På FM300B så är det i alla fall samma packning på utloppet från fläkten och inloppet i avskiljaren. Skruvade ihop en sådan i helgen.

Okej. Då ökar chansen kanske. Får invänta svar från duab:)(y)

Jag har varit i kontakt med Sorotec i Tyskland och de säger att nästa container med Dust Deputy XL är att vänta om ca 6 veckor.

Ifall någon annan också är köpsugen :)

E ___EM skrev:
Jag har varit i kontakt med Sorotec i Tyskland och de säger att nästa container med Dust Deputy XL är att vänta om ca 6 veckor.

Ifall någon annan också är köpsugen :)
Jag är definitivt sugen! Har lite mycket annat just nu bara. Har du fått något pris? Hittar bara dust deputy super på deras hemsida, inte super XL.

Inget pris men inväntar svar! Återkommer.

Kul tråd! Står oxå i startgropen till just detta, så tack för all inspiration!
Står och väljer mellan DuabHusets 3hk eller 5hk. Har en Super Dust Deputy men den klarar "bara" 3hk. Köper jag 5hk spånsugen så måste jag även beställa SuperDust Deputy XL varianten. Sjukt kluven... :rolleyes:
Tänkte som huvudlina först köra 160 rör med 9-10 korta avstick + slang, men en slöjdlärare sa att det räcker hur bra som helst med 125 rör och då räcker kanske 3hk sugen?!
3D-modell av ett verkstadslayout med diverse verktyg och dammavskiljningssystem.

Ritning av en dammsugningsanläggning i ett verkstadsutrymme med rörledningar och maskinpositioner.

Kul att du gav dig in!

Jag har nämligen stått med samma funderingar. Tänkte köra 160mm på huvudstammen och sen gå ner precis innan maskin. Men är just nu inne på att köra 125 istället. Jag har kanske 3-4m till maskinen längst bort och kommer aldrig köra mer än en maskin åt gången.

Enligt äldre trådar verkar det som att @pär h besitter en del erfarenhet och kunskap i ämnet

Redigerat:
Ja Pär är en riktig Wikipedia när det kommer till spånhantering (och så mkt annat såklart)

Jag lånar din bild lite @Masses för att beskriva en fråga, hoppas det är lugnt.

Är det nödvändigt att ha spjäll både före och efter varje avstick till en maskin? Tänker för att kunna rikta helt hur suget går eller räcker det att kunna stänga av just nere vid varje maskin utom den man då använder.

Alltså enligt mina röda streck kontra Masses ursprungliga spjäll. Om frågan är begriplig? :D

• 3D-visualisering av en verkstad med dammutsugningsrör och markerade spjällpositioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E ___EM skrev:
Jag lånar din bild lite @Masses för att beskriva en fråga, hoppas det är lugnt.

Är det nödvändigt att ha spjäll både före och efter varje avstick till en maskin? Tänker för att kunna rikta helt hur suget går eller räcker det att kunna stänga av just nere vid varje maskin utom den man då använder.

Alltså enligt mina röda streck kontra Masses ursprungliga spjäll. Om frågan är begriplig? :D
Det måste ju räcka att stänga antingen vid resp maskin eller vid resp uttag

Tänk på att dra så rakt som möjligt, så få 90graderskrökar och 90graders T stycken som möjligt, de skäl effekt!

Det gör det kanske? Två spjäll per avstick är säkert lite overkill.

Det där med krökarna tänkte jag göra som många andra dvs köra 2st 45gr och en rak muff emellan för att räta ut svängen lite.

E ___EM skrev:
Det gör det kanske? Två spjäll per avstick är säkert lite overkill.

Det där med krökarna tänkte jag göra som många andra dvs köra 2st 45gr och en rak muff emellan för att räta ut svängen lite.
Ja är det stängt så blir det ju inget flöde så då är det stopp

Jag skall försöka hitta påstick på ”stamledningen” som är 45 grader isf 90grader,

Kör du 125mm spiro så finns det på så enkla ställen som biltema och byggmax ex. Kör du 160mm så kolla på luftbutiken. De har dessutom Y-rör till bra pris runt 130kr/st för 125 och tror 155kr/st för 160mm (y)

Det som återstår vore väl att hitta bra skjutspjäll som inte kostar 800kr/st men enligt en vän som är plåtslagare så är det ändå ett bra pris eftersom det tar lite tid och möda att tillverka.. speciellt ett som inte läcker för mkt. Man får väl börja med duabs ”sugport” i plast i värsta fall. Någon som har testat? 95kr/st gör en lite tveksam angående prestandan

Redigerat:
När det gäller spjäll är det viktigt att de man väljer öppnar helt. Det finns vissa som i öppet läge har en del av "stoppet" kvar i röret trots fullt utdrag. Det skapar turbulens och sänker suget plus att det ökar risken för att spånor fastnar där och bildar proppar.

//Ronnie

P Pysslarn skrev:
När det gäller spjäll är det viktigt att de man väljer öppnar helt. Det finns vissa som i öppet läge har en del av "stoppet" kvar i röret trots fullt utdrag. Det skapar turbulens och sänker suget plus att det ökar risken för att spånor fastnar där och bildar proppar.

//Ronnie
En annan sak som flera påpekat för mig är problem med att vissa spjäll lätt sätter igen i spåret där skivan går så att de är svåra att stänga. Hur de skall se ut för att i te riskera detta vet jag inte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.