ah sorry, glömde säga, fxb kräver PRO
 
Ser nu att pro-licensen kostar uppemot 700 USD vilket går fetbort med tanke på att jag egentligen inte får ut något mervärde av det. Tack för omtanken i alla fall!
 
Jag har köpt min på bolaget, men ska du leka lite privat så ser jag inga moraliska problem med att host, host köra demoversionen från piratebay
 
Hur modellerar man på en bakgrund?
Jag försöker modellera på en bakgrund. Tänkte skissa planteringslådor i en slänt men mina modeller förblir bara frames, ej ifyllda med det material jag önskar.

Om bakgrunden tas bort ser jag modellen i fyllt material ex "trä" som jag önskar men med bakgrund på får jag inte till det.

Sen är det ett h-e med perspektivet, kansde pga avsaknad av tydliga linjer i min relativt platta bild eller? (bilden är croppad)

oooo.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan använda räcket för att mappa bilden, via Import / Use as mathed photo
Då kommer iallafall bilden mappas hyffsat, sedan får du uppskatta lite hur långt bort slänten är osv
 
Tack! Men hur gör jag för att fylla/sätta material på mina modeller? I "scenen" blir de bara frames eller linjer (vet inte vad det heter eg). :)

Alltså jag tar färgpytsen och fyller mina modeller men pga min bakgrund eller vad det nu är så syns inte fyllnaden.
 
steg_1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


steg_2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ritar lite simpla saker i sketchup men jag har 1 problem. Hur ritar jag exempelvis en raksträcka som är 40,5mm? Väljer jag att rita en rak linje så vill den bara gå ner till som minst millimeter. Men jag vill kunna rita med tiondelar, hur gör jag?
 
Bowman
Du kan ju skriva in talet exakt skulle jag tro. Även tiondel. Dra strecket och skriv sen.
 
Tack, det gick ju. Men skriver jag in exempelvis 1000,5mm på ett rakt sträck och sedan mäter det med "tape measure tool" så får den fram "~1001". Jaja, spelar kanske mindre roll men hade varit roligt om det gick att dra fram exakta mått där. Ofta kontrollmäter jag lite sträckor och så vidare när jag ritar och då hade det varit bra om den kunde ange det exakta måttet som jag ritat.
 
Bowman
Ja det var ju skumt, men googla lite om "exact mesurments" osv så kanske något dyker upp?
Kanske avrundar mesurments tool eller nåt sånt, vilket verkar konstigt iofs.
 
Har inte provat själv (sitter inte vid min SketchUp-dator), men prova med "Måttsätt" så kanske du får exakta värdet?

Det är ju bara att "Ångra" om du vill ha bort det.
 
Om ritningen är i MM och du valt ett mått som är 1000,5mm så kommer den bli det, MEN den kommer presenteras som ~1000
 
fabian2000 skrev:
Tack! Men hur gör jag för att fylla/sätta material på mina modeller? I "scenen" blir de bara frames eller linjer (vet inte vad det heter eg). :)

Alltså jag tar färgpytsen och fyller mina modeller men pga min bakgrund eller vad det nu är så syns inte fyllnaden.
Anledningen kan vara att bilden delvis skymmer dina 3D-objekt. Det här suger dessutom ofantligt mycket CPU så det kan vara bra att åtgärda iaf. Gör så här:

Skärmavbild 2016-04-21 kl. 10.41.15.png

Öppna Styles… under Windows menyn.
Välj Edit-tabben i Palletten.
Tryck på Modelling-fliken (Den blå kuben i bild).
I Match Photo, se till a Foreground Photo INTE är ikryssad.

Nu borde du se din 3d-objekt tydligare.
 
FRS05 skrev:
Tack, det gick ju. Men skriver jag in exempelvis 1000,5mm på ett rakt sträck och sedan mäter det med "tape measure tool" så får den fram "~1001". Jaja, spelar kanske mindre roll men hade varit roligt om det gick att dra fram exakta mått där. Ofta kontrollmäter jag lite sträckor och så vidare när jag ritar och då hade det varit bra om den kunde ange det exakta måttet som jag ritat.

Det går att visa fler decimaler, går du in på "Window" - "Model Info" - "Units"; så hittar du där både format (mm,ft) , enhet (mm, cm, m) och "Precision" som är den du behöver ändra! Sätt en med fler decimaler så syns det när du mäter exakt som du vill!
 
  • Gilla
FRS05 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.