56 897 läst · 382 svar
57k läst
382 svar
Sonos. Vad göra åt haveriet?
Tror just du skulle kunna snöa in på en rasp. Det är faktiskt enkelt och bekvämt med 100% WAF. Men det beror också på vilken utrustning man har i förväg. Eftersom jag har en gammal klassisk stereoanläggning är en raspberry pi ett utmärkt komplement att bara koppla in på en av ingångarna.tommib skrev:
Jag har massor av saker som är avsedda för bara mig. Bl.a. två raspi (ingen i drift just nu), två NUC (en i drift, kör proxmox och har ersatt en raspi + kommer ersätta ena servern), två hemmabyggda servrar (ska avvecklas), en NAS (ersätter andra servern) och en HTPC.
Grejen är att jag inte har tid att pilla med något av detta. Servrarna skulle varit ersatta för länge sedan men de får tuffa på eftersom jag inte orkar fixa med det. Ljudet ska bara funka. Där fungerade Sonos föredömligt, fram till i våras. Multiroom är en viktig del av vår setup här hemma. Att bara få det att funka är sällan så lätt. Jag är inte heller intresserad av att ha massa extra grunkor. Jag vill ha en allt-i-ettapparat som pluggas in. Inga kabelhärvor, inga förstärkare att slå på osv. Ja, jag vet att det inte är miljövänligt eller energismart att ha Sonos som alltid är på. Jag bryr mig inte. Bekvämligheten är viktigare.
Framöver kanske jag provar moode bara för att se om det flyger men jag lägger ärligt talat hellre tid på Sonos och ser om det hjälper att koppla in allt fast vilket tipsades om här i tråden. Om det hjälper tillräckligt mycket kommer det få fortsätta så. Appen har blivit lite bättre men fortfarande inte i närheten av vad den var. Jag vill inte köra via Spotify connect, jag föredrar faktiskt Sonos interface. Framför allt vill jag köra på det spotifykontot som är anslutet till Sonosanläggningen, inte mitt eget (alla har egna, plus ett konto för Sonos).
Grejen är att jag inte har tid att pilla med något av detta. Servrarna skulle varit ersatta för länge sedan men de får tuffa på eftersom jag inte orkar fixa med det. Ljudet ska bara funka. Där fungerade Sonos föredömligt, fram till i våras. Multiroom är en viktig del av vår setup här hemma. Att bara få det att funka är sällan så lätt. Jag är inte heller intresserad av att ha massa extra grunkor. Jag vill ha en allt-i-ettapparat som pluggas in. Inga kabelhärvor, inga förstärkare att slå på osv. Ja, jag vet att det inte är miljövänligt eller energismart att ha Sonos som alltid är på. Jag bryr mig inte. Bekvämligheten är viktigare.
Framöver kanske jag provar moode bara för att se om det flyger men jag lägger ärligt talat hellre tid på Sonos och ser om det hjälper att koppla in allt fast vilket tipsades om här i tråden. Om det hjälper tillräckligt mycket kommer det få fortsätta så. Appen har blivit lite bättre men fortfarande inte i närheten av vad den var. Jag vill inte köra via Spotify connect, jag föredrar faktiskt Sonos interface. Framför allt vill jag köra på det spotifykontot som är anslutet till Sonosanläggningen, inte mitt eget (alla har egna, plus ett konto för Sonos).
Det kan väl förefalla enkelt att öppna sin Play FiveK karlmb skrev:Det kan jag säkert göra ifall jag får se en av dessa konstruktioner.
Och som jag också skrev, skulle det verka svårt klarar de allra flesta att koppla in en liten färdig förstärkare på 10W med en stickpropp i en ljudutgång i en dator i ens änden och 2 eller 4 trådar till 1 eller 2 högtalare.
Men du vet kanske bättre.
Jag har inte gjort det själv, men här ser man slutstegen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kika i en Application Note för förstärkarchippet

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hitta och anslut din HifiBerry DAC till Right/Left ingångarna.
Enkelt…
…
Men vänta lite …varför är det 5 förstärkarchip och 6 högtalarelement?
Hur är högtalarelementens delningsfiter implementerade och varför finns det två DAC chip?
Ett man 2 kanaler och ett 6 eller var det 8 kanaler?
😳 🤔
Typ, exakt så, som Tommib skrev, ja.
Jag tycker det är kul att alternativa lösningar finns och förhoppningsvis kan några entusiaster göra ytterligare framsteg för att integrera Raspberry (eller något liknande) helt i Sonos-högtalare. Den dag de helt slutar funka och det verkar kört att få igång dem på officiellt sätt så kanske den lösningen tar ett stort skutt framåt och då kanske jag börjar skruva isär dem.
Tills vidare hoppas jag att Sonos lyckas vända skutan och biter ihop när det strular..
Jag tycker det är kul att alternativa lösningar finns och förhoppningsvis kan några entusiaster göra ytterligare framsteg för att integrera Raspberry (eller något liknande) helt i Sonos-högtalare. Den dag de helt slutar funka och det verkar kört att få igång dem på officiellt sätt så kanske den lösningen tar ett stort skutt framåt och då kanske jag börjar skruva isär dem.
Tills vidare hoppas jag att Sonos lyckas vända skutan och biter ihop när det strular..
Det är ju överkurs med en 5-kanals burk, men det bör gå att göra i analogi med en enkel 1- eller 2-kanals.blackarrow skrev:
Det kan väl förefalla enkelt att öppna sin Play Five
Jag har inte gjort det själv, men här ser man slutstegen.
[bild]
kika i en Application Note för förstärkarchippet
[bild]
Hitta och anslut din HifiBerry DAC till Right/Left ingångarna.
Enkelt…
…
Men vänta lite …varför är det 5 förstärkarchip och 6 högtalarelement?
Hur är högtalarelementens delningsfiter implementerade och varför finns det två DAC chip?
Ett man 2 kanaler och ett 6 eller var det 8 kanaler?
😳 🤔
Kanske genom att använda ett eget filter. Folk har byggt högtalare i alla tider och det är inte speciellt svårt att bygga filter. Särskilt inte till en plasthögtalare med 2-3 element. Idag kan de även byggas digitalt. Men visst, sök problem bara det är säkert jättesvårt.blackarrow skrev:
Har också TP-Link puckar utspridda. Tre inne och en utomhusvariant ute. Nätverket funkar bra tycker jag. Ibland får det för sig att gå ned till 10mbit en liten stund för att sen rassla till och leverera 250mbit igen.K krambriw skrev:Hör till dom där våra SONOS'ar fungerar bra numera. Ett tag var det sjukt dåligt men jag misstänker att det då faktiskt var vårt nätverk som var kasst, hade då ett antal TP Link mesh puckar utspridda (totalt 3 st). Slängde dom på återvinningen och installerade istället två ASUS TUF-AX4200 i en AiMesh konfiguration, sån himla skillnad i allt. Efter det går alla SONOS klockrent. Har fem vanliga One och en Era 100 och ansluten vinylspelare, allt fungerar perfekt, upplever inte alls några fördröjningar som andra nämner, ändring av volym slår igenom direkt, alla alltid i synk
Så det kan också vara att det är ett undermåligt nätverk som är den underliggande orsaken
Annars kan man tycka att det verkligen borde fungerar till dom priser dom sätter. Baserar man en lösning som är beroende av att kunden har ett bra nätverk, då kan man också kräva att det verkligen är robust
Var i kontakt med Sonos support som gav mig tipset att dra ut alla sladdar på Sonos och på nätverket och sen koppla in allt igen. Detta eftersom han kunde se att där var problem med nätverket. Mer än så sa supporten inte och han gav mig även tipset om att koppla in fler via Ethernet.
Höhö, @RoAd !K karlmb skrev:
Moode använder Spotify connect. Nu börjar jag fundera på om det skulle gå att göra en egen Spotifylösning med ett separat spotifykonto i klumpen (dvs mer som Sonos) -- men det är inte värt besväret. Alla hemma är nöjda med hur det funkar.tommib skrev:
Jag har massor av saker som är avsedda för bara mig. Bl.a. två raspi (ingen i drift just nu), två NUC (en i drift, kör proxmox och har ersatt en raspi + kommer ersätta ena servern), två hemmabyggda servrar (ska avvecklas), en NAS (ersätter andra servern) och en HTPC.
Jag är imponerad av alla projekt och försök att få Sonos-grejerna att funka.
Samtidigt tacksam att jag inte köpte in mig på Sonos. Finns andra alternativ, speciellt om detta med multi-room inte är speciellt viktigt och man kanske prioriterar ljudkvaltet som i mitt fall.
Samtidigt tacksam att jag inte köpte in mig på Sonos. Finns andra alternativ, speciellt om detta med multi-room inte är speciellt viktigt och man kanske prioriterar ljudkvaltet som i mitt fall.
Själv ångrar jag att jag köpte airplayhögtalare (till andra ställen i huset) med påföljande inlåsningseffekt och beroende av appleprodukter.H Harald Blåtumme skrev: