-wigwc
Bland annat så går alla kommandon nu via Sonos servrar någonstans i universum istället för direkt från din app till högtalarna lokalt på ditt eget nätverk. Varje gång man drar lite i volymreglagen så triggas en kakafoni av meddelanden som ska in och ut från ditt lokala nätverket, från din app, till Sonos servrar och sedan till dina olika högtalare. Helst ska det också skötas snyggt så att meddelandena kommer fram och hanteras i liknande ordning så att högtalarna upplevs regleras likadant och samtidigt, trots att det inte finns garantier på i vilken ordning och vid vilken tidpunkt som olika meddelanden når fram från "internet" till högtalaren.
Fler bidragande orsaker finns i artikeln.
https://www.linkedin.com/pulse/what-happened-sonos-app-technical-analysis-andy-pennell-wigwc
Bland annat så går alla kommandon nu via Sonos servrar någonstans i universum istället för direkt från din app till högtalarna lokalt på ditt eget nätverk. Varje gång man drar lite i volymreglagen så triggas en kakafoni av meddelanden som ska in och ut från ditt lokala nätverket, från din app, till Sonos servrar och sedan till dina olika högtalare. Helst ska det också skötas snyggt så att meddelandena kommer fram och hanteras i liknande ordning så att högtalarna upplevs regleras likadant och samtidigt, trots att det inte finns garantier på i vilken ordning och vid vilken tidpunkt som olika meddelanden når fram från "internet" till högtalaren.
Fler bidragande orsaker finns i artikeln.
Klicka här för att svara